PDA

View Full Version : Spelen met de Boss RC-2 Loopstation



josan
17 februari 2010, 22:01
Sinds een tijdje heb ik een Boss RC-2 Loopstation. Dat ding is ideaal om te oefenen en wat ideeen uit te proberen. Je kunt diverse lagen in 1 loop over elkaar heen spelen. Behalve wat 12-maten bluesschema's kun je er ook allerlei experimenteels mee doen. Als voorbeeld enkele loops en wat erbij gebruikt is. De drums zitten in het apparaat zelf. Alle gitaren en bassen komen uit gitaar en multieffect.

Track04: Fender Telecaster Highway 1, Behringer X V-Amp, Boss RC-2 (www.xs4all.nl/~sahjps/Track04.mp3)
Track05: Fender Telecaster Highway 1, Boss ME-50, Boss RC-2 (www.xs4all.nl/~sahjps/Track05.mp3)
Track06: Tanglewood electro-akoestisch, Fender Telecaster Highway 1, Boss ME-50, Boss RC-2 (www.xs4all.nl/~sahjps/Track06.mp3)
Track07: Fender Telecaster Highway 1, Behringer X V-Amp, Boss RC-2 (www.xs4all.nl/~sahjps/Track07.mp3)
Track10: Fender Telecaster Highway 1, Behringer X V-Amp, Boss RC-2 (www.xs4all.nl/~sahjps/Track10.mp3)
Track11: Fender Telecaster Highway 1, Behringer X V-Amp, Boss RC-2 (www.xs4all.nl/~sahjps/Track11.mp3)

http://www.xs4all.nl/~sahjps/boss-rc-2.jpg

Brewskie
17 februari 2010, 22:14
Leuke post. Ik heb ze allemaal even geluisterd. Zitten mooie stukken bij. Ik vind ze allemaal de moeite waard om te luisteren. Track 6 vind ik het leukst. Beetje Satriani-achtig.

Ik heb dit pedaal zelf ook. Net een paar weken. Ben nog aan het leren.

josan
18 februari 2010, 00:16
@Brewskie
Dank je. Mijn probleem was dat ik alle beschikbare 11 loops had volgespeeld en dus ruimte moest maken. Ik heb ze daarom, maar even op mijn PC overgezet.

Ik zelf vind verschillende stukjes om verschillende redenen leuk. De meeste sfeer heeft voor mij nummer 10. Ik moet daarbij aan Rain Tree Crow denken. De band rond ex-Japan en David Sylvian, die rond '91 1 album hebben gemaakt. Meestal begin ik met een loopje/rifje dat interesaant lijkt en zoek ik er wat andere dingen bij.

Negative K3 fan
18 februari 2010, 19:18
een vriend van mij heeft dit pedaaltje ook, erg handig voor oefeningen, ik vind het alleen wel lastig wennen aan het intrappen. tweedehands zijn ze ook niet zo heel duur.

josan
18 februari 2010, 19:46
Er zijn verschillende manieren om te starten met opnemen:

Gewoon intrappen terwijl je speelt of op het moment vlak daarvoor. Dit is moeilijk omdat de actie van het trappen vaak je snelheid en de precieze timing beinvloedt.
Interne drummetje gebruiken en op start drukken. De RC-2 telt af (zichtbaar via een ledje en je valt gewoon in. Dit gaat goed. Autoquantize rondt je uittrap af op een hele maat!
Autostart gebruiken. De RC-2 start zodra hij signaal detecteert. Dit gaat ook goed.


Autoquantize en de interne drumcomputer gebruiken is het makkelijkst.

Sanderltd
4 april 2010, 15:34
Eventjes dit topic terug naar boven halen. :)
Ik ben zelf ook aan het overwegen een looper aan te schaffen. Ik ken zelf eigenlijk enkel de loopers van boss, en dan vooral deze RC2.

Nu lees ik echter op sommige fora en op Youtube dat het soms moeilijk kan zijn dit pedaal te combineren met high gain versterkers en/of -pedalen. M.a.w.; als je een riff met redelijk veel distortion opneemt en er daarna overheen wilt soleren, zou de solo niet goed hoorbaar zijn.
Weet iemand in hoeverre dit waar is? Ik speel zelf graag heel wat stijlen, maar meestal zal het toch in de metal richting zijn.

Heeft iemand dit probleem dus nog ervaren? En zo ja; zijn er bepaalde loopers die in dezelfde prijsklasse liggen, min of meer dezelfde specificaties hebben en toch met high gain signalen kunnen omgaan? (Afmetingen zijn in principe geen probleem.)

Mvg
Sander

josan
5 april 2010, 23:38
Mijn ervaring is dat de RC2 exact naspeelt wat je erin stopt. Er is hooguit een klein volumeverschil, maar dat is te corrigeren met wat knoppen draaien. Dus ik denk: opnemen en voor het eroverheen proberen te spelen, het volume naar het juiste niveau bijstellen.
En zorg voor wat contrast in het geluid van de achtergrond (begeleiding) en de voorgrond (solo), dat zorgt er ook voor dat de twee een beetje van elkaar los komen.

Il_Falco
8 april 2010, 13:18
Heel simpel: je drive moet ervoor komen. Dus als je je gain uit je versterker wilt halen, zal je hem moeten in de loop zetten. Anders zal het niet goed klinken.


Uitleg: hij loopt alles wat ervoor komt van sounds en geeft die door naar alles wat erna komt. Dus als je iets met gain van je versterker loopt maar het komt clean het pedaal in, zal hij het clean loopen en de gain nadien toevoegen bij de versterker. Als je het met gain in de looper stuurt, en de amp op clean zet, zal hij het stukje met gain loopen.

Duhsjaak
8 april 2010, 13:26
Hi
Wat ontzettend leuk!! Dat dit kan. Kun je je voorstellen dat ik loops maakte van tapelussen en die terug draaide via mijn bandrecorder? Nog maar kort geleden, bedoel ik.
Dit opent toch wel mogelijkheden. Ik ben gelijk enthousiast.
Veel succes. En ja, ik vind ook die loop (ik dacht uit mijn hoofd nummer 10) het mooist. Heel eigen geluid.
Groet Gus a.k.a. Duhsjaak

josan
12 mei 2010, 22:29
Nog wel eentje (http://www.xs4all.nl/~sahjps/T12V2_07.MP3)die ik zelf leuk vind.
Apparatuur: Fender Highway 1 Telecaster voor gitaar en bas, drum uit de RC2. Vox Tonelab ST2 voor de gitaareffecten.

Ik neem dit soort dingen vaak op tijdens het improviseren over de versterker. Mijn keten is daarbij:
gitaar - multieffect - Boss RC2 loopstation - Zoom RT223 drummachine - Fender Super Champ XD
Als gitaren gebruik ik tegenwoordig de Highway 1 Tele en een FMT Custom Tele.
:rockon: