PDA

View Full Version : Volumepedaal in fx-loop



heavy-metal-thunder
16 februari 2010, 11:29
ik zou willen een volumepedaal aanschaffen en ermee door de FX-loop van mijn Marshall DSL gaan. Ik wil echt wel door de loop gaan, omdat ik dan puur op de eindtrap zit, waardoor de gainstructuur niet verandert (i.t.t. wanner hij tss gitaar en versterker komt).

Iemand bood me een Ernie Ball 6166 aan. Maar ik weet niet zeker of die in de FX-loop kan. Iemand ervaring mee? Ik heb ook gelezen dat dit volumepedaal soms last heeft van een koordje dat kapot gaat (zal wel om de pot te bedienen zijn, zeker?).

groovieguitarguus
16 februari 2010, 20:08
Ik heb ook een Ernie Ball in de effectloop! Werkt Super...
Is wel een Boogie, maar moet niet uitmaken.
Wat betreft het koordje... Berensterk...
Gebruik ook 1x een Ernie Ball als Expression pedal. Ook voor WhaWha... dus ja, dan ben je toch wel flink aan het 'pompen'...
Ik zou het zeker doen!!!!

heavy-metal-thunder
16 februari 2010, 21:03
thx voor uw comment.

nog een vraagje: blijft dit pedaal goed in een bepaalde stand staan? Want mijn Wah pedaal (no name) die zakt altijd naar beneden. Ik wil de volumepedaal zowel gebruik als boost (door wat meer in te drukken) op alle kanalen, maar ook om stiller te spelen. Soms speel ik fills en "solootjes" meer op de achtergrond. Daarvoor gebruik ik graag tamelijk wat overdrive, maar als ik stiller wil spelen en de volume v/d gitaar terug draai, dan cleant de versterker op. En dat wil ik dus juist niet

Marco5150
16 februari 2010, 22:42
In de Ernie Ball 6166 zit een potmeter met een 250k weerstand. Als je hem in de effectloop wilt gebruiken kan je beter een pot met 25k weerstand gebruiken. Bijvoorbeeld in de Ernie Ball 6167. De 6166 zal wel werken, maar de toename/afname van het volume gebeurt waarschijnlijk niet geleidelijk.

Wellicht dat anderen hier nog meer over kunnen vertellen...

heavy-metal-thunder
17 februari 2010, 10:39
In de Ernie Ball 6166 zit een potmeter met een 250k weerstand. Als je hem in de effectloop wilt gebruiken kan je beter een pot met 25k weerstand gebruiken. Bijvoorbeeld in de Ernie Ball 6167. De 6166 zal wel werken, maar de toename/afname van het volume gebeurt waarschijnlijk niet geleidelijk.

Wellicht dat anderen hier nog meer over kunnen vertellen...

mijn versterker heeft een knopje om het niveau van de fx-loop te bepalen. Ik weet niet precies wat dat inhoudt, maar de ene stand is voor pedals en de andere voor rack gear

groovieguitarguus
18 februari 2010, 19:55
thx voor uw comment.

nog een vraagje: blijft dit pedaal goed in een bepaalde stand staan? Want mijn Wah pedaal (no name) die zakt altijd naar beneden. Ik wil de volumepedaal zowel gebruik als boost (door wat meer in te drukken) op alle kanalen, maar ook om stiller te spelen. Soms speel ik fills en "solootjes" meer op de achtergrond. Daarvoor gebruik ik graag tamelijk wat overdrive, maar als ik stiller wil spelen en de volume v/d gitaar terug draai, dan cleant de versterker op. En dat wil ik dus juist niet


Hey HMT... Het pedal blijft in de stand staan waarin je het pedaal los laat.
Als je het volume idd in de effectloop regelt, regelt het alleen het volume en niet de gain, zoals tussen gitaar en amp (zelfde effect met volumeknop op gitaar). Over de invloed van waardes van de Potmeter kan ik niet zoveel vertellen.

Succes. Gr. Guus

Geoffrey
18 februari 2010, 20:09
Zo zie je maar.. ;)

heavy-metal-thunder
19 februari 2010, 15:45
Zo zie je maar.. ;)


ja, maar is me nog steeds niet duidelijk of de EB goed gaat werken in fx-loop.

En dan nog eentje vinden tegen een goeie prijs :-,