PDA

View Full Version : eigen gitaar gaan bouwen



GuitarThomas
16 februari 2010, 19:24
Hoi iedereen, ik ben compleet nieuw op dit forum, en ik zou graag antwoord op een paar vragen willen. Ik ga voor mijn eindwerkstuk (zoals dat bij ons op de Rudolf Steiner school heet ) een gitaar bouwen. Ik ben van plan om een elektrische gitaar te bouwen, ik weet alleen niet zo goed wat welke invloeden heeft op het bouwen van een gitaar, ik vind het alleen al leuk als het er mooi uitziet, daarmee het voordeel hebbende dat mijn vader betaalt maar, eigenlijk wil ik ook dat het beter klinkt dan mijn Ibanez van 200 euro die ik nu heb (dat verwacht ik verder niet, maar ik hoop het toch)

Tot nog toe ben ik van plan om de body van "Honduran Mahogany"
Te maken, het topblad (of hoe dat dan ook heet) van "Quilted Maple". En voor de hals heb ik nog geen idee, en ook niet of het binnen mijn mogelijkheden ligt om zelf al een hals te bouwen. Ik mag wel gebruik maken van een soort privé meubelmakerij van mijn oom, dus in principe heb ik al het benodigde gereedschap wat ik moet hebben (denk ik).

Tot nu toe had ik in elk geval de volgende vragen:

Hoeveel maakt het verschil tussen de houtsoort die je kiest uiteindelijk uit?
Wat voor verschil hoor je als met of zonder “f” gaten maakt?
Wat voor hout kan je goed gebruiken voor je hals?

Voor het kiezen van het hout (wat ik al gedaan had, maar niets staat vast) zal het waarschijnlijk van je smaak afhangen… En dan vindt ik “clean” toch altijd nog het prettigst om te spelen. En dan richting het geluid van een semiakoestische staalsnaar. als ik dus totaal de verkeerde houtsoorten heb gekozen.. zou iemand me kunnen inlichten :)

alvast bedankt iedereen!

superfly
16 februari 2010, 19:57
Hai
Leuk dat je een gitaar gaat bouwen, en met een meubelmaker in de familie moet dat lukken (er zal wel wat speciaal gereedschap bijgekocht moeten worden):
De verschillende houtsoorten bepalen het uiterlijk, de stabiliteit en de toon van je gitaar. Mahogany en maple (mahonie/esdoorn) is een klassieke combinatie(o.a. Les Paul) of de toon je bevalt kan je eens in een muziekwinkel gaan vergelijken. F gaten zitten in een semi acoustische, dat zou ik bewaren voor een volgend project omdat de moeilijkheids graad een heel stuk hoger ligt t.o.v. een solid body. Mahonie, mits kwartiers, is ook een goede keus voor de hals.

veel rondkijken in oude(zoekfunctie) en nieuwe topics op dit forum, googelenen op van alles en nog wat en www.projectguitar.com kan ik je ook nog aanraden.

Succes en veel plezier

Wim

oigun
16 februari 2010, 20:03
Hoi Thomas als je op de Rudolfsteiner zit woon je in haarlem. Ik heb daar ok op school gezeten en woon ook in haarlem. Als je hulp nodig hebt voor het zagen van het fretboard bijvoorbeeld.kan je gerust eens langskomen. Kan je ook eens zien hoe ik eea aanpak.

GuitarThomas
16 februari 2010, 20:07
bedankt voor het snelle antwoord! en dat f gaten voor het eerste project wat lastig waren was ik al bang voor :cooler:

haha, en gaan medewerkers van een muziekwinkel niet moeilijk doen als je even "al" hun gitaren gaat testen om te kijken wat voor geluid ze maken, vervolgens doei zeggen en weer weglopen..

verder ben ik me ondertussen ook gaan afvragen hoeveel het verschil in elektronica uitmaakt... ik denk dat het het makkelijkst is om gewoon te kijken wat voor componenten er in verschillende gitaren zitten? of zijn er bepaalde harware die iedereen hier ontzettend aanraad :).

alvast bedankt!

AvU
16 februari 2010, 20:08
Ik zou eens gaan kijken naar wat JIJ mooie gitaren vind, zowel de klank als uiterlijk en eens gaan verdiepen in:
- Wat voor een constructie (gelijmde hals, geschroefd)
- Hout soort(en)
- Elementen enz..

Hierdoor krijg je wat meer inzicht in hoe een gitaar is gebouwd en het belangrijkste: waarom is die zo gebouwd.

Groeten Arjan

GuitarThomas
16 februari 2010, 20:12
Hoi Thomas als je op de Rudolfsteiner zit woon je in haarlem. Ik heb daar ok op school gezeten en woon ook in haarlem. Als je hulp nodig hebt voor het zagen van het fretboard bijvoorbeeld.kan je gerust eens langskomen. Kan je ook eens zien hoe ik eea aanpak.

heey oigun, ik liet dit berichtje net aan mijn ouders lezen, en volgens hun heb jij een broer die ook Thomas heet. Hij zat bij mijn moeder in de klas! in elk geval bedankt voor het aanbod van het fretboard, ik vermoed zomaar dat ik elke hulp heel goed kan gebruiken!

GuitarThomas
16 februari 2010, 20:15
Ik zou eens gaan kijken naar wat JIJ mooie gitaren vind, zowel de klank als uiterlijk en eens gaan verdiepen in:
- Wat voor een constructie (gelijmde hals, geschroefd)
- Hout soort(en)
- Elementen enz..

Hierdoor krijg je wat meer inzicht in hoe een gitaar is gebouwd en het belangrijkste: waarom is die zo gebouwd.

Groeten Arjan

hoi arjen,

ik snap dat het wel handig is om dat soort dingen te onderzoeken, maar hoe kom ik achter het verschil tussen gelijmd en geschroefd, bijvoorbeeld. Houtsoorten en elemten zijn volgens mij wat simpeler om te proberen. en wat voor verschil kan ik verwachten bij de constructie?

dank je!

oigun
16 februari 2010, 20:20
heey oigun, ik liet dit berichtje net aan mijn ouders lezen, en volgens hun heb jij een broer die ook Thomas heet. Hij zat bij mijn moeder in de klas! in elk geval bedankt voor het aanbod van het fretboard, ik vermoed zomaar dat ik elke hulp heel goed kan gebruiken!

Klopt, hoe heet jouw moeder??

GuitarThomas
16 februari 2010, 20:25
Klopt, hoe heet jouw moeder??

Maartje (nicolaas), ontzettend grappig trouwens dat het zo uitkomt! en mijn opa en oma zijn hier nu toevallig (van mijn vaders kant, christof (zwart)) en die kennen / kende jou ook!

niekb
18 februari 2010, 01:09
Ik zou me dus maar gedragen Oigun! Haha

Ik sluit me aan bij wat er al verteld is. Wellicht heb je al een gitaar in je hoofd die je lekker vind klinken?
Neem dat idd als uitganspunt om te onderzoeken wat je gaat doen.

GuitarThomas
18 februari 2010, 19:06
bedankt iedereen!!

Ik vroeg me ondertussen opeens nog iets af :P (gaat vast nog heel vaak gebeuren) maar, maakt de vorm van je gitaar uit voor het geluid??

dus als je de body van mahognie en esdoorn maakt, en eentje in de vorm van een les paul en de ander in de vorm van een telecaster, maakt het verschil in geluid?

Scrollcock
18 februari 2010, 19:24
Voor zo ver ik weet maakt de vorm niet uit, je kan de gitaar in vrijwel elke vorm maken, zolang hij nog speelbaar is.

Mart

GuitarThomas
18 februari 2010, 19:53
grappig, ik zou me kunnen voorstellen dat bij meer of minder hout er wel verschil in geluid zou zijn. Ik zou dus ook best een enorme bliksemflits-vorm-gitaar kunnen maken met het geluid van een les paul ? :D

budje
18 februari 2010, 20:21
Alles kan, maar of je er ook blij van wordt... Voordat je gaat bouwen zou ik me eerst eens verdiepen in de achtergrond. Wat moet je gitaar kunnen? en denk van tevoren na, natuurlijk kan een enorme bliksemflits, maar waarschijnlijk word die gitaar zwaar en puntig. Zwaar is op lange termijn vervelend. Puntig ziet er stoer uit, maar kan als je niet goed plant ervoor zorgen dat de gitaar uit balans raakt, of gewoon een gevaar wordt voor jou en je omgeving door de uitstekende punten.

Dus: Beter een maandje langer plannen dan voor jan l*l aan het zagen gaan!

G.G.
18 februari 2010, 20:51
Normaal gesproken zou ik deze slowchat moeten opruimen, maar dit is wel heel erg grappig. Ik laat het lekker staan (niets tegen de andere mods zeggen :) )

GuitarThomas
18 februari 2010, 21:00
dank je G.G. :)

en ik weet het, ik was ook eigenlijk niet van plan om een enorme bliksemflits te bouwen, maar vroeg het me gewoon af, ik wil denk ik de houtsoorten van een les paul gebruiken: mahonie, en esdoorn (hals en bovenblad). De vorm van de gitaar ga ik zelf ontwerpen, maar die gaat niet zo gek veel afwijken van een gewone les paul, welke dan ook :D

p.s: je kan ook zo denken...

misschien, vinden de andere mods dit ook héél grappig... :cooler:
maar, ik zal niets doorvertellen :soinnocent:

UnDefined
19 februari 2010, 14:07
grappig, ik zou me kunnen voorstellen dat bij meer of minder hout er wel verschil in geluid zou zijn. Ik zou dus ook best een enorme bliksemflits-vorm-gitaar kunnen maken met het geluid van een les paul ? :D

Als je toch interesse zou krijgen in een bliksemflits-vormige gitaar heb ik hier wel een 2 foto's voor jou. (Zelf genomen in Hardrock Café New York)

http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b7e8d23648a7/4b7e8d23644c0-new_york_henry_174.thumb.jpg (http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b7e8d23648a7/4b7e8d23644c0-new_york_henry_174.JPG)

http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b7e8d75e9d27/4b7e8d75e955b-new_york_henry_175.thumb.jpg (http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b7e8d75e9d27/4b7e8d75e955b-new_york_henry_175.JPG)

espike
19 februari 2010, 15:16
Puur theoretisch gesproken, maakt het natuurlijk wel uit wat voor vorm je gebruikt: de aanslag van een snaar zet vibraties door naar de brug, de brug zelf reageert weer met het hout. Afhankelijk van de massa, en vorm van het hout waarmee dit reageert, zal dit een andere respons terug moeten geven aan je snaar.
In praktijk verwacht ik echter niet dat je dit merkt:70% - 80% van het geluid komt ongeveer de hals, en dan hebben we t enkel over de gitaar, ik denk als we de verhouding versterker gitaar mee rekenen, (welke ik zo even niet ken) dat de invloed nog minder wordt.
Zelf ben ik groot fan van de les paul body, lekker stevig, en je speelt tenminste ergens op.
Wat dus meer invloed heeft is de soort hals die je er aan koppelt. mahonie (meer laag en midden tonen, warmer) reageert heel anders dan esdoorn (scheller, meer attack)
Mijn persoonlijke voorkeur tegenwoordig: oud mahonie, of padouk, als je t goed aanslaat trilt je gitaar gewoon mee, heerlijk.
Oh en Humbuckers klinken over t algemeen heel anders dan de stratocaster single coils.
Pak in de planning gewoon mee wat je zelf lekker vindt spelen, en wat voor gitaren er gebruikt worden in de muziekstijlen die je leuk vindt.

thijser
19 februari 2010, 17:34
Hoi Thomas als je op de Rudolfsteiner zit woon je in haarlem. Ik heb daar ok op school gezeten en woon ook in haarlem. Als je hulp nodig hebt voor het zagen van het fretboard bijvoorbeeld.kan je gerust eens langskomen. Kan je ook eens zien hoe ik eea aanpak.

