PDA

View Full Version : Gibson ervaringen



Rembull1980
16 februari 2010, 16:54
Hoi iedereen,

Ik ben opzoek naar een lijstje met (beginners) gitaren om te gaan testen. Om de lijst met de best mogelijke kandidaten vast te stellen heb ik te weinig ervaring met vanalle soorten gitaren. Ik zou wel wat advies kunnen gebruiken dacht ik zo.. :soinnocent:

Ik zocht een gitaar wat voornamelijk AC/DC, Metallica en andere classic heavy metal / rock kan spelen. De Iron Maiden sound zou ook gaaf zijn.

Het belangrijkst is dus de Old school Heavy Metal sound zoals AC/DC of oudere werken van Metallica.

Mijn oog viel op de volgende:

- LTD EC-401VF (SD JB, SD SH-1 '59)
- Gibson SG Special Faded (490R / 490T)
- Gibson Les Paul Junior '58 editie (P90)
- Ombouwen van een Epiphone Vintage G400 met SD SH-5 (bridge) en SD SH-1 59 (neck)
Nieuw - Gibson Flying V Faded (496R / 500T)


Maar zijn er andere gitaren die ik aan het lijstje kan toevoegen om te gaan testen? Mijn grote merkvoorkeur heeft Gibson of Epiphone. Vandaar dat de topic Gibson ervaringen is.

Het budget is beperkt tot de prijscategorie waar de bovenstaande genoemde gitaren in thuishoren..

Alvast bedankt voor de info!!!

HaroldA
16 februari 2010, 17:02
Ik zou zeggen: humbuckers en dus de Gibson SG Special Faded!

Extreem veel gitaar voor het geld en ook lekker waardevast.

En natuurlijk: <zie sig>

macwilliams
16 februari 2010, 17:12
Misschien zou je eens moeten kijken naar de Gibson LP worn Brown.

RS-Rik
16 februari 2010, 17:16
Tik een japanse of mexicaanse strat op de kop en douw een SD Hotrails in de brug. Instant maiden.

Egbertuss
16 februari 2010, 17:52
Ik ga mee met HaroldA. Neem in ieder geval humbuckers, zelf heb ik niet zo veel ervaring met de SG Special Faded maar SG's zijn wel monsterlijk gaaf.

Lars Hetfield
16 februari 2010, 18:36
Als je echt een distortion zoals Metallica wilt kan je mss een epiphone les paul nemen en de humbuckers vervangen door emg's. Ik denk niet dat die emg's zooo duur zijn, zo'n emg 81 die Hammett gebruikt is 75 euro ofzo ?

Chocola
16 februari 2010, 18:58
Gibson SG. Wellicht met pickupsswitch.

Sinner1980
16 februari 2010, 19:44
Gibson SG all the way:ok:

geert1976
16 februari 2010, 19:49
Gibson SG is geschikt, maar gooi er geen EMG's in, dan komt Angus denk ik persoonlijk een Squier in je reet douwen, zonder gebruik van glijmiddel.

de Standaard humbuckers zijn prima om classic metall mee te spelen en voor Angus sound.

SD's hoef je er dus ook niet in te douwen

Rembull1980
16 februari 2010, 20:39
Wat een boel leuke reacties! Bedankt! Gibson SG is inderdaad magisch. Ik ben ook dol op Agnus Young zijn werk, wat een tof geluid!!
Ik lees goede dingen erover in Harmony Central, daar zijn ze redelijk eerlijk.

Ik zal die LP noteren. Een Les Paul Archtop is ook een leuke. Ik zal ze eens naast elkaar spelen in de winkel als dat mogelijk is.

Iemand dat al eerder gedaan?

Ik ben benieuwd hoe deze gitaar zal klinken op mijn Peavey Bandit 112 Scorpion Edition uit de jaren 80. Ik denk zelf dat ik dan een scheurmonster doe ontwaken.

Ik hoop wel dat ik een beetje de Metallica "sound" eruit weet te halen, dat zal een grote bonus zijn!

:lp:

Rembull1980
16 februari 2010, 20:44
Ik zal ook de Gibson Flying V Faded proberen.. lijkt mij ook een strakke gitaar.

Rembull1980
18 februari 2010, 09:48
Ik zal ook de Gibson Flying V Faded proberen.. lijkt mij ook een strakke gitaar.

