PDA

View Full Version : probleem wijsvinger



Robert.V
17 februari 2010, 12:54
Ik ben een beginner en heb de afgelopen paar weken wat akkoorden geleerd en ben nu bezig met de eerste toonladder via justinguitar.

ik heb alleen een probleem met mijn wijsvinger, die krijg ik dus met geen mogelijkheid recht.
zoals op de foto te zien ligt die helemaal plat en daardoor klinken de onderliggende snaren niet als je ze aanslaat.

nu weet ik dat dat met een ladder ook niet nodig is maar ik wil mezelf natuurlijk geen slechte houding aanleren voor later.

ik heb erg korte vingers en ik wil graag weten wat ik kan doen om toch de ladders netjes te leren spelen, want ik kom zo gewoon niet verder.
oefen hier al een week op maar krijg die vinger dus niet goed.

http://i207.photobucket.com/albums/bb116/RobertGTti/vinger1.jpg

RB-1
17 februari 2010, 13:10
Begin eerst eens met alleen duim en wijsvinger.
Dan de middelvinger erbij, dat is een kwestie van stretching.
Het kan even duren voordat dit spanningsloos gaat....

neocon
17 februari 2010, 13:21
Wauw hoe krijg je je vinger in die stand, bij mij breekt hij zo ongeveer dan.

Maar als je de rest van je vingers niet neerzet en de hals van je gitaar gewoon tussen je duim en wijsvinger vast houd, dan zou je wijsvinger redelijk recht moeten liggen denk ik. Daarna de rest erbij zetten en kijken wat er dan gebeurd misschien. Zorg in ieder geval dat je niets forceert en geen last van kramp o.i.d krijgt.

Robert.V
17 februari 2010, 13:21
Begin eerst eens met alleen duim en wijsvinger.
Dan de middelvinger erbij, dat is een kwestie van stretching.
Het kan even duren voordat dit spanningsloos gaat....


dat heb ik al geprobeerd,
is ook een lesje op justinguitar waarbij je dat moet doen.


maar zodra ik de 2e vinger erbij zet gaat mijn wijsvinger plat.
Als ik met de andere hand mijn wijsvinger in de goede positie buig dan moet ik echt kracht zetten en het blijft natuurlijk ook niet zo staan op het moment dat ik de boel loslaat.

zeer frustrerend op deze manier.

Midwolda
17 februari 2010, 14:44
Je duim staat te ver van je wijsvinger af.
Zet die eens wat dichterbij, dan kantelt je handpalm meer in lijn met de hals.
Dan eerst oefenen met alleen je wijsvinger en later de andere vingers er bij,
maar wel opletten dat je duim en wijsvinger redelijk tegenover elkaar blijven staan.
Heb dit zelf ook "aan de hand" gehad... ;) succes!

Exi
17 februari 2010, 15:09
Inderdaad, je duim moet eigenlijk meer ten hoogte van je wijsvinger zitten.
Het kan ook helpen je gitaar wat hoger te hangen als je staand speelt of de hals/kop van de gitaar een beetje naar boven te kantelen. Dan kun je een veel grotere stretch maken.

Christopha
18 februari 2010, 04:28
Behalve de adviezen ^....

Om de een of andere reden beginnen cursussen altijd op de moeilijkste frets, de lage, als je dit oefent rond de 8e fret is het al een stuk makkelijker. Oefen het maar eens met je vingers op de snaren ipv ze in te drukken. De stand van je pink is ook opvallend recht trouwens gezien het feit dat het fysiologisch gezien logisch is dat je wijsvinger en pink schuin staan; niet zo extreem als jouw wijsvinger, maar toch. Vouw je vingers maar eens naar binnen, dan zie je dat de stand min of meer zo is: \||/. Let ook op de stand van je pinkkootje; gebogen als de middelste vingers is perfect. Verder idd duim wat naar links waardoor het kantelt en je wijsvinger in een hoek van ongeveer 45 graden komt en de pink idem dito (de andere kant op). Verder is het een kwestie van oefenen en ontwikkelen van je vingerspieren. Kijk maar eens bij Pebberbrown - daily practice op youtube; hij heeft er wel kijk op and he's funny ;-). Bedenk verder dat het veel tijd kost, heel veel tijd (jaren); maar als je van de gitaar houdt, is dat toch geen probleem? :punk:

Robert.V
18 februari 2010, 14:36
bedankt voor de tips allemaal,
ik ga er mee aan de slag en hopelijk krijg ik mij vingers in het gareel.

