PDA

View Full Version : Welke tele?



caliban
16 februari 2010, 23:46
In principe is mijn ibanez verkocht, dus heb ik geld. Nu wil ik graag een telecaster. Bedoeling is om ze een beetje als tegengestelde te gebruiken voor mijn RG320 en Les Paul. De Les Paul kan goed rocken zonder altijd te metal te klinken, maar ik heb geen echte felle singlecoil gitaar. Daarom dus een tele. Ik heb een budget van laten we zeggen 500 à 600 euro, en ik ben op zoek naar een tweedehandse. Qua sound dus vooral clean en lichte overdrive, genre alles buiten hardrock en metal/hardcore. Alhoewel poison the well en underoath ook vet klinken met een telecaster.

Ik zie online de highway one, en de usa standard als 'betaalbaardere' modellen ,en de h1 is blijkbaar wat cheaper. Zijn hier grote verschillen?

Luke-wannabe
17 februari 2010, 02:29
Ja ik zou voor een hiway one of een Japanse RI gaan. Mex RI's zijn ook leuk.
Die laatste twee heb ik zelf. Toen ik in de markt was voor mijn eerste Tele vond ik de Hiway ook erg lekker, maar ben toen toch voor de RI gegaan omdat ik de frets van de HW1 echt te groot vond en veel meer van de vintage styling van Fenders houd.
Mex maakt gewoon leuke dingen die Jap niet maakt of waar moeilijk aan te komen is. Zoals Thinline, Custom, Deluxe etc.

caliban
17 februari 2010, 13:29
Thanks :) Wat vind jij van de standard american tele's?

Luke-wannabe
17 februari 2010, 13:38
Niet zo boeiend. Zou dan eerder voor een HW1 gaan.

caliban
17 februari 2010, 13:40
Alright :) Ergens wil ik liefst voor eentje made in USA gaan, belachelijk natuurlijk, maar ja..

Luke-wannabe
17 februari 2010, 13:47
Hmmm ja.. Snap ik opzich. Ik zou dan zelf voor een HW1 gaan o.a. vanwege de dunne laklaag. En dan misschien een setje nocaster pickups erin. Of Toneriders die ik zelf heb. Heb je misschien iets meer die typische Tele sound :)

caliban
17 februari 2010, 14:04
Wat mag je tweedehands aan een hw1 betalen? En de stock pickups in de hw1, zijn die oké, of echt dik aan verandering nood?

Luke-wannabe
17 februari 2010, 14:13
Nee tuurlijk niet, maar ik las in een ander topic dat iemand de HW moderner vond klinken dan de Reissues. Tweedehandsprijs durf ik niet te zeggen. 200/300 euro minder dan nieuw, afhankelijk van de staat waarin de gitaar verkeerd?

Luke-wannabe
17 februari 2010, 14:23
Ik weet niet hoe sterk je engels is, maar even een tipje om je op www.tdpri.com in te lezen!

caliban
17 februari 2010, 15:11
I spiek Inglish laik a Flemishmen, joe now wat ai mien? :D

Nee normaal geen probleem hoor Engels.

Luke-wannabe
17 februari 2010, 15:32
Ik zou zeggen neem een kijk!

caliban
17 februari 2010, 15:36
Ik zou zeggen neem een kijk!

Ai wil hev a loek :). (Check trouwens het topic over je band even, ik heb je even mooi verweten daar :D).

humbucker
17 februari 2010, 15:48
Vergeet niet dat die HW's jumbo frets hebben, terwijl de meeste RI's vintage-achtige frets hebben. Is nogal een verschil qua spelen. Ik zelf kan bijvoorbeeld op jumbo's moeilijk uit de voeten :)..

