PDA

View Full Version : PRS Custom Tremolo afstelling



texasspecial
14 februari 2010, 00:02
Wie heeft er ervaring met het afstellen van een PRS tremolo?
Vandaag blije eigenaar geworden van een Custom 24, snaren vervangen , er zat een 009 setje op. Ik heb er een 010 setje opgezet m.a.g.een niet goed fuctionerende tremolo, ivm de toegenomen snaarspanning. Vervolgens de schroeven aan de achterkant van de tremoloklauw wat aangedraaid, maar de tremolo komt niet helemaal terug in de uitgangspositie. Website van PRS geeft aan dat de ruimte tussen de onderkant van de tremolo, waar de 6 schroeven zich bevinden en de top van de body ,ongeveer 1,6 mm moet bedragen, die van mij meet 2 mm, kan ik deze schroeven , na de snaarspanning eraf gehaald te hebben, gewoon tot de 1,6 mm erin draaien of moet ik wat anders doen om de tremolo afstelling goed te krijgen?

Orpheo
14 februari 2010, 12:53
ik heb er even een nachtje over geslapen, en ik kom tot een aantal punten waar het 'fout' kan gaan.

1: de topkam is gevijld voor 009, en niet 010. de snaren blijven daarin hangen.

2: de veren zijn niet sterk genoeg (lijkt me niet, omdat je de veren net aangespannen hebt).

3: je snaren zijn nog vers, en rekken dus uit.

meer kan ik me eigenlijk niet bedenken, behalve dat 6 point trems verschrikkelijk zijn. ik vind 2 points veel beter; minder contactpunten, dus minder plekken waar er iets fout kan gaan.


just my opinion ;)

texasspecial
14 februari 2010, 13:58
Bedankt voor je reactie Orpheo, maar aan de door jou opgenoemde zaken ligt het niet.

Wat ik me ook afvraag is of de afstand van 1/16 " tussen onderkant tremoloplaat en body,zoals door PRS op hun website wordt aangegeven , noodzakelijk is voor het goed functioneren van de tremolo/brug. Verder geven ze aan dat het tricky is om aan de 6 schroeven die de tremolo/brug op zijn plek houdt te draaien, omdat ze waarschijnlijk snel stuk gaan omdat ze van een zachte legering zijn.
Zijn er mesen die ervaring hebben met het afstellen van deze 6 schroeven en waar je dan op moet letten?

RazorBlade
14 februari 2010, 15:00
waarom wil je em zwevend hebben ? 1,6mm omhoog trekken isnie ech veel.. lijkt me zinloos.. ik heb me prs''sen (met de 6 schroeven) vlak tegen de body aan afgesteld, (en daarna met de zadels iets omhoog, en vooruit achteruit voor de finetune..) als ik de lage E flink bend, komtie Net Niet los van de body.. blijft op deze manier strak gestemd ook als er een snaar spring bij een gig.. ontstemmen kan ook te maken hebben met "losse" tuners op de kop. Aan de inveiling van de topkam zou ik me niet te druk maken..

JohnLord
14 februari 2010, 15:14
meer kan ik me eigenlijk niet bedenken, behalve dat 6 point trems verschrikkelijk zijn. ik vind 2 points veel beter; minder contactpunten, dus minder plekken waar er iets fout kan gaan.


just my opinion ;)

Ik heb ook zo'n zelfde PRS met trem. Kun je uitleggen wat 6 en 2 point trems en zijn en waarom je de 2 point beter vindt?

Chocola
14 februari 2010, 15:47
Ik heb ook zo'n zelfde PRS met trem. Kun je uitleggen wat 6 en 2 point trems en zijn en waarom je de 2 point beter vindt?

6 point:
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/graphics/articles/buying_guides/guitar/6_point_trem_150x150.jpg
http://www.elderly.com/images/new_instruments/30N/CUST180_front.jpg
http://www.guitarsandeffects.com/images/2prs89.jpg

2 point:
http://www.stewsguitarslides.com/store/images/uploads/FENDER-_BRIDGE_Koa_Strat_2008%281%29.jpg
http://img420.imageshack.us/img420/8881/bridge2ej.jpg

6 point met middelste 4 eruit gedraaid (soort van wanabe-2point :D):
http://img263.imageshack.us/img263/9198/004is5.jpg

alias
14 februari 2010, 15:57
Ik weet niet wat de hoogte van de brugplaat op mijn PRS is, maar wat ik wel weet, is dat de veren die PRS er zelf op zet nogal slap zijn.
Toen ik in 1993 mijn nieuwe PRS kocht - heb ik het 009 setje meteen vervangen door een 010 setje en toen ook de 4 oorspronkelijke veren vervangen door 3 andere, die samen een stuk sterker zijn.

Zo'n vibrato-brug is bedoeld om te kunnen wiebelen, dus moet ie bij mij wiebelen ook. Ik stel hem zo af dat de brugplaat nagenoeg parallel staat aan de snaren en bij volledig achterover trekken de dunne E-snaar heel ietsje meer dan een halve toon omhoog gaat.

Ik heb de 4 middelste van de 6 bevestigingsschroeven er een tijdje af gehad, maar het gebruikte staal bleek daarvoor inderdaad te zacht, dus toch weer terug geschroefd.

texasspecial
14 februari 2010, 22:01
Ik weet niet wat de hoogte van de brugplaat op mijn PRS is, maar wat ik wel weet, is dat de veren die PRS er zelf op zet nogal slap zijn.
Toen ik in 1993 mijn nieuwe PRS kocht - heb ik het 009 setje meteen vervangen door een 010 setje en toen ook de 4 oorspronkelijke veren vervangen door 3 andere, die samen een stuk sterker zijn.

Zo'n vibrato-brug is bedoeld om te kunnen wiebelen, dus moet ie bij mij wiebelen ook. Ik stel hem zo af dat de brugplaat nagenoeg parallel staat aan de snaren en bij volledig achterover trekken de dunne E-snaar heel ietsje meer dan een halve toon omhoog gaat.

Ik heb de 4 middelste van de 6 bevestigingsschroeven er een tijdje af gehad, maar het gebruikte staal bleek daarvoor inderdaad te zacht, dus toch weer terug geschroefd.

Ik begrijp hieruit dat je schroeven zonder al te veel problemen , naar beneden kunt draaien.Is het noodzakelijk dat je ze allemaal even ver de body in draait?
Op hun website doen ze nogal moeilijk over deze handeling, omdat het nogal nauw zou mikken?

texasspecial
15 februari 2010, 14:16
Net de boel maar losgehaald en volgens fabriekspecificaties afgesteld, was minder tricky dan PRS doet geloven!!!

Alles lijkt nu te kloppen, eens kijken of dat na een paar dagen spelen nog zo is.

Rinze
15 februari 2010, 14:28
Ik begrijp hieruit dat je schroeven zonder al te veel problemen , naar beneden kunt draaien.Is het noodzakelijk dat je ze allemaal even ver de body in draait?
Op hun website doen ze nogal moeilijk over deze handeling, omdat het nogal nauw zou mikken?

Ja dat is zeker noodzakelijk omdat de schroeven op van een PRS-trem inkepingen hebben waar de rand van de trem tegenaan/in hangt.