PDA

View Full Version : genoeg watt?



Johnnyverbruggen
15 februari 2010, 11:44
Wat is genoeg watt voor een buizen amp voor in een band in combi met welke cab?? Is bijvoorbeeld een 18 watt buizen top in combi met een 4x12 of 2x12 genoeg voor een pop/rock band???

Ibanez666
15 februari 2010, 11:48
Wat is genoeg watt voor een buizen amp voor in een band in combi met welke cab?? Is bijvoorbeeld een 18 watt buizen top in combi met een 4x12 of 2x12 genoeg voor een pop/rock band???

Als je over de PA speelt is alles wel genoeg.

Realeigo
15 februari 2010, 11:55
Het aantal watt maakt geen flikker uit, vanaf 15 watt gaat alles te hard.

Dus verkijk je niet op het vermogen. Zoek gewoon een amp uit met minstens 15 watt en je zit goed.

Johnnyverbruggen
15 februari 2010, 11:58
Als je over de PA speelt is alles wel genoeg.


snap ik!
maar in de oefenruimte is 15watt dan voldoende kijk als je een 15watt top gebruikt en je kunt er mee optreden is dat prima maar dan kun je die zelfde top ook thuis gebruiken is dat beter

Mitch
15 februari 2010, 12:00
Tot zover de korte versies. Vraag je een paar dingen af: hoe clean moet het kunnen? Welke sound wil ik? Moet het snel dik klinken of mag het wat minder? Allemaal factoren die met vermogen te maken hebben. Een 100W versterker geeft je meer druk en een ander laag dan een 15W, los van het volume. En je zou denken dat een 100W amp weer moeilijker zacht kan dan een 15W amp, maar ik ken genoeg moderne 100W amps die beter klinken op laag volume dan old school 15W amps, afijn...

Johnnyverbruggen
15 februari 2010, 12:09
nou het gaat eigenlijk om de 18watt bogner duende (zie mp) wel in combi met een 4x12. Het clean moet echt clean blijven mag dus niet vervormen!

Ibanez666
15 februari 2010, 12:23
nou het gaat eigenlijk om de 18watt bogner duende (zie mp) wel in combi met een 4x12. Het clean moet echt clean blijven mag dus niet vervormen!

Hmm, ik ken die amp niet, maar mijn 15 watter gaat al redelijk snel wat vervormen. Nou vind ik dat lekker, maar als je puur clean wilt op hoger volume zal ik toch voor een zwaardere amp kiezen

Tokaifan
15 februari 2010, 15:40
Inderdaad en dan een goed overdrive pedaal erbij zoeken voor een lekker overstuurd geluid.

Mitch
15 februari 2010, 17:23
nou het gaat eigenlijk om de 18watt bogner duende (zie mp)
Nogmaals: probeer niet alleen maar te denken vanuit budget en vermogen, maar vooral vanuit sound en probeer het vantevoren gewoon goed uit. Afgaan op andermans ervaring brengt je wel iets, maar misschien is jouw band wel veel luider dan die van iemand anders en heeft de amp voor jouw gebruik weer te wienig clean headroom...
Ik heb de 30W Duende gehoord en die leke me clean genoeg maar ja, da's geen vergelijk.

guitarguru
15 februari 2010, 17:31
Ik blijf erbij dat een 15-20 watter niet clean blijft op behoorlijk bandvolume. Heb er nu een aantal gehad of bespeeld, en kan niet anders concluderen. Tenzij je in een jazzcombo speelt trekken ze het gewoon niet. Just my 2 cents.....

Edit: die Bogner 30 watter trok het ook maar net....... dus die 15 watt Duende vind ik, voor cleane headroom, hoogst dubieus....

sjaak1990
15 februari 2010, 17:38
Ik heb op de duende 30 watt gespeeld, het is wel een tijdje geleden maar hij werd met meer volume tegen oversturing aan wat wollig en hoewel hij niet meteen overstuurde was het toch niet echt clean meer.

Ikzelf vind 18 watt te weinig als je echt clean wilt blijven, het verschilt heel erg per amp maar met 18watt krijg je toch al wel snel een randje aan je sound. Met een hoger vermogen zoals 100 watt ligt het maximale volume met oversturing niet veel hoger maar het maximale cleane volume wel. Verder blijft een amp met hoger vermogen strakker en geeft meer druk en meestal een dikkere sound.

Wil je de amp ook voor drive sounds gebruiken? Ik vond de duende modderig met wat dikker klinkende gitaren(Prs Singlecut) maar vond dat hij ook definitie miste met heldere gitaren. Misschien zou een hook r40 wat voor je zijn maar daar heb ik nooit door gespeeld.

guitarguru
15 februari 2010, 17:40
Ik heb op de duende 30 watt gespeeld, het is wel een tijdje geleden maar hij werd met meer volume tegen oversturing aan wat wollig en hoewel hij niet meteen overstuurde was het toch niet echt clean meer.

Ikzelf vind 18 watt te weinig als je echt clean wilt blijven, het verschilt heel erg per amp maar met 18watt krijg je toch al wel snel een randje aan je sound. Met een hoger vermogen zoals 100 watt ligt het maximale volume met oversturing niet veel hoger maar het maximale cleane volume wel. Verder blijft een amp met hoger vermogen strakker en geeft meer druk en meestal een dikkere sound.

Klopt als een bus!