PDA

View Full Version : Koude kamer



proost022
14 februari 2010, 10:18
Hallo, op mijn kamer zet ik nooit de verwarming op dus is het er redelijk koud. Nu vroeg ik mij af of het slecht is voor de gitaren? Ik heb ergens gelezen dat temperatuurverschillen slecht zijn voor het hout, nu het vakantie is haal ik mijn gitaar dikwijls naar de woonkamer(daar staat mijn pc). In mijn woonkamer is het toch zeker 20 graden. Kan dit schade toebrengen aan mijn gitaar?
Dit is mss wel een veelgestelde vraag.
M.v.g

macwilliams
14 februari 2010, 10:24
Hoeveel graden verschil is het volgens jou? Redelijk koud en 20 grc?
Ik heb het redelijk koud bij een temp van -5 dus dat maakt 25 grc verschil en dat is redelijk veel.

proost022
14 februari 2010, 10:42
Ja sorry ik moest duidelijker zijn.
10 - 15 graden I guess
Ik haal de gitaar rond deze tijd naar beneden en breng die dan -meestal- terug naar boven als ik ga slapen.

Realeigo
14 februari 2010, 10:46
Als je een goed isolerende hoes hebt kun je die gebruiken om de temperatuur overgang te vertragen. (want het zijn de snelle temperatuur wisselingen die je gitaar killen) Dus voor dat je de gitaar me naar beneden neemt in de hoes doen en dan beneden eerst een kwartiertje laten liggen.

proost022
14 februari 2010, 10:49
Ik heb wel een redelijk dikke hoes dus dat kan ik wel proberen

Aca Ilic
14 februari 2010, 10:50
Ja sorry ik moest duidelijker zijn.
10 - 15 graden I guess
Ik haal de gitaar rond deze tijd naar beneden en breng die dan -meestal- terug naar boven als ik ga slapen.

ze kunnen het wel hebben, echter moet je bij overgang van koud naar warm rekening mee houden om gitaar in koffer/hoes zeker minuut of tien - vijftien te laten, om te acclimatiseren.

jerome
14 februari 2010, 11:10
Welnee joh dat is echt niet slecht voor je gitaar.
Hooguit dat hij bij overgang naar een warme of koudere kamer in het begin even zal ontstemmen.
Die gitaar kan heus wel wat hebben hoor.
Als je er mee gaat optreden ligt je gitaar soms ook uren in een onverwarmde bestelbus terwijl het buiten vriest...

proost022
14 februari 2010, 11:20
Maar als je het teveel doet mss wel?

jerome
14 februari 2010, 12:22
Zolang het niet vriest op je kamer hoef je je echt geen zorgen te maken!
Je gitaar dagen of weken achter elkaar in een ruimte zetten waar het onder nul is zou wél slecht kunnen zijn voor je gitaar.
Het kan bijvoorbeeld slecht zijn voor bepaalde onderdelen waar kunststof in verwerkt zit zoals de elementen, bedrading, slagplaten
Er zijn namelijk diverse kunststoffen die slecht tegen vorst kunnen.
Maar in de praktijk valt ook dat meestal allemaal wel mee...

Chocola
14 februari 2010, 12:33
Het is hier op mijn kamer gemiddeld 12 graden (geen verwarming en geen ventilatie zodat ramen open moeten blijven) en soms nog een stuk kouder. Ik merk dat de halzen van mijn gitaren acclimatiseren aan de huidige temperatuur (in de zomer zijn ze namelijk anders en moet ik ze weer afstellen) maar ik heb nog nooit gemerkt dat er problemen ontstaan hierdoor. Temperatuur gaat heel geleidelijk omlaag bij mij (zomer->herfst->winter) en gaat heel geleidelijk weer omhoog (winter->lente->zomer) en dat gaat prima.

Ik koop wel eens een gitaar terwijl het buiten vriest voor je leven, dan kom ik thuis van 3 uur buiten te zijn geweest (en dan is de gitaar UBER koud) maar dan laat ik hem 10 minuutjes in de koffer zitten en doe ik hem eruit en komt hij er gewoon weer goed gestemd uit. Als ik hem er meteen uit haal dan moet hij nog even wennen merk ik aan de stemming. Maar ik denk dat het allemaal wat overdreven is wat mensen zeggen hoor, met schade aan gitaar, gitaar killen, bla bla. Ik merk er in ieder geval weinig van ;).

