PDA

View Full Version : Ervaringen gitaar in vliegtuig?



EuroCinema
15 februari 2010, 10:18
Later dit jaar spelen we op een festival in Zuid Frankrijk en da's leuk maar ik vraag me wel af hoe ik m'n instrument mee moet nemen. Handbagage proberen? Koffer in het ruim? "Odd size luggage"? Snaren los? Wie heeft hier goede of slechte ervaringen mee?

(Er is al eens een discussie over geweest, maar mogelijkheden en veiligheidsmaatregelen veranderen de hele tijd...)

Jay75
15 februari 2010, 10:22
Ik was vorige week in Stockholm en dan kijk ik altijd of er nog een leuk bandje aan het spelen is. Dat was zo en toevallig kwamen we ze op de terugweg tegen op het vliegveld, en ze namen allemaal hun gitaren mee de cabine in. Zou ik ook doen, vriend van me heeft zijn gitaar weleens rond zien vliegen door het raampje omdat ze ermee aan het gooien waren bij het inladen.

Fenderfan
15 februari 2010, 10:22
bel schiphol of ryanair op zou ik zeggen. of waar je dan ook mee vliegt.

josan
15 februari 2010, 10:50
bel schiphol of ryanair op zou ik zeggen. of waar je dan ook mee vliegt.

Ze komen mogelijk met allerlei moeilijke en dure suggesties.

Ik heb 2 jaar geleden vanuit Las Vegas een Telecaster meegenomen met een tussenstop in Washington en toen naar Brussel. Ik had de gitaar in een hardcase gestopt en me gewoon bij de incheck gemeld en men zei er niets van. De gitaar is dus als handbagage meegegaan. Bij een overstap in Washington vroeg een beveiligingsbeambte alleen: "Is this a guitar?", terwijl hij met zijn drugs/spingstofdoekjes over de kwetbare nitrolak veegde. Liet gelukkig geen sporen na.

Je kunt de snaarspanning wat verlagen.
In geen geval zou ik kiezen voor ruimbagage. Mogelijke problemen:

smijten
koude
extreem droge lucht die de fretten uit je hals kan laten vallen

Bernardduur
15 februari 2010, 11:13
Toen ik uit Japan vloog (tourtje) kon ik niets extra's meenemen omdat ik mn bas al bij me had....... heb toen de neck en body van elkaar gehaald en in mn rugtas gestoken.

Werkte prima!

Dweezman
15 februari 2010, 11:17
meestal storen mensen zich er toch wel aan. Met name de persoon links van me vond op een gegeven moment lastig worden, vooral nadat ik zijn eten omgooide tijdens een heftige solo. Ook begonnen kinderen te huilen en ouders te zeuren vanwege geluidsoverlast. Crowdsurfen achteraf gaat wel weer heel goed en safe.

Al met al ben ik niet zo positief. Ik zou het niet nog eens doen, maar da's persoonlijk.

j-op
15 februari 2010, 11:18
http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo

snaarplukker
15 februari 2010, 11:46
De gitaar is dus als handbagage meegegaan. Bij een overstap in Washington vroeg een beveiligingsbeambte alleen: "Is this a guitar?", terwijl hij met zijn drugs/spingstofdoekjes over de kwetbare nitrolak veegde. Liet gelukkig geen sporen na.
A very stupid question.;)

budje
15 februari 2010, 11:48
Wil die man helpen relicen, worden er weer grapjes over gemaakt :dontgeti:

Simonvanwijk
15 februari 2010, 12:43
Ik ben laatst naar Finland geweest. Van tevoren natuurlijk netjes contact opgenomen met KLM. Zij 'boden' twee opties aan:

- In ruimbagage (mits in een hard-case)
- Extra stoel boeken (lekker duur)

We hebben de gok genomen op de ruimbagage. Snaren inderdaad een paar slagen losgedraaid, en er verder geen problemen mee gehad. En het was best koud in Finland.

TimmU
15 februari 2010, 12:45
Gewoon het ruim in in een gigbag. gitaren passen precies in een bagagevak boven je hoofd.Dat is helemaal niet erg.

EuroCinema
15 februari 2010, 12:59
Alleen valt met het laatste jaar op dat de overhead baggagevakken altijd prop-en propvol zitten. Volgens mij sinds bagage inchecken duurder geworden is of zo

Orbis
15 februari 2010, 14:56
meestal storen mensen zich er toch wel aan. Met name de persoon links van me vond op een gegeven moment lastig worden, vooral nadat ik zijn eten omgooide tijdens een heftige solo. Ook begonnen kinderen te huilen en ouders te zeuren vanwege geluidsoverlast. Crowdsurfen achteraf gaat wel weer heel goed en safe.

Al met al ben ik niet zo positief. Ik zou het niet nog eens doen, maar da's persoonlijk.

Hehe, da's nog eens een antwoord waar iemand iets mee kan. Net Mythbusters: wij proberen het voor je, zodat je het zelf niet hoeft te doen. Je zou je maar verkijken op het shredden in een vliegtuig.

cerpintaxt
15 februari 2010, 15:05
Ik heb er geen ervaring mee met intrumenten in een vliegtuig maar wel met me zelf en ryan air. en ze zijn daar nogal streng met bagage en ze doen er alles aan om extra kosten te bereken dus ik zou van te voren wel goed vragen wat wel en niet kan. maar die extra stoel met ryan air is niet duur. want je kan er ook voor kiezen alleen een stoel zonder bagage te bestellen en dat is cheap ass bij ryan air.

barno
15 februari 2010, 15:07
naar buitenland neem ik enkel een robuuste gitaar mee: lees tele of strat :)
heel vaak gevlogen en bijna altijd gewoon mee als handbagage (altijd gewoon doen of dat normaal is:)
Bij sommige maatschappijen mag je de gitaar in een aparte locker vooraan zetten; meestal gewoon in de rekken boven de stoelen.
Ik nam meestal mee in gigbag: omdat je dan kan zeggen dat het duidelijk is dat dit niet meekan met de gewone bagage. risico is wel, dat je een keer op de zoveel tegenkomt dat de gitaar echt niet meemag in de cabine (possible moordwapen, met die snaren enz... , echt meegemaakt hoor :) )

jij wil waarschijnlijk je 335 meenemen, minder handzaam dan strat. meestal gaat het goed met gitaren in de bagage (wel dikke letter Fragile enz;;; derop, niet dat ze der rekening mee houden, maar kom)

heb es in buitenland zitten babbelen met ene gwyn ashton, een bluesman die veel vliegt (met dure gitaren); die had in die tijd zelfs een speciale (rampen)rubriek op zijn site over hoe men zijn gitaren behandelden op luchthavens met vaak de woorden gooien en smijten erin...

maar ik heb zelf nooit echt drama's meegemaakt. een keer bijna toen ik in curacau twee gitaren pas heb gekregen na bribe money aan de douane (I kid you not ...)

telecastermaster
15 februari 2010, 16:55
Mijn Hohner G3T paste met groot gemak in de overhead lockers....:)
Ideale reisgitaar.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/71SaydBuizL._SL500_AA280_.gif

telecastermaster
15 februari 2010, 16:59
maar ik heb zelf nooit echt drama's meegemaakt. een keer bijna toen ik in curacau twee gitaren pas heb gekregen na bribe money aan de douane (I kid you not ...)

Dat zijn niet voor niets de overzeese gebiedsdelen.

robzilla
15 februari 2010, 17:44
Ik heb een jaar of zes geleden een LP gekocht in Londen. Die LP mocht ik gewoon als handbagage meenemen en de koffer paste prima in de kasten boven de stoelen. Ik vloog toen met British Airways.

Braindead
15 februari 2010, 21:21
FF off-topic. Ik haat vliegen, misschien als ik in bussiness class met een prachtige gitaar versterkt over een mooie buizenamp zou mogen spelen dat het dan wat leuker wordt maar nee, aan mij niet besteedt. Mijn gitaar zal er wel net zo over denken.

Epiphone Casino For Life
15 februari 2010, 21:31
FF off-topic. Ik haat vliegen, misschien als ik in bussiness class met een prachtige gitaar versterkt over een mooie buizenamp zou mogen spelen dat het dan wat leuker wordt maar nee, aan mij niet besteedt. Mijn gitaar zal er wel net zo over denken.


slechte ervaring? ;)

Ricochet
15 februari 2010, 21:56
Of en hoe je je gitaar mag meenemen is puur afhankelijk van de maatschappij.

Het ruim(eigenlijk te koud) en de handbagage(meestal te krap voor de overheadcabin) zijn al genoemd.
Sommige maatschappijen hebben ook nog een aparte bagagelocker voor de crew waar je je gitaar mag stallen. Vraag ernaar.

terrasbeest
15 februari 2010, 22:38
Of en hoe je je gitaar mag meenemen is puur afhankelijk van de maatschappij.

Het ruim(eigenlijk te koud) en de handbagage(meestal te krap voor de overheadcabin) zijn al genoemd.
Sommige maatschappijen hebben ook nog een aparte bagagelocker voor de crew waar je je gitaar mag stallen. Vraag ernaar.

Of een muggenzifter aan de check in.

Mr.Bluesbreaker
15 februari 2010, 23:02
Als je een bolt-on wilt meenemen: gewoon hals en body loshalen, body tussen je kleren en goed inpakken. Kan zo in het ruim mits genoeg zachte materialen eromheen, ook al smijten ze ermee dan worden klappen opgevangen. Hals zou ik los meenemen bij je handbagage in zo'n geval, zo doe ik het vaak. Solidbody's heb ik nog geen oplossing voor:D Als je KLM belt zeggen ze inderdaad "boek maar een stoel bij".

terrasbeest
16 februari 2010, 05:30
Nek er afschroeven : ik heb dit al eerder gehoord.
Moet je je gitaar dan niet helemaal gaan afstellen ?

EuroCinema
16 februari 2010, 08:16
Zeker met mijn 335-model zal dat inderdaad wel even werk zijn :ok:

bagheera
16 februari 2010, 09:14
de enige keer dat ik dat heb moeten doen was met een western en ik vertrok naar Turkije vanuit brussel.
mijn gitaar mocht mee het vliegtuig op en ik mocht dan ook als allereerste passagier het vliegtuig in omdat ik zo gemakkelijk tijd en plaats had om het ding te stockeren.
great
zelfde verhaal in de trugkomst

Kingfisher
16 februari 2010, 09:39
"Gewone" maatschappijen (KLM, SN Brussels, THY, LH,..)
1) Geef in *geen* geval de gitaar af aan de incheck, ze is zelfs niet verzekerd.
2) Hardcase
3) Plak de case vol met stickers "fragile" en logo's (mag ook niet nat worden)
4) Vraag of ze als handbagage mee mag. De dame aan de counter zal zeggen "nee", die ratelt gewoon een scenario af (is het voorwerp groter dan 60x40x23). "Nee" is makkelijker dan "ja" voor haar. Hoe krijg je toestemming?
- Beleefd vragen (niet proberen "binnensmokkelen", het is niet alsof je een case kan verbergen tot aan het rectale onderzoek)
- zorg dat je op tijd bent, minstens anderhalf uur voor de vlucht in Zaventem, 2 uur in Schiphol. Wie 45 min voor de vlucht aankomt heeft zero credits
- geluk hebben. Als de vlucht vol zit, zal je geen toestemming krijgen
5) Wordt ze geweigerd, spreek dan de magische woorden "ik wil gate check-in". Dit kan niet geweigerd worden! "Gate check-in" betekent dat je zelf je gitaar tot aan het vliegtuig brengt, dan aan de ground service afgeeft, die ze dan in het hold plaatst. Wanneer je land, krijg je bij het verlaten van het vliegtuig de gitaar terug in handen (niet vergeten! Ook bij overstappen). Het grootste risico zit hem namelijk bij de ground handlers, waar je gitaar van de transportband op zo"n treintje wordt gesmeten, en dan op weer een transportband, en dan in het ruim van het vliegtuig wordt geplet. Met een "gate check-in" wordt je gitaar behandelt zoals de rolstoelen en baby-buggies.
6) Gate check-in wil ook zeggen dat de crew beslist of je gitaar aan boord mag, en niet de robot aan de incheck-balie. En airhostessen (en ook de stewards *wink*wink*slap handje in de zij) hebben een zwak voor gitaristen, dus meestal mag je toch aan boord met jouw plank.
7) Inpakken: kabels gaan in de grote bagage, niets dat de aandacht van de security zo trekt als een hoopje kabels en wat batterijen. Zorg dat de gitaar goed gekneld zit in de koffer, dat ze niet kan schuiven. Ik "kleed" de body met een t-shirt. Zorg dat de nek goed gesteund is, Gibson koffers zijn dodelijk: er zit een holte onder de headstok, de nek steunt op een richel. Als je een koffer zou moeten ontwikkelen, geschikt om een gibson te onthoofden, dan zou ik het zo doen. Vul die holte op met t-shirts/ondergoed/zakdoeken.
8) snaren op spanning laten, zo staat de nek in compressie en is hij steviger. Alle stemsleutels horizontaal draaien.
9) Als je door de veiligheidscontrole gaat, probeer te spieken op de monitor (mag eigenlijk niet). Niets zo cool als een x-ray van je gitaar.
10) Ga op tijd aan boord, dan is er plaats in de overhead compartiments. Probeer het niet in business class te stouwen, daar is de crew niet blij mee. Wat ik al gehad heb: de crew heeft een eigen mantelkast (is ook die voor de jassen in business). Als het een airhostess is die verstand van gitaren heeft, zal ze jouw gitaar daar stouwen.

Dus laat je niet doen aan de incheck, laat wel de crew beslissen wat met jouw gitaar gebeurt.


Bij lowcosts, zoals Ryanair/Easyjet/Corendon is het zowiezo een zitje bijkopen

Little Jay
16 februari 2010, 10:40
Lees:

http://spinme.com/2006/08/how-to-get-a-guitar-on-an-airplane-or-any-other-musical-instrument-for-that-matter/

http://www.klauskomenda.com/archives/2008/03/06/taking-a-guitar-on-an-airplane/

http://archtop.com/ac_shipping.html

Eigen ervaring:
Klassieke handgebouwde Contreras in standaard vormkoffer ingechecked bij "speciale bagage balie" oid. Gewoon in het ruim in de koude + droge lucht naar Portugal, snaren niet eens losgedraaid. Niets mee gebeurd (klonk zelfs beter erna... echt waar!), maar dat was misschien Russische roulette...

Met alleen de (klassieke) gitaar als handbagage in een hoes heb ik 'm altijd in de cabine mee mogen nemen. (KLM, Martiniair, geen ervaring bij Ryanair e.d.)

Heb nu een coole Gibby ES-333 en die zou ik niet zo snel in het ruim doen, maar in de koffer lijkt 'ie me behoorlijk groot om aan boord te krijgen, zal bij jouw Heritage hetzelfde zijn. Extra stoel boeken bij goedkope maatschappij lijkt mij een haalbare optie (het lijkt mij dat je dan geen luhthavenbelasting hoeft te betalen en dan kost 't inderdaad niet veel).

Ik heb wel een erg goede Gator case erbij ook, en daarin zou ik de gok nog wel durven nemen voor het bagageruim. De koude en droge lucht lijkt mij op korte vluchten geen probleem, kan een gitaar best tegen, als de overgang maar niet abrupt is en de koffer zorgt daar wel voor lijkt mij.

Het "gate check" verhaal lees ik overal, zelf geen ervaring mee, maar klinkt goed.
Ik zou i.i.g. een goede koffer er om gooien, hals goed ondersteunen en proberen 'm in de cabine te krijgen. Met de goede koffer hoef je je dan niet heel veel zorgen te maken als 'ie onverhoopt toch in het ruim moet. Met de gate-check of via de balie speciale bagage zorg je ervoor dat 'ie dan niet onderop komt te liggen.

Snaren losser hoor ik verschillende theorieën over: de één zegt dat je kop dan sneller kan breken omdat de snaren geen tegenspanning meer leveren, de ander zegt dat 't een must is... Ik zou in ieder geval iets tussen de snaren en het fretboard doen, zodat ze niet kunnen kletteren: baat 't niet, 't schaadt ook niet.

Braindead
16 februari 2010, 12:33
Kijk dit zijn nog eens posts van formaat. Prachtig! Dikke plus en nog humor ook :D



"Gewone" maatschappijen (KLM, SN Brussels, THY, LH,..)
1) Geef in *geen* geval de gitaar af aan de incheck, ze is zelfs niet verzekerd.
2) Hardcase
3) Plak de case vol met stickers "fragile" en logo's (mag ook niet nat worden)
4) Vraag of ze als handbagage mee mag. De dame aan de counter zal zeggen "nee", die ratelt gewoon een scenario af (is het voorwerp groter dan 60x40x23). "Nee" is makkelijker dan "ja" voor haar. Hoe krijg je toestemming?
- Beleefd vragen (niet proberen "binnensmokkelen", het is niet alsof je een case kan verbergen tot aan het rectale onderzoek)
- zorg dat je op tijd bent, minstens anderhalf uur voor de vlucht in Zaventem, 2 uur in Schiphol. Wie 45 min voor de vlucht aankomt heeft zero credits
- geluk hebben. Als de vlucht vol zit, zal je geen toestemming krijgen
5) Wordt ze geweigerd, spreek dan de magische woorden "ik wil gate check-in". Dit kan niet geweigerd worden! "Gate check-in" betekent dat je zelf je gitaar tot aan het vliegtuig brengt, dan aan de ground service afgeeft, die ze dan in het hold plaatst. Wanneer je land, krijg je bij het verlaten van het vliegtuig de gitaar terug in handen (niet vergeten! Ook bij overstappen). Het grootste risico zit hem namelijk bij de ground handlers, waar je gitaar van de transportband op zo"n treintje wordt gesmeten, en dan op weer een transportband, en dan in het ruim van het vliegtuig wordt geplet. Met een "gate check-in" wordt je gitaar behandelt zoals de rolstoelen en baby-buggies.
6) Gate check-in wil ook zeggen dat de crew beslist of je gitaar aan boord mag, en niet de robot aan de incheck-balie. En airhostessen (en ook de stewards *wink*wink*slap handje in de zij) hebben een zwak voor gitaristen, dus meestal mag je toch aan boord met jouw plank.
7) Inpakken: kabels gaan in de grote bagage, niets dat de aandacht van de security zo trekt als een hoopje kabels en wat batterijen. Zorg dat de gitaar goed gekneld zit in de koffer, dat ze niet kan schuiven. Ik "kleed" de body met een t-shirt. Zorg dat de nek goed gesteund is, Gibson koffers zijn dodelijk: er zit een holte onder de headstok, de nek steunt op een richel. Als je een koffer zou moeten ontwikkelen, geschikt om een gibson te onthoofden, dan zou ik het zo doen. Vul die holte op met t-shirts/ondergoed/zakdoeken.
8) snaren op spanning laten, zo staat de nek in compressie en is hij steviger. Alle stemsleutels horizontaal draaien.
9) Als je door de veiligheidscontrole gaat, probeer te spieken op de monitor (mag eigenlijk niet). Niets zo cool als een x-ray van je gitaar.
10) Ga op tijd aan boord, dan is er plaats in de overhead compartiments. Probeer het niet in business class te stouwen, daar is de crew niet blij mee. Wat ik al gehad heb: de crew heeft een eigen mantelkast (is ook die voor de jassen in business). Als het een airhostess is die verstand van gitaren heeft, zal ze jouw gitaar daar stouwen.

Dus laat je niet doen aan de incheck, laat wel de crew beslissen wat met jouw gitaar gebeurt.


Bij lowcosts, zoals Ryanair/Easyjet/Corendon is het zowiezo een zitje bijkopen

terrasbeest
16 februari 2010, 13:10
Zeker met mijn 335-model zal dat inderdaad wel even werk zijn :ok:

In Frankrijk verkoopt men lijm hoor, een bankschroef oid hebben ze ginds in alle hotels.

Hier nog een paar tips :

http://www.youtube.com/watch?v=VEqvCktdSBM

SantaX
30 juli 2010, 03:01
Iets ouder topic, maar wilde mijn ervaringen ook nog delen.
Ooit ben ik met een gitaarleerlinge naar Parijs gegaan met Air France. Dit was wel pre 2001. We hebben de gitaren gewoon bij ons gehouden tot in het vliegtuig en niemand zei er iets van. Er waren nog zat lege plekken en een stewardess kwam ons vragen of zij de gitaren zou wegleggen voor ons. Natuurlijk niet erg happig op, maar ze heeft allebei de gitaren 3 stoelen gegeven in ons zicht en netjes vastgemaakt. Super! Bij het verlaten van het vliegtuig droegen 2 dames ze voor ons, als waren we sterren. Dus het kan wel hoor, een nette behandeling van je instrument. Alleen... geef een kostbaar (emotioneel of waarde) instrument nooit nooit nooit aan de groundcrew! Het is niet dat ze het stuk willen maken, maar er zit daar zoveel tijdsdruk op die mannen, ze moeten wel smijten.

Geoff
30 juli 2010, 05:53
In een goede koffer kan het naar mijn gevoel niet echt kwaad dat er met een koffer gesmeten wordt, er coole "fragile" stickers op plakken kan uiteraard ook geen kwaad.

Mijn eigen ervaringen zijn:

Portugal, basgitaar n gigbag:
heen, mocht mee in de cabine, personeel heeft ze vanachter weggeborgen, en ik kreeg ze na de vlucht netjes terug.
Terug, de Bas werd van voor, voor de eerste rij stoelen vastgbonden, en ik kon ze zelf terug nemen. Beide vluchten waren met Tap

Zweden: basgitaar in koffer

heen met sn Brussels mocht ze mee in de cabine, geen probleem,
terug met Ryanair moest er een extra tax van 70 euro betaalt worden op muziekinstrumenten, dit is geen verzekering, en dan mee op de band (grappig detail, de incheckdame vroeg of er in de flightcas van de snare ook een instrument zat... "no, that's just an odd looking suitcase" en die mocht zonet problemen de band mee op.

Portugal heen sn Brussel basgitaar in hardcase, mee in de cabine, en zelf weggeborgen in de handbagage compartimenten,
terug, mee op de band van bagage buiten formaat,
bij terugkomst wel 1,5 uur gespannen moeten wachten tot ze boven water kwam, de terminal was compleet leeg, maar onze Gitaren bleven achter, en ik was de stickers van mijn bagage al kwijt...