Iemand ooit het verschil getest tussen de Flying V en SG?
Volgens mij klinkt de Flying V nog iets heftiger, maar is minder geschikt voor allround werk. Of heb ik dit fout?

:zz:

macwilliams
18 februari 2010, 10:05
Ik heb een LP worn Brown met SD blackout elementen die mag je wel eens komen testen. Neem je amp maar mee dan weet je gelijk hoe het bij jou gaat klinken. Ik woon niet eens zo ver weg (met de auto een minuut of 20/30). Als je amp het aankan dan is een metallica sound geen probleem.


Wat een boel leuke reacties! Bedankt! Gibson SG is inderdaad magisch. Ik ben ook dol op Agnus Young zijn werk, wat een tof geluid!!
Ik lees goede dingen erover in Harmony Central, daar zijn ze redelijk eerlijk.

Ik zal die LP noteren. Een Les Paul Archtop is ook een leuke. Ik zal ze eens naast elkaar spelen in de winkel als dat mogelijk is.

Iemand dat al eerder gedaan?

Ik ben benieuwd hoe deze gitaar zal klinken op mijn Peavey Bandit 112 Scorpion Edition uit de jaren 80. Ik denk zelf dat ik dan een scheurmonster doe ontwaken.

Ik hoop wel dat ik een beetje de Metallica "sound" eruit weet te halen, dat zal een grote bonus zijn!

:lp:

HaroldA
18 februari 2010, 11:34
Iemand ooit het verschil getest tussen de Flying V en SG?
Volgens mij klinkt de Flying V nog iets heftiger, maar is minder geschikt voor allround werk. Of heb ik dit fout?

De enige V die ik ken is veel scheller en dus meer "metal" dan mijn SG. Ik vond het niet mooi iig.

Rembull1980
18 februari 2010, 15:01
De enige V die ik ken is veel scheller en dus meer "metal" dan mijn SG. Ik vond het niet mooi iig.

Veel liefhebbers van de SG.. :rockon:

http://www.cranesmusicstore.com/images/sfb_0056_small_medium_5.jpg

humbucker
18 februari 2010, 15:11
Ik heb vandaag toevallig nog enkele SG's bespeeld in de winkel, niet toevallig eigenlijk, want dat was de reden van mijn bezoek :D.

De SG Faded, Standard en 61'RI bespeeld. Eerste wat me opviel was het gewicht van een SG, verschrikkelijk licht. M'n tele is volgens mij 2,5 tot 3 kg zwaarder, maar dat ding is dan ook LP-achtig qua gewicht :).

De SG faded was qua sound niet slecht, maar de afwerking liet imo wel wat te wensen over. Met de hals van de '61 kon ik ook niet goed overweg, maar die gitaar was ook wel vrij slecht afgesteld. De standard kon me het meest bekoren, zowel qua looks als sound gewoonweg 'Killer!!'

Na de zomer misschien dus maar eens aan de SG!

Orbis
18 februari 2010, 18:46
Iemand ooit het verschil getest tussen de Flying V en SG?
Volgens mij klinkt de Flying V nog iets heftiger, maar is minder geschikt voor allround werk. Of heb ik dit fout?

:zz:

Ik weet wel dat er een blueslegende is (geen idee wie, maar soit) die op een Flying V speelt/speelde. Dus niet alleen maar voor metal.

HUESSEN
18 februari 2010, 19:12
Albert King!

http://www.youtube.com/watch?v=X7tvCB3JYts

Heb zelf ook een Gibson Flying V (Ebony) en die klinkt echt niet schel.Heb overigens wel het orginele brugelement (500T) vervangen voor een Dimarzio Super Distortion.Het standaard halselement klinkt perfect.Denk dat een V voller klinkt(dikkere body) t.o.v. een SG?:zz:

budje
18 februari 2010, 19:24
V's kunnen ook lief klinken http://www.youtube.com/watch?v=EbWrsNuA-e4

en de gitarist van counting crows heeft een v die door zwier voor hem in opdracht is gebouwd, en die lijkt me ook niet echt super heavy muziek te spelen!

TimoSomers
18 februari 2010, 19:27
Gibson BFG!!!

In mijn ogen (en oren) ver uit de beste Gibson in de prijsklasse +- 1000 euro.
(En daarnaast een van de best klinkende Gibsons sowieso, vergeleken met Customshops van een paar duizend euro)

Zeker even checken!!

