PDA

View Full Version : Volume boost



Keevinkos
17 februari 2010, 20:35
Ik zit al een tijdje te prutsen en te proberen met verschillende pedaaltjes, omdat ik graag een volume boost wil. Als je solo speelt: met 1 druk op een pedaaltje meer volume (niet meer distortion) hebben. Meestal speel ik met distortion die ik uit de versterker zelf haal.

Nu ben ik erachter dat een boostpedaaltje op deze manier niet werkt, hij laat de versterker helemaal over z'n nek gaan, veel te veel ruis en als ik ook maar een beetje in de buurt van de versterker komt gelijk al feedback. (hoewel dat ook wel eens handig kan zijn...:))

Nu zit ik te denken of ik het niet "andersom" kan proberen:
Stel je hebt je amp op bijv. volume 3 staan, het goede volume voor een solo. En dat je er dan een pedaaltje tussen plakt wat het volume verlaagt, zodat het lijkt alsof je amp op volume 2 staat. Als je een solo wilt spelen zet je het ding dus gewoon uit. (uiteraard moet hij dan wel in de effectsloop of zelfs na de amp, omdat hij anders hetzelfde werkt als de volume knop op de gitaar: haalt eerste gain weg en dan pas volume. Het ding moet alleen volume weghalen)

Wat vinden jullie van dit idee en kan het überhaupt wel?
Hebben mensen misschien voorkeur voor een pedaaltje wat dit doet en niet al te duur is?
Ik heb bijv de EHX signal pad gezien. Is dit hiervoor te gebruiken?
Of is het misschien ook mogelijk een volume pedaal (in de loop uiteraard weer) te gebruiken, misschien is het dan alleen lastig om hem telkens weer op dezelfde stand te krijgen maar misschien dat dat ook weer op te lossen valt met een looperpedaaltje.:)

Tja, een lang verhaal. maar ik ben heeel beniewd wat jullie vinden:cheerup:

Rick trodat
17 februari 2010, 21:06
Uh volumepedaal?

Of een linedriver in de loop. Geen distortion, alleen maar volume.

TimS
17 februari 2010, 21:12
Inderdaad, booster in loop en klaar. Apart dat je er wel aan denkt een attentuator in je loop te doen maar niet de booster die je al hebt :dontgeti:

Daan__
17 februari 2010, 21:22
Ik zat zelf ook met het probleem, maar ik heb i.p.v. een boost-pedaal
een volume pedaal gekocht (van boss) en sindsdien ben ik hier heel tevreden mee. Ik meen dat k hem gekocht heb voor ongeveer 70 euro. Je moet je wel even laten informeren of je een stereo- of mono- nodig hebt. Dit hangt o.a. af van je gitaar en pedalen die je gebruikt. Je kunt m dan 'open' zetten als normaal signaal , en je trapt hem als het ware in voor een boost, die ook in kwantiteit instelbaar is.
Hopelijk heb je er wat aan!

Mitch
17 februari 2010, 22:31
Wat een briljant idee! :crazyhappy:





:chicken:




Maar mischien is het nog briljanter om hier toch eens de Geavanceerde zoekfunctie voor te gaan gebruiken, want over het boosten vóór de pre amp, boosten in de loop en gebruik van volumepedalen en volumepots-in-een-doosje zijn, ook redelijk recent nog, aardig wat topics geweest. Zoek binnen het subforum Effecten en binnen titels eens op 'solo', 'boost' of 'volume'.

Keevinkos
17 februari 2010, 23:03
ik heb geen boostpedaaltje, maar ik heb er een aantal geprobeerd.

mijn versterker heeft geen effectloop, maar ik ben van plan een oude london city te kopen, op te knappen etc. en evt ook een effectsloop of anders een andere cleane amp erna en daartussen effectjes plakken.

Maar als je dus een boostpedaaltje (bijv de micro amp van mxr) in de effectloop klinkt heb je alleen volume boost? (als je preamp dus overstuurt)

Mitch
17 februari 2010, 23:19
Ja.

Met teveel ruis, snelle feedback... dan heb je het over de LPB van Electro Harmonix? Of heb je al zoveel gain ingesteld op je versterker dat 't niet werkt?

Keevinkos
17 februari 2010, 23:36
die heb ik niet gehad, maar wrs had het er gewoon mee te maken dat hij in een effectsloop moet

Mitch
17 februari 2010, 23:46
Nou, niks moet. Geef nooit het pedaal de schuld, altijd de amp :D

dml
18 februari 2010, 15:28
Als je een voetschakelbare FX-loop hebt, waarvan het level ook nog in te stellen is, heb je zo'n volumeboostpedaal niet eens nodig.

Harry
18 februari 2010, 16:20
de 'demp' oplossing die je zelf aandraagt kan ook prima werken, ik heb het zelf jaren gedaan. Bedrock op standje beuken, en dan een overdrive zo zacht zetten dat als je deze aanzet het volume (+ de drive) omlaag gaat.

Keevinkos
18 februari 2010, 17:04
maar stel ik heb een boostpedaaltje. Waar ik uiteindelijk naartoe wil is een oude London city kopen (bijna gelijk aan een marshall plexi) en daar een attenuator of iets dergelijks achter zetten zodat ik ook eindbuizenscheur heb, en dan wil ik via een a/b switch naar een andere cleane amp kunnen switchen.:cheerup:

Ik kan in de plexi een effectloop laten maken, maar omdat er dan ook eindbuizenscheur is, krijg ik dan niet weer extra distortion of alleen volume boost? Een andere mogelijk is dat ik de cleane amp na de plexi zet en daar pedaaltjes tussen plak, dit werkt soms nog beter dan een loop. Of is een attenuator ook een soort cleane amp en kan ik tussen de amp en de attenuator ook effecten plakken?:soinnocent: