PDA

View Full Version : Boss DS-1 Japan: meer waard?



Liquid_Metal
13 februari 2010, 23:21
Ik wil mijn Boss DS-1 verkopen en had het idee dat 40 euro al aan de hoge kant is. Maar nou kom ik er net achter dat het een "Made in Japan" unit is en ergens heb ik begrepen dat die units meer waard zijn. Is dat met deze distortion ook het geval en wat zou ik er voor kunnen vragen?

O hij is trouwens in behoorlijk goede staat:
http://fotos.marktplaats.com/kopen/9/9d/ryCYHqDLXh+BurACFPtmmQ==.jpg

the sure thing
14 februari 2010, 08:09
tsja.... Maak er dan EUR 50,- van.... Veel zal het niet schelen.

Liquid_Metal
14 februari 2010, 12:25
Bij dit pedaal maakt het niet uit dat het van Japanse makelij is? Er zijn toch pedalen die meer waard zijn omdat ze ouder en made in Japan zijn?

Dirk_Hendrik
14 februari 2010, 12:30
Nee.
Er zijn mensen die vinden dat ze (uiteraard) veel beter klinken omdat ze in Japan gemaakt zijn. Degelijke onderbouwing daarvoor komt nooit voorbij.

Daarnaast zijn er gebruikers die dat Japan heel belangrijk vinden en al helemaal als het om verkopen gaat. Dan wordt het echt een wereld van verschil.

Dus, meer waard? Nee, je kunt er, als je de goede slaafs TGP lezende zombie vind, misschien wat meer voor vangen.

Originele doos, manuals (issiemetdoosjeboekje) en andere zaken kunnen je prijs hoger krijgen.

Misery Signals
14 februari 2010, 12:48
Zonder aan te vallen, maar dat vind ik nu eens reacties van mensen die het niet goed kunnen accepteren dat zo'n Japanse pedaaltjes daadwerkelijk voor meer gaan. Reken bij de huidige verkoopsprijs minstens de helft bij, een 60 Euro dus.

Ik zie op Marktplaats een Boss compressor staan voor 40, er is 35 geboden. Ik zie een Japanse compressor staan voor 90 en er is al 80 op geboden.
Is een Peavey 5150 Blockletter anders dan een 6505? Nee.
Gaan ze voor meer? Ja.

MS

Dirk_Hendrik
14 februari 2010, 13:17
Waar zie jij dat mensen niet goed kunnen accepteren? Ik gun Liquid Metal de hoofdprijs voor z'n Boss.

Daarnaast is je vergelijk scheef. Je vergelijkt een CS2 met een CS3. Iedereen weet (of zou moeten weten) dat een CS3 een kloteding is en de CS2 een stuk beter te harden. Daarnaast kom jhe de CS2 een stuk minder tegen.

Misery Signals
14 februari 2010, 13:27
Natuurlijk is dat een ander model, want da's de voorganger. Nu is Boss veel groter, Tuurlijk dat er nu meer van in omloop zijn. Is dat dan de hoofdreden? Mss zijn die die dingen uit Japan wel beter :)

En reacties waarin je kapt op mensen die dat verkopen/kopen, die zijn helemaal niet neutraal, vooral van jou niet:
"Er zijn mensen die vinden dat ze (uiteraard) veel beter klinken omdat ze in Japan gemaakt zijn. Degelijke onderbouwing daarvoor komt nooit voorbij."
"Je kunt er, als je de goede slaafs TGP lezende zombie vind, misschien wat meer voor vangen."
Kom op zeg, iemand de hoofdprijs gunnen voor dit ding, ik vond dit een stel snerende replieken. :)

Dat made in Japan speelt zeker wel mee bij mensen die 80 op die Jap bieden.
TS, meer vragen. Als jij het niet doet, doet de volgende eigenaar na jou het wel.

MS

toneblo
14 februari 2010, 13:29
Weet je, een mens wil laat zich graag beduveelen.
Als het maar uit Japan komt, is niet per definitie beter..incidenteel kan wel, hoeft niet zo te zijn.
Met alle zaken toch wel zo, ieder product heeft zijn eigen karakter..i.m.h.o.

