PDA

View Full Version : Een barst!!



spar
14 februari 2010, 18:09
Ik heb zondag mijn Ibanez AEL10 verkocht, mankeerde niets aan maar het was niet niet echt mijn geluid, en ik wilde eigenlijk ook niet dat zo'n glossy zwart ding mijn "eerste gitaar" was/is :sssh:

Anyway, ik heb dinsdag na veel testen een nieuwe gitaar gekocht, en dat is uiteindelijk een Parkwood PW310M geworden.

http://parkwoodguitars.com/guitar_pw310m.htm

Hele lekkere gitaar om te spelen, klinkt goed, lekkere sustain etc. Al met al ben ik uitermate tevreden met mijn aankoop. Tot ik hem net oppak, en door de lichtval zie dat er in de achterkant een barst zit van zo rond de 20 cm.

Dit hoort niet toch? Zelfs al zou ik een lage luchtvochtigheidsgraad in mn kamer hebben, kan die gitaar dan in 5 dagen tijd zo'n barst krijgen? Ik heb hier een Spaanse gitaar staan van Ibanez van +40 jaar oud, mankeert niets aan, niets geen barsten, als er een gitaar zou gaan barsten had ik het van die verwacht. En in die 5 dagen is die gitaar niet gevallen, zelfs nog nergens tegen aangestoten.

Het enige rigoureuze wat er gebeurd is is dat er een strap button is ingeboord door de gitaarbouwer van de zaak zelf van waar ik hem heb gekocht. Lijkt me dat dat niet de oorzaak kan zijn. Ik vind het zo raar dat ik dit over het hoofd heb gezien bij aankoop, want je voelt 't gewoon als je er met je hand overheen gaat, en er zit een hele kleine verkleuring in de lak in de buurt van de de barst waar ik destijds nog goed heb naar zitten kijken.

http://i169.photobucket.com/albums/u235/spa-rood/Parkwood%20310M/Foto079.jpg

http://i169.photobucket.com/albums/u235/spa-rood/Parkwood%20310M/Foto082.jpg

Muzieknono
14 februari 2010, 19:29
Ik zou er toch maar even mee terug gaan.
Mvgr. Dirk Jan :B

--=HANS=--
14 februari 2010, 21:24
Het kan op zich best in 5 dagen. Als de gitaar altijd in een ruimte is geweest met een hoge RL en jij zet hem in een ruimte die warm en droog is dan gaat dat hout werken als een gek. Het zit hem dan niet in de droogte an sich maar meer in het grote verschil. Die oude gitaar waar niets mee gebeurd is is er als het ware aan gewend.

spar
15 februari 2010, 09:55
Ik zal ze morgen ochtend even bellen meteen in ieder geval, zijn vandaag dicht. Gelukkig klinkt 'ie nog gewoon zoals die hoort en sta ik nog niet droog.

Fenderfan
15 februari 2010, 11:19
idd terugbrengen. En geen smoesjes aanhoren. Geld terug vragen.

freekick
15 februari 2010, 11:32
Ik zou wel de P in hebben.
Heb je een gitaar die goed bevalt en dan barst hij zomaar
Ik verwacht dat je gewoon een nieuwe aangeboden krijgt.
En dan maar hopen dat hij net zo goed klinkt!
We leven met je mee!

snaarplukker
15 februari 2010, 11:53
Alleen jammer dat er geen garantie op het houtwerk wordt gegeven met name op het scheuren door klimaatverschillen.

freekick
15 februari 2010, 12:11
Kan mij niet voorstellen dat een zichzelf respecterende muziekwinkel
zich in dit geval niet heel coulant op zal stellen.

Jamman
15 februari 2010, 14:11
Hopelijk komen ze niet met een verhaal:

Nee hoor, dat komt gewoon omdat je hem hebt laten vallen/ergens tegen aan bent gelopen. Dan is het dus hun woord tegen het jouwe.
Maar zoals Freekick al zei: een muziekwinkel met een beetje reputatie doet niet moeilijk.

Eko
15 februari 2010, 16:32
Zo te zien zit de scheur tegen het blok aan in de body. Zal niet van droogte zijn vrees ik. Eerder een mechanische belasting annex stoot/transportschade.

spar
15 februari 2010, 20:09
Het zal me benieuwen.

Transport schade zou een hele kleine mogelijkheid kunnen zijn, ik moest hem in de achterbak doen toen ik donderdag een afspraak had en meteen die strap button erop heb laten zetten. Zal nog eens goed kijken of het wel past en die gitaar niet ergens tegen aan heeft gelegen toen ik de achterklep dicht deed, maar dat denk ik niet.

