PDA

View Full Version : Bevochtiging lucht omwille gitaar



Quicksilver
13 februari 2010, 23:01
Sorry voor het misschien wat korte topic, maar ik vroeg me het wel af..

Ik was vandaag bij Tonika Music in Groningen (slechts even kijken, geen HNGD eerst wat schulden afbetalen dacht ik zo :seriousf:) en het viel mij op dat ze daar een bevochtigingsmachine voor de muur vol gitaren hadden neergezet. Ik vond het klimaat persoonlijk ook zeer aangenaam. Nu de hamvraag: is dit nodig, of komt dit de gitaar ten goede? Ik heb op mijn kamer wel een verwarming maar geen bevochtiging of iets dergelijks.. :???:

Rock Bottom
13 februari 2010, 23:03
Hang zon waterbakje aan je verwarming.

Git Aar
13 februari 2010, 23:07
Een waterbakje helpt nauwelijks. Zelfs natte theedoeken op de verwarming heeft niet veel zin. Mijn hygrometer stijgt enkele procenten als ik 12 natte theedoeken over de verwarming hang per dag. Dat zijn 2 theedoeken die ik 6 keer nat ophang.
Een luchtbevochtiger schijnt 7 ltr p dag te verdampen. Dat zet zoden aan de dijk.
Daar is een bakje aan de verwarming peanuts bij.
Overigens blijft de RL net rond de 50 % hangen bij een kamer temp. van 19 C. Als ik het warmer maak wordt het gelijk stukken droger. Ik raad daarom aan de temp. niet boven de 20 C. te houden.

Quicksilver
13 februari 2010, 23:28
The question is still not resolved.

Maar wel bedankt voor de informatie totnogtoe!
Op mijn kamer is de temperatuur zo'n 22 tot 23 graden (schat ik), mijn moeder vind mijn kamer altijd veel te warm en heb het raam niet vaak open staan. En dan komt ze van een kamertemperatuur van 21,5 graden in de mijne en dan (citaat :seriousf:) 'stikt ze zo'n beetje'

--=HANS=--
14 februari 2010, 12:00
Een wat constante, liefst wat hogere luchtvochtigheid is voor houten instrumenten het beste. Hout is een materiaal dat reageert op luchtvochtigheid, met als ultieme consequentie bij een te lage luchtvochtigheid dat het kan barsten. Te vochtig bestaat bijna niet, als er al te veel vervorming optreedt dan is het bijna altijd te herstellen. Te droog bestaat wel, een scheur of een barst wordt nooit meer massief hout. Het is wel te repareren maar het komt je instrument niet ten goede.
Je kan het aan je gitaar trouwens ook prima horen dat het hout werkt. Bij een stijgende of dalende luchtvochtigheid ontstemt hij namelijk. Kunnen soms behoorlijke verschillen zijn. Je kan het ook voelen aan de uiteinden van de frets, die steken dan net iets meer of minder uit bij de toets.
Door de lange koude periode waarin we nu zitten krijg ik de RL hier in huis zonder grote ingrepen niet meer boven de 30% en nu bewaar ik mijn gitaren dus in hun koffers.
Een eenvoudig hygrometertje kost geen drol en dan weet je precies hoe het er voor staat in je kamer.

Midwolda
14 februari 2010, 20:53
Okee, en als me dat gebeurt, dat het hout van de hals krimpt en de frets steken iets uit?
Moet ik dan wachten tot de luchtvochtigheid weer een tijdje normaal is?
Of komt dat niet vanzelf weer goed en moet dat dan bijgewerkt worden??

Quicksilver
14 februari 2010, 23:07
Okee, en als me dat gebeurt, dat het hout van de hals krimpt en de frets steken iets uit?
Moet ik dan wachten tot de luchtvochtigheid weer een tijdje normaal is?
Of komt dat niet vanzelf weer goed en moet dat dan bijgewerkt worden??

Hout 'ademt' altijd volgens mij.. Als het onder slechte omstandigheden krimpt zal het ook weer uitzetten onder betere omstandigheden lijkt mij.. :hippie:

--=HANS=--
14 februari 2010, 23:43
Okee, en als me dat gebeurt, dat het hout van de hals krimpt en de frets steken iets uit?
Moet ik dan wachten tot de luchtvochtigheid weer een tijdje normaal is?
Of komt dat niet vanzelf weer goed en moet dat dan bijgewerkt worden??

Dan is er verder niets aan de hand, het hout zwelt ook weer als de luchtvochtigheid weer toeneemt. Wat er gebeurt is dat het hout wel reageert op het verschil in luchtvochtigheid en het metaal van je frets niet en daarom voel je dat.

freekick
15 februari 2010, 11:41
als het in de buurt van de 30% komt dan gaan mijn 2 mooiste gitaren de koffer in.
De ene met luchtbevochtiger en de andere met een half appeltje in het klankgat.

Overigens houd ik dan nog twee gitaren zonder koffer over waarvan de ene de andere helft van de appel krijgt.

En de laatste krijgt niks die kan overal tegen.