PDA

View Full Version : Batt-O-Meter



rocker_71
17 februari 2010, 20:30
Is deze bekend? Handigheidje, of overbodig speeltje?

Lijkt me op zich wel reuze handig, je hoeft je pedaal niet open te schroeven om de batterij na te meten. Van de andere kant: voor 30 euro heb ik voor jaaaren batterijen voor mijn fuzz...

Website (http://www.keithmcmillen.com/products/batt-o-meter/#)

http://www.sonoramuziek.nl/contents/media/batt-o-meter_boss1_600x400.jpg

iWishmaster
18 februari 2010, 11:58
Voor hetzelfde geld koop je een multi-meter en een los stekkertje: daar kun je dat mee controleren en nog honderden andere dingen doormeten.

rocker_71
18 februari 2010, 21:45
Voor hetzelfde geld koop je een multi-meter en een los stekkertje: daar kun je dat mee controleren en nog honderden andere dingen doormeten.

Hoe doe je dat dan, zonder dat je de pedaal moet openen?

Ik heb ook een batterij meter, maar moet toch elke keer bij twijfel het pedaal open schroeven en de batterij losmaken en dan tegen de meter leggen en dan kan ik zien of het voltage nog op peil is. Best omslachtig dus.

Als het makkelijker kan, please tell me... :makeup:

Realeigo
18 februari 2010, 23:51
Hoe doe je dat dan, zonder dat je de pedaal moet openen?

Ik heb ook een batterij meter, maar moet toch elke keer bij twijfel het pedaal open schroeven en de batterij losmaken en dan tegen de meter leggen en dan kan ik zien of het voltage nog op peil is. Best omslachtig dus.

Als het makkelijker kan, please tell me... :makeup:

Plus aan de tip en min aan de sleeve.

Nielsje
19 februari 2010, 00:51
Ja, of je koopt gewoon een adapter.
Lekker handig, kan je zeker iedere keer al je pedalen gaan loskoppelen van elkaar op je pedalboard. Overigens, ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik merk het altijd prima als de batterij op is..

iWishmaster
19 februari 2010, 11:12
Koop voor een paar euro (als het al zo duur is ...) zo'n ding of maak het zelf met een DC-jack en 2 stukjes draad:
http://www.akdigitaloutlet.com/images/ADC-Power-Lead-male-Connector-for-CCTV-camera-power_.jpg

Inpluggen in het pedaal en multimeter erop. Om batterijen wat netter / beter te meten zou je een weerstand als belasting (pak 'em beet 100 Ohm) parallel kunnen zetten en daarover meten: de spanning van een batterij onbelast kan namelijk netjes 9V zijn terwijl deze inzakt zodra er daadwerkelijk stroom gevraagd wordt. Waarschijnlijk is dat precies wat dat doosje ook doet.

titzenpitzer
19 februari 2010, 11:31
Gewoon je tong tegen zo'n 9volt batterij'tje houden?

iWishmaster
19 februari 2010, 11:34
Gewoon je tong tegen zo'n 9volt batterij'tje houden?

Past jouw tong in het gaatje van de DC jack? Het gaat er juist om dat je je de batterij er niet uit hoeft te halen (sommige effecten moet je helemaal openschroeven).

Nielsje
19 februari 2010, 11:59
Koop voor een paar euro (als het al zo duur is ...) zo'n ding of maak het zelf met een DC-jack en 2 stukjes draad:
http://www.akdigitaloutlet.com/images/ADC-Power-Lead-male-Connector-for-CCTV-camera-power_.jpg

Inpluggen in het pedaal en multimeter erop. Om batterijen wat netter / beter te meten zou je een weerstand als belasting (pak 'em beet 100 Ohm) parallel kunnen zetten en daarover meten: de spanning van een batterij onbelast kan namelijk netjes 9V zijn terwijl deze inzakt zodra er daadwerkelijk stroom gevraagd wordt. Waarschijnlijk is dat precies wat dat doosje ook doet.

Dit werkt dan volgens mij weer voor geen meter. Bij de meeste pedalen is het dc inbouwdeel voorzien van zo'n wegdruk contact. Op het moment dat je dus een dc stekker erin drukt, wordt de batterij afgesloten.

iWishmaster
19 februari 2010, 12:27
Dit werkt dan volgens mij weer voor geen meter. Bij de meeste pedalen is het dc inbouwdeel voorzien van zo'n wegdruk contact. Op het moment dat je dus een dc stekker erin drukt, wordt de batterij afgesloten.

Dat klopt, maar in dat geval werkt het apparaatje dat de TS voorstelt ook niet volgens mij. Overigens lees ik net dat het apparaat ook een schatting maakt van aantal uren die de batterij nog mee zal gaan: dat kun je niet zo even eenvoudig met een multimeter bepalen.

Even een ander punt: waarom zou je uberhaupt batterijen gebruiken? Vrijwel alle apparaten hebben een DC-jack en de overige apparaten zou je toch relatief eenvoudig met een jack uit kunnen rusten?