PDA

View Full Version : epiphones



rozh
17 februari 2010, 21:07
ik heb een tijdje gezocht op dit forum en gegoogled maar ik kon niet echt de informatie vinden die ik zocht.
wat ik namelijk wil weten is wat nou precies de verschillen zijn tussen de bouwjaren van de epi's
de een zegt ja je moet eentje uit 95-97 hebben want dat is er een uit korea en die zijn goed
maar de ander zegt dat ze dan slechte materialen gebruikten en dat een epi uit bijv 2008 veel beter klinkt omdat ie zwaarder is
weet iemand hoe het precies zit?

Bolder
17 februari 2010, 21:14
Ook na '97 werden ze nog in Korea gemaakt hoor.
Verschilt ook per model etc..

Ricochet
17 februari 2010, 22:23
IMO zijn er teveel verschillen per fabriek(land), per model, en per jaar, om daar een eenduidig antwoord op te geven.

Heel generaliserend kun je zeggen dat gitaren uit de Koreaanse fabrieken Unsung(serienr.: U123 etc) en Samick(S123 etc) doorgaans goed aangeschreven staan. Echter voor gitaartjes onder 500 euro zou ik me daar zeker niet blind op staren. Ik ken verhalen van zowel positieve uitschieters alswel maandagochtendexemplaren van iedere Aziatische Epiphone fabriek, behalve de Japanse(die zijn meestal goed tot zeer goed).
De enige garantie voor een goed exemplaar is simpelweg uitproberen en/of iemand meenemen die er verstand van heeft.

Chocola
17 februari 2010, 23:10
Een Epi uit 2008 zwaarder? Die heb ik nog niet meegemaakt...

Je kunt er globaal vanuit gaan dat Unsung en Samick modellen (Korea) beter zijn dan de huidige Chinese modellen maar ook hier zijn uitzonderingen op. De Jappen zijn volgens mij vrij consistent geweest en leverde altijd goede gitaren. Als een serienummer met een B begint (Centraal Europese modellen) zou ik er ook zeker naar kijken want deze zijn ook erg goed!

Het blijft vrij exemplarisch natuurlijk maar als je een leuke Koreaan kunt scoren zou ik dit zeker doen. Chinese zou ik persoonlijk links laten liggen, maar hier zullen de meningen ook wel weer verdeeld over zijn.

Meeste kans op een goede Epi heb je denk ik als je op Japanse, Koreaanse en Tsjechische modellen focust.

Ricochet
17 februari 2010, 23:36
Een Epi uit 2008 zwaarder? Die heb ik nog niet meegemaakt...



Mja ik weet niet of het een uitzondering is maar m'n 2008 Qingdao LP is echt het zwaarst van de 5 Epi LPs die ik heb.

De allereerste nineties Samick of Peerless(weet niet meer) LPs waren trouwens van Basswood(Linde). Alhoewel ik persoonlijk lindehout als brandhout beschouw, schenen ze nog aardig te klinken ook.

Nicks
18 februari 2010, 09:39
Mja ik weet niet of het een uitzondering is maar m'n 2008 Qingdao LP is echt het zwaarst van de 5 Epi LPs die ik heb.

De allereerste nineties Samick of Peerless(weet niet meer) LPs waren trouwens van Basswood(Linde). Alhoewel ik persoonlijk lindehout als brandhout beschouw, schenen ze nog aardig te klinken ook.

Linde wordt door de beste gitaarbouwers gebruikt en is tegenwoordig allerminst brandhout. vergeet niet dat heel veel houtsoorten zo begonnen zijn.

episua
18 februari 2010, 09:59
De 'made in indonesia' modellen worden tegenwoordig weer bij Samick gebouwd. IMO is dit de beste keus als je nieuw wil kopen.

Rutger Molenberghs
18 februari 2010, 10:30
Ik heb zo'n Indonesische Epiphone (serienummer begint met SI). Ooit eens met een Chinese vergeleken en de mijne was toch beter :D Maar ik kan ook gewoon een heel slechte Chinese getroffen hebben. Blijkbaar hebben die Chinezen een andere invulling voor de term 'afwerking' als wij Europeanen.
Over de hardware ben ik minder tevreden. De tuners ontstemmen vrij snel en de pickups zijn ook niet geweldig. Natuurlijk kan je die op termijn vervangen.

JP074
18 februari 2010, 12:16
Hey,

ik heb een Koreaanse Les Paul Standard uit '96. Goede gitaar, maar wel Ahorn hout. De pickups waren van Samsung en die zijn wel vervangen omdat ze, ahum, niet zo heel erg goed waren.

gerritje tralalalala
18 februari 2010, 17:22
Goede gitaar, maar wel Ahorn hout.
Is ahorn niet duits voor maple :sssh:
Tenminste bij thomann noemen ze een maple hals een ahorn.

Les Paul R8
18 februari 2010, 17:46
Is ahorn niet duits voor maple :sssh:
Tenminste bij thomann noemen ze een maple hals een ahorn.

Ahorn is maple. Ook in het nederlands wordt het wel ahorn genoemd. De officiele naam in het nederlands is esdoorn. Maar een complete esdoorn Les Paul lijkt me sterk. Een LP standard is in de regel een mahonie body met een maple top.

JP074
21 februari 2010, 11:42
Gitaarbouwer Dick Dijkman verzekerde me dat het Ahorn was toen ik bij hem informeerde wat de beste pick ups ervoor waren.

Ik neem aan dat hij wel weet waar hij het over heeft.

Ricochet
21 februari 2010, 12:16
Ahorn is maple. Ook in het nederlands wordt het wel ahorn genoemd. De officiele naam in het nederlands is esdoorn. Maar een complete esdoorn Les Paul lijkt me sterk. Een LP standard is in de regel een mahonie body met een maple top.

Lijkt mij ook. Maar goed, dit was dus uit de tijd dat Epi nog wel eens Elzen en Linde gebruikte voor z'n LPs.

Dus een back uit Linde met mahonie fineer, en een Elzehouten top met al of niet een esdoorn fineer. Kan me de verwarring wel een beetje voorstellen.

Die Samsung elementen die ze toen gebruikten waren waardeloos. De slechte reputatie van de Epiphone elementen komt hier vandaan.
Ze zijn nu echt een stuk beter, alhoewel nog steeds een beetje tam.

Git Aar
21 februari 2010, 14:55
Ik lees soms iets over gewicht. Is zwaarder beter?? en wat is dan een mooi gewicht?

ER!K
21 februari 2010, 15:03
Ik lees soms iets over gewicht. Is zwaarder beter?? en wat is dan een mooi gewicht?

nee, zwaarder is niet per definitie beter. Dat hangt af van wat je zelf fijn vind. Meestal is een lichtere gitaar gewoon wat comfortabeler.
Mijn ESP weegt iets van 3,4 kg en m'n strat ongeveer 3,7 ofzo. Dat vind ik meestal toch wel een fijn gewicht.

Taff
21 februari 2010, 15:12
je vraagt nu naar meningen wat opzich niet heel verstandig is omdat je altijd verschillende opvattingen heb
het beste wat je kan doen gewoon uittesten, het is nogal afgezaagd meer wel het beste

Chocola
21 februari 2010, 15:51
Ik lees soms iets over gewicht. Is zwaarder beter?? en wat is dan een mooi gewicht?

Er zijn twee dingen afhankelijk van gewicht/massa. Het eerste is de toon van de gitaar en het tweede is het aantal rugklachten of de plek ervan XD.

Git Aar
21 februari 2010, 17:03
Ik had meer de kwaliteit van de gitaar op het oog.