PDA

View Full Version : Gebalanceerde kabels???



groovieguitarguus
17 februari 2010, 16:26
Ik ben op dit moment aan het stoeien met mijn G-system.
Om deze ook te kunnen combineren met mijn combo.
I.p.v. kwalitatief goede kabels in mijn rack oplossing, heb ik de boel nu los liggen met lange (3 meter Planet Waves, goedkope versie) kabels.
Heel veel bijgeluiden.
Nu wordt bij de G-system geadviseerd om bij langere kabels (vanaf circa 80 cm) gebalanceerd kabels te gebruiken.
Nu heb ik wel iets gevonden dat dit met een XLR oplossing kan, maar de G-system heeft alleen jack ingangen.

Wie kan mij meer vertellen over hoe en het nut van gebalanceerde kabels?
Via de zoekfunctie kon ik niets vinden.

Thanx... Guus

Jedeel
17 februari 2010, 18:03
Nu heb ik wel iets gevonden dat dit met een XLR oplossing kan, maar de G-system heeft alleen jack ingangen.


Ik ken het G-systeem niet maar stero-jacks maken wel gebalanceerd mono-aansluiten mogelijk. Ik weet niet of jouw in- en uitgangen mono zijn?

Overigens googelen op "gebalanceerd aansluiten" levert ruim 40.000 treffers op. :-)

minoin
17 februari 2010, 18:17
Gebalanceerde pluggen (Stereo jack of XLR maakt niet uit) zorgen voor minder gevoeligheid van bijgeluiden door externe bronnen. Maar de apparatuur moet wel gebalanceerd in/uit kunnen sturen. Het zou iets te maken hebben met de twee signalen in de snoer met elkaar vergelijken en het residue weghalen. Zodat storing op een van de twee kanalen (cold/hot) eruit gefilterd wordt. Makkelijk bij het onthouden:
1. X [External or Ground or Shield]
2. L [Line or Live]
3. R [Return]

Magic Bean
17 februari 2010, 19:39
Het is in feite heel simpel.

Je kan een stereo jack gebruiken ook wel TRS (tip,ring,sleeve) genoemd.
Hierin zitten 2 kabels en shielding.
De shielding is aarde.
Kabel 1 is 'hot'
Kabel 2 is 'cold'

Als je gebalanceerde uitgangen hebt zorg het uitsturende apparaat (je G-system) dat kabel 2 een gespiegelde versie van het signaal op kabel 1 draagt.

Zie:
http://documentation.apple.com/en/finalcutpro/usermanual/Art/L00/L0046_BalAudio1.png

De andere kant van de kabel wordt ingeplugd en het ontvangende apparaat (je amp?) telt de signalen bij elkaar op. Doordat deze het exact tegenovergestelde blijft je signaal intact, terwijl de eventuele storing van zichzelf wordt afgetrokken.
Resultaat: 100% signaal, 0% storing.

Astu

minoin
17 februari 2010, 19:54
+ 1 Beter uitgelegd :chicken:

Rewind
17 februari 2010, 20:25
Alleen hebben amps over het algemeen geen gebalanceerde in/uitgangen...
Bestaan er al converters hiervoor?

Realeigo
17 februari 2010, 21:16
Dat heet een Balun (http://en.wikipedia.org/wiki/Balun)

Rewind
18 februari 2010, 01:54
Werkt dat ook op een gitaarsignaal? (tussen output en amp/eerste effect)

Epic
18 februari 2010, 13:20
De andere kant van de kabel wordt ingeplugd en het ontvangende apparaat (je amp?) telt de signalen bij elkaar op. Doordat deze het exact tegenovergestelde blijft je signaal intact, terwijl de eventuele storing van zichzelf wordt afgetrokken.
Resultaat: 100% signaal, 0% storing.
Astu
Om precies te zijn, de ontvangende amp inverteert een van de signalen eerst en telt ze dan weer bijelkaar op (Dit is vrij makkelijk te doen met een opamp). Zo wordt de ruis weggefilterd.

Volgens dit principe werken humbuckers min of meer ook.