PDA

View Full Version : Drums mixen



Thiez
16 februari 2010, 18:48
We hebben met onze band tijdje geleden zelf drums opgenomen. Setje drummics en alle sporen via mixer de laptop in.
Nu hebben we dus 8 losse sporen. Ik ben nu bezig geweest ermee in adobe audition en vind het zelf aardig gelukt (het is me eerste probeersel, heb namelijk nog nooit wat zelf opgenomen met de band, dus heb nog niet echt hoge eisen).
Maar nu wilde ik aan het 2e nummer beginnen en het is natuurlijk de bedoeling dat de drums op het ene nummer wel hetzelfde/ongeveer hetzelfde klinken als op het andere.
Gaat dit puur op gehoor of hoe gaat dit normaal in zijn werk?



Voor de mensen die echt benieuwd zijn naar de mix:
http://soundclick.com/share?songid=8771659

Tips zijn natuurlijk altijd welkom maar reken me er niet op af. Je moet uiteraard ergens beginnen en dit is de eerste mix die ik ooit gemaakt hebt en dat ook nog als 'geen drummer' zijnde.

dennis_rhcp
18 februari 2010, 17:25
lekkere sound hoor! bassdrum klinkt lekker laag,
met welke mic's heb je dit opgenomen?

Highway49
18 februari 2010, 17:59
Sowieso een SM57 op snare, gezien de hoeveelheid hi-hat die ik hoor, of niet?

Thiez
18 februari 2010, 19:44
haha knap gehoor heb je. We hadden een de mic uit drums op de snare staan maar die miste wat bite en de hihat viel wat weg. Dus toen besloten we te proberen met een SM57 erbij te zetten omdat die beide opvangt. Het was niet ideaal achteraf gezien met mixen maar het werkte wel.

De mics die we hebben gebruikt zijn gewoon setje goedkope drummics van fame (music store)

Ezyduck
20 februari 2010, 17:44
Die drums staan er strak op !
Ik wil maandag hetzelfde doen, microfoons voor de drums, alles naar het mengpaneel en een signaal van het mengpaneel via een toneport ux2 naar de laptop. Ik krijg het dan alleen op een enkel spoor binnen. Klopt dit ? Of heb je het veel slimmer gedaan dan ik nu voorstel. (Ik ben nogal nieuw hiermee en ook volgens mij niet al te getalenteerd..)

Thiez
20 februari 2010, 20:54
Dan krijg je het idd op 1 spoor binnen omdat hij van de mixer naar de toneport het omzet naar 1 signaal.
Wij hadden een mixer die we via usb rechtstreeks op laptop aansloten. Dan gaan dus alle sporen los vanuit de mixer via usb naar je software.
Als je iemand kent met zo een mixertje zou ik absoluut adviseren dat dingetje te lenen. Wij hebben het ook geleend en het scheelt zoveel met afmixen dat je al je sporen los hebt en alles nog los kunt eq'en, faden en pannen.

Voor mij was het ook de eerste keer en volledig nieuw. Ik zou zeggen gewoon doen en proberen. Alles uitproberen wat je kunt. Verschillende mic settings. Wij hebben de meest achterlijke standen voor de mics geprobeerd en op gegeven moment kom je toch tot iets wat lekker klinkt. Zelfs met een goedkoop setje mics kun je een goed resultaat neerzetten.

Solidkick
20 februari 2010, 21:24
Als basis niet verkeerd.
Drummer is ook lekker strak op de kick.
Paar mix trucjes op loslaten en je kan de sound best nog wat oppeppen.

Thiez
20 februari 2010, 22:23
Tell me please solid. Wat voor trucjes zou ik kunnen proberen? zoals ik al zei tips zijn altijd welkom.

Edit: kzie net de myspace van je band. Klinkt lekker joh!

Rakker
21 februari 2010, 04:04
Met welke mixer heb je dat gedaan dan? Ben zelf ook naar iets opzoek waarmee ik meerdere sporen tegelijk kan opnemen. Verder wat drums betreft weinig op aan te merken, alleen ze klinken in mijn oren iets te vlak, mag iets ruimtelijker.
Maarja wie ben ik :D

Solidkick
21 februari 2010, 13:13
Tell me please solid. Wat voor trucjes zou ik kunnen proberen? zoals ik al zei tips zijn altijd welkom.

Edit: kzie net de myspace van je band. Klinkt lekker joh!

Thanks man. Is live opgenomen in de oefenruimte (behalve zang en solo's) en was eerste "serieuze" mixje wat ik gemaakt heb met live drums.

Kwa drums heeft iedereen heeft zo z'n eigen benadering. Ik ga meestal uit van de Overheads. Bij de opnames zorg ik er dan voor dat de kit via de OH's goed in balans is. De close mics kan ik dan naar smaak toevoegen.
Paar tips:
Je sound is nog wat wollig. Door je close mics strakker te gaten kun je de sound vaak al een stuk helderder (en puntiger) maken.
Bij de snare wel oppassen dat je de ghostnotes niet verliest!
Laag-af en hoog-af filters kun je ook goed gebruiken om de sound helderder te maken. Bijv wat laag wegsnijden uit je Hihatt of juist wat hoog uit je kick.
Wanneer je de individuele tracks hoort klinkt het dan vaak wat onnatuurlijk maar als geheel klinkt je kit strakker en gedefinieerder.

Wellicht heb je hier ook wat aan:
http://www.gearslutz.com/board/tips-techniques/167984-drums-mixing-tips-james-meeker.html
http://www.soundonsound.com/sos/feb01/articles/drummix.asp

Thiez
21 februari 2010, 17:38
Bedankt solid voor de tips en de links ik ga er nog eens mee stoeien. We hebben nu ook de gitaren en bass opgenomen dus kan ik de drums ook wat beter op de mix aanpassen.

Jullie band heeft wat weg van viking skull vind ik. Gewoon lekker rauwe hardrock.

Solidkick
21 februari 2010, 23:32
Bedankt solid voor de tips en de links ik ga er nog eens mee stoeien.

Succes ermee!
Binnenkort komen we met nieuw materiaal. Ik zal hier naar alle waarschijnlijkheid wel us een proefmixje posten.
Feel free to comment.

Oh ja: hier zijn ook productie tips te halen:
http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap-151/
Gaat vnl. over metal producties maar soms kun je met een metal trucje ook in een rock mix je voordeel doen.

Rakker
22 februari 2010, 15:08
Met welke mixer heb je dat gedaan dan? Ben zelf ook naar iets opzoek waarmee ik meerdere sporen tegelijk kan opnemen.

nogmaals :D

Thiez
22 februari 2010, 16:54
Alesis multimix 16 usb