Misery Signals
14 februari 2010, 13:34
Maar ja natuurlijk. Als je naar alles wat gekocht en verkocht wordt, puur kwalitatief kijkt, zijn de helft van alle prijzen zo scheef als een hak.
Denkt iemand met een Japans pedaaltje een stukje paradijs te kopen, so be it. Feit is dat ie er meer voor kan krijgen dus doen. Wat je meer hebt, heb je meer, al is dat maar 20 Euro. Dat moralistisch tintje hier zag je van mijlenver weer aankomen. Bij Gibson zie je tussen dezelfde gitaar uit 1964 en 1956 duizenden Euri verschil. Da's nog harder lachen dan.

MS

Fuhgawz
14 februari 2010, 13:50
Zet dat ding op marktplaats en laat mensen gewoon bieden. Dan kom je er vanzelf wel achter hoeveel het vandaag de dag waard is.

Liquid_Metal
14 februari 2010, 13:54
Ik heb een geïnteresseerde voor 45 euro. Lijkt mij goed, was ook mijn richtprijs, dus ik gun hem dat ding gewoon voor die prijs :).

Dirk_Hendrik
14 februari 2010, 16:15
Natuurlijk is dat een ander model, want da's de voorganger. Nu is Boss veel groter, Tuurlijk dat er nu meer van in omloop zijn. Is dat dan de hoofdreden? Mss zijn die die dingen uit Japan wel beter :)



Misschien heb je wel met een ander circuit te doen.... ofzo??:soinnocent:

En niet neutraal? Klopt als een bus. Ik kan me dood ergeren aan gebruik van argumantatie waarvan de basis twijfelachtig is en vaak ook nog niet uit eigen ervaring komt maar van "eens ergens gelezen". Daarnaast heb ik de schurft aan mojo-navelstaarderij. TGP dus.

En gun ik LM toch echt de hoofdprijs voor z'n Boss.

robert-gitarist
14 februari 2010, 16:48
Ik heb een geïnteresseerde voor 45 euro. Lijkt mij goed, was ook mijn richtprijs, dus ik gun hem dat ding gewoon voor die prijs :).

En mocht die gene afhaken, mag je mij even een PB'tje sturen :)
Ik heb een oude die gemaakt is in Taiwan maar schijnt dezelfde componenten te bezitten als de Japanse versie. Kan ik eens een leuk A/B testje doen ;)

Misery Signals
14 februari 2010, 17:16
Made in Japan beargumenteren is verloren energie... da's gewoon zonder uitleg meer vangen. :cooler:

Mojo navelstaarderij... De kopers vangen zich eraan en de verkopers verdienen, dat is nu eenmaal de markt.
En ik ken niet veel mensen dat er niet gevoelig aan zijn, bijna iedereen heeft wel een gitaar, pedaaltje of versterker staan dat teveel betaald is geweest maar wel absoluut moest worden aangekocht. Ik heb zelf ook een Gibson LP Custom staan die ik echt wilde hebben, en vier keer zoveel kostte als de Burny Super Grade die ik bijna de gehele tijd gebruik. En daar is een reden voor. Waarom hebben zoveel mensen een Ibanez TS808 voor de helft meer als de Maxon OD808 minstens even goed is?

Zoals ik al eerder zei zijn de prijzen van de helft van de aangeboden producten sowieso scheef, puur kwalitatief bekeken.
De uitleg langs beide kanten is boeiend en grappig om te lezen, ik geloof zelf ook niet dat een Jappertje beter is maar ik zou toch liever een Japans pedaaltje als een huidige reeks te koop willen hebben staan...
De TS vroeg ook niet wat het beste was, wel of ie er meer voor kon vangen. Hij beargumenteerde zeker niet dat het beter was.

MS

Liquid_Metal
14 februari 2010, 18:38
Belachelijke actie trouwens: koper heeft vanmorgen interesse getoond (half 12) en nu schijnt hij al voorzien te zijn... (kan best als je op meerdere pedalen reageert, maar ik heb eigenlijk meteen teruggemaild. Beetje gek).

