PDA

View Full Version : Custom bass, wat zouden jullie (laten)bouwen?



bassopotmus
17 april 2003, 15:45
Owkee starter goes first:

Als ik het geld zou hebben om wat custom te laten maken zou het dit zijn.

Een jazzbass body en een jazz neck met vintage finish, dus dik laagje.
Een maple neck met MOP block inlays
(a la Celinder)
Het liefst moet de neck versterkt zijn met een stripje carbon/graphite om alles lekker strak te houden

De kleur is Olympic white van Fender met een rode plaat (albatone of hoe heet dat)


Zover de looks

Het moet een 4 snaar zijn, mischien een 5, maar dan moet ik echt overtuigt worden van de meerwaarde en niet het speelgemak verstoren.

Electronica, liefst een pre-amp omdat ik al een passieve heb waarover ik meer dan tevreden ben.
pre-> J-retro kan ik altijd nog naar passief en ze schijnen bruut te zijn.

en de pick-ups moeten een speciale schakeling krijgen ala fender's Roscoe Beck Bass

http://www.fender.com/gear/gear.php?partno=0196500

Waarom, je kan dan een beetje alles ermee doen, je hebt de standaard jazz sc,sc.
Het soort van stingray geluid (bridge humm)
Het soort van sadowsky ofzo (humm+humm)
of iets meer P-bass sound (neck humm)

Naja dit lijkt me gewoon zeer breed instrument en vooral door de pick-up keuze kan ik er veel mee doen

Nu jullie??

Laus
17 april 2003, 16:47
heb ik al eerder gezegd.

een 5 snarige Thunderbird met superzware humbuckers. en dat alles pikzwart met felrode inlays en strepen.

Ruud
17 april 2003, 16:53
Ik zou meer richting Rick 4003 gaan, +lekker agressief geluidje, goede toonregeling, en dan zou ik het geld dat overwas gebruiken om meer in een amp te investeren...wantja je gitaar kan nog zo'n lekker geluid hebben....

Clunk
17 april 2003, 17:41
hehe, ik ben al aan het sparen om zelf een bas te bouwen :grin:

maar oke, als er dus een zal bouwen, dan eh,
zal ik voor de sr 1305 body gaan, gesandwiched mahonie en padauk en dan dus de onderste uitsteeksel iets meer puntvormig, en dan uhm het bovenste uitsteeksel ietsmeer naar de kant van een modulus flea-bass achtig maken...
liefst geolied..
dan gaat ik er denk bartolini pick-ups in doen, een bridge en neck...
gewoon omdat de meeste bassen met die pick-ups zeer goed klinken...
misschien kies ik voor adx...ik weet het nog niet :smile: en dan cker een parametische eq erop :smile: want dat is gewoon geweldig!
en dan zal ik misschien de hals LATEN maken..
omdat dat erg moeielijk is. ik zou meer voor een wat dunnere hals kiezen, dan een dikke jazz hals, omdat dat sneller speelt.
ik wil er het liefst een kop van... uh... een prestige model spundgear bas op...
kweet niet waarom, maar die uber-groote jazz-bas koppen...that's not me!
( i lsiten to my music too loud and watch too much damn tv)
maar eh... ik denk dat ik de hardware in een mooie gouden tint doe...
en de hals in maple laat maken. (weet nog niet)
uhmz.. naja.. ik heb wel een paar vette basjes gezien, en ik zal een beetje die richtlijnen volgen :smile:
: soundgear 1305 pm ibanez
modulus flea-bass
en een headless, met een vette body, die ik heb gezien op een duitse site, ik heb er een plaatje van, maar ben de naam vergeten DOMDOMDOM... ik gaat het ff opzoeken :grin:
ik hoop dak het vind (twas geen basslab, ook geen kingbass, hoewel ik sommige wel geinig vind... kubicki ook niet...hmz.. misschien wel een steinberger ofzo...eentje waar ze nu ook leds in plaatsen... ach ja.. ik zie wel :smile:

Clunk
17 april 2003, 17:42
NEEEEEEE GEEN STEINBERGER!!1
DIE ZIJN UGLY...

bassopotmus
17 april 2003, 18:01
je kan editen he clunk..
Nou every-1 seems pretty happy hiero..Is echt nou iedereen tevreden met productie modellen?

Clunk
17 april 2003, 18:48
ik dus niet helemaal :smile:
DOH...
maar oke, goed dat je zegt @ edit...
maar daar hebbik geen zin in...
dus thanx :razz:

Semafoor
17 april 2003, 19:16
Custom jazz birdseye maple body + nek, honduras rosewood toets, jazz nek, bartolini's met een j-retro deluxe erin. En nergens een inlay... dat zou wel mooi zijn :smile:.

bassopotmus
17 april 2003, 20:26
wat is er deluxe aan de deluxe?

koen_V
17 april 2003, 20:29
Ik zou niet rap een costum bas laten bouwen.
Maar als het echt moet ik zou ik mij een ES 335 bas laten bouwen in het bordeaux!
pick-up keuze enzo ken ik niks van, dus kan ik ze hier ook niet neerzetten

Semafoor
18 april 2003, 10:22
Op 2003-04-17 20:26, schreef bassopotmus:
wat is er deluxe aan de deluxe?

De deluxe heeft nog een extra knop waardoor je ook volledig controle hebt in de passieve modus (ipv of alleen de brug, of allebei gelijk gemixt).
Nadeel is dat hij niet zomaar past in een standaard jazz zoals een gewone j-retro. De input van je jazz moet aan de zijkant komen te zitten en achterin je bas moet een stukje gezaagd worden om de batterij in kwijt te kunnen.

basswasp
18 april 2003, 12:24
Een 4-snarige Stingray met 24 frets en een extra element.

Dat dan graag in de kleur Pearlblue met een rosewood toets, black pearloid slagplaat en uiteraard een mee gekleurde headstock.

Joghy
18 april 2003, 12:35
Een 5-snarige Stingray, met 24 frets en 3/4" string spacing, met extra element. Alle mogelijke schakelingen voor de elementen; volledig actieve elektronica (incl. regelbare/schakelbare mid freq. a la Bartolini). Nulfret; lage, brede frets (a la Yamaha 'fretless wonder'); zware through body string bridge (Badass?).

Twee exemplaren graag: een fretless met ebony fingerboard (geen rosewood, om lekker jazz te spelen), en een gefrette met maple fingerboard (voor het ruigere werk).

Geen slagplaat (ugh!), wel een birds eye maple body (evt. met bruine sunburst).

En als het effe kan: onder de 100 Eur :razz:

Easy Rider
18 april 2003, 12:39
Zelf ben ik (binnenkort weer) bezig om een 4-snarige fretless te bouwen. De body is honduras mahonie (crystal clear tone... hmmm...) en de hals moet ik nog even bespreken met Vox Humana, het liefst een copy van mijn SR1000 hals, super fijn... De toets wordt waarschijnlijk ebbehout, tenzij er een lichtere houtsoort bestaat die net zo hard is, dan is dat misschien wel mooier.
De body krijgt alleen een piezo-brug erop, dus geen magnetische elementen, de 'leegte' wordt opgevuld met houtsnijwerk :grin:
De electronica moet ik ook nog even uitzoeken, iig iets wat zoveel mogelijk verschillende tones uit zo'n piezo brug kan halen. Hij wordt vet!
Buiten dat zou ik als ik veel geld had twee custom Warwicks willen hebben: beide 10-snarige Streamer Stage I's, eentje fretted met groene LEDs in de hals, de andere fretless met ebbehouten toets.
Ik heb nog nooit een 6-snarige geprobeerd, maar als die enorm brede hals nog te behappen zou zijn... maak dan van die 10-snaren dan maar 12! :grin:

EZ

bassopotmus
19 april 2003, 09:48
KIJK! nu praten we ergens over, go EZ.

Jah ik heb ff gekeken wat die deluxe versie was, ik ergerde me er indd al aan dat bij de J-retro de passieve mode alleen maar 50/50 gemixt kon doen, kan je nu pannen?
En dat extra fezen, och dat zien we dan wel weer eens

skabouter
19 april 2003, 13:40
ik zou iets laten bouwen in de vorm van een 5-string. met passieve humbuckers, actieve toonregeling, piezo pick-up, neck through, en een mooie houten top. en voor de body zou ik iets zoals dit nemen.

http://www.kbguitars.com/nwbasses/henry/henrfly.jpg

met een mooie barok krul. ik vind dit basje echt te gek, voor custom. alleen jammer dat deze $5000 is. dat heb ik niet :sad:

Clunk
19 april 2003, 13:54
idd... dat is een vette bas!
ik heb em al een keer gezien,
maar ken er niet achter komen wat voor merk hij is :S
maar 5000 $$$$ GSUS.. das sparen :grin:
hihi :grin:

skabouter
19 april 2003, 14:14
ik was eens op die site. (of een export punt van die firma oid) en daar stond ie.

maar ik heb geeeeeeen idee meer waar. maar daar stond toen iets van $5000. als ik het me goed herrinner

dikkie dik
21 april 2003, 19:51
als ik genoeg geld had, dan had ik waarschijnlijk een soort van gibson thunderbird na laten bouwen, met een lichtere headstock. met 2 bartolini mm pickups. of zoiets dergelijks. actief basje wordt het dan wel uiteraard

Clunk
21 april 2003, 20:29
das ook vet!
ik had alleen gehoord dat je er boven de 12de vret weinig zinvol geluid uit kon krijgen...
is dit zo???
zal wel zonde zijn. :grin:

basswasp
21 april 2003, 21:54
Bedoel je dat sarcastisch?

niels_r
22 april 2003, 09:11
Als ik ooit nog eens wat customs zou halen zou dat waarschijnlijk een (4 snarige) Jazz bas van André van der End worden. Die zijn echt perfect. Ohja.. natural finish met een zwarte slagplaat, maple nek met rosewood toets, actief en met bartolini's.

En een dan nog een 5 snarige, maar daar heb ik nog nooit echt over nagedacht. Waarschijnlijk iets met een ibanez look, met een olie finish, zonder slagplaat.

Bastijn
22 april 2003, 10:17
ik zou een bas laten bouwen, fretloos, kan nie meer zonder, ebbenhouten toets, 1 warme humbucker, en 1 warme split-coil, idd zo'n roscoebeck pickupswitch erop, en een finish met zilver en zwart. De hardware ook zilver of zwart, geen goud iig. Passief of actief weet ik niet, maar zolang hij maar warm en vol klinkt. waarschijnlijk met bartolini's dus. En oja, ik hoor niemand over snaren!
Deze bas krijgt zeker weten de D'addario flatwounds, die ik nu ook heb.

skabouter
22 april 2003, 12:42
[quote]
Op 2003-04-22 10:17, schreef Bastijn:
ik zou een bas laten bouwen, fretloos, kan nie meer zonder
(quote)

als je niet meer zonder kan, is het dan wel verstandig om fretloos te spelen ? :grin:

AntY
22 april 2003, 12:46
dat wou ik net zeggen

fretloos, met <frets> kan ik niet meer