Voor de rest zou ik gewoon eens gaan testen, vergeet dan ook niet even een op een Baja te spelen. Misschien kan je ook een tweedehands roadworn vinden, maar daar moet je voor zijn natuurlijk :)

caliban
18 februari 2010, 13:03
http://www.thomann.de/be/fender_highway_texas_tele_mn_hb.htm
http://www.thomann.de/be/fender_highway_one_tele_mn_3tsb.htm

De HW's waar Luke over sprak, zijn dat die tweede (en zijn die USA btw :dontgeti:)

Wie weet er trouwens wat over de american-special?

http://www.thomann.de/be/fender_american_special_tele_mn_3ts.htm

Ook nog een vraag

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=121220

Die verkoper zegt dat het over een "USA standard 2008" gaat hier, terwijl de brug eruit ziet als die van een HW of zo, in ieder geval geen met aparte zadels voor elke snaar.

Is het juist wat hij zegt? Zijn die standards veranderd sinds 2008, hebben ze enkel nu aparte zadels?

Thanks iedereen!

humbucker
18 februari 2010, 13:14
Highway's zijn (officieel) USA-made. De American Special is een nieuw model voor dit jaar denk ik. Maar, ik ben juist bij Caerts geweest (wat SG's bespeeld) en daar hing er zo eentje. Dus misschien eens even een paar tele's gaan bespelen daar, dan weet je weer wat meer.

Over die advertentie durf ik niet met zekerheid zeggen of het een originele is of niet, ik vind de dots niet mooi uitgelijnd en naar m'n gevoel net iets te klein, maar ik kan mis zijn.

caliban
18 februari 2010, 13:17
Hebt ge dieje custom made tele daar al zien hangen? Mcdermot ofzo... Zot ding, maar best wel duur.

Hendriks
18 februari 2010, 13:22
Over die advertentie durf ik niet met zekerheid zeggen of het een originele is of niet, ik vind de dots niet mooi uitgelijnd en naar m'n gevoel net iets te klein, maar ik kan mis zijn.

Volgens mij is dat een HW1.

caliban
18 februari 2010, 13:24
Volgens mij is dat een HW1.

En dan verkoopt hij hem voor 625 euro, smeerlapje :s. En arrogant langs mail, niet normaal! Goed dat ik me informeer blijkbaar!

Ibanez666
18 februari 2010, 13:27
Volgens mij is dat een HW1.

Is die strat van hem dan wel wat hij zegt dat het is?
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=121219

caliban
18 februari 2010, 13:31
Dat weet ik niet, maar betrouwbaar is hij niet echt. Al zijn mails zijn in vetgedrukte letters :s, hij vindt zichzelf blijkbaar vrij geweldig. En op 2dehands.be staat zijn woonplaats Lommel terwijl hij denk ik in Eindhoven woont.

Is misschien iets voor de mods om een keer naar te kijken, die ads?

geert1976
18 februari 2010, 13:46
Dat weet ik niet, maar betrouwbaar is hij niet echt. Al zijn mails zijn in vetgedrukte letters :s, hij vindt zichzelf blijkbaar vrij geweldig. En op 2dehands.be staat zijn woonplaats Lommel terwijl hij denk ik in Eindhoven woont.

Is misschien iets voor de mods om een keer naar te kijken, die ads?

Is dit niet de man uit Tilburg, die op MP adverteerd met de naam "B"?, die altijd de term snobisme hanteerd, over de mail is die ook erg arrogant

caliban
18 februari 2010, 18:52
Is dit niet de man uit Tilburg, die op MP adverteerd met de naam "B"?, die altijd de term snobisme hanteerd, over de mail is die ook erg arrogant

Hij woont blijkbaar een beetje overal ofzo :dontgeti:

caliban
19 februari 2010, 16:35
Als ik tweedehands niks oké vind, kan het zijn dat ik voor een nieuwe hw 1 ga gaan. Voor een dikke 650 euro nieuw, en tweedehands zie je mensen boven de 500 ervoor bieden. Dan lijkt het me zo geen goeie deal om tweedehands te kopen.

