PDA

View Full Version : Fat Strat HSS



kuk
13 februari 2010, 21:21
Waarom kan men de tone van de humbucker niet regelen op een Fender Fat strat?(HSS)

Midwolda
13 februari 2010, 21:22
Omdat dat zo gesoldeerd is.
Niets let jou om het anders te doen.

Realeigo
13 februari 2010, 21:24
Omdat je bij 90% van de strats niet de tone van de brug kan regelen.

kuk
13 februari 2010, 21:50
Ik dacht dat de humbucker een voller geluid zou voortbrengen maar ze brengt een schel geluid voort vanwaar de naam "fat" dan?
Daar moet toch een reden voor zijn dat ze zo gesoldeerd zijn?
Zou de klank een groot verschil uitmaken tussen een gewone strat brug single coil en tussen een fat strat humbucker positie?Clean,Distortion?

Di Stefano
13 februari 2010, 22:21
De humbucker dient om met distortion gebruikt te worden. Voor clean gebruikt je beter de single coils. Ik heb geen ervaring met de pickups in de fat strat, maar dat ze schel klinken kan ook aan de rest van je setup liggen.

Wabbie
13 februari 2010, 22:33
De humbucker dient om met distortion gebruikt te worden. Voor clean gebruikt je beter de single coils. Ik heb geen ervaring met de pickups in de fat strat, maar dat ze schel klinken kan ook aan de rest van je setup liggen.

Dat is wel heel kort door de bocht hoor. Ik gebruik al jaren singlecoils met behoorlijke oversturing en dat klinkt prima in mijn optiek. Ik heb ook genoeg humbucker gitaren gehoord die echt gaaf clean klonken. Beetje een iets te grove generalisatie.

Anyway, dat die humbucker zo schel klinkt kan liggen aan het type humbucker en de afstelling ( staat die humbucker aan de kant van de hoge snaren soms heel erg hoog tov van de kant van de lage snaren?).

Fender moet geloof ik alle strats met een humbucker fat strats.

kuk
14 februari 2010, 11:06
Het betreft een nieuwe fender std fat strat.
IK speel veel jazz en dacht dat de humbucker een warme sound zou geven,niet dus.

budje
14 februari 2010, 11:23
ik krijg een heel acceptabel jazzy geluid uit mijn strat als ik de neckpickup gebruik en de toon een flink stuk terug draai

maar ik kan dan weer geen jazz spelen :seriousf:

jerome
14 februari 2010, 12:02
IK weet niet wat voor humbucker er in een Fat Strat zit maar het zal me niet verbazen als het een Paf Pro is.
Die zat ook in mijn Fender American Special Series HSS Strat en dat is een humbucker die niet echt warm klinkt.
Maar hij zou wel redelijk vol moeten klinken
Misschien is er iets mis met het element of misschien is ie verkeerd aangesloten?
Of staat die humbucker soms (te) dicht bij de snaren?
Sommige humbuckers klinken veel opener en warmer als je ze wat verder van de snaren afzet.
Maar vergeet ook niet dat een element in brugpositie bijna altijd meer hoog geeft en minder warm klinkt dan een halselement...

kuk
14 februari 2010, 12:24
Het betreft een standard humbucker.
Tuurlijk klinken ze scheller in brugpositie maar waar hoor je dan het verschil tussen een gewone single coil brugelement en de humbucker in nekpositie?(bij clean geluid).
Het is een nieuwe new std strat HSS die ik gekocht heb.

jerome
14 februari 2010, 12:58
Het betreft een standard humbucker.
Tuurlijk klinken ze scheller in brugpositie maar waar hoor je dan het verschil tussen een gewone single coil brugelement en de humbucker in nekpositie?(bij clean geluid).
Het is een nieuwe new std strat HSS die ik gekocht heb.

