PDA

View Full Version : Ledje op 9v batterij



even
18 februari 2010, 17:26
Hallo,

Ik wil een eenvoudige tip to ground schakelaar voorzien van een ledje. Een rode in dit geval. De voeding moet komen van een 9 volt batterij, dus er zal een weerstandje tussen moeten. Kan iemand mij helpen wat voor waarde deze weerstand dan moet hebben? En als het kan de kleurcode. Ik heb een hele bak vol namelijk.
Ik gebruik de schakelaar met mijn Nova system alleen om de gain drive te reduceren. Die is instelbaar in procenten, dus erg handig.

Alvast bedankt, Erwin.

HaroldA
18 februari 2010, 17:32
Hoe fel wil je 'm hebben? Alles hoger dan 220 Ohm is goed.

Kleurcodes kun je heel makkelijk via google vinden.

even
18 februari 2010, 17:39
Ok bedankt zeg, ik zie trouwens net dat de vorige poster een vergelijkbare vraag had. Jij had al een duidelijke link erbij gezet waar ik wat mee kan.

nico verduin
18 februari 2010, 19:43
gemiddelde led waar de meeste hier mee werken zijn rond de 20mA bij pak 'm beet 2.2V.

Als je de 9V wil laten zakken tot 2.2V biij een stroom van 20mA (de stroom is overal gelijk in de keten)
Dan moet er dus (9V - 2.2V) = 6.8V door de weerstand verstookt worden bij 20mA.

U = I x R ==>

R = U / I = 6.8 / 0.020 = 340 ohm. 220 ohm is wat aan de lage kant. Ik zou zelf voor een 330 ohm gaan bij deze leds.

Kleurkodes

bij 4 bands weerstanden:
220 ohm : rood-rood-bruin-goud (meestal bij koolfilm)
330 ohm : oranje-oranje-bruin-goud (meestal bij koolfilm)

bij 5 bandsweerstanden (meestal metaalfilm 1%))

220 ohm: rood-rood-zwart-bruin-bruin
330 ohm: oranje-oranje-zwart-bruin-bruin

Vermogen van de weerstand moet minimaal zijn:

P = U * I = 6.8 * 0.020 = 0.136W. Eerst volgende waarde die al prima is, is 0.25W.

Puerco
18 februari 2010, 20:03
Met dit schematje kun je alle voorkomende kleurcombinaties en de bijbehorende waardes simpel opzoeken:
http://www.elexp.com/tips/clr_code.gif

even
19 februari 2010, 10:02
Heel erg bedankt voor alle input !!! Zo gaat het zeker lukken.

Mzzl, Erwin.:)

RB-1
19 februari 2010, 15:24
Met dit schemaatje kun je alle voorkomende kleurcombinaties en de bijbehorende waardes simpel opzoeken:
http://www.elexp.com/tips/clr_code.gifIk ben van mening dat iedere electronica knutselaar dat uit z'n hoofd zou moeten kennen. Daarvoor heb ik in de jaren 60 het volgende ezelsbruggetje geleerd:
Zij Bracht Rozen Op Gerrit's Graf Bij Vies Grijs Weer
Toen waren er eigenlijk geen 5 band codes. 10% weerstanden waren de norm en 5% als het heel precies moest.... Metaalfilm was iets exotisch en alleen voor speciale toepassingen.

Vanuit mijn ontwikkeling verbaas ik mij er over dat ik nergens zelfbouwprojecten aantref met audioprocessing, zodat daarna een simpele transistor of FET eindtrap kan worden gebruikt. Zolang men uit de oversturing wegblijft kan er geen hoorbaar verschil zijn met een buizensysteem. En met audioprocessing kan iedere gewenste bewerking van het uitgangssignaal tot stand gebracht worden. Trafo's zijn sowieso ondingen, dus die komen er bij mij al helemaal niet in.;) Nou ja, in de voeding dan....:seriousf:

iWishmaster
19 februari 2010, 16:22
Ik ben van mening dat iedere electronica knutselaar dat uit z'n hoofd zou moeten kennen. Daarvoor heb ik in de jaren 60 het volgende ezelsbruggetje geleerd:
Zij Bracht Rozen Op Gerrit's Graf Bij Vies Grijs Weer
Toen waren er eigenlijk geen 5 band codes. 10% weerstanden waren de norm en 5% als het heel precies moest.... Metaalfilm was iets exotisch en alleen voor speciale toepassingen.

Vanuit mijn ontwikkeling verbaas ik mij er over dat ik nergens zelfbouwprojecten aantref met audioprocessing, zodat daarna een simpele transistor of FET eindtrap kan worden gebruikt. Zolang men uit de oversturing wegblijft kan er geen hoorbaar verschil zijn met een buizensysteem. En met audioprocessing kan iedere gewenste bewerking van het uitgangssignaal tot stand gebracht worden. Trafo's zijn sowieso ondingen, dus die komen er bij mij al helemaal niet in.;) Nou ja, in de voeding dan....:seriousf:

Ik heb HTS Elektronica gestudeerd en kon die codes nooit onthouden: goed geörganiseerde voorraad en een multimeter is voor mij altijd voldoende geest. In geval van nood dat kaartje in credit card formaat in mn portemonee.

Over audioprocessing: er zijn tientallen fabrikanten die dit doen. Line 6 en Boss waarschijnlijk de grootste 'modelling-versterker' bouwers / ontwerpers. Eigenlijk is iedereen het over eens dat een buizen-amp nog altijd beter klinkt. Maar eerlijk is eerlijk: het wordt steeds beter en ik denk dat het wel eens de toekomst voor een groot deel van de gitaristen kan zijn.
Daarnaast: zelfbouw digitale audio processing is niet bepaald eenvoudig: analoge versterkers, en dus ook buizen, zijn vele malen makkelijker om te begrijpen en daarnaast waarschijnlijk net zo duur (degelijke FPGA + computerinterface + software is ookal snel honderden euro's aanloopkosten).

RB-1
19 februari 2010, 16:46
(degelijke FPGA......)FPGA?:roll: Verder is het verhaal duidelijk, maar hier ben je me even kwijtgeraakt...
Speel pas weer een half jaar elektrisch na 37+ jaar alleen akoestisch...
Benader dus alles vanuit mijn PA & mic. kennis....

iWishmaster
19 februari 2010, 18:23
De meeste (digitale) audio processing gebeurt met DSP's (Digital Signal Processors, ofwel microcontroller zeg maar) in combinatie met FPGA's (Field Programmable Arrays). FPGA's kunnen zeer snel eenvoudige bewerkingen op grote hoeveelheden streaming data (zoals audio, maar ook afbeeldingen/video) doen en nemen daarbij de eenvoudige maar 'tijdvretende' taken van de DSP over. Als je het signaal uit je gitaar met hoge kwaliteit wilt omzetten naar digitaal en weer terug en dan ook nog real-time (dus zonder (merkbare) vertraging), is het een bijna onmisbaar stukje semi-conductor. Helaas is de leer-curve behoorlijk stijl, zeker in vergelijking met PIC's om maar een voorbeeld te noemen.

Digitale techniek heeft de PA-werkeld ondertussen wel 'veroverd', maar aangezien gitaren (in tegenstelling tot vrijwel alle andere audio toepassingen) juist vervorming (distortion) gebruiken als manier om de klank te 'kleuren' wordt het grootste deel nog steeds met ouderwetse buizen gemaakt. Buizen gaan heel geleidelijk in vervorming: iets wat met digitale audioverwerking erg moeilijk is gebleken.