PDA

View Full Version : Prototype board



wrvh
13 februari 2010, 23:48
Weet iemand hoe dit spul heet (en waar je het kan kopen)?

http://www.shine7.com/audio/12ax7_pre-9.jpg

http://www.shine7.com/audio/tubepre_pcb_back.jpg

Ik heb me helemaal rot gezocht, maar kan het echt nergens vinden :dontgeti:

Iemand?

wrvh
28 februari 2010, 10:37
Niemand? :dontgeti:

G.G.
28 februari 2010, 10:49
Hier vind je wat je zoekt (Turret board):

http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=45_129

wrvh
28 februari 2010, 21:03
Ik ben eigenlijk op zoek naar dit specifieke board, maar evengoed bedankt voor je reactie :ok:

Mocht iemand nog tips hebben, ik hoor het graag.

driftkop
1 maart 2010, 16:26
Ik zou het eens bij shine7.com vragen ;)

wrvh
1 maart 2010, 17:56
Al gedaan :soinnocent:

Die had het een keer via eBay gekocht, maar daar is het dus niet meer te vinden :angry:

nico verduin
1 maart 2010, 18:40
Ik had al gekeken bij een paar van mijn aziatische toeleveranciers. Maar daar zag ik ze ook niet.

wrvh
1 maart 2010, 19:37
In ieder geval bedankt voor de hulp.

Het gaat me bij dit spul vooral om de looks, maar deels ook om de functionaliteit. Ik weet niet hoe het bij 'normale' turretboards zit (ik gebruik zelf van die universele printjes), maar het lijkt me handig dat er bij deze wat koperen vakjes om de turrets heen zitten. Is dat gebruikelijk?

nico verduin
1 maart 2010, 19:52
Nou niet echt. Over het algemeen kiest men bij het bouwen van de buizenbakken voor
a) terminal strips (stroken kunstof met soldeerlippen erop beetje a la London City of Vox
b) Turretboards (afkomstig uit het defensie/oorlogs tijdperk omdat je gemakkelijk en snel kan vervangen terwijl het een degelijke constructie heeft). Marshalls werden vroeger op turretboards gebouwd.
c) Eyelet boards met eyelets. Kleine ringen die net als de ringen van je schoenveters door board werden geperst. Fender gebruikte FishPaper (geperst mengsel van ik dacht papier en/of katoen). Het was goedkoop, flexibel, isoleerde goed en gemakkelijk te bewerken. Een nadeel dat hij waarschijnlijk nooit heeft voorzien is dat er, na 40 jaar, die dingen nog steeds leven. Het nadeel van Fish paper is dat het op termijn vocht opneemt. En dat leidt tot allerlei verstoringen. Tegenwoordig is het nog wel in grote partijen te krijgen in plaatvorm. Wordt nu vaak gebruikt als isolatie materiaal (o.a. in auto's vliegtuig motoren enz.)
Een alternatief voor FishPaper is gewoon FR4 of glasepoxy (het materiaal waarvan het meeste printplaat wordt gemaakt maar dan zonder koper. Gemakkelijk te boren, stug, isoleert uitstekend en bestand tegen hoge temperaturen.

Meest gebruikte boards voor turrets en eyelets tegenwoordig is:
- FR4 (glas epoxy)
- Tufnol (geperst katoen)
- Pertinax (FR2). Overigens dit board vreet je boren op door de hars.

Jouw voorbeeld is een combinatie van printplaat en turret board. Practisch? Persoonlijk vind ik van niet maar dat is ieder zijn smaak. Ik heb niets tegen printplaat (maak ze vaak genoeg) maar men is genegen nogal al wat te wijzigen ('tweaken') waardoor er regelmatig onderdelen in en uitgesoldoeerd worden. Kijk en dan wil het koper op een bepaald moment loslaten en is jouw voobeeld print daar wat minder bestand tegen....

wrvh
2 maart 2010, 12:22
Dat laatste is precies waarom ik van die universele printjes die ik nu gebruik af wil. Mocht je iets willen veranderen, dan is het eruit solderen van componentjes niet echt een optie. Die koperen ringetjes laten dan inderdaad snel los.

Wat betreft turretboards dan even een 'noob-vraag': hoe verbind je de turrets onderling? Ik zie dat men dat weleens doet met wat zilverkleurig draad aan de bovenkant, maar ik heb ook weleens gezien dat de componenten schots en scheef met al die turrets worden verbonden (ik denk om het gebruik van draad dus te vermijden). Wat is handig/gebruikelijk?

nico verduin
2 maart 2010, 14:30
Dat schots en scheef valt nog wel mee hoor. In feite probeer je zoveel mogelijk gebruik van draad te vermijden. Elke draad is een verstoring in je geluid. Hoe klein ook (inductie, capaciteit etc). De echte purist bouwt nog echt point to point (trek maar eens een hele oude radio open). De board structuur (turrets/strip/eyelet) is een beetje een middenweg.

Hert onderling verbinden kan door bovendraadse verbindingen maar ook onder het board. Het laatste is lastig als je er later bij moet. Zeker als het experimenteel is. Bij proven technology (Fenders, Marshall) kun je wel volstaan met onderboardse bedrading als vrijwel zeker is dat je er toch niet bij hoeft. Dus beide kan. Blank draad, PTFE draad, PVC draad, Push back draad. Alles is een kwestie van keuzen, prijs en inzet (zekere met PTFE).

De rest is een kwestie of je het ook "mooi" wil maken. En sturrest heeft ook wel iets moois overzich mits netjes gewerkt. Buiten de robuustheid.

wrvh
5 maart 2010, 13:15
Bedankt voor de nuttige informatie, laat ik zo'n turret board maar eens proberen dan ;)