PDA

View Full Version : Body uit 1 stuk of toch liever doorzagen...?



Cocobolo
13 februari 2010, 21:00
Hoi,

Ik heb een olijfessen blok dat groot genoeg is voor een body uit 1 stuk. nou vraag ik me eigenlijk af of dat altijd de voorkeur heeft, of dat je zo'n blok toch maar beter kunt doorzagen in 2 helften en daarbij 1 van de 2 omkeren om het werken tegen te gaan?

In dit geval is het hout ook nog eens heel duidelijk uit de kern van een boom. Zie foto. Kan dat geen kwaad of is het ook daarom wellicht beter om het blok in 2-en te zagen en verlijmen?

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/olijfessen.jpg

stijnkenens
13 februari 2010, 21:56
Doorzagen en de buitenkanten tegeneen lijmen.
Het hart barst altijd= teveel spanning tijdens het drogen.

Omkeren is niet nodig, de uiteinden zijn perfect kwartiers, dus veel werken gaat dat niet meer doen.


s.

Cocobolo
13 februari 2010, 23:05
Dank Stijn ! :ok:

Git Aar
13 februari 2010, 23:12
Goede info. Nu snap ik gelijk waarom bookmatched toch verschillen in de helften kan geven.

jan jansen
14 februari 2010, 08:03
Doorzagen en de buitenkanten tegeneen lijmen.
Het hart barst altijd= teveel spanning tijdens het drogen.

Omkeren is niet nodig, de uiteinden zijn perfect kwartiers, dus veel werken gaat dat niet meer doen.


s.

Zou het echt nodig zijn?Ik denk dat je het per deel moet beoordelen.Ik heb nu 4 body`s uit een deel liggen (al een jaar ofzo) en die geven geen krimp,alleen is dat niet echt hout uit de kern van de boom....,

jj

Cocobolo
14 februari 2010, 09:29
Zou het echt nodig zijn?Ik denk dat je het per deel moet beoordelen.Ik heb nu 4 body`s uit een deel liggen (al een jaar ofzo) en die geven geen krimp,alleen is dat niet echt hout uit de kern van de boom....,

jj

zijn die blokken bij jou wellicht kwartiers gezaagd? Of zitten daar ook dosse blokken tussen?

Je hebt gelijk dat het per blok bekeken moet worden. Het nadeel van 'doorzagen en de buitenkanten tegen elkaar lijmen' is bij olijfessen dat vaak het wittere hout aan de buitenkant zit, en dan krijg je dus een witte streep in het midden.

Als ik dit hierna volgende blok bijvoorbeeld bekijk, dan vind ik het zonde om het door te zagen. Maar als ik dat zou doen en die buitenkanten aan elkaar plak, dan zou het daarna wel meer kwartiers zijn... Keuzes... ;)

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC02765.jpg

Ik zal het inderdaad per blok bekijken, misschien zelfs even een frontale foto maken en met photoshop er 2 helften van maken en buitenkanten tegen elkaar plakken om te zien of het mooi is. En dan ga ik in de praktijk wel ervaren wat 'werkt' (letterlijk en figuurlijk). In het ergste geval krijg ik bij eentje wat scheurtjes of zo, dat is ook wel op te lossen.

Ik vraag me ook af of het weer scheelt om vrij snel de bodyvorm uit te frezen(inclusief pockets), dan is er nog minder materiaal om krom te trekken wellicht.

no 1 hops
14 februari 2010, 11:22
heb geen idee hoeveel breedte je over hebt maar je zou ook het hart eruit kunnen zagen en dan de rest gewoon weer verlijmen zodat het kleurverschil er niet is.
je bent dan wel de spanning in het hout kwijt.

kan dit verder niet onderbouwen

stijnkenens
14 februari 2010, 11:25
Hoe lang geleden is het hout gekapt?
Ik dacht dat je ongeveer o,5cm per jaar moet rekenen.

Het hangt er natuurlijk vanaf wat er na het zagen en drogen is gebeurd met het hout:

niets: dan staan ze krom, zeker de dosse planken.
zijn ze erna nog gekantrecht en geschaafd, dan ben je er bijna zeker van dat ze niet echt meer een kik gaan geven.


