PDA

View Full Version : Telecaster body vervangen? Warmoth?



Jay75
18 februari 2010, 17:31
De laatste tijd grijp ik steeds meer naar mijn Telecaster, gewoon een simpele Classic vibe.

http://www.12fret.com/new/Squire_Telecaster_Classic_Vibe.jpg

De sound van een telecaster is gewoon te gek, omdat je er zoveel kanten mee uitkan, maar ik heb getwijfeld om deze te verkopen, niet omdat ķe niet fijn speelt, maar ik vind 'm eigenlijk te zwaar. Ik heb ook ooit een 52 RI Telecaster gehad maar die was zo heerlijk licht.

Dus nu twijfel ik om een 52 RI terug te kopen en deze Squier te verkopen, maar dan ben ik weer veel geld kwijt. Vond het eigenlijk wel te gek om zo'n goedkope goedklinkende Telecaster te hebben. Maar dat gewicht begint me de laatste tijd een beetje tegen te staan.

Dus zou ik gewoon alles over kunnen zetten in een andere body?
Ik zie op ebay.com en bij warmoth wel bodies te koop staan ( ik zoek een gefinished exemplaar ) maar zijn in principe alle telecaster bodies gelijk? Ik vind een F-gat erin ook wel cool trouwens, en thinline is nog lichter natuurlijk. Is dat ook gewoon over te zetten?
Ik kan natuurlijk de body van mijn smaak laten maken daar bij bijv. Warmoth

En als iemand nog tips heeft waar in Europa bodies te koop zijn, dan zit ik niet met de import en hogere verzendkosten.

EN welk hout kan ik dan het beste pakken? Als ik die 52RI sound wil.

barno
18 februari 2010, 17:33
swamp ash van de lichtere soort/ geloof dat ze bij warmoth deze optie hebben, dan heb je ash die lichter is dan de standaard en meer de vintage sound karakteristieken heeft. wel wat duurder dacht ik

G.G.
18 februari 2010, 17:55
Let er inderdaad wel op dat je bij ash, swamp ash neemt. Onderste natte deel van de boom. Ik heb een tele van gewoon essen en die is echt loei zwaar.

Les Paul R8
18 februari 2010, 18:08
Let er inderdaad wel op dat je bij ash, swamp ash neemt. Onderste natte deel van de boom. Ik heb een tele van gewoon essen en die is echt loei zwaar.

Swamp ash is niet het onderste natte deel van de boom, maar groeit gewoon in een ander deel van de wereld: in de moerassen van de zuidelijke staten van de USA. Door het moeras groeit het hier sneller en wordt het lichter van gewicht.

fred dons
18 februari 2010, 18:12
maar dan nog wil je wel het onderste stuk van de boom hebben wat inderdaad regelmatig onderwater heeft gestaan, het hogere stuk van de boom is nagenoeg gelijk aan northen ash (wat weer zwaarder is)

sjaak1990
18 februari 2010, 18:13
Swamp ash is niet het onderste natte deel van de boom, maar groeit gewoon in een ander deel van de wereld: in de moerassen van de zuidelijke staten van de USA. Door het moeras groeit het hier sneller en wordt het lichter van gewicht.

Dat klopt en ik heb een swamp ash strat en die is behoorlijk lichter dan alder. Gewoon essen is aardig veel zwaarder en waarschijnlijk te zwaar voor jou.

Les Paul R8
18 februari 2010, 18:18
maar dan nog wil je wel het onderste stuk van de boom hebben wat inderdaad regelmatig onderwater heeft gestaan, het hogere stuk van de boom is nagenoeg gelijk aan northen ash (wat weer zwaarder is)

Maar dat hogere deel heet nog steeds swamp ash ;)

Om precies te zijn is swamp ash een verzamelnaam voor een aantal soorten die in de moerassen leven. Het gaat om de Fraxinus caroliniana, Fraxinus nigra en de
Fraxinus pennsylvanica.

vulvasonic
18 februari 2010, 18:23
Volgens mij vraagt Jay75 zich vooral af of je een Fender (Squier) body zonder problemen kunt vervangen door een exemplaar van bijvoorbeeld Warmoth. Past de boel, of moet er worden bijgevijld en/of geboord.

Je corrigeert me maar als ik het mis heb, Jay. :D

fred dons
18 februari 2010, 19:01
Maar dat hogere deel heet nog steeds swamp ash ;)

Om precies te zijn is swamp ash een verzamelnaam voor een aantal soorten die in de moerassen leven. Het gaat om de Fraxinus caroliniana, Fraxinus nigra en de
Fraxinus pennsylvanica.

klopt inderdaad maar hierdoor is niet alle swampash "gelijk" ik kan nog herinneren dat Erik van de Haar nog voornamelijk in de houthandel zat en zijn gitaarbouw net begonnen was en wanneer hij een container swampash over liet komen hij maar een aantal stukken voor de gitaarbouw kon gebruiken, de rest werd tot vloerdelen verwerkt.

voor de lichte stukken wil je die stukken hebben onder aan de boom en dan van een boom die gedeeltelijk onder water heeft gestaan

en wat Vulv zegt, als de vraag is of Warmoth zou passen dan is het antwoord ja, kijk ook eens bij rockinger.de daar heb ik wat goed swampash bodies vandaanm voordeel van warmoth is wel dat ze het gewicht van de body vermelden op hun in stock pagina

Orgasmocaster
18 februari 2010, 22:07
Ik kan niks zeggen over de Classic Vibes, maar uit ervaring kan ik wel vertellen dat neck pockets van de (chinese, indonesische en Koreaanse) nogal kunnen verschillen.