Ik heb hier 2 van die meetstations staan nu trouwens, allebei 'geleend' van mn ouders :sssh: Allebei in de badkamer gezet, douche op 50 graden en op 100% ingesteld. De ene zegt 39%, de ander zegt 37%, dat is wat aan de lage kant maar zo gek laag toch ook weer niet.

Afin, we zullen zien.

northernlake
15 februari 2010, 20:47
35% valt wel mee? Think again... zeker als, zoals een eerder poster ook al zei, de verschillen tussen de winkel en jouw omgeving thuis nogal groot zijn:



What happens to my guitar at 35% humidity?
At 35% relative humidity your top will begin to shrink. The soundboard may look and feel rippled or dried in. The sharp fret ends seen in 40% relative humidity will become more evident.

What happens to my guitar at 30% humidity?
At 30% relative humidity you may see cracks in your guitar. Even if you do not see a crack in the guitar, it has still lost moisture and the top has begun to sink. To make your guitar playable you may need a higher saddle.

vederlicht
15 februari 2010, 22:36
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat zo'n barst zo snel ontstaat als er niet iets heel geks mee is gebeurd.( en ik draai toch al zeker zo'n 45 jaar mee in gitaar-land).
Ik vermoedt sterk dat de barst er al inzat en verwacht als vanzelfsprekend dat de winkel hem terugneemt.
Vederlicht

spar
16 februari 2010, 16:12
35% valt wel mee? Think again... zeker als, zoals een eerder poster ook al zei, de verschillen tussen de winkel en jouw omgeving thuis nogal groot zijn:

39% En 37% maken bij mij nog altijd 38%, en hij hing de hele avond rond de 40%, toen ik vanochtend opstond 45% want dan staan de kachels wat lager, toen ik vroeger thuiskwam vanmiddag om naar de gitaarwinkel te gaan ook 45%. Zodra de verwarming gaat loeien zakt ie naar de 40%. Zit ie ook nog eens het overgrote meerendeel van de dag in de gig-bag waar die in kwam, en die blijft zo rond de 45% (gechecked).

En over die verschillen tussen de winkel en bij mij thuis valt echt niets over te zeggen. Mijn luchtvochtigheid is wat aan de lage kant, maar schommelt rond de 40%, als die 5% mijn gitaar laat barsten na 5 dagen... Tsja, wat moet je daar nou van zeggen? En een te hoge luchtvochtigheid in de gitaarwinkel lijkt me uitgesloten, niet hoger als 55% in ieder geval. En van 55% naar 40%, zeg ik weer tsja, het zijn tere instrumenten, maar daar laat ik me niet mee naar huis sturen. Hij staat 6 uur in een iets te droge omgeving, max, daarna gaat ie gewoon weer naar de 45%.

Afin, ik ga donderdag weer even langs, de verkoper zei er niet zoveel over en op de donderdag zit hun gitaarbouwer er weer. Mag hij er even naar kijken, en me een nieuwe meegeven... Luchtvochtigheid had ik eigenlijk al uitgesloten, achterklep is nu ook uitgesloten, daar pastte die makkelijk in, sterker nog, er lagen dekens in plastic tassen onder en er hadden wel 2 gitaren in gepast. Vallen of stoten kan niet, de enige krasjes die erin zitten zaten er al in toen ik em kocht (beetje te hard lopen strummen in de winkel).

Nee of die barst zat er al, of die barst is gekomen toen diezelfde gitaarbouwer mn strapbutton erin heeft gezet of toen ie de snaren ging rechtzetten. Die barst komt niet door mijn toedoen in ieder geval, ik behandel dat ding beter als mn vriendin...

Oh btw. Dat wat je plakt staaft mn mening ook nog eens, bij de 30% pas gaat ie scheuren en barsten, niet bij de 40%. Sterker nog, die sharp fret ends bij 40% heb ik niet eens.

northernlake
16 februari 2010, 22:27
Begrijp me niet verkeerd, ook ik zou verschrikkelijk balen als mijn nieuwe gitaar zou barsten in een paar dagen, dus ik hoop van harte dat je er donderdag goed uitkomt met die mensen.

Het valt me hier alleen vaak op dat mensen de gevolgen van het weer en omgevingsfactoren op een acoustische gitaar nog wel eens onderschatten, zeker in deze langdurige winter met flinke temperatuurswisselingen en hoog gestookte verwarmingen.

Succes!

spar
16 februari 2010, 22:55
Begrijp me niet verkeerd, ook ik zou verschrikkelijk balen als mijn nieuwe gitaar zou barsten in een paar dagen, dus ik hoop van harte dat je er donderdag goed uitkomt met die mensen.