Het ziet er mij toch al body dikte uit, dus als het 'vers' hout is heb je bij die dosse plank een probleem.



s.

barno
14 februari 2010, 11:35
ik ken niet veel van hout maar kan zo'n dikke plak zo dramatisch gaan werken?
Ik bedoel, dat de lak eraf springt of dat je dikke scheuren krijgt? En zorgt het zagen in een bodyvorm op zich er ook niet voor dat het minder zou kromtrekken?

stijnkenens
14 februari 2010, 12:00
Hout moet goed droog zijn voor je het verwerkt naar een gitaar, zelfs zo'n dikke plank kan vervormen.

Hier (http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0&id=117) zie je hoe hout kan vervormen, naargelang waar het uit de boom is gehaald.

De tekeningetjes zijn een beetje overdreven, maar de stamdoorsnede geeft volgens mij een goede weergave.


s.

JacquesLeDick
14 februari 2010, 12:13
Stijn slaat de nagel op de kop! Tussen .5 en 1 cm per jaar. Afhankelijk van houtsoort en droogplaats...

Hout MOET droog zijn eer je er een gitaar uit maakt.
Zou het geen zonde zijn dat er barsten komen na een jaartje?

Ook kan "nat" hout vervormen na dat je de body contour heb uitgezaagd en of de holtes voor electronica freesde. Je kan het zelfs met "droog" hout hebben. Spanningen in het hout....


Cocobolo: Is het hout oven gedroogd geweest of niet? Meestal wat je nu in Benelux kan vinden heeft in een oven gestoken.

TIP ik laat mijn solid body en neck stukken altijd minstens een paar jaar (en nog veel langer eigenlijk) bij mij "drogen" voor ik ermee aan de slag ga.

Maar moet wel zeggen ik bouwde ook al een gitaar uit een "kernstuk" en heeft niet getrokken of gebarsten. Was wel kerselaar die mijn vader 25 jaar geleden kapte en bewaarde om er beeldhouw werken uit te maken...

Cocobolo
14 februari 2010, 12:29
De verkoper had gezegd dat het gedroogd hout was. Ik heb er niet aan gedacht door te vragen, ik heb hem zojuist een mailtje gestuurd of hij meer info heeft (hoe het is gedroogd, hoe lang geleden gekapt enzo...).

jan jansen
14 februari 2010, 12:40
Meestal wat je nu in Benelux kan vinden heeft in een oven gestoken.

...

En toch zijn er nog bedrijfjes die hout wateren na het kappen en gewoon laten drogen bij de lucht en het jaren laten liggen.
De laatste plank (er dwaalt nog ergens een topic van mij op dit forum die nog steeds loopt en die ik binnenkort voortzet)waar ik 4 body`s uit haalde is ook zo gedroogd...

JacquesLeDick
14 februari 2010, 12:41
De verkoper had gezegd dat het gedroogd hout was. Ik heb er niet aan gedacht door te vragen, ik heb hem zojuist een mailtje gestuurd of hij meer info heeft (hoe het is gedroogd, hoe lang geleden gekapt enzo...).

Coolio! Altijd effe checken bij de aankoop. Kan je veel ellende besparen.

JacquesLeDick
14 februari 2010, 12:43
Meestal wat je nu in Benelux kan vinden heeft in een oven gestoken.

...

En toch zijn er nog bedrijfjes die hout wateren na het kappen en gewoon laten drogen bij de lucht en het jaren laten liggen.
De laatste plank (er dwaalt nog ergens een topic van mij op dit forum die nog steeds loopt en die ik binnenkort voortzet)waar ik 4 body`s uit haalde is ook zo gedroogd...

Er zullen er zeker nog zijn dat het zo doen! laat me maar weten waar en ik koop er aan :) Liefst als het langer dan 10 jaar gelegen heeft... maar dat zal niet zo makkelijk zijn....

JacquesLeDick
14 februari 2010, 12:52
Ah nog iets... De meeste houthandelaars zeggen redelijk snel dat het "droog" is. Maar vraag je om het even op papier te zetten haken ze snel af...

Zelfs de Spaanse tonewood reuzen geven je geen garantie. Ik raad aan als je daar aankoopt het minstens 5 jaar te laten liggen.
Mooi hout voor ok prijs... als je het wat tijd geeft...Zeer goede investering...

Van de Madinter site geplukt...