De standard USA's zijn mensen hier blijkbaar niet zo erg enthousiast over. Hebben zij het 'echte tele' in hun of niet meer dan de highway 1?

joskedentweede
19 februari 2010, 17:11
Ik heb een Standard USA Tele uit 2006.
Ik heb er nog nooit klachten over gehad, maar ze zijn nu eenmaal wat aan de prijzige kant nieuw, maar toen ik ze kocht staarde ik me blind op haar schoonheid en het made in usa plaatje eraan.
Jammer genoeg kan ik enkel vergelijken met een standard mexicaan die ik in mn handen heb gehad van een vriend, daar is mijn standard toch duidelijk de betere, zeker als het over spelgemak gaat.
De HW1 heb ik ook eens getest in de winkel toen ik ging voor een pedaaltje, qua geluid doet ie niet veel onder voor mijn Standard, maar die finish staat met echt niet aan.

Succes nog met je zoektocht!

caliban
19 februari 2010, 18:42
Stom dat hij zo veel meer kost eigenlijk, als alleen veel verschil in de finish zit.

Naar de brug gezien: wat speelt en klinkt het leukste, per twee of een zadel voor elke snaar?

joskedentweede
19 februari 2010, 19:00
In het geluid zit ook een verschil hoor! Maar het verschil is te klein om het prijsverschil te verantwoorden, je moet ze beiden eens naast elkaar zetten als je daar de kans toe krijgt, dat kan nog zeer interessant worden!

Mijn tele heeft 6 zadels, dus zoals een strat, en dat vind ik persoonlijk het gemakkelijkst als je moet gaan intoneren. Of er verschil zit in het geluid weet ik niet precies.

humbucker
19 februari 2010, 19:04
Hebt ge dieje custom made tele daar al zien hangen? Mcdermot ofzo... Zot ding, maar best wel duur.

Is dat die van hunne "huisbouwer"? Ik heb eens op ne strat van hem gespeeld, was toevallig bij Caerts toen hij hem kwam brengen. En da ding speelde en klonk echt goed. Maarja, ik heb al een strat :D

Toen ik voor m'n tele ben geweest heb ik ook op een American Standard gespeeld, en ik vond daar zeker dé Tele-sound in terug. Ik vind alleen de "moderne" uitstraling van het ding niet zo mooi, dat, en mijn beperkte budget, heeft mij bij een classic 60'ies MIM gebracht. Zitten nu 'Nocasters' in, en dat ding speelt en klinkt echt prachtig :)

Een brug met 6 zadels is makkelijker te intoneren, maar het verandert de "tone" wellicht een beetje. 't is maar net wat je lekkerder vind. Ik zeg testen!! ;)

caliban
19 februari 2010, 19:16
Ja van die huisbouwer. Vette gitaren maar duur. Als ik tweedehands een standard vind voor niet te veel, ga ik daarvoor gaan, maar anders waarschijnlijk een hw 1, eventueel nieuw.

Kan iemand iets vertellen over de Baja series?

humbucker
20 februari 2010, 12:40
De Baja's zijn over het algemeen ook hele goede gitaren. Wel een totaal andere uitstraling/feel dan een HW1 of een Standard natuurlijk. Heeft een serieus dikke nek (U-shape volgens mij) en een uitgebreidere pickup schakeling, met push-pull pot en 4 way-switch. Dacht dat het te maken had met de pickups in serie/parallel zetten maar ben niet zeker. Heel fijne gitaar, maar het moet je ding zijn natuurlijk :)

caliban
20 februari 2010, 13:40
Op dit moment een tweedehandse standard op het oog (USA), kan zijn dat het die wordt. Dat kost me tweedehands waarschijnlijk wat een hw 1 me nieuw kost, dus lijkt me geen slechte deal.

humbucker
20 februari 2010, 15:04
Nee dat zou inderdaad geen slechte deal zijn. Als de koffer erbij zit natuurlijk :)

caliban
20 februari 2010, 17:28
Nee dat zou inderdaad geen slechte deal zijn. Als de koffer erbij zit natuurlijk :)

Hopelijk :)

vulvasonic
20 februari 2010, 17:43
Als je niet per se die typische 50's teletwang zoekt, dan vind ik de American Series Tele het meest geschikt, omdat je er alle kanten mee op kan en geen last hebt van de kleine 'onvolkomendheden' van het oorspronkelijke ontwerp.
Met die onvolkomendheden bedoel ik o.a. de radius van de hals, het dunne fretdraad en de ietwat onhandige brug met drie zadels. Allemaal kenmerken die een rol spelen in het typische telegeluid, maar die an sich niet ideaal zijn.

