PDA

View Full Version : T.bone MicPlug Laag Volume



NielsW
17 februari 2010, 22:21
Hoi,

Ik ben aan het opnemen met een t.bone MicPlug, een soort van tussenstuk die XLR naar USB omzet. Het probleem is dat ik een superlage output heb op mijn pc. Als ik schreeuw clip ik nog niet :) Aan de microfoon ligt het niet, zowel met een Rode Procaster als een Shure SM57 geprobeerd. Mijn conclusie is dat het volume dat de MicPlug doorgeeft te laag is. Ik heb daarnaast ook erg veel last van ruis. Is dit softwarematig op te lossen (als ik in logic of soundbooth het volume boost krijg ik nog veel meer ruis), of moet ik dan een Presonus Firebox oid regelen?

Bvd

bert k
17 februari 2010, 23:08
Das raar. Zou het iets te maken kunnen hebben met gebalanceerd/ongebalanceerd?
Of verkeerde bedrading in je Micplug?

Ries89
18 februari 2010, 00:11
Gebalanceerd/ongebalanceerd denk ik niet. Als dat niet goed gaat komt je signaal uit fase binnen, en je zou een heel dun en iel geluid overhouden. De ruis komt omdat het signaal niet veel harder is dan de ruis vloer van de voorversterker. Het signaal ligt kwa volume dus erg dicht op de ruisvloer, en als je het versterkt versterk je de ruis gewoon mee. Ik ken de micplug niet, maar zit er niet een soort gain op waarmee je het signaal harder binnen kan laten komen?
Ander zou ik er mee terug naar de winkel gaan, kijken of een ander exemplaar het ook heeft. Zo niet is het misschien gewoon een slecht product en kan je het beste voor een wat betere interface gaan.

Dat zijn even de enige dingen waar ik zo op kan komen. Misschien heeft iemand anders nog een goed idee.

Heibel
18 februari 2010, 10:04
ik heb dezelfde, maar ik heb geen last van een te lage output. Als bij mij dat soort dingen niet werken ligt het in 99% van de gevallen aan de instelling van de audio- eigenschappen, waar je het ingangsvolume en uitgangsvolume van de geluidskaart kan instellen.

Heb je geprobeerd om de koptelefoon line out van de MicPlug te gebruiken? Daarmee zou je ook nog kunnen checken of het aan de plug ligt of de instellingen op je PC.

Succes..

NielsW
18 februari 2010, 10:58
Ik heb inderdaad de headphone output gebruikt om mezelf door te versterken, met bijvoorbeeld een muziekje op de achtergrond om te kijken of ik op hetzelfde volume kan komen. Dat is niet zo.

In Windows 7 staat het microfoon volume op 100, ACR (oid) staat aan, dat versterkt het signaal wat. Alsnog krijg ik maar 1 van de 10 streepjes als ik er gewoon in praat. Als ik opneem in soundbooth, logic of audition is het signaal gewoon echt erg zwak. Als ik het met 10db boost is het qua volume redelijk te doen (hoewel ik dan echt op de microfoon moet zitten).

Een vriend van mij heeft de Podcaster van Rode. Dezelfde microfoon, maar dan met ingebouwde geluidskaart. Hij heeft meerdere malen mijn volume, het moet haast aan de micplug liggen.

Laten we er even vanuit gaan dat het aan de MicPlug ligt. Wat is een goedkoop alternatief? Een Presonus Firebox, of een Edirol FA66 / M-audio substituut, kost 300 euro. Dat is eigenlijk veel te gek.

Update
Ik heb het overigens ook op meerdere computers geprobeerd (Macbook pro, W7 pc, W Vista PC). Allemaal exact hetzelfde probleem, laag volume en ruis.

bert k
18 februari 2010, 14:20
...en je hebt het met meerdere mics geprobeerd, conclusie: het is de Micplug.

NielsW
18 februari 2010, 14:34
Ik ga vanmiddag een Edirol UA-4FX interface proberen. Dat is een stuk serieuzere apparatuur, ik ben benieuwd!

Ries89
18 februari 2010, 14:56
Anders even terug naar de winkel, het zou nog gewoon een fabricage fout kunnen zijn in jouw exemplaar.

NielsW
18 februari 2010, 16:59
Heb inmiddels de Edirol interface geprobeerd en ook dat was niet de oplossing. De eigenaar van het apparaat kon echter wel het probleem aanwijzen. Mijn microfoon, net als bijna iedere andere, geeft het signaal links (mono) aan de interface. De interface zet het om naar stereo en dan houdt je dus niks meer over.

De oplossing is dat je een interface ertussen hangt met 2 ingangen. Je moet dan een XLR naar 2xXLR kabel hebben en de microfoon stereo aansluiten. Dan schijnt het beter te gaan, maar alsnog niet ideaal.

Ik denk dat ik mijn Procaster ga inwisselen voor een Podcaster, die heeft een ingebouwde kaart en die geeft meer dan genoeg volume. Wel een gezeik met terugsturen en gaat vast behoorlijke tijd overheen, maar het is even niet anders.

bert k
18 februari 2010, 18:48
Nou heb je niet begrepen hoe het precies zit. De mics die je getest hebt zijn niet stereo, maar wel gebalanceerd. Dat betekent pootje 1 is massa, 2 is +signaal en 3 is - signaal. Zo werkt iedere mic, en een gebalanceerde ingang kan daar goed mee omgaan. Als de Micplug dat niet doet is er echt iets kapot.

De oplossing die je noemt slaat helemaal nergens op, dat werkt niet. Heb je de Micplug direct in de mic gestoken, of heb je er een snoer tussen gehangen? Wat voor snoer heb je gebruikt?

NielsW
18 februari 2010, 19:47
Aha :) Ik ben helemaal geen expert op het gebied van opnemen, eerder het tegenovergestelde. Goed dat je het zegt, dan kan ik het misschien nog allemaal even goed controleren.

De MicPlug kan zowel rechtsstreeks in de microfoon als via bijvoorbeeld een XLR kabel. Ik heb hem eigenlijk altijd met een XLR kabel naar de plug, heb het ook 1 keer zonder geprobeerd.

Als ik opnames maak met mijn Procaster moet ik het met 15 decibel boosten om fatsoenlijk geluid te krijgen. Gevolg is teveel ruis.

Als ik opnames maak met mijn Shure SM57 via de MicPlug heb ik maar tussen de +5 en +10db nodig. Dat is redelijk netjes al.

Het plaatje is zo:

MICROFOON -> XLR KABEL -> MICPLUG -> USB -> WINDOWS 7 -> Audition / Soundbooth

Ik ga nu meteen even kijken of er verschil zit in met of zonder xlr kabel ertussen.

EDIT
Kabel ertussen maakt geen verschil

NielsW
19 februari 2010, 13:07
Is het overigens niet mogelijk om de microfoon voor te versterken?

bert k
19 februari 2010, 14:19
Niet als je micplug stuk is...

NielsW
19 februari 2010, 15:50
Ik weet inmiddels vrij zeker dat hij dat niet is. Het presonus interface (UA-4FX) gaf nagenoeg dezelfde output op mijn microfoons.

Het is gewoon aan de lage kant. 10db boosten en hard praten is niet handig. Ik dacht, wellicht zijn er mogelijkheden om dat nog te boosten met een preamp oid.

Ries89
20 februari 2010, 00:56
Dat kan ja, maar je micplug, en ook die presonus interface, moeten beide gewoon een pre-amp hebben.

NielsW
20 februari 2010, 11:00
En die is dus niet sterk genoeg voor zowel mn Procaster als mn Shure SM57. I need something bigger and better.