Dus Robert-gitarist heeft pm :).

dml
14 februari 2010, 19:25
D_H, jij weet tog, MIJ klinkt veeeel beter dan een MIT. En hij klinkt nog beter met een blauwe led. O ja, en dan hebben we het nog niet eens over black label, green label, blue label, A-label, enz. Want de klankverschillen tussen de verschillende labels is ook nog eens significant!! :seriousf:

BamBuFan1
14 februari 2010, 19:42
D_H, jij weet tog, MIJ klinkt veeeel beter dan een MIT. En hij klinkt nog beter met een blauwe led. O ja, en dan hebben we het nog niet eens over black label, green label, blue label, A-label, enz. Want de klankverschillen tussen de verschillende labels is ook nog eens significant!! :seriousf:

Toevallig weet ik uit zeer betrouwbare bron (internet) dat zilveren schroeven veel meer sustain en body aan je gitaar geven dan de later gebruikte zwarte schroeven. En dat de flux die Boss in de beginjaren gebruikte een veel betere warmtegeleiding (= betere soldeerhechting = tighter geluid) had dan die troep die men vanaf 1985 gebruikt!

O, en mensen die me niet geloven hebben duidelijk geen enkele ervaring met ECHTE Boss-pedalen!

Bram+
14 februari 2010, 19:48
De vraag was of die MIJ DS-1'en meer waard zijn, maar daarna hebben we het vooral over of je er meer voor zou kunnen vragen (op bijvoorbeeld MP) dan voor een MIT exemplaar. Dat vind ik twee verschillende dingen :D

Misery Signals
14 februari 2010, 19:54
De verkoopsprijs wordt niet door jou als alleenstaand persoon bepaald maar door een verkoopstendens met bijhorende prijs, vastgesteld door vele transacties. Persoonlijke vs commerciële waarde, en daar gaat het hier niet om.
Algemeen gesteld kan je zeggen, het één is kwalitatief niet beter als het ander, maar heeft wel meer verkoopswaarde maw men kan er iets meer voor vragen. DAT zijn twee verschillende dingen waar het hier wel om gaat. Kwalitatieve vs commerciële waarde dus. Mensen kunnen wel hun persoonlijke mening geven bij dit topic maar dat geeft geen meerwaarde aan een verkoopstransactie waarbij ze zelf niet betrokken zijn en die objectief moet bekeken worden.

MS

Bram+
14 februari 2010, 20:09
Ja precies, zo objectief is een forum helaas niet, dus je kunt verwachten dat sommige gebruikers er een beetje subjectieve 'ergernis' door laten schemeren (o.a.) over de leeghoofdigheid die de tweedehands markt van bijvoorbeeld deze pedaaltjes in z'n greep heeft.

Misery Signals
14 februari 2010, 20:11
Je kan ook gewoon ontopic zeggen: Het één is kwalitatief niet beter als het ander, maar de markt zit helaas wel zo in elkaar dat je er algemeen genomen meer voor kan vragen door slimme verkopers die inspelen op mojo-GAS van domme kopers. Snel en dekt de hele lading.
En nou stop ik, voor ik ga zeuren :seriousf:

MS

Ibanez666
15 februari 2010, 13:29
Nee.
Er zijn mensen die vinden dat ze (uiteraard) veel beter klinken omdat ze in Japan gemaakt zijn. Degelijke onderbouwing daarvoor komt nooit voorbij.



Maar bijvoorbeeld een BOSS GE-7 MIJ is toch niet hetzelfde van binnen? Is dat met andere pedalen ook misschien niet zo? Ik hoor ook echt wel verschil tussen de CE-2 MIJ en de MIT versie.

dml
15 februari 2010, 13:56
Maar bijvoorbeeld een BOSS GE-7 MIJ is toch niet hetzelfde van binnen? Is dat met andere pedalen ook misschien niet zo? Ik hoor ook echt wel verschil tussen de CE-2 MIJ en de MIT versie.