Orgasmocaster
18 februari 2010, 22:17
Ik heb trouwens een Swamp Ash body die relatief zwaar is.. Swamp Ash kan varieeren tussen de 2.5 - 4.5 pond. (lbs) voor een body

Hendriks
18 februari 2010, 22:56
Ook Swampash kan zwaar zijn , ik heb een Rockinger bodie gehad die loodzwaar was.
Tijdje geleden ook een Alder mex bodie gehad ,ook zwaar , onlangs een Allparts Alder bodie gehad die weer lekker licht was. Vandaag een Pine bodie op ebay gekocht , ik heb de lichste uitgezocht : 1750 gram. Lichter is vaak wel duurder.

Outline
19 februari 2010, 02:17
Die G&L van mij is ook Swamp Ash en ook loeizwaar. Dus..

Jay75
19 februari 2010, 12:16
Ja maar je kan het gewicht zien bij Warmoth.

Maar zijn die bodies standaard? Gewoon 1 op 1 overzetten?

Fuhgawz
19 februari 2010, 12:22
Ik zou gewoon even een plaatje schieten en opmeten en dat naar Warmoth sturen. Dan weet je zeker dat je een passende body krijgt.

guitarkid
19 februari 2010, 12:29
Ik vind een F-gat erin ook wel cool trouwens, en thinline is nog lichter natuurlijk. Is dat ook gewoon over te zetten?
.......
EN welk hout kan ik dan het beste pakken? Als ik die 52RI sound wil.

Het lijkt me dat een thinline body dan in ieder geval niet de eerste keus is, ondanks het wel aantrekkelijke gewicht.... Qua hout duf ik niet te zeggen wat je moet hebben. Er is m.i. in Nederland toch wel e.e.a. te koop. Bij Tonefactory hadden ze laatst allerlei aanbiedingen.

Gr. C.

Orpheo
19 februari 2010, 12:42
Ja maar je kan het gewicht zien bij Warmoth.

Maar zijn die bodies standaard? Gewoon 1 op 1 overzetten?

de bodies zijn gemaakt volgens de fender specs. de maten van de halspocket staan op de site, en het is gemaakt voor een 25.5'' hals. meet je hals dus op, zou ik zeggen, maar met squier of fender halzen zit je behoorlijk veilig. je kan het inderdaad in 99.9% van de gevallen 1 op 1 overzetten.

E-J
19 februari 2010, 14:01
Jay,

Wat ik in jouw geval zou doen, is zelf een Telecaster bouwen!! Warmoth is misschien wel het allerbeste spul maar ook duur, er zijn zat andere bouwers die goed spul afleveren voor een fractie van de prijs. Ik wilde graag een Telecaster maar kon mijn favoriete hals, looks en geluid niet in een productie Telecaster vinden. Ik heb een Allparts hals gekocht, een Mighty Mite essen body (goed spul voor de prijs!!), Fender Nocaster pickups, USA hardware en electronica en voor zo'n 550 euro was ik klaar.

Vergis je niet, het in elkaar zetten is echt een piece of cake. Het moeilijkste was een paar gaatjes boren maar het goed uitmeten is het merendeel van het werk. Uiteindelijk heb ik twee halve dagen over het in elkaar zetten gedaan. Misschien een uurtje of 5 in totaal. Ik heb drie linkerhanden maar het was echt allesbehalve moeilijk. En geen gekke poespas, mijn Tele is een verschrikkelijk resonante plank, perfect afgesteld en ik ben nog geen gelijke tegengekomen onder de 1500 euro!! Zelfs de '52 reissue vond ik niet zo klinken als de mijne.

G.G.
19 februari 2010, 20:31
Let er inderdaad wel op dat je bij ash, swamp ash neemt. Onderste natte deel van de boom. Ik heb een tele van gewoon essen en die is echt loei zwaar.


Swamp ash is niet het onderste natte deel van de boom, maar groeit gewoon in een ander deel van de wereld: in de moerassen van de zuidelijke staten van de USA. Door het moeras groeit het hier sneller en wordt het lichter van gewicht.

Ik zeg dat toch ook niet. Oke, ik formuleer het onderdaad ook niet optimaal, maar het is wat Fred zegt. Van Swamp Ash moet je eigenlijk de onderste stukken van de boom hebben voor het laagste gewicht.