Het valt me hier alleen vaak op dat mensen de gevolgen van het weer en omgevingsfactoren op een acoustische gitaar nog wel eens onderschatten, zeker in deze langdurige winter met flinke temperatuurswisselingen en hoog gestookte verwarmingen.

Succes!

Nee ik begreep je niet verkeerd. Ik was gewoon mijn weerwoord aan het oefenen zonder het echt in de gaten te hebben ;)

Maar dat is inderdaad zo, maar ik probeer altijd goed op de luchtvochtigheid te letten. Ik heb zelfs, let op, zo'n fotorol doosje met gaatjes in de bovenkant en een volgelopen tampon in de gig-bag hangen. Past precies, alsof het ervoor gemaakt is.

Dirk Janssen
17 februari 2010, 19:47
Ja dat is balen zo een scheur in je nieuwe instrument.
Vaak zit er in het materiaal al een scheurtje bv ontstaan
bij de productie of het transport. Als daarboven op dan een heel droge periode volgt...peng.

Ik zou ook terug naar de winkel gaan. Probeer daar wat te bereiken.

De eerder genoemde 35% vind ik al erg droog...ook voor mensen.
Het beste blijft je massief houten gitaar in de slaapkamer te bewaren in koffer of
afgesloten hoes. Het is daar koeler en vaak iets vochtiger dan in onze CV verwarmde huiskamers.

Repareren lijkt me overigens niet echt een probleem. De scheur staat bijna niet open.
Dus tegen elkaar lijmen en binnen een paar "pleisters" moet het wel weer in orde krijgen.
Je hebt geen hoogglans afwerking, dus de reparatie zal praktisch onzichtbaar zijn.

succes

--=HANS=--
17 februari 2010, 21:34
........Het is daar koeler en vaak iets vochtiger dan in onze CV verwarmde huiskamers..........


Warmte is in deze niet zo van belang. Vergeet niet dat als we in de zomer een paar weken warm weer hebben de temperatuur in huis makkelijk oploopt tot 24 graden en warmer, ik ken niet veel mensen die dat in de winter halen. Het is echt de luchtvochtigheid die telt. Warme lucht kan veel meer vocht dragen dan koude lucht dus in zekere zin is niet de warmte het probleem maar de kou......

freekick
17 februari 2010, 21:44
Mee eens .
Vandaag 31% in mijn huiskamer.
Het parket vertoont kieren.
Gitaren in de koffer.

snaarplukker
17 februari 2010, 22:54
....Nee of die barst zat er al, of die barst is gekomen toen diezelfde gitaarbouwer mn strapbutton erin heeft gezet of toen ie de snaren ging rechtzetten. Die barst komt niet door mijn toedoen in ieder geval, ik behandel dat ding beter als mn vriendin....
En je vriendin heeft toch ook een scheur?;)

spar
18 februari 2010, 10:25
En je vriendin heeft toch ook een scheur?;)

Ja ey, ook die zat er al heh :seriousf:

Maar het was/is bij mij niet 35% mensen, met alle kachels aan van ong 16:00 uur t/m 24:00 uur is het 40%, rond 22:00 uur gaat ie z'n zak in want dan kan ik toch niet meer spelen (anders gaan de buren klagen), en de volgende dag rond 16:00 komt ie er weer uit. Zo'n gitaar tas sluit niet zo goed af als een koffer natuurlijk, maar ook niet zo slecht.

Het zal vannacht niet zo koud zijn geweest trouwens, want vanochtend was het 50%.

spar
18 februari 2010, 15:30
Ok, ben weer langs geweest vandaag.

Hij was punt gaaf, geen beschadigingen die die barst zouden kunnen veroorzaken. En 40% luchtvochtigheid was geen probleem, daar zou die gewoon tegen moeten kunnen. De gitaarbouwer zelf zei, toen ik begon over mn 40%, dat je pas bij de 20%/25% zoiets gaat zien. Vond ik zelf een beetje laag, maar ik ga niet met een luthier in discussie over zoiets :P

Ze gingen contact opnemen met de leverancier, en zouden me z.s.m. bellen, tot die tijd moet ik me even vermaken met mn "Rocket Deluxe" elektrische gitaar en een 50 jaar oude Spaanse gitaar.

Viel me mee, ik was een beetje huiverig ervoor dat ze zouden zeggen "eigen schuld, je hebt er tegen aan gestoten, je hebt hem uitgedroogd, etc." En dat je vervolgens in een discussie wordt getrokken waar het hun woord tegen de jouwe is. Maar ze bestaan niet voor niets al 100+ jaar.