Een standaard humbucker bestaat eigenlijk niet
In de ene Strat-uitvoering zitten elementen van het merk A en in de andere Strat-uitvoering zitten elementen uit fabriek B
En dan hebben merken A en B ook nog eens heel veel verschillende type elementen
In jouw geval zou het zo maar kunnen dat die humbucker in jouw Strat een DiMarzio is en zoals ik al schreef een Paf Pro type


Maar er moet duidelijk verschil te horen zijn tussen een single coil en humbucker in een Strat.
Een humbucker hoort een stuk voller te klinken
Je kan overigens ook even een simpel testje doen om te kijken of alletwee de spoelen van de humbucker het wel doen;
Je versterker op een laag volume zetten en met een metalen voorwerp, een kleine schroevendraaier of zo, zachtjes tegen de element polen tikken.
Als de spoel goed werkt hoor je een duidelijke tik door je versterker.
Hoor je dat niet, dan is een van je spoelen stuk of niet goed aangesloten of er zit een single coil schakeling op je humbucker die je nog niet ondekt hebt...;)

Realeigo
14 februari 2010, 13:33
IK weet niet wat voor humbucker er in een Fat Strat zit maar het zal me niet verbazen als het een Paf Pro is.
Die zat ook in mijn Fender American Special Series HSS Strat en dat is een humbucker die niet echt warm klinkt.



Een standaard humbucker bestaat eigenlijk niet
In de ene Strat-uitvoering zitten elementen van het merk A en in de andere Strat-uitvoering zitten elementen uit fabriek B
En dan hebben merken A en B ook nog eens heel veel verschillende type elementen
In jouw geval zou het zo maar kunnen dat die humbucker in jouw Strat een DiMarzio is en zoals ik al schreef een Paf Pro type

...of er zit een single coil schakeling op je humbucker die je nog niet ondekt hebt...;)

Dus dan gaan we naar de fender.com (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0144700306) site. Daar zie je duidelijk dat er een "1 Standard Humbucking Pickup (Bridge)
", in zit.

Misschien is het slim om ipv te gaan gokken gewoon ff je verhaal te checken.

Orpheo
14 februari 2010, 13:50
Dus dan gaan we naar de fender.com (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0144700306) site. Daar zie je duidelijk dat er een "1 Standard Humbucking Pickup (Bridge)
", in zit.

Misschien is het slim om ipv te gaan gokken gewoon ff je verhaal te checken.
Jerome heeft gelijk, hoor. een standaard humbucker bestaat niet. dat Fender 't zo noemt, is hun probleem. Want, wat is standaard?

42 awg? 43? 44?
Ceramische magneet? alnico5? alnico2??

Om maar te zwijgen over manieren van windingen, symmetrisch of niet, materiaal van polepieces, etc etc etc etc.

De STANDAARD humbucker, ik ken 'm niet. zelfs de moeder der humbuckers, de PAF, is niet standaard! Geen 2 pafs zijn gelijk, of moet dat verhaal weeeer opgerakeld worden?


ps: hij gokt niet, hij doet een 'educated guess'. Heel veel van de HSS stratjes hadden een PAF pro in de brugpositie.

wellicht moet jij je verhaal eerst checken?

Realeigo
14 februari 2010, 13:57
Jerome heeft gelijk, hoor. een standaard humbucker bestaat niet. dat Fender 't zo noemt, is hun probleem. Want, wat is standaard?

42 awg? 43? 44?
Ceramische magneet? alnico5? alnico2??

Om maar te zwijgen over manieren van windingen, symmetrisch of niet, materiaal van polepieces, etc etc etc etc.

De STANDAARD humbucker, ik ken 'm niet. zelfs de moeder der humbuckers, de PAF, is niet standaard! Geen 2 pafs zijn gelijk, of moet dat verhaal weeeer opgerakeld worden?


ps: hij gokt niet, hij doet een 'educated guess'. Heel veel van de HSS stratjes hadden een PAF pro in de brugpositie.

wellicht moet jij je verhaal eerst checken?

