PDA

View Full Version : Precision of Jazz Bass?



Fløs
14 februari 2010, 17:59
Beste Mensen.!

Ik heb een vraagje..

Afgelopen jaar ben ik begonnen met gitaar spelen en ik speel nu ook bas, ik heb omdat ik ook net een gitaar had gekocht, een 2e hands bas gekocht met versterker, stemapparaat, etc.. De basgitaar die ik nu heb is een Dean (ik gok uit de Edge serie). Ik speel er ook mee in een punkrock band.. Nou speelde ik pas op een Squier Jazz Bas en sindsdien baal ik een beetje van mijn geluid van de bas die ik nu heb. De Jazz Bass heeft een veel helderder geluid zegmaar, dat spreekt mij veel meer aan. Ik speel ook met plectrum omdat ik dat veel mooier helderder vind klinken, maar dat viel mij dus op bij de Jazz Bass

Nou heb ik eens gekeken en is mijn oog gevallen op de Squier Vintage Modified Precision Bass. Met de witte body en de zwarte slagplaat. Nou is mijn vraag: Wat is qua geluid het verschil tussen de Squier Affinity Jazz Bass en de Squier Vintage Modified Precision Bass?

Alvast Bedankt.!!

Greetz,
Jos

schwalbe
14 februari 2010, 20:23
Het verschil in geluid wordt veroorzaakt door de positie van de pickups:
hoe dichter bij de brug, hoe helderder het geluid.
een P-bas heeft 1 element en die zit midden tussen het einde van de hals en de brug. een Jazz heeft er twee: eentje bij de hals en eentje bij de brug. Die laatste zorgt dus voor de helderheid. Je kan het trouwens ook beinvloeden door dichter bij de brug aan te slaan.

Fløs
14 februari 2010, 21:38
Okej, maar het ligt ook aan de pick-ups, want mijn Dean Edge 1 Q-TGE heeft ook een pickup vlakbij de hals, maar die geeft alsnog een redelijk dof geluid.
Dus is het zo dat de pickups van de Jazz Bass en de Precision wel vergelijkbaar zijn qua signaal dat ze geven? Alleen dan dat de vorm en de plaats anders is... Of zijn het echt totaal verschillende pickups die ook echt totaal anders klinken?

xommen
14 februari 2010, 22:09
Volgens mij heb je niet goed gelezen hij zei:

hoe dichter bij de brug, hoe helderder het geluid.

Dichter bij de hals betekend dus doffer zoals je zelf ook al zei.

Verder klinken een Precision en een Jazz absoluut verschillend, als je een Jazz in je handen had en die je beviel zou ik voor een Jazz gaan.

En uiteraard geld het standaard devies testen bij een muziekzaak is vaak heel verhelderend ;-) .

schwalbe
14 februari 2010, 22:19
Pickups bij de brug geven een helderder geluid; niet bij de hals.
En de pickups zelf zijn inderdaad ook verschillend. De P-pickup is humcancelling en bromt dus niet; die van de jazz zijn single coil en kunnen dus soms brom geven.

http://www.youtube.com/watch?v=B1U6_2Jycnw

Als je de P en de J met gitaren zou vergelijken dan is de P-bass een telecaster: beide waren de eerste in hun genre, en beide zie je vaker in een begeleidende rol. De Jazz is meer een stratocaster: kwam iets later in de fender-historie en je ziet ze vaker gebruikt in solo's.

Ibanez666
15 februari 2010, 11:45
Ik heb je een PM gestuurd

Fløs
15 februari 2010, 15:33
Volgens mij heb je niet goed gelezen hij zei:

hoe dichter bij de brug, hoe helderder het geluid.

En uiteraard geld het standaard devies testen bij een muziekzaak is vaak heel verhelderend ;-) .

Oh, jah ik had het idd verkeerd gelezen... :P
Thnx...

Precision bass heeft een pick-up redelijk in het midden, dus hij klinkt niet zo helder als de Jazz Bass?
Maar in verhouding met de Dean Edge 1 Q-TGE, die hele andere pickups heeft klinkt hij wel veeeeel helderder toch? (Ik weet niet precies watvoor pickups er op deze Dean zitten, ze hebben een zwarte cover...)
Dit is hem:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41NYUdFH37L._SL500_AA280_.jpg

Ik zal het idd een keertje gaan uitproberen, das idd een goed idee, maar advies kan owk nooit kwaad... ;) Thnx..
En ik moet ook eerlijk zeggen, dat ik de Precision Olympic White, dus met de witte body en zwarte slagplaat er wel bijzonder mooi uit vind zien... Maar ik moet proberen dat mijn keuze daar niet teveel door beinvloed word.. :P