PDA

View Full Version : Gibson junior P90



Don Olivier
14 februari 2010, 13:40
Ik heb een paar vragen over de zwarte P90 dogear die te vinden zijn in de Gibson juniors:
http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Jr.aspx

- Wat is de output?

- Wat voor magneet zit er in? Alnico V? Of wellicht zelfs ceramic?

-Zijn ze wax-potted?

- Heeft iemand hier deze re-issue?

Thanks

Realeigo
14 februari 2010, 13:49
http://www.gibson.com/files/_gear/pickups_output-chart.jpg


Full Wax Potting

Every Gibson pickup is potted in a special wax bath to insure that microphonic feedback due to internal vibration is eliminated. All covered models receive a second wax bath to further protect the pickup.

En de orginele P-90 hadden Alnico III magneten, maar nieuwe P-90s van gibson hebben Alnico V magneten.

Don Olivier
14 februari 2010, 13:58
A, dat is mooie informatie!

Dus A5 rond de 8-9 Kohm output...

Zijn deze pickups ook los te krijgen?

barno
14 februari 2010, 14:21
ja, maar ga er niet van uit dat er geen betere P90's zijn ...

soup
14 februari 2010, 14:43
Hoe is deze gitaar eigenlijk, kwalitatief gezien, bang for buck?

DaveItUp
14 februari 2010, 14:43
Zou eerder iets van lollar of bareknuckle ofzo kopen.

Don Olivier
14 februari 2010, 14:53
Bareknuckle heb ik weleens een humbucker van gehad. Binnen 5 minuten weer uit me gitaar gehaald.

Waar zijn die Gibson p90's los te koop dan? In NL?

barno
14 februari 2010, 15:10
Ik heb er vroeger regelmatig gekocht, ik meen bij musicstore of thomann

Ricochet
14 februari 2010, 15:48
Waar zijn die Gibson p90's los te koop dan? In NL?

Maxguitarstore verkoopt ze iig.

Outline
14 februari 2010, 16:28
Hoe is deze gitaar eigenlijk, kwalitatief gezien, bang for buck?

Voor hetzelfde geld kun je ook een LP Faded hebben... Vin ze zelf een beetje overpriced. Voor het mooie zouden ze zo rond de 550 moeten zitten, dan klopt de prijs naar mijn gevoel beter.

Don Olivier
14 februari 2010, 16:52
Ik heb eens een junior geprobeerd en wat me JUIST opviel (buiten dat de gitaar HEEL goed klinkt) is dat de Gibson P90 erg mooi en goed opschoont. Bij de meeste bridge P90's wordt het geluid erg dun en scherp als je je volume dichtdraait.
Bij MAX guitars zijn ze nu niet op voorraad overigens.

Zijn er andere P90 die bekend staan als 'de betere variant' van de Gibson P90?
Dus ook wax-potted en Alnico V?

Mitch
14 februari 2010, 16:54
Ik heb eens een junior geprobeerd en wat me JUIST opviel (buiten dat de gitaar HEEL goed klinkt) is dat de Gibson P90 erg mooi en goed opschoont. Bij de meeste bridge P90's wordt het geluid erg dun en scherp als je je volume dichtdraait.Dat ligt aan de rest van de elektronica, niet aan het element.

Don Olivier
14 februari 2010, 17:12
Bedoel je daarmee de potmeter?

Neem aan dat dat een 500K is?

Don Olivier
15 februari 2010, 08:47
Mitch?

Nadeel van die dogears vind ik dat ze niet in hoogte zijn af te stellen?

Mitch
15 februari 2010, 10:54
Kwaliteit van de pot, niet zo zeer de weerstandswaarde en de kwaliteit van de condensator, als die er al op zit... zoek eens op zaken als '50's wiring (niet helemaal van toepassing op een Junior, maar toch) en op treble bleed.

Don Olivier
15 februari 2010, 12:06
Voor zover ik weet zat er gewoon een Gibson 500K potmeter in de re-issue junoir die ik eens heb bespeeld....

Pepe
15 februari 2010, 14:08
Dat opschonen doet de junior beter dan, zeg, een P90 Les Paul. Ik nam me steeds voor om eens te kijken hoe dat aangesloten was en ineens had ik de gitaar verkocht, ik weet het nog steeds niet.
De 50's mod heb ik op mijn teles, treble bleeds op strats. Het geluid gaat daar voornamelijk alleen zachter, de Junior daarentegen ging van los, heet en grommend naar steil, clean & strak. Toch anders. Bruikbaarder.

Don Olivier
16 februari 2010, 00:43
juist en dat merk ik dus ook!

Een P90 klinkt beter in een Junior dan in een Les Paul. tenminste: als je je volume wat meer dichtdraait behouden ze meer 'warmte' in een Junior dan in een Les Paul.

Pepe
16 februari 2010, 00:57
Die warmte schrijf ik toe aan de afwezigheid van de esdoorn top. Je kan ook zeggen, de top voegt hoog toe. Het geluid met een top is wat gecompliceerder maar levert wat "gaan met die banaan" in.
Hij blijft punch houden op laag volume, heel raar.

Don Olivier
16 februari 2010, 14:25
Wow, daar heb ik noot bij stil gestaan....iemand nog wat toe te voegen aan het verhaal van Pepe? Vind het wel plausibel klinken!

macwilliams
16 februari 2010, 19:53
De worn Brown LP van Gibson heeft ook geen esdoorn top en is gedeeltelijk hol. Dit zou ook goed moeten gaan met P90 in humucker formaat. Doe je daar de '50 style wiring in dan kun je hem ook lekker "warm" laten klinken met de schakelaar in de midden positie als je de volume pot van de brug een beetje dicht draait.