"Product Conditions

- We cannot guarantee that the humidity content of the wood is adequate for its immediate use."

Onderaan deze pagina (http://www.madinter.com/b2c/index.php?page=pp_apertura_page.php&dir=1&md=0&tip=1&url_=condicionescompra.htm&cod=10)

barno
14 februari 2010, 12:57
ik begrijp dat hout goed droog moet zijn. maar stel dat het dat is, moet het dan toch nog verlijmd worden? ik dacht dat het gebruiken van twee gelijmde bodyhelften ook wordt ingegeven door economische factoren (gebruik van minder brede planken mogelijk)

JacquesLeDick
14 februari 2010, 13:06
ik begrijp dat hout goed droog moet zijn. maar stel dat het dat is, moet het dan toch nog verlijmd worden? ik dacht dat het gebruiken van twee gelijmde bodyhelften ook wordt ingegeven door economische factoren (gebruik van minder brede planken mogelijk)

Als het echt droog is zou ik het in 1 stuk laten... Zal meestal veel beter klinken!

Cocobolo
14 februari 2010, 13:15
intussen heb ik de gevraagde info van de houtleverancier terug:

het is 3 jaar geleden gekapt en heeft toen een half jaar gelegen en is toen verwerkt tot planken, heeft een jaar opgelat gelegen en is toen de drogerij ingegaan.
het ligt nu al een jaar droog opgelat.


Klinkt prima toch? :)

jan jansen
14 februari 2010, 13:46
Er zullen er zeker nog zijn dat het zo doen! laat me maar weten waar en ik koop er aan :) Liefst als het langer dan 10 jaar gelegen heeft... maar dat zal niet zo makkelijk zijn....

http://www.inlands-hout.nl/prijzen.html


deze onder ander..

JacquesLeDick
14 februari 2010, 13:48
intussen heb ik de gevraagde info van de houtleverancier terug:

het is 3 jaar geleden gekapt en heeft toen een half jaar gelegen en is toen verwerkt tot planken, heeft een jaar opgelat gelegen en is toen de drogerij ingegaan.
het ligt nu al een jaar droog opgelat.


Klinkt prima toch? :)

Ik zou het proberen in 1 stuk... Het heeft in de droogkamer gezeten... Maar let wel het zou nog kunnen barsten hoor. Maar wie niet waagt niet wint...

stijnkenens
14 februari 2010, 13:53
Lijkt me toch al redelijk droog, maar ja, altijd even oppassen geblazen.
Want droog opgeslagen bij een houthandel betekend meestal buiten.
Dus als je het in je atelier legt kan het toch nog altijd vervormen: veel warmer.

Over dat in 1 stuk laten ...
Ik heb er mijn bedenkingen bij, ik geloof nooit dat iemand met z'n ogen dicht, en enkel op geluid afgaand, kan raden welke body-blank / gitaar uit 1 stuk of 2 stukken is gemaakt.
In een labo kan men het misschien nog bewijzen, maar het menselijke oor ... no way !


Off the record:
De 7th-fan heeft ruw geschat 25 lijmnaden (gelamineerde hals, wings uit 3 delen, scarfjoint en kopfineer, ...) en dat beestje trilt zeer lang door na het aanslaan van een snaar.


s.

JacquesLeDick
14 februari 2010, 15:11
Over dat in 1 stuk laten ...
Ik heb er mijn bedenkingen bij, ik geloof nooit dat iemand met z'n ogen dicht, en enkel op geluid afgaand, kan raden welke body-blank / gitaar uit 1 stuk of 2 stukken is gemaakt.
In een labo kan men het misschien nog bewijzen, maar het menselijke oor ... no way !




s.

:seriousf::seriousf::seriousf:
Ik kan U aan een paar mensen voorstellen... Die het kunnen. Ze horen zelfs dat er een snaar op een gitaar vervangen is geweest... Je hebt nu eenmaal van die weirdo's...
Ik kan het ook niet maar uit ondervinding en als ik de keuze heb ga ik voor 1 piece body's.

Had je 7 string geen doorlopende neck?

ANyways een one piece body heeft meer waarde... de inkoop prijs is ook hoger...

JacquesLeDick
14 februari 2010, 15:17
QUOTE]


http://www.inlands-hout.nl/prijzen.html


deze onder ander..

Cool Cheers Jean!