PDA

View Full Version : saz hals buigen/esdoorn geen geluid



Gitaar1982
14 februari 2010, 19:55
Ik heb een paar dagen geleden geprobeerd
mijn saz te repareren. Ik had al een body.

Hals van esdoorn gebruikt. Toets van eiken van ongeveer 2 mm. De hals helemaal''plat'' gemaakt. Gecontroleerd met een straigth edge en er was niks te zien, perfect.

Snaren erop en spelen. Helaas kreeg ik geen geluid
van de eerste fret tot het midden van de de hals.

Ik heb toen gekeken naar de snaarhoogte over de gehele
gehals ten op zichte van de nek. Ik zie dan dat de snaren bij de onderste fretten zeer dicht bij de nek zitten, in het midden is deze afstand het grootst en bij de bovenste(het dichtst bij de nut) fretten is deze afstand weer klein.

Heb deze info gevonden over de krachten die werken op
de nek bij een saz:
http://i45.tinypic.com/24e9hud.jpg

Heb toen wat info gekregen van een sazluthier. Die vertelde mij dat je een opening van 1.5 mm bij de eerste
fret moet hebben wanneer je een straigt edge op de hals plaats. Deze opening moet dan kleiner en kleiner worden tot er geen opening meer is bij de topkam.

Zoiets:
http://i49.tinypic.com/2vinko2.jpg

Ik heb een n04 en no6 schaaf. Ik weet echter niet
de techniek om de nek zo te krijgen met een schaaf. Helemaal recht is niet zo moelijk, maar om een opening van 1.5 mm bij de eerste fret, welke daarna steeds kleiner wordt, dat kan ik niet, althans ik ken de techniek niet. Kan het wel proberen natuurlijk.

Een andere tip die ik heb gekregen is van een niet-
luthier is om de nek te versterken of de nek te maken
van grafiet. Grafiet buigt kennelijk helemaal niet en is ook
nog eens ''temperatuurstabiel ''. Geen idee wat voor invloed grafiet heeft op geluid.

Ieder advies/hulp wordt zeer op prijs gesteld.

Alvast bedankt.

Mvgr,

Gitaar

stijnkenens
15 februari 2010, 01:05
misschien het brugje dat op het klankblad wat verhogen?

Ik heb net een sas hersteld, barsten in klankblad en in de rug (bestond uit een aantal duigen van wengé).

Voor zover ik kon zien zat de hals in hetzelfde vlak als het klankblad...


s.

Gitaar1982
15 februari 2010, 01:57
misschien het brugje dat op het klankblad wat verhogen?

Ik heb net een sas hersteld, barsten in klankblad en in de rug (bestond uit een aantal duigen van wengé).

Voor zover ik kon zien zat de hals in hetzelfde vlak als het klankblad...


s.

Hi Stijn,

Idd kan het verhogen van het brugje een oplossing zijn. Helaas verhoog je dan ook de snaarhoogte en dat maakt makkelijk spelen onmogelijk.

Mischien moet ik de nek maken van hout en koolstofvezel laminaat? Koolstofvezel blijkt zeer licht en zeer sterk te zijn.

Cool dat je een saz heb hersteld! Hoe meer instrumenten je kunt maken, hoe beter.

Groetjes,

Gitaar

stijnkenens
15 februari 2010, 18:07
Misschien kan je de toets eraf halen, en dan een staafkooltofvezel/carbon in de hals lijmen, toets er terug op en klaar ...

Ik heb geen flauw idee waaruit de hals bestond van de sas die hier in het atelier lag, waarschijnlijk ook wengé, en zonder toets ...


s.

aaronstonebeat
15 februari 2010, 22:36
Begrijp ik goed dat de hals eigenlijk zo bol moet worden gemaakt dat die door de spanning van de snaren exact recht wordt getrokken?

Gitaar1982
16 februari 2010, 04:28
Begrijp ik goed dat de hals eigenlijk zo bol moet worden gemaakt dat die door de spanning van de snaren exact recht wordt getrokken?

Hi,

Ja dat is idd wat moet gebeuren als ik het goed heb
begrepen.

Stijn, meestal is het zo dat voor saz, de hals wordt gemaakt van esdoorn en daarop wordt dan de toets geplakt.

Ik probeer ook de hals wat dunner te maken en dit
vermindert de stijfheid ook.


Misschien kan je de toets eraf halen, en dan een staafkooltofvezel/carbon in de hals lijmen, toets er terug op en klaar ...


Ja, dit zou kunnen idd. Enig idee waar ik koolstofvezel/carbon zou kunnen kopen, bij voorkeur
in Nederland?

Hedge
16 februari 2010, 07:30
Of een trussrod erin knutselen. Dan heb je stelmogelijkheden. Zou dat mogelijk zijn?

Gitaar1982
16 februari 2010, 11:02
Of een trussrod erin knutselen. Dan heb je stelmogelijkheden. Zou dat mogelijk zijn?

Hallo Hedge,

Ik had over trussrods gelezen en dat deze de hals
van een gitaar recht houden. Ik vraag me alleen
af hoeveel zo een trussrod weegt.

De hals van een saz is vrij licht.

Carbon fiber zou ik kunnen proberen denk ik. Koolstofvezel
is ongeveer 4 keer zo licht als staal bij dezelfde stijfheid.

Hedge
16 februari 2010, 16:41
Ik zal er vanavond 1 op de weegschaal gooien.

barno
16 februari 2010, 17:36
een standaard truss rod lukt bij een sas nooit volgens mij, te zwaar. ik heb hier zon'n mini sasje, zie daar dat de hals weliswaar smal is maar relatief dik. mss dat is het doel van die dikte deels de nodige stijfheid geven

oigun
16 februari 2010, 19:18
Ik zag bij vox-humana carbon strips. Succes met je project mak je ook foto's?

Hedge
16 februari 2010, 20:39
Sorry, sorry... Deel van de gitaarspullen al ingepakt voor de verhuizing. Ik vrees dat de trussrod daar al tussen zit. Alles opentrekken is te veel werk.

Gitaar1982
17 februari 2010, 06:52
Ik zag bij vox-humana carbon strips. Succes met je project mak je ook foto's?

Dank. Ik zal foto's maken.

Thanx for het idee. Volgens mij heb ik die carbon strips een
heel stuk goedkoper gezien.

Nu lees ik over carbon dat het best schadelijk is voor de gezondheid omdat het niet afgebroken wordt in het lichaam en verder is het lichaam niet in staat het te verwijderen.

Ik denk dat ik dat ik toch maar een ander materiaal ga gebruiken. Aluminium lijkt me een optie. Ik heb een beetje gecheckt op google en nu blijkt dat je gewone aluminium hebt en ook aluminiumlegeringen. Dat is aluminium verwerkt met andere metalen waardoor het
sterker wordt.

Ik zie 6060 T6 aluminium bij klushandel.nl
Verder lees ik ergens dat 7075 T6 het sterkst is
van alle legeringen.

Geen probleem Hedge. Zoals barno schreef is het
zeer zeker te zwaar voor een saz. s6 met de verhuizing.