Meen je niet... Ik ook

GuitarThomas
3 maart 2010, 15:51
haha, nooit verwacht oud leerlingen van de Rudolf Steinerschool tegen te komen via gitaarnet :) en bedankt Espike, handig stukje !

haha en die bliksemflits gitaar was maar even voor het idee :P ik ben eerder van plan iets in de vorm van een les paul te maken, alhoewel het wel zelf design gaat worden! toffe foto's trouwens :D

PearlDrum
24 maart 2010, 22:16
ik stel mijn vraag gewoon hier, dan hoef ik geen nieuwe topic aan te maken :P

maar hoeveel ben je ongeveer kwijt als je een gitaar gaat bouwen?
dan moet je eigelij kalleen aan de body denken, want de nek hoeft niet.

alvast bedankt,

Tom :P

snaarplukker
24 maart 2010, 22:26
ik stel mijn vraag gewoon hier, dan hoef ik geen nieuwe topic aan te maken :P

maar hoeveel ben je ongeveer kwijt als je een gitaar gaat bouwen?
dan moet je eigelij kalleen aan de body denken, want de nek hoeft niet.

alvast bedankt,

Tom :PAan tijd? Aan geld?;)

GuitarThomas
24 maart 2010, 22:59
aangezien ik er nu zo'n beetje mee bezig ben, kan ik wat geld betreft denk ik wel redelijk antwoorden.

Het ligt er natuurlijk aan wat voor hout je gaat gebruiken. Ik wil dus esdoorn en mahonie gebruiken (mahonie body en esdoorn bovenblad). Naar wat ik heb gezien kost dat ongeveer 100 euries. Dan heb je vrijwel zeker genoeg voor die twee planken. Ik heb ergens gezien dat iemand voor 105 klaar was inclusief hals. Je kan het natuurlijk ook veel goedkoper aan pakken als je wilt. Je zou zelf een oud tafelblad of wat dan ook kunnen gebruiken.
Samengevat betekent het volgens mij dat je tussen de nul euro (lijkt mij het goedkoopst) en 100 euro (redelijke duur voor alleen het hout van de body) practisch alle bodies kan maken (ja, er zijn vast uitzonderingen, maar die zijn er altijd).

De hoeveelheid tijd die je kwijt bent..? nog geen flauw idee :D maar daar kom ik nog wel achter.

Groet, thomas

Gearjunkie
24 maart 2010, 23:10
aangezien ik er nu zo'n beetje mee bezig ben, kan ik wat geld betreft denk ik wel redelijk antwoorden.

Het ligt er natuurlijk aan wat voor hout je gaat gebruiken. Ik wil dus esdoorn en mahonie gebruiken (mahonie body en esdoorn bovenblad). Naar wat ik heb gezien kost dat ongeveer 100 euries. Dan heb je vrijwel zeker genoeg voor die twee planken. Ik heb ergens gezien dat iemand voor 105 klaar was inclusief hals. Je kan het natuurlijk ook veel goedkoper aan pakken als je wilt. Je zou zelf een oud tafelblad of wat dan ook kunnen gebruiken.

De hoeveelheid tijd die je kwijt bent..? nog geen flauw idee :D maar daar kom ik nog wel achter.

Groet, thomas

Het was een vraag aan jou of je tijd of geld bedoelde.

GuitarThomas
25 maart 2010, 00:18
Het was niet mijn vraag of voor mij, iemand anders had zijn vraag onder dit topic gepposte omdat hij anders een nieuw topic moest openen... Dus het was niet heel vreemd om antwoord te geven op zijn vraag. En zolang ik niet weet of hij geld of tijd bedoelt is het het makkelijkst om ze allebei te beantwoorden, zowel moeite is dat nou ook weer niet, en anders blijft hij zijn vraag maar specificeren. Uit ervaring weet ik het ondertussen dat het veel chiller is als iemand gewoon een antwoord geeft. I.p.v. Steeds maar verder vragen.. (persoonlijk)

groet, Thomas

PearlDrum
26 maart 2010, 17:55
ik bedoelde inderdaad geld haha.
sorry voor de wat onduidelijkheden.

maar in ieder geval bedankt voor de reacties, nu kan ik een beetje een beeld vormen wat ik eraan uit kan geven!

bedankt!

Jilles
26 maart 2010, 18:45
Ik ben rond de 400 eypo kwijt voor onderdelen, het hout was gratis. Je kunt de onderdelen een stuk goedkoper krijgen, maar ik ging voor sperzels e.d...het iets duurdere spul. Die 400 is inclusief alles behalve het hout en evt gereedschap.