PDA

View Full Version : clean distort bij hoog volume



Wilson
17 april 2003, 17:25
laatst zag ik hier ook al een vraag over maar dat ging over een klein transitor versterkertje. Ik heb dus laatst een fender champ 25 30 watt buizenversterker gekocht. Maar als je clean speelt en je zet het volume hoger dan ongeveer 6, dan word het cleane geluid een gedistort geluid, vooral als je dan akkoorden speelt. is dit normaal? verder mischien handig te vermelden dat er een andere speaker dan origineel in zit, maar wel een zwaardere met meer vermogen dan de originele. Niet dat ik er nu zoveel last van heb, volume 1 is ook al tyfushard, en zoveel optredens speel ik ook weer niet...

Pee
17 april 2003, 17:41
dit is normaal bij buizenversterkers. veel mensen hebben dit graag.

luister naar stevie ray vaughan die dit doet met zijn super reverbs.

andy
17 april 2003, 17:58
Het is idd heel normaal dat een buizenbak bij hoge volumes gaat oversturen.
Als je dat irritant vindt, moet je een transistor gaan overwegen.

Wilson
17 april 2003, 18:22
ok dank, ik dacht ff dat er wat mee aan de hand was, en erg vind ik het niet, ik vont het beter klinken dan het gewone overdrive kanaal, alleen jammer dat je hem zo hard moet zetten daarvoor

Diedo
17 april 2003, 18:31
anders neem je een 1 watt buizenversterkertje...

maar ja, hard kan ook erg leuk zijn... haha :grin:

Diedo

signsofzodiac
22 april 2003, 19:20
Wat dacht je er van om gewoon met de volumepot van je plank te gaan spelen? Dan kan je bij een goeie gitaar en dito versterker heel mooi van clean naar overdrive en omgekeerd gaan.

qwerty
23 april 2003, 16:35
Nog even voor de volledigheid;
de distortion die jij nu gehoord hebt is zgn eindtrapoversturing. dwz oversturing van je eindbuizen ipv je voortrapbuizen. Dit is voor veel (blues)gitaristen de reden om een buizenversterker aan te schaffen.
Zoals hierboven gezegd kun je met je volumepot van je gitaar je oversturing regelen. Draai je hem langzaam terug dan blijft het volume bijna gelijk, alleen gaat je geluid steeds cleaner klinken. Pas als het geluid clean is, en je draait je gitaarvolume verser dicht, dan neemt de geluidssterkte af.

Overigens hoeft eindtrapvervorming niet perse op hoog volume plaats te vinden, zet een zgn powersoak tussen je speaker en amp, en j kan dit geluid bij elk volume verkrijgen.

nog een laatste tip: als je je4 versterker zo afstelt dat er eindtrapvervorming hoorbaar is, en je zet er een tubescreamer oid voor, dan kun je door de level op het pedaaltje hoog te zetten een hele vette leadsound krijgen

:B :B :B :B

Wilson
23 april 2003, 16:53
ik heb nu om te zorgen dat ik eerder eerder van die eindtrapoversturing krijg, mijn halselement wat hoger gezet, nou hoef ik hem niet zo verschrikkelijk hard meer te zetten:)