PDA

View Full Version : Snaren schieten los bij de brug



Joene1988
17 februari 2010, 22:03
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleempje. Mijn broertje heeft een akoestische Fendergitaar. Best een leuk ding, maar wel tijd dat de snaren werden vervangen. Dus, nieuwe snaren gekocht, oude snaren eraf gehaald, gitaar ff schoongemaakt etc.

Nu ik de nieuwe snaren erop wil zetten, schieten die pinnetjes die in de brug zitten om de snaar vast te houden de hele tijd los naar mate ik er meer druk op zet door ze aan te draaien. De B en E snaar krijg ik niet goed vast, en dus is de gitaar niet echt bespeelbaar. Enig idee wat ik hieraan kan doen?

PS. Bij mijn Yamaha zitten die pinnetjes redelijk vast, en moet je ze van de binnenkant van de gitaar eruit drukken. Bij de Fender kun je ze er zo uitpakken en zitten ze erg los. Kan het gewoon zijn dat de gaten in de brug groter zijn gesleten, of zijn de pinnetjes verrot?

Alvast bedankt!

Jeroen

--=HANS=--
17 februari 2010, 22:18
Morgen even goed passende pinnetjes halen en zorgen dat het balletje aan het einde van je snaar zo hoog mogelijk zit. Je kan het nu ook oplossen door een stukje papier om de pinnetjes te draaien tot ze vast zitten in de gaatjes. Doet weinig aan de klank af en werkt prima.

Plant
17 februari 2010, 22:21
Hetzelfde antwoord als ik hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131150) al eens gegeven heb. Iets anders is m.i. niet mogelijk.
Als de pennen met de oude snaren wel bleven zitten en je hebt niks gesloopt moeten ze nu ook blijven zitten.

Bij m'n eigen gitaren druk ik de pennen ook niet stijf vast, da's alleen maar hinderlijk bij verwisselen of levert met gereedschap zelfs schade op en is nergens voor nodig. Als de bal-endjes goed opzij gedrukt worden komen die pinnen echt niet los.

Harald
17 februari 2010, 22:35
Heb het soms bij het opzetten. Dan houd ik de pin gewoon even vast totdat er wat meer spanning op de snaar zit. Daarna blijft het allemaal gewoon zitten.

Lykke
20 februari 2010, 11:43
Als het gat waar de snaar in moet een beetje beschadigd is (dus kleine deukjes ofzo) schiet het pinnetje er sneller uit. Vloeibaar hout kopen en even een beetje opvullen doet wonderen

rocker_71
20 februari 2010, 11:53
LOL, mooi plaatje.

http://www.guitarimports.com/images/setup3.jpg

GeHa
20 februari 2010, 12:05
Begrijp ik nou goed dat je eerst je gitaar door zaagt :confused: voordat je de snaren wisselt :seriousf: