PDA

View Full Version : Guitar Aerobics Sweep picking



denis.hermans
14 februari 2010, 18:42
Hallo,

Ik heb het boek Guitar Aerobics van Troy Nelson gekocht om mijn gitaartechniek bij te schaven. Een van de "onderwerpen" is sweep picking. Hoewel ik niet echt een metal-speler ben wil ik dit toch ook onder de knie krijgen. Ik heb al wat gegoogled en weet wel wat sweep picking op zich inhoudt. Heb ook al wat youtube-video's bekeken.

Ik heb echter een vraag bij de specifieke oefining in het aangehaalde boek.
Voor alle duidelijkheid hieronder een link :

http://www.amazon.com/Guitar-Aerobics-One-lick-per-day-Developing-Maintaining/dp/1423414357

Als je de voorbeeldpagina's opent is het oefening 5 (friday):
De genoteerde vingerzetting lijkt te suggereren dat je eem mini-barre moet leggen op de eerste twee/drie snaren met je eerste vinger. Vraag : moet je bij het sweep picken dan gewoon even de barre lossen en terug aandrukken als je met je pick van de ene snaar naar de andere glijdt ?

Heb dit geprobeerd maar dit lukt nog niet echt. Enige suggesties om deze oefenriff correct uit te voeren ?

Met dank,

Denis

Klopgeest
14 februari 2010, 20:47
Hallo,
De genoteerde vingerzetting lijkt te suggereren dat je eem mini-barre moet leggen op de eerste twee/drie snaren met je eerste vinger. Vraag : moet je bij het sweep picken dan gewoon even de barre lossen en terug aandrukken als je met je pick van de ene snaar naar de andere glijdt ?


Klopt, je drukt met vinger v/d linkerhand de snaar in die je op dat moment moet gaan spelen met rechterhand en daarna stop je met indrukken v/d snaar, maar je kunt 'm wel aan blijven raken zodat je het geluid 'mute'. Dit 'muten' is heel erg belangrijk bij Sweep Picken/Economic picken.

Vergeet ook niet dat de termen Sweep- en Economic Picking vaak door elkaar gebruikt worden en dat niet iedereen er hetzelfde onder verstaat. Ik zie Economic Picking als een techniek waarbij je elke noot aan slaat, en zodra je hammers en pulls gebruikt, dan is het in mijn ogen een Sweep. Frank Gambale noemt echter alles Sweep Picking omdat het, volgens hem, min of meer zijn techniek is en hij slaat, over het algemeen, elke noot aan. Frank is dan ook een interessante bron als je echt serieus bent met deze techniek.




Heb dit geprobeerd maar dit lukt nog niet echt. Enige suggesties om deze oefenriff correct uit te voeren ?


Nou, hierboven heb ik dat enigzins gedaan, maar het blijft moeilijk om via tekst iemand zoiets uit te leggen. Ik maak zelf altijd gebruik van Economic Picking en ben er inmiddels aardig ervaren in, maar zonder dat je het ook echt aan iemand kunt laten zien, zoals bij een gitaarles, blijft 't lastig met tekst alleen.

Guthrie Govan heeft op zich ook een aardige tutorial:
http://tinyurl.com/y8k4beb

Rond 08:20 behandeld hij jouw probleem.

Het jammere alleen is dat er bij de uitleg nooit wordt vermeld dat je het moet zien als LOSSE aanslagen. Dus als je 3 snaren achter elkaar naar de grond toe speelt, doe je 3x een downpick. Dus niet 3 snaren met 1 downpick aanslaan. Als je alle snaren met een aparte aanslag doet behoudt je controle. Hier zit dan ook het probleem voor veel mensen mbt deze techniek: ze spelen meerdere snaren met 1 dezelfde aanslag, zoals bij een akkoord, waardoor ze te ver door schieten en problemen krijgen met hun timing. Daarom zegt men dat deze techniek slechts voor sommigen werkt. En dat klopt, omdat slechts enkele mensen echt begrijpen hoe de techniek werkt.

Dus eerst de snaar aanraken, dan er doorheen drukken, en ontspannen. Zelfde voor upstrokes. En alles uiteraard is ultra-langzaam oefenen. Vergeet een metronoom totdat je echt de techniek begrijpt.

Reel Big Fish
14 februari 2010, 21:35
Hallo Denis,

beetje offtopic maar raad jij dat boek aan? Ik merk dat ik soms een week lang zelf niet speel en met een soort 'kalender' zou ik mijn spel veel beter op peil kunnen houden.

Bedankt en veel succes met oefenen!

Christopha
15 februari 2010, 02:17
Ik heb toevallig het boek thuis liggen (geleend van de bieb). Ik denk dat het een goed boek is voor iemand als jij Big Fish. Als je wat structuur in je practice zoekt ;-).

Klopgeest: sweep picking slaat toch gewoon op de slepende (of vegende als je het letterlijk vertaald) beweging van je pickhand? Of dat nou met hammer-ons is of niet. En economisch picken is kiezen voor de kortste afstand die je pickhand moet afleggen. Het verschil lijkt mij vrij duidelijk.

Denis: concentreer je specifiek op dat stukje. Leg je wijsvinger (ik heb de neiging om mijn middelvinger te gebruiken bij die oefening) op de onderste 3 snaren; speel de g-snaar, til het topje van je vinger iets op - snaar dempt, maar b en e snaar zijn nog wel ingedrukt, speel de b snaar, vinger nog iets verder omhoog zodat g en b gedempt zijn en enkel de e-snaar nog gefret is.

De oefening van volgende week vrijdag is precies omgedraaid.

Eerst snappen wat je moet doen, dan heel langzaam je eigen maken en dan met de metronoom aan de slag. Succes.

denis.hermans
15 februari 2010, 08:46
Bedankt voor alle raadgevingen tot nu toe.

En ja, ik vind het boek een aanrader omdat het een breed spectrum aan technieken aanbiedt. Het aanvangsniveau is ook niet te hoog voor de nog niet zo gevorderde gitarist, maar ook voor meer gevorderde spelers zitten er nog voldoende uitdagingen in. Het oorspronkelijk concept is dat je één lick per dag leert, maar ik ben van plan om het iets rustiger te doen en om elke lick redelijk goed onder de knie te hebben vooraleer ik verder ga.

Het boek heeft 2 cd's : 1 met de voorbeelden en 1 met (drum)ritme tracks om te oefenen. Het boek stelt voor welke ritmetracks te gebruiken en aan welk tempo. De hoogste tempi zijn voor mij soms wat snel maar ik let er gewoom op dat m'n techniek "verzorgd" blijft zonder dat ik absoluut het allersnelste tempo moet halen.
Overigens merk ik dat je als je je niet te hard forceert je vaak plots weer dat tikkeltje sneller kan als je bv. een vorige oefening herneemt na enkele dagen.

Ik heb het boek overigens voorgesteld aan mijn gitaarleraar ( was tijdelijk Eric Melaers :cheerup:, helaas is zijn "interim" nu voorbij ) en die vond het een zeer goed boek. We zullen het boek ook gebruiken in de les bij de volgende lessen (hopelijk gaat de neiwe leraar hiermee akkoord.) (Deze week is het krokusvakantie op de muziekschool en ik ben van plan om wat vooruit te oefenen vandaar mijn vraag. )
Voor volledige autodidacten is het misschien jammer dat er geen DVD-versie bestaat want de kans bestaat natuurlijk altijd dat je iets verkeerd inoefent....

Denis

denis.hermans
5 maart 2010, 08:47
Jaaaaa.... het begint eindelijk te lukken :blast:

Ik heb m'n tijd genomen

Bedankt voor de tips.