Daan_B
14 februari 2010, 12:33
Laat ook altijd even mn gitaar op de gang staan als ik aankom bij het repeteren. In ieder geval met dit weer..

Realeigo
14 februari 2010, 13:08
Maar ik denk dat het allemaal wat overdreven is wat mensen zeggen hoor, met schade aan gitaar, gitaar killen, bla bla. Ik merk er in ieder geval weinig van ;).

Net zo'n onzin als;
- Je gitaar niet naast de kachel zetten.
- De toets van je gitaar in de olie moeten zetten.
- Het vervangen van de snaren in een bepaalde volgorde doen, want anders trekt de hals krom.

Chocola
14 februari 2010, 14:10
Net zo'n onzin als;
- Je gitaar niet naast de kachel zetten.
- De toets van je gitaar in de olie moeten zetten.
- Het vervangen van de snaren in een bepaalde volgorde doen, want anders trekt de hals krom.

Wat hebben wij toch geluk dat wij niet van die zwakke gitaren hebben van waaibomenhout die bij het minste of geringste kromtrekken, niet meer speelbaar zijn, breken of whatever :D.

Overigens dat tweede punt doe ik wel, niet omdat het zoveel beter moet zijn ofzo voor de gitaar, maar omdat ik het een stuk lekkerder vind spelen dan een droog fretboard. Eerste zal moeilijk gaan zonder kachel en laatste... tja, dan denk ik: boeien...

T-Man
14 februari 2010, 21:11
Vorige winter een openlucht optreden gedaan bij -12°c. Doodsbenauwd voor mijn Gretsch, maar geen vuiltje aan de lucht. Direct zonlicht en hitte zijn volgens mij veel schadelijker voor een gitaar. Hoewel erg bruuske temperatuursschommelingen natuurlijk nooit goed kunnen zijn.

Jay75
14 februari 2010, 21:21
Was wel lastig spelen zeker met handschoentjes aan :)

Di Stefano
14 februari 2010, 22:42
Net zo'n onzin als;
- Je gitaar niet naast de kachel zetten.
- De toets van je gitaar in de olie moeten zetten.
- Het vervangen van de snaren in een bepaalde volgorde doen, want anders trekt de hals krom.

Ik denk dat het oliën van de toets vooral belangrijk is zodat bij een refret het hout onbeschadigd blijft.

nickofzo
14 februari 2010, 22:51
net zo als bij een kampvuurtje gitaar spelen.. dan naar binnen gaan met de gitaar.. en dan de gitaar dubbel klappen.. door temperatuur verschil..

geert1976
14 februari 2010, 23:36
Ik denk dat het oliën van de toets vooral belangrijk is zodat bij een refret het hout onbeschadigd blijft.

een rosewood toets moet je af en toe oliën, anders droogt die uit en kan die krimpen, dat ga je merken als je frets er zijwaarts uitsteken, je kunt zelfs in het ergste geval scheurtjes krijgen

josan
15 februari 2010, 11:04
Als het temperatuurverschil groter is dan 10 graden, dan zou ik hem in de koffer laten acclimatiseren. Maar dat duurt volgens mij meer dan 10 minuten. Ik denk eerder aan een half uur tot een uur.

Luchtvochtigheid is trouwens een veel groter risico voor gitaren. Vooral akoestische. Door spanningen in het hout kun je barstende lakken krijgen. Voor solid body gitaren lopen eigenlijk alleen de frets risico. Anekdote: Ik heb 2 jaar geleden in Las Vegas, in de winter, een Telecaster gekocht. Dat ding hing daar dus bij een luchtvochtigeheid van rond de 20%. De frets staken aan de zijkant uit! Hout krimpt namelijk als je het in een erg droge omgeving opslaat. Ik kom terug in NL en na een week zijn de uitstekende fretranden vanzelf verdwenen! Luchtvochtigheid bij mij thuis varieert door het jaar tussen 35-65%. Is meestal het hoogst in voor- en najaar en het laagst in de zomer en vooral in de winter (vrieskou met verwarming aan).