Enfin, dat is ook maar een mening natuurlijk. :D

caliban
20 februari 2010, 17:51
Ik ben geen countryfreak, dus ik denk niet dat ik dé twangsound wil hebben. Zolang hij het maar een klein beetje heeft zal ik tevreden zijn.

vulvasonic
20 februari 2010, 18:12
Ik ben geen countryfreak, dus ik denk niet dat ik dé twangsound wil hebben. Zolang hij het maar een klein beetje heeft zal ik tevreden zijn.

Ik heb er een humbucker (in SC formaat) ingepleurd, omdat ik er flink mee wil scheuren. Als het een beetje richting high gain gaat, ga je je echt irriteren aan die drie zadels, omdat de gitaar daardoor niet te intoneren is. Met een flinke oversturing comprimeer je het geluid zo sterk, dat de boventonen van iedere individuele noot elkaar in de weg gaan zitten, waardoor het één grote puinhoop wordt. Zes zadels dus.
De vlakkere radius van de hals is vooral prettiger bij het benden.

Mijn American Standard is de meest robuuste en betrouwbare gitaar die ik heb. En ze ontstemt voor geen cent. En met de combi van de humbucker in de brug en de single coil bij de hals, schakel ik met één subtiele beweging van een heerlijk overstuurd geluid naar een spatzuiver clean. Perfect voor wat ik wil.

Ik zeg het maar even, omdat de USA Standard er doorgaans wat karig af komt als men het over kwaliteit heeft. Ze zijn echter van een uitstekende kwaliteit, alleen net iets minder tele. :)

caliban
20 februari 2010, 19:29
Ik heb er een humbucker (in SC formaat) ingepleurd, omdat ik er flink mee wil scheuren. Als het een beetje richting high gain gaat, ga je je echt irriteren aan die drie zadels, omdat de gitaar daardoor niet te intoneren is. Met een flinke oversturing comprimeer je het geluid zo sterk, dat de boventonen van iedere individuele noot elkaar in de weg gaan zitten, waardoor het één grote puinhoop wordt. Zes zadels dus.
De vlakkere radius van de hals is vooral prettiger bij het benden.

Mijn American Standard is de meest robuuste en betrouwbare gitaar die ik heb. En ze ontstemt voor geen cent. En met de combi van de humbucker in de brug en de single coil bij de hals, schakel ik met één subtiele beweging van een heerlijk overstuurd geluid naar een spatzuiver clean. Perfect voor wat ik wil.

Ik zeg het maar even, omdat de USA Standard er doorgaans wat karig af komt als men het over kwaliteit heeft. Ze zijn echter van een uitstekende kwaliteit, alleen net iets minder tele. :)

Bedoeling is vooral clean, maar mezelf kennende ga ik er toch dikwijls wel iets overdrive overzetten. Als de verkoper me nu nog eens wat laat weten...

caliban
22 februari 2010, 23:11
Ook nog een vraag

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=121220

Nieuwe door verkoper aangemaakt
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=121628

Die verkoper zegt dat het over een "USA standard 2008" gaat hier, terwijl de brug eruit ziet als die van een HW of zo, in ieder geval geen met aparte zadels voor elke snaar.

Is het juist wat hij zegt? Zijn die standards veranderd sinds 2008, hebben ze enkel nu aparte zadels?

Thanks iedereen!


Volgens mij is dat een HW1.


En dan verkoopt hij hem voor 625 euro, smeerlapje :s. En arrogant langs mail, niet normaal! Goed dat ik me informeer blijkbaar!

Ik heb fender gemaild, en het is een highway one. Aub, mijd deze verkoper. Hij is arrogant en blijkbaar onvertrouwbaar. Ik heb een klacht ingediend bij de verantwoordelijke voor gitaarmarkt. Hopelijk zal het helpen!