Idd zon standaard humbucker, geen touw aan vast te knopen wat het is totdat je hem uitelkaar haalt. Maar ik weet damn sure dat het geen dimarzio is, want dan hadden ze het er wel bijgezet, want een merkje erbij verkoopt beter.

Orpheo
14 februari 2010, 13:58
Idd zon standaard humbucker, geen touw aan vast te knopen wat het is totdat je hem uitelkaar haalt. Maar ik weet damn sure dat het geen dimarzio is, want dan hadden ze het er wel bijgezet, want een merkje erbij verkoopt beter.

nee, daar heb je zeker wel een punt. neemt niet weg dat 'standaard humbucker' vrij weinig zegt.

Realeigo
14 februari 2010, 14:02
nee, daar heb je zeker wel een punt. neemt niet weg dat 'standaard humbucker' vrij weinig zegt.

Helemaal gelijk aan!

Maar aannames doen of het een paf pro is terwijl je het gewoon ff kunt natrekken zorgt voor verwarring.

Bram+
14 februari 2010, 14:44
'Standard' humbucker wil waarschijnlijk gewoon zeggen 'merkloos Aziatisch ding' o.i.d. Klinkt iets beter dan 'Budget humbucker' of 'Wat voor handen is humbucker'. Ik zou niet zo vallen over de betekenis van het woord 'standard'.

kuk
14 februari 2010, 15:10
Ok what about tone?
Sound van een brug single coil versus humbucker?
:soinnocent:

jerome
14 februari 2010, 16:14
Dus dan gaan we naar de fender.com (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0144700306) site. Daar zie je duidelijk dat er een "1 Standard Humbucking Pickup (Bridge)
", in zit.

Misschien is het slim om ipv te gaan gokken gewoon ff je verhaal te checken.


Helemaal gelijk aan!

Maar aannames doen of het een paf pro is terwijl je het gewoon ff kunt natrekken zorgt voor verwarring.

Sj*s*s man, lekker bijdehand, check voortaan eerst zelf ff dit soort dingen;
Fender laat de meeste elementen gewoon ergens anders maken, bij diverse fabrikanten en in verschillende modellen en dus volgens verschillende specs.
Daarom bestaat er geen "standard" pick up.
Wat ze er waarschijnlijk mee bedoelen is dat dit betreffende pick up "standard" is voor die bepaalde Strat-modellijn


Idd zon standaard humbucker, geen touw aan vast te knopen wat het is totdat je hem uitelkaar haalt. Maar ik weet damn sure dat het geen dimarzio is, want dan hadden ze het er wel bijgezet, want een merkje erbij verkoopt beter.


Je zou inderdaad denken dat ze het er dan bijzetten maar toch hoeft dat niet.
Want zoals ik al schreef heb ik zelf een USA "Strat Special HSS with Floyd Rose"
Volgens de originele specs die bij de aankoopnota zat zit er een Fender DH1 (Fender Spaced) bridge humbucker in
Maar op deze humbucker staat Dimarzio en ik ben er achter gekomen dat het een Paf Pro is.
En ik weet dat Fender wel meer Dimarzio Paf Pro voor hun HSS gitaren gebruikten.
Sommige uitvoeringen/bouwjaren van de Richie Sambora HSS Strats werden ook met deze elementen geleverd en dat stond ook niet altijd letterlijk bij de specs...

Di Stefano
14 februari 2010, 23:29
Dat is wel heel kort door de bocht hoor. Ik gebruik al jaren singlecoils met behoorlijke oversturing en dat klinkt prima in mijn optiek. Ik heb ook genoeg humbucker gitaren gehoord die echt gaaf clean klonken. Beetje een iets te grove generalisatie.

Anyway, dat die humbucker zo schel klinkt kan liggen aan het type humbucker en de afstelling ( staat die humbucker aan de kant van de hoge snaren soms heel erg hoog tov van de kant van de lage snaren?).

Fender moet geloof ik alle strats met een humbucker fat strats.

Ik zeg niet dat je met single coils niet kan scheuren, en humbuckers niet voor clean kan gebruiken. Mijn punt is dat de humbucker in de brugpositie van een strat daar niet bepaald zit voor de clean sounds.


Aan de topicstarter, voor een jazzklank klinkt een humbucker inderdaad warmer dan een single coil maar gebruik je tevens ook best je halselement. Aangezien de humbucker zich in de brugpositie bevindt is deze voor dat doel niet echt bruikbaar.

Di Stefano
14 februari 2010, 23:33
Sj*s*s man, lekker bijdehand, check voortaan eerst zelf ff dit soort dingen;
Fender laat de meeste elementen gewoon ergens anders maken, bij diverse fabrikanten en in verschillende modellen en dus volgens verschillende specs.
Daarom bestaat er geen "standard" pick up.
Wat ze er waarschijnlijk mee bedoelen is dat dit betreffende pick up "standard" is voor die bepaalde Strat-modellijn




Je zou inderdaad denken dat ze het er dan bijzetten maar toch hoeft dat niet.
Want zoals ik al schreef heb ik zelf een USA "Strat Special HSS with Floyd Rose"
Volgens de originele specs die bij de aankoopnota zat zit er een Fender DH1 (Fender Spaced) bridge humbucker in
Maar op deze humbucker staat Dimarzio en ik ben er achter gekomen dat het een Paf Pro is.
En ik weet dat Fender wel meer Dimarzio Paf Pro voor hun HSS gitaren gebruikten.
Sommige uitvoeringen/bouwjaren van de Richie Sambora HSS Strats werden ook met deze elementen geleverd en dat stond ook niet altijd letterlijk bij de specs...

Dat Fender in hun USA reeksen een DiMarzio steekt onder het te vermelden is mogelijk. Maar ik betwijfel of ze dat in hun Mexicaantjes ook zouden doen. De pickups die ze daar voor gebruiken zullen waarschijnlijk wel wat goedkoper zijn.

Terminus
15 februari 2010, 20:59
En nu terug on topic:
Het is al gezegd, maar het is heel simpel. Bijna alle Strats hebben een brugelement waarvan je de tone niet kan regelen. De HSS dus ook. Als je dat wil kun je hem omsolderen zodat dat wel kan.

jerome
15 februari 2010, 21:52
Vreemd eigenlijk dat de tonepot standaard op de neck en mid pick up aangesloten zit en niet op de brigde pick up.
Veel standaard gemonteerde brigde pick up's willen nogal eens scherp klinken vergeleken met de neck en mid pick up dus je zou verwachten dat de tone pot in ieder geval op de brigde pu aangeloten zou zitten....
Aan TS; het is in ieder geval heel makkelijk te veranderen, een beetje solderen dat is alles....

Terminus
16 februari 2010, 22:59
Vreemd eigenlijk dat de tonepot standaard op de neck en mid pick up aangesloten zit en niet op de brigde pick up.
Veel standaard gemonteerde brigde pick up's willen nogal eens scherp klinken vergeleken met de neck en mid pick up dus je zou verwachten dat de tone pot in ieder geval op de brigde pu aangeloten zou zitten....
Aan TS; het is in ieder geval heel makkelijk te veranderen, een beetje solderen dat is alles....

Ik heb het zelf ook nooit echt begrepen, enige uitleg die ik kan geven is dat ze toch ergens 2 pots over moesten verdelen en dat de brugpup als 'lead' pickup werd gezien en dus het meest door de mix zou moeten snijden.

Di Stefano
17 februari 2010, 00:06
Bij de USA reeksen is de tone van de brugpickup wel te regelen. Buiten misschien bij de reissues, wegens "vintagea correct".

Je uitleg is overigens wel correct. Toen de strat werd uitgebracht was het de bedoeling om door naar de brugpickup te schakelen bij solo's goed door de mix te komen.