Robert.V
19 februari 2010, 01:01
nou, ben de hele middag en avond bezig geweest en het is al wel ietsjes beter, maar het blijft enorm krampachtig en ook zeer langzaam.

noot, 2 seconden om mijn vinger krampachtig neer te zetten, noot....

als ik ietjes sneller ga dan gaat het weer te scheef.
weten jullie nog oefeningen om je vingers wat op te rekken en soepeler te maken zonder gitaar erbij?
dus als ik gewoon op de bank zit ofzo.

dodeboboeror
19 februari 2010, 01:09
't Kan aan mij liggen, maar heb jij je gitaar wel goed afgesteld/laten afstellen?
Die snaren lijken mij wel heeeeel erg hoog staan t.o.v. de frets :soinnocent:

RB-1
19 februari 2010, 01:55
nou, ben de hele middag en avond bezig geweest en het is al wel ietsjes beter, maar het blijft enorm krampachtig en ook zeer langzaam.

noot, 2 seconden om mijn vinger krampachtig neer te zetten, noot....

als ik ietjes sneller ga dan gaat het weer te scheef.
weten jullie nog oefeningen om je vingers wat op te rekken en soepeler te maken zonder gitaar erbij?
dus als ik gewoon op de bank zit ofzo.Dus in 1 middag en avond merk jij al verschil? Dat is bovengemiddeld goed. Normaal duurt zoiets een hele week....
Niet gaan klooien met je vingers. Dat moet z'n tijd hebben. Voor je het weet heb je een blessure en dan duurt het veel langer voor dat weer over is.

Robert.V
19 februari 2010, 02:04
Dus in 1 middag en avond merk jij al verschil? Dat is bovengemiddeld goed. Normaal duurt zoiets een hele week....
Niet gaan klooien met je vingers. Dat moet z'n tijd hebben. Voor je het weet heb je een blessure en dan duurt het veel langer voor dat weer over is.

het is geen mega verschil, maar de tip die ik kreeg om mijn duim te verplaatsen helpt wel.
het stelt me in staat mijn hand iets beter te houden waardoor er dus verschil is.

maar ik merk wel dat mijn vingers zo stijf zijn als maar kan.
had gewoon 20 jaar eerder moeten beginnen...

Robert.V
19 februari 2010, 02:07
't Kan aan mij liggen, maar heb jij je gitaar wel goed afgesteld/laten afstellen?
Die snaren lijken mij wel heeeeel erg hoog staan t.o.v. de frets :soinnocent:




http://i207.photobucket.com/albums/bb116/RobertGTti/63713938qaEEdjG9popcorn.gif

aaronstonebeat
19 februari 2010, 12:39
Een gokje mijnerzijds:
Op de foto lijkt het alsof je je linker elleboog in je zij drukt. Klopt dat?
Je linker arm zou ontspannen moeten hangen zodat je onderarm van boven af gezien min of meer loodrecht op de hals staat.

Robert.V
19 februari 2010, 14:45
Een gokje mijnerzijds:
Op de foto lijkt het alsof je je linker elleboog in je zij drukt. Klopt dat?
Je linker arm zou ontspannen moeten hangen zodat je onderarm van boven af gezien min of meer loodrecht op de hals staat.


nee mijn arm raakt mijn zij niet,
het is wel zo dat ik bij elke vinger die er bijkomt meer naar binnen kom met mijn arm.

Robert.V
20 februari 2010, 19:26
Geweldig,
lijkt wel of mijn vingers stijver worden ipv soepeler.
en de akkoorden die ik al netjes kon spelen, D, E, A, C, G, Emin, Amin lukken me nu ook niet meer omdat ik mijn handen in een heel andere positie moet houden om zo recht mogelijk te blijven.

:sneaky:


Is er misschien iemand in de buurt van zeewolde die me eventueel eens eenmalig een keertje wil helpen?

We hebben wel een muziekschool maar daar kan je niet terecht voor zoiets,
dan moet je je meteen inschrijven en een pakket/abonnement nemen.


:makeup: