PDA

View Full Version : Probleem met mijn Ibanez Floyd Rose



guitarXlord
15 februari 2010, 19:47
Jongens

Ik ben nieuw met een Floyd Rose Systeem dus heb er nog weinig ervaring mee

Ik heb een Ibanez met een Floyd Rose system (550 euro) Gekocht en hij ontstemt erg snel! Ik heb zoals het moet de bovenste drie stripjes met gereedschap vast gedraaid maar het probleem is dat als ik ze aan die onderste knopjes begin te stemmen dat als ik bij de D ben me E alweer vals staat!

Zijn hier tips voor om er voor te zorgen dat die gitaar niet meer zo snel ontstemt

Exi
15 februari 2010, 19:56
Probeer eens in deze volgorde te stemmen.

E (dikke snaar)
e (dunne snaar)
B
A
G
D

De E moet je daarbij iets hoger tunen, (tussen E en F), zodat de E weer ongeveer goed staat als je klaar bent met stemmen.

Probeer op deze manier enkele malen te stemmen en uiteindelijk zal de gehele gitaar zuiver gestemd staan.

lcvanderhelm
15 februari 2010, 19:56
Je moet de toplock niet te snel vastdraaien.Eerst moet je met de gewone stemknoppen stemmen,tot er geen verloop meer is en als dan de tremelo is 'gesetteld'pas de toplock vastdraaien en de fijnstemmers gebruiken.

Exi
15 februari 2010, 19:59
Inderdaad, eerst de gitaar zuiver stemmen zonder de top-locks vast en daarna de top-locks vastdraaien en dan nogmaals stemmen met de fine-tuners.
Zorg er ook voor dat de brug goed recht staat. Op Youtube staan veel filmpjes die je kunnen helpen met Floyd Rose problemen.

guitarXlord
16 februari 2010, 17:46
Het gaat tot nu toe behoorlijk bagger met het stemmen 5 seconden later en hij staat weer een halve stap lager gestemt:???:

Mesjoggah
16 februari 2010, 18:03
Goed, je hebt dus een nieuwe gitaar gekocht met een floyd rose systeem en die blijft niet goed gestemd, draai de toplocks los en stem de gitaar met de stemknoppen dus niet met de finetuners, staat je floyd dan ongeveer plat/gelijk met je body? zo ja: draai de toplocks aan en stem verder met je finetuners, als de gitaar dan nog ontstemt zonder dat je als een wilde aan de tremolo hebt lopen hengelen kan het nog zijn dat je snaren 'te nieuw' zijn, probeer deze dan eerst op te rekken en begin opnieuw.
Staat je floyd onder een te grote hoek op je gitaar na het stemmen dan zal deze afgesteld moeten worden, als je je gitaar bij een winkel hebt gekocht kun hem het beste zo snel mogelijk terug brengen en eisen dat ze 'm fatsoenlijk afstellen. Heb je de gitaar ergens particulier gekocht dan wens ik je veel succes met het zelf afstellen van je floyd (staat genoeg over op internet hoor en zo moeilijk is het nu ook weer niet)

Gearjunkie
16 februari 2010, 18:18
Nog een kleine tip: zet de finetuners voor het stemmen ongeveer in het midden, dus dat je met de fintuners evenveel lager en hoger kan.

Gothra
16 februari 2010, 19:00
Nog een kleine tip: zet de finetuners voor het stemmen ongeveer in het midden, dus dat je met de fintuners evenveel lager en hoger kan.

Dat neemt niet het feit weg dat zn gitaar te snel ontstemt.

Kijk inderdaad even onder welke hoek de FR staat, hij zou recht op de body moeten liggen!

Thmz
17 februari 2010, 23:45
Het probleem lijkt me dat ie totaal niet afgesteld staat. Bekijk eens wat videos op youtube en zoek wat op google.

mesaman
18 februari 2010, 00:22
gaat je wel lukken....eerst wat pielen met dat ding en als het je lukt is het een makkie.veel plezier en laat je het weten als het gelukt is?

guitarXlord
23 februari 2010, 09:21
Het is alweer een tijdje geleden en de situatie is nog steeds niet verbeterd ik heb eerlijk gezegd er zelfs spijt van dat ik dat stuk ongeluk heb gekocht (en dat voor 550 euro:() Ik moet hem denk k gaan verkopen of terug brengen naar de winkel want als ik hem stem staat die binnen no-time weer vals kloteding

Madcow
23 februari 2010, 09:35
Ach het is eventjes wennen. Daarna gaat alles goed.

guitarXlord
23 februari 2010, 09:38
Ik snap er gewoon geen reet van dat die na 2 seconden alweer vals staat:dontgeti:

lindstrom
23 februari 2010, 09:42
Ik snap er gewoon geen reet van dat die na 2 seconden alweer vals staat:dontgeti:

Is lastig om het zo 1,2,3 uit te leggen, als je nou uit de omgeving was had ik het je graag laten zien hoe je hem goed krijgt.

wiegersma
23 februari 2010, 09:44
welkom in de wereld van Floyd Rose. Het is wennen zo'n apparaat op de gitaar. Je moet eerst blijven stemmen tot alle snaren redelijk op stemming blijven. Daarna met de finetuners bezig.
Het is heel normaal dat wanneer je bijvoorbeeld de lage E hoger stemt de rest van de snaren lager gestemd worden. Heb je alle snaren op juiste stemming gebracht, dan zijn de snaren die je ervoor hebt gestemd weer lager geworden.
Wanneer de FR te ver naar voren gaat hellen, terwijl de snaren verder omhoog gestemd moeten worden, dan moet er een veer aan de achterkant bij geplaatst worden.

Je zou kunnen proberen een blokje aan de achterkant onder de FR en body te klemmen, zodat de FR evenwijdig loopt met de body. Als je dan je snaren op spanning brengt en het blokje weer weghaalt, zou het kunnen zijn dat de gitaar al redelijk gestemd blijft.

Daarbij komt dat nieuwe snaren eerst opgerekt moeten worden voordat ze op spanning blijven.

Ook leuk: als je een snaar breekt of je wilt de gitaar even een drop D erin gooien, dan is de hele gitaar meteen onstemd...

guitarXlord
23 februari 2010, 09:54
Hmph zoals ik nu hoor zijn er meer nadelen aan zo'n ding dan voordelen.... Echt klote dat het zo snel moet onstemmen:( Alleen met de finetuners is het normaal dat ze in het begin erg stroef zijn?

mesaman
23 februari 2010, 10:18
zo moeilijk is het ook niet hoor.als jij even de moeite neemt om het te leren is er niets aan de hand.dus niet de slapjanus uit hangen en gelijk de gitaar verkopen.(ik geef je er 100€voor)dus even inlezen en wat proberen en het lukt je best wel (tenzij je een verstandelijke beperking hebt)dus veel succes.

iwamoto
23 februari 2010, 10:34
ja wat een klote dingen inderdaad...

die van mij onstemmen niet door de bovengenoemde trucs, dus zo erg zal het niet zijn. gewoon even mee naar een bouwer gaan, 10 minuten later alles weer goed.

Orbis
23 februari 2010, 11:52
welkom in de wereld van Floyd Rose. Het is wennen zo'n apparaat op de gitaar. Je moet eerst blijven stemmen tot alle snaren redelijk op stemming blijven. Daarna met de finetuners bezig.
Het is heel normaal dat wanneer je bijvoorbeeld de lage E hoger stemt de rest van de snaren lager gestemd worden. Heb je alle snaren op juiste stemming gebracht, dan zijn de snaren die je ervoor hebt gestemd weer lager geworden.
Wanneer de FR te ver naar voren gaat hellen, terwijl de snaren verder omhoog gestemd moeten worden, dan moet er een veer aan de achterkant bij geplaatst worden.

Je zou kunnen proberen een blokje aan de achterkant onder de FR en body te klemmen, zodat de FR evenwijdig loopt met de body. Als je dan je snaren op spanning brengt en het blokje weer weghaalt, zou het kunnen zijn dat de gitaar al redelijk gestemd blijft.

Daarbij komt dat nieuwe snaren eerst opgerekt moeten worden voordat ze op spanning blijven.

Ook leuk: als je een snaar breekt of je wilt de gitaar even een drop D erin gooien, dan is de hele gitaar meteen onstemd...

Dat klinkt niet echt als een geslaagde sales-pitch. Een FR is dus vooral een noodzakelijk kwaad, als je niet met een 'normale' trem kunt bereiken wat je wilt?

Midwolda
23 februari 2010, 12:09
Sinds kort heb ik ook een Strat met een FR-achtige tremolo (deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132502)).
Mij bevalt het erg goed, superstrak, stemvast, mooi vloeiend en licht te bedienen...
het werkt gewoon anders (en qua effect zelfs wel beter) dan de geijkte Strat tremolo.
Voor de afstelling en zo moet je even de tijd nemen en alles in de goede volgorde doen.
Ik kan me niet voorstellen dat dat bij de FR van guitarxlord anders zou zijn, tenzij er iets kapot is.
Er is toch wel iemand in de buurt die er even samen met jou naar kan kijken?

lindstrom
23 februari 2010, 12:20
ja wat een klote dingen inderdaad....

Beetje kortzichtig hoor!

Ik vind floyd echt geweldig, maar je moet ermee leren omgaan, en nieuwe snaren erop leggen en afstellen is idd iets meer werk dan bij een "reguliere" brug.
Echter wel goed te doen en helemaal niet zo moeilijk.

carnivore666
23 februari 2010, 19:38
Zelf laat ik na wisselen van alle snaren of veranderen van stemming de eerste dag de toplock los bij het spelen,en stem gewoon de hele tijd.
De volgende dag stem,speel ik tot hij redelijk gestemd blijft,dan toplock vast.

Persoonlijk stem ik hem ietsje lager omdat hij bij mij iets hoger word door het vast zetten van de toplock,als ik de finetuners te ver los moet draaien zitten ze
niet zo vast,waardoor tijdens spelen vooral palm dempen ze nogal eens willen verdraaien.

M.v.gr

bram

Thmz
23 februari 2010, 21:20
Floyds zijn wel heerlijk om aan te gaan hangen. Niet direct 'klote dingen' zeggen. je moet gewoon ook het 'ding' willen afstellen. ik heb zelf de Ibanez Edge Zero en daar kan je me doen wat je wilt, ontstemd nooit, zelfs als ik naar Drop-D ga staan alle snaren nog goed. (Met dank aan hun speciale systeemding)

Oceanborn
23 februari 2010, 22:00
Ik gebruik 'm eigenlijk nooit...alleen...als ik op een van mijn gitaren ZONDER Floyd speel mis ik 'm weer wel... ;)

Snijdie
23 februari 2010, 23:12
Mocht je de gitaar wegbrengen, zorg wel dat je mee kan kijken wat er gebeurt. Er zijn wat dingen die erbij komen kijken, maar door te klooien leer je wat welk knopje wat beïnvloed. In het begin wat gevloek en gekloot, maar vanzelf is het een leuke uitdaging.

guitarXlord
27 februari 2010, 20:35
Nou jongens er is een hoop gebeurt deze dagen

Ik heb hem naar de winkel gebracht de verkoper heeft hem afgesteld en ta-da hij blijft nu tenminste fatsoenlijk goed staan! Dank jullie voor jullie tips en hulp;)