PDA

View Full Version : Mods VOX AC30CCH : Accutronics verengalm.



guitarguru
17 februari 2010, 14:41
Zit weer even thuis vanwege de vorst/recessie overlast in de bouw, dus maar aan het knutselen geslagen ;)

Heb eerst de bright-cap uit mijn Vox AC30 head gesloopt. Vond hem toch wat te schel klinken, en niet zo lekker met drivepedalen. Is nu wel wat verbeterd, bruikbaarder.

Ook de Koreaanse verengalm vervangen door een Accutronics, die ik uit mijn overgebleven Bogner Duende headshell heb gehaald.

Mijn vraag is nu: kan dat zomaar straffeloos? Ik moet nu de MIX knop helemaal opendraaien om wat galm te krijgen. Ligt dit aan het circuit van de amp, hij gaf al niet erg veel galm, of toch aan bepaalde aansluitwaarden van de galmunit?
Wat is dan de juiste galm voor deze amp, en kan het kwaad om een afwijkend type te monteren?
Ik vind overigens het kwaliteitsverschil nauwelijks te horen.......:chicken:

guitarguru
17 februari 2010, 15:34
Ben zelf al even op zoek gegaan op het internet ;)

Originele Belton : (BL) 3EB3C1B

Mijn Accutronics: 9AB3C1B

Wat ik er van begrijp is dat het belangrijkste verschil tussen deze twee is, de E en de A op de 2e positie.
Betreft de input impedantie. E is 800 Ohm, en A is 10 Ohm.
Ik vermoed dat dit verschil niet okay is, maar kan het ook kwaad? Kan een techneut mij dit vertellen?

Negative K3 fan
17 februari 2010, 18:41
Heb eerst de bright-cap uit mijn Vox AC30 head gesloopt. Vond hem toch wat te schel klinken, en niet zo lekker met drivepedalen. Is nu wel wat verbeterd, bruikbaarder.

Maakt veel verschil he? bright cap in combinatie met pedalen (vooral drive) werkt vaak niet geweldig.

Plant
17 februari 2010, 21:02
Ben zelf al even op zoek gegaan op het internet ;)

Originele Belton : (BL) 3EB3C1B

Mijn Accutronics: 9AB3C1B

Wat ik er van begrijp is dat het belangrijkste verschil tussen deze twee is, de E en de A op de 2e positie.
Betreft de input impedantie. E is 800 Ohm, en A is 10 Ohm.
Ik vermoed dat dit verschil niet okay is, maar kan het ook kwaad? Kan een techneut mij dit vertellen?

Dus je vervangt de originele veer met ingangsimpedantie 800 Ohm door een van 10 Ohm? Als je veer-driver dat al overleeft zal deze denk ik flink vervormen.

Het signaal van de driver word nu flink gedempt (vandaar dat je er nauwelijks galm uit krijgt). Hoogstwaarschijnlijk vervormt het ook en klinkt het alleen daarom al zeker niet beter dan de originele veer.

De driver zal meer stroom moeten kunnen leveren en de spanningsafgifte hoeft minder hoog te zijn. Een extra signaaltrafootje (hoge naar lage impedantie) tussen driver en veer zou dit eenvoudig op kunnen lossen. Of het drivercircuit verbouwen / vervangen door een ander circuit, maar als je niet zeker weet of dit iets gaat verbeteren met deze veer is dit mogelijk veel moeite voor niets.

guitarguru
17 februari 2010, 22:27
Ach, heb gewoon de Koreaanse veer terug gemonteerd. Ik heb een T-Rex Roommate reverb voor een echt mooie galm :soinnocent:

Maar als ik mijn pedalboard nou es thuis zou willen laten, dan wil ik toch een acceptabele galm hebben. Tis zo niet om over naar huis te schrijven, maar wel enigszins acceptabel.

Een 1 op 1 vervanger van Accutronics kan ik ook niet vinden. Wel een exemplaar met, als enig verschil, een middellange uitsterftijd, i.t.t. de lange nu. Kost 39 euro.

edit: Er wordt een exemplaar aangeprezen voor de CC lijn, maar die heeft slechts 4 veren (ipv 6), en een input ohmage van 600 Ohm.