PDA

View Full Version : Fender imbussleutel



Roger Vanduffel
18 februari 2010, 15:06
Gegroet!

korte vraag:
De imbussleutels van Fender om de nek af te stellen, zijn dat gewoon imbussleutels in de reguliere maten in inch?
zodat ik niet voor niets een "zogezegd speciale" sleutel zou bestellen.

dank!

ps. ik vind het ook onnozel om voor deze stomme vraag een topic te starten maar wist niet waar anders :)

snaarplukker
18 februari 2010, 15:27
Ik meen dat de USA Fenders inchmaten gebruiken en de Aziatische Fenders metrisch.

barno
18 februari 2010, 15:33
ik doe truss rods ook van fender met "normale" imbus

gengar
18 februari 2010, 21:28
amerikaansen met amerikaanse maat sleutels werken, niks zo erg als je trussros vernachelen met een sleutel die wel 'ongeveer' past.

oigun
19 februari 2010, 00:06
amerikaansen met amerikaanse maat sleutels werken, niks zo erg als je trussros vernachelen met een sleutel die wel 'ongeveer' past.

+1 een kapotte trussnut is lastig te vervangen. Zeker in een fender headstok met zo'n donker stukje noten om het gat.
zoeen dus:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cc/Fender_Stratocaster_Headstock.jpg/800px-Fender_Stratocaster_Headstock.jpg

Roger Vanduffel
19 februari 2010, 15:23
dankjewel!

morgen eens gaan kijken in de Gamma. Bij Hubo hadden ze ze in ieder geval al niet.

thijser
19 februari 2010, 17:33
Zocht laatst ook bij gamma voor een imbus om een fender p bass af te stellen. Niet gevonden, heb toen een inbus sleutel op maat geslepen.

Hendrik9999
19 februari 2010, 19:13
dankjewel!

morgen eens gaan kijken in de Gamma. Bij Hubo hadden ze ze in ieder geval al niet.

Bij Gamma heb ik onlangs nog zo'n setje gekocht. De kleinste sleutel is 2, de grootste is 10. De sleutels zitten in een houder met als opschrift 'VPA GS'.

Roger Vanduffel
20 februari 2010, 17:22
alright,

daarstraks toch ergens inbussen met engelse maten gevonden, hoera!
ik op dreef; "laten we dan ook eens zelf een pijpsleuteltje maken om die Ibanez-neck te verstellen", zoals de deze:
http://www.mainmusic.nl/nl/product/4366/355/gitaar/gitaaronderdelen/gereedschap/overige/pijpsleuteltje_7,0_mm..html
Losse dopsleuteltjes gekocht van 7 en 8 mm, korter gemaakt, geboord en staafje aan vast gemaakt. Nu blijkt dat ik ze nog steeds niet kan gebruiken omdat de ruimte tussen de achterkant van de moer en het hout veeeeel te klein is! doemme toch!

weet er iemand of dit aan de gitaar ligt, of dat die pijpsleuteltjes van Ibanez zelf gewoon een veel dunnere wand hebben?

stijnkenens
20 februari 2010, 17:51
Ik heb ze besteld omdat ik net het zelfde voorhad.
Ze zijn idd veel smaller dan de dopsleutel 'dopjes'.
€ 1o is niet overdreven als je weet dat het past.
Ik heb al genoeg verweerde moeren op trussrods gezien, omwille van slecht passend gereedschap.


s.

elerik
20 februari 2010, 20:43
alright,

daarstraks toch ergens inbussen met engelse maten gevonden, hoera!
ik op dreef; "laten we dan ook eens zelf een pijpsleuteltje maken om die Ibanez-neck te verstellen", zoals de deze:
http://www.mainmusic.nl/nl/product/4366/355/gitaar/gitaaronderdelen/gereedschap/overige/pijpsleuteltje_7,0_mm..html
Losse dopsleuteltjes gekocht van 7 en 8 mm, korter gemaakt, geboord en staafje aan vast gemaakt. Nu blijkt dat ik ze nog steeds niet kan gebruiken omdat de ruimte tussen de achterkant van de moer en het hout veeeeel te klein is! doemme toch!

weet er iemand of dit aan de gitaar ligt, of dat die pijpsleuteltjes van Ibanez zelf gewoon een veel dunnere wand hebben?

Je hebt het sleuteltje toch al gekocht en je kan er niks mee? Waarom maak je de bus/pijp niet wat smaller met een bandschuurmachine of een slijpsteen.
Het is zeer goed te doen alleen kan het lastig zijn om overal de bus/pijp even smal te krijgen.
Mogelijk past die dan wel

Roger Vanduffel
21 februari 2010, 00:29
wel, dat is exact wat ik van plan was maar heb hier thuis geen slijpsteen, dus morgen naar de grootvader!
ik denk ook niet dat het zo belangrijk is om de 'dop' overal even dik te maken omdat het eigenlijk enkel voor de achterkant nodig is. Daarom dacht ik om te proberen enkel van de achterkant zoveel mogelijk af te halen.
Benieuwd naar morgen!

Roger Vanduffel
26 februari 2010, 17:45
HA! Gelukt!
Eentje van 8mm en eentje van 7mm gemaakt voor 3euro in totaal. Toch weer 11 euro minder dan in de winkel! En doet zijn job even goed.

Driewerf hoera voor mijn eerste zelfgemaakt gereedschap! :)

The_syphon
26 februari 2010, 20:17
Wat kan er gedaan worden als de truss rod verlubberd/dolgedraaid is? Zijn daar eenvoudige oplossingen voor. Vervangen van de halspen vind ik geen makkelijke oplossing!