Je slaat de spijker op zijn kop. Je hoort verschil, dus de MIJ klinkt anders dan de MIT. Voor velen is "anders" hetzelfde als "beter".

driftkop
15 februari 2010, 14:06
Kijk ook eens op eBay voor een prijsindicatie, ik zag er daar een paar voor meer dan $100.

Ibanez666
15 februari 2010, 14:10
Ik heb nog een SD-1 liggen MIJ met doosje, wat zou die moeten opbrengen?

Pepe
15 februari 2010, 14:12
Vraagprijs is wat anders dan marktwaarde. En Nederland is geen USA, of Duitsland. Op Ebay.nl ga je hetzelfde vangen als op marktplaats en waarom ook niet.

Ibanez666
15 februari 2010, 14:13
Vraagprijs is wat anders dan marktwaarde. En Nederland is geen USA, of Duitsland. Op Ebay.nl ga je hetzelfde vangen als op marktplaats en waarom ook niet.

Ik heb het idee ook dat de Ibanez en Boss hype daar (USA) nog niet helemaal over is in tegenstelling tot hier. Volgens mij komt Duitsland redelijk overeen

robert-gitarist
15 februari 2010, 17:33
Hier is de Boss en Ibanez hype ook niet over hoor Ibanez666 ;)
Ik kom hier ook vaak zat advertenties tegen waarin belachelijke prijzen worden gevraagd voor een simpel pedaal dat nét uit de productielijn is gehaald.
Hoe dan ook, ik heb de DS-1 gekocht van onze TS en ben erg benieuwd hoeveel verschil er te horen is met mijn huidige MIT DS-1 (uit 1988,overgangs model maar schijnt van binnen identiek aan de MIJ versie te zijn...).

Liquid_Metal
15 februari 2010, 17:40
Ik ben er ook wel benieuwd naar. Post de resultaten dus maar als je het pedaal hebt (met een beetje goodwill wordt 'ie morgen op de post gedaan).

robert-gitarist
15 februari 2010, 18:03
Yep is goed, zal ik doen :)
Ik ga ze testen op een Marquis 100 watt top icm. een Epiphone LP Slash met stock humbuckers (Rode Slash les paul, niet het huidige type dus).
Zal kijken of ik tevens wat foto's van de binnenkant kan maken :)

Mesjoggah
15 februari 2010, 19:53
Hier is de Boss en Ibanez hype ook niet over hoor Ibanez666 ;)
Ik kom hier ook vaak zat advertenties tegen waarin belachelijke prijzen worden gevraagd voor een simpel pedaal dat nét uit de productielijn is gehaald.
Hoe dan ook, ik heb de DS-1 gekocht van onze TS en ben erg benieuwd hoeveel verschil er te horen is met mijn huidige MIT DS-1 (uit 1988,overgangs model maar schijnt van binnen identiek aan de MIJ versie te zijn...).

Ze zullen hetzelfde klinken, maken allebei nog gebruik van de Toshiba TA7136 op-amp en waarschijnlijk het ET-28F board, pas in 1994 zijn ze naar een andere op-amp overgegaan. Dus als je al verschil hoort zal het héél minimaal zijn.

robert-gitarist
15 februari 2010, 23:28
Het DS-1 verhaal gaat ook verder voor mij ;)
Als ik over een tijdje nog voor weinig een huidige DS-1 kan scoren dan wil ik die erbij halen en gewoon eens een vergelijking maken tussen die 3. Kan nog ruimer want er zijn 5 of 6 verschillende DS-1 type's maar zover ga ik niet. Kost me gewoon te veel geld (Silver screw DS-1 betaal je grof voor).

BamBuFan1
16 februari 2010, 00:41
Ze zullen hetzelfde klinken, maken allebei nog gebruik van de Toshiba TA7136 op-amp en waarschijnlijk het ET-28F board, pas in 1994 zijn ze naar een andere op-amp overgegaan. Dus als je al verschil hoort zal het héél minimaal zijn.

De componenten die Boss gebruikt(e) hebben vaak toleranties van bv 10 of 20%. Alleen al daardoor kunnen dezelfde pedalen behoorlijk van elkaar verschillen.