Orbis
18 februari 2010, 19:40
Gibson BFG!!!

In mijn ogen (en oren) ver uit de beste Gibson in de prijsklasse +- 1000 euro.
(En daarnaast een van de best klinkende Gibsons sowieso, vergeleken met Customshops van een paar duizend euro)

Zeker even checken!!

Nadeel is wel dat je geen positiemarkering hebt, iets waar ik slecht mee zou kunnen werken. Anderzijds zou het alleen maar goede oefening zijn natuurlijk :p.

TimoSomers
18 februari 2010, 20:32
Nadeel is wel dat je geen positiemarkering hebt, iets waar ik slecht mee zou kunnen werken. Anderzijds zou het alleen maar goede oefening zijn natuurlijk :p.

Op de zijkant van de hals staan wel gewoon dots hoor :D
En je went er wel snel aan.

Agent_Smith
18 februari 2010, 20:39
Ik hoop wel dat ik een beetje de Metallica "sound" eruit weet te halen, dat zal een grote bonus zijn!

:lp:

Idd, Gibson SG!! Dan zit je wel goed. Gewoon humbuckers erin houden en geen actieve.
Extra pedaaltje ervoor en Metallica gaat heus wel lukken (het enige goede gitaargeluid binnen de band van Hetfield dus en niet dat gekras van die andere gast) ;-)

Gearjunkie
18 februari 2010, 20:43
Iemand ooit het verschil getest tussen de Flying V en SG?
Volgens mij klinkt de Flying V nog iets heftiger, maar is minder geschikt voor allround werk. Of heb ik dit fout?

:zz:

Ik heb ze nooit naast elkaar getest, maar de associatie van de V met heftige muziekstijlen is van veel later. Ten tijde van introductie had niemand nog van metal e.d. gehoord natuurlijk. Ik heb weleens gehoord dat het ontwerp van de V enkel met sustain te maken heeft, maar of dit klopt weet ik niet.

Rembull1980
19 februari 2010, 11:22
Ik heb vandaag toevallig nog enkele SG's bespeeld in de winkel, niet toevallig eigenlijk, want dat was de reden van mijn bezoek :D.

De SG Faded, Standard en 61'RI bespeeld. Eerste wat me opviel was het gewicht van een SG, verschrikkelijk licht. M'n tele is volgens mij 2,5 tot 3 kg zwaarder, maar dat ding is dan ook LP-achtig qua gewicht :).

De SG faded was qua sound niet slecht, maar de afwerking liet imo wel wat te wensen over. Met de hals van de '61 kon ik ook niet goed overweg, maar die gitaar was ook wel vrij slecht afgesteld. De standard kon me het meest bekoren, zowel qua looks als sound gewoonweg 'Killer!!'

Na de zomer misschien dus maar eens aan de SG!

Daar zit hem ook wel het verschil. De Special Faded is wel bijna 500 euro goedkoper dan de Standard. Die SG standard zal wel erg vet zijn, maar ik ben dat nog lang niet waardig. Pas als je een tijdje in een band speelt of vele jaren ervaring hebt met spelen.
Voor een beginner (minder dan 1 jr speelervaring) is het gewoon not-done om bakken met geld uit te geven voor een van je eerste gitaren.

Een Special Faded zit meer in goede (niet cheapo & niet te duur) prijsklasse wat logischer is om te kopen voor mij :seriousf: Uiteraard wil je de beste "bang for your buck" en ik denk dat de Gibson SG Special Faded dat wel zal zijn na alle positieve reacties gelezen te hebben!

FruscianteFan
19 februari 2010, 12:00
Het is wat je er zelf van maakt. Als je het geld hebt voor een goede gitaar, die goede gitaar supervet en helemaal geweldig vindt, waarom zou je haar dan niet mogen? Een goede gitaar bevordert je gitaarspel en het speelplezier (en die twee hebben ook weer effect op elkaar).

Ik heb ze trouwens allebei wel eens vastgehad, de SG Special Faded verloor het voor mij van een Epiphone Les Paul Custom (maakte mij destijds niet uit of ik een LP of SG had), op de Gibson SG Standard was ik op slag verliefd, maar die gitaar is mij gewoon te duur. Heeft een heel andere hals, en een andere feel.