PDA

View Full Version : pre-amps met direct recording mogelijkheid



matty
16 februari 2010, 10:18
Hallootjes

Ik had zo het idee om misschien eens naar een goeie pre-amp te kijken met de mogelijkheid tot direct recording ipv een klein buizenbakje te kopen (wegens volume beperkingen dus).

Het voordeel lijkt me dan dat het toch buizen zijn, dat ik direct kan opnemen(en dus ook kan spelen via mijn monitors of koptelefoon (voor als het stiller moet) en toch een buizengeluid heb ipv die modelling meuk met veel te veel opties.

Ik ken bv de mesa recording rectifier die me zeer intressant lijkt maar redelijk aan de dure kant is. Eventueel de oudere studio pre-amp?

Zijn er nog pre-amps die zeker het bekijken waard zijn (en waarmee je dus liefst direct kan recorden?)

en ja, ik weet dat die kwaliteit zeker niet hetzelfde zal zijn, maar als ik zo clips hoor dan vind ik het toch een pak lekkerder klinken dan modelling (en ik hou gewoon niet van het overaanbod aan opties in die modelling dingen)

Iceman
16 februari 2010, 10:49
Heb zelf de Mesa Studio Preamp.
De Recording Outs daar op zijn erg slecht. Je zult dan met impulses (+snelle pc) moeten gaan werken.

matty
16 februari 2010, 11:15
ik heb een imac die snel genoeg is en logic draait :)

ik had ook al gelezen dat de direct out's niet geweldig zijn op de studio.
wat is die impulses?

het moet niet mesa-boogie zijn trouwens he, als het maar klinkt :p

marc_o
16 februari 2010, 11:17
Blackstar HT Dual, erg goed.
Koch pedaltone, nog beter

beiden ook nog eens goed live te gebruiken als backup over de PA

matty
16 februari 2010, 11:26
een boogie v-twin is ook zo'n pedaaltje neem ik aan?
en hughes and kettner heeft ook zo'n ding zeker he?

nu zou ik precies toch liever voor een rack-oplossing opteren, maar als de klank en kwaliteit van de speaker emulatie echt voldoende is op die pedaaltjes is dat natuurlijk ook zeker een optie.

marc_o
16 februari 2010, 11:35
een boogie v-twin is ook zo'n pedaaltje neem ik aan?
en hughes and kettner heeft ook zo'n ding zeker he?

nu zou ik precies toch liever voor een rack-oplossing opteren, maar als de klank en kwaliteit van de speaker emulatie echt voldoende is op die pedaaltjes is dat natuurlijk ook zeker een optie.


Boogie trekt dat niet en de H&K is leuk, maar niet goed genoeg. Het zijn beide pedalen uit een ander tijdperk ook.
Met de Blackstar en Pedaltone kun je zonder problemen cd's opnemen, er zijn zat pro's die dat doen. en je bent voor niet al teveel geld klaar...Blackstar nieuw voor nog geen 200 en 2e hands Pedaltone rond de 300..

matty
16 februari 2010, 13:42
ik heb een paar clipjes van de blackstar gevonden en dat klinkt idd zeer zeker niet slecht.

Hoe zit het dan met bv de boogie rectifier pre-amp vs die blackstar ht
de prijs is identiek, alleen komt er bij de boogie nog een nulletje achter :D

is dat geluids verschil en mogelijkheden dan echt zoveeel beter?
en wat met bv:

engl 530
rocktron voodoo valve
digidesign eleven rack (maar dat is dan weer terug modelling)
marshall jmp-1 ...

als een pre-amp bv geen goeie emulated outputs heeft, zijn er dan
geen mogelijkheden/toestellen die dit wel bieden?

het leuke zou zijn dat met zo'n rack pre-amp je daarna dan eventueel een leuke poweramp kan scoren enzoverder enzovoorts, al heb ik voorlopig gewoon behoefte aan op laag volume een goeie klank te hebben en ik doe toch bijna niks anders dan dingen opnemen dus ...

matty
16 februari 2010, 18:38
ik heb wat opzoekwerk gedaan voor die impulses en dat maakt idd een wereld van verschil :) ik heb het voorlopig geprobeerd met de amp pro in logic, maar het zal dus nog beter klinken met een pre-amp neem ik aan :)

ik neem aan dat je dan die emulated outputs niet meer moet gebruiken, maar mag je de gewone outputs dan gebruiken? Zit je dan niet met een verkeerd signaal level? mijn geluidskaart is een presonus firewire pro en die heeft zowel mic als line als instrument ingangen maar ik vraag me af of de output die dan normaal naar je poweramp gaat ook gewoon in 1 van die inputs mag?

HvV
16 februari 2010, 19:12
Je hebt hem al in je sig staan, Blackstar HT-5 Head. Zit ook een direct-recording/koptelefoon aansluiting op. Heb zelf de combo uitvoering maar heb echter voor recording een mic. Weet niet waar het aan ligt maar de direct out klinkt bij mij niet lekker. Met een mic gaat echter uitstekend en zelfs bij laag volume krijg je best goede opnames. De meeste opnames maak ik trouwens sowieso in de weekenden, buren niet thuis en dan kan het best hard. Doordeweeks gebruik ik om wat stiller te oefenen. Via de P.A en wat monitoring heb je een uitstekende backup-amp...

matty
17 februari 2010, 10:49
nja maar voorlopig heb ik niet echt een amp van doen, ik heb namelijk ook geen cab dus... Als ik bv met die ht dual pedaal de sound kan benaderen van die ht-5 (wat me wel lijkt zo van de meeste video's en fora te horen) dan denk ik liever dat ik het dus bij een pre-amp houdt ipv volledige amp.

Anywho, ik ga het toch nog eens bekijken :)

iemand die me kan vertellen hoe dat nu zit met outputs?
kan je gewoon een preamp aansluiten op een audio interface? of gaat dit enkel als je zo van die emulated outputs hebt? En if so, heeft het dan nut impulses te gebruiken als je signaal toch al uit zo'n emulated outputs komt?