PDA

View Full Version : Mythe of feit? C-stemming



rudolf
13 februari 2010, 16:16
Ik zit de laatste tijd wat nummers van van Queens of the Stone Age te spelen en die zijn vaak in C-standaard. Maar nou las ik op het oh zo betrouwbare internet dat dat slecht voor je gitaar zou zijn als je em in c-stemming weg zet met wat dunnere snaren.
Is dit waarheid of gewoon weer een fabeltje? Valt 0.11 ook nog onder "dunnere snaren?"

ShredTallicA
13 februari 2010, 16:26
Ik zit de laatste tijd wat nummers van van Queens of the Stone Age te spelen en die zijn vaak in C-standaard. Maar nou las ik op het oh zo betrouwbare internet dat dat slecht voor je gitaar zou zijn als je em in c-stemming weg zet met wat dunnere snaren.
Is dit waarheid of gewoon weer een fabeltje? Valt 0.11 ook nog onder "dunnere snaren?"

Met 'dunnere snaren' word over het algemeen gesproken over 0.09 en 0.08.
De spanning die zulke snaren leveren is een stuk lager dan die van bijvoorbeeld 0.11, waardoor ze al snel modderig klinken en over de frets ratelen. Of het ook echt schade aan je gitaar oplevert weet ik niet, maar ik kan het me opzich wel voorstellen ;)

over het algemeen geld: hoe lager de stemming, hoe dikker de snaren.

DaveItUp
13 februari 2010, 16:30
Bullshit.

Iommi speelde in C# met 0.08 of 9.

ShredTallicA
13 februari 2010, 17:09
Bullshit.

Iommi speelde in C# met 0.08 of 9.

Dat is dan een uitzondering. Maar ga maar eens proberen dingen als slipknot te spelen met .08 snaren :chicken:

Oceanborn
14 februari 2010, 15:15
Bij lagere spanning krijgt de gitaarhals minder tegenkracht waardoor de buiging zal veranderen. Het kan uiteindelijk allemaal, maar je zult je gitaar mogelijk wel af moeten stellen (halspen+intonatie) op je nieuwe lagere tuning/snaarset combinatie.

Dropped tunings spelen IMHO idd lekkerder met dikkere snaren. Nadeel is alleen dat dikkere snaren soms nog wel eens vast komen te zitten in de topkam wat tuning problemen kan geven.

Ik speel zelf in D tuning met en heb daarvoor zonder problemen .011-.049 gebruikt. C zou met die snaar setjes daarmee ook moeten kunnen, maar je kunt natuurlijk ook een .012 setje pakken.

Er zijn trouwens zat tools op internet om je total string tension te berekenen (google: "string tension calculator")

Liquid_Metal
15 februari 2010, 13:17
Dat is dan een uitzondering. Maar ga maar eens proberen dingen als slipknot te spelen met .08 snaren :chicken:

.008 he ;). .08 is dik zat :P.

Ik heb zelf op mijn C-gitaar Ernie Ball Not Even Slinky liggen: 0.012 tot 0.056. En dat voelt erg solide aan. Met een standaard set (voor mij .010 tot .046) gaat het me teveel zwabberen.

ShredTallicA
15 februari 2010, 19:04
Het ligt er trouwens ook deels aan wat je gewend bent, ik speel nu een tijdje met .010 - .046 in drop D en in het begin vond ik dat enorm zwabberen die D... Maar ondertussen speel ik de meeste nummers wel goed mee nu :rockon:

sjoerd5
15 februari 2010, 19:10
Bullshit.

Iommi speelde in C# met 0.08 of 9.

Iommi moest wel met hele dunne snaren spelen omdat hij twee vingertopjes mist.

caliban
16 februari 2010, 08:46
Een 46 E-snaar naar C gestemd, en dan een beetje harder aanslaan. Dan schiet je toon eerst naar D oid, en na een paar seconden pas naar C.

C op de bassnaar heeft minstens 52 nodig vind ik.

Rinze
16 februari 2010, 09:04
Dunne snaren + lage stemming = zwabberen. De hals zal te recht gaan staan. Maar de gitaar kan er niet door beschadigd raken.

Misery Signals
16 februari 2010, 09:35
Ik gebruik voor drop C 11-54 op twee gitaren.
Twee andere gitaren die in E staan, hebben 10-46 liggen.

Drop D nam ik vroeger 10-52.
Full D nam ik vroeger 11-52.
Full C nam ik vroeger 12-54.

MS

caliban
16 februari 2010, 13:17
Ik gebruik voor drop C 11-54 op twee gitaren.
Twee andere gitaren die in E staan, hebben 10-46 liggen.

Drop D nam ik vroeger 10-52.
Full D nam ik vroeger 11-52.
Full C nam ik vroeger 12-54.

MS

54 als dikste snaar heb ik al een tijdje niet meer gekocht, maar ik herinner dat ze me ook goed bevielen voor C en full D. 56 is vrij nipt, speelt fijner als een B gestemd.

HaroldA
16 februari 2010, 13:25
Ik gebruik voor D-drop-C 010-056 of 010-60. Ik heb zelfs een tijdje 011-070 gebruikt, maar da's net iets te dik.

Dunner dan 056 in C zou ik nooit doen.

Braindead
17 februari 2010, 19:25
Tommy Idommi zullen we dan maar zeggen. Ga maar eens triolen ofzo spelen op je lage snaren met een setje 0.09, das echt niks gedaan.


Bullshit.

Iommi speelde in C# met 0.08 of 9.

hezz
17 februari 2010, 19:56
.012 is prima voor C-tuning vind ik. Ik speel ik D-standard tuning, op m'n hollowbody met een kortere mensuur gebruik ik .011, op m'n strat met langere mensuur (staat meer spanning op) gebruik ik "skinny top, heavy bottom" slinkies wat een mix is van .011 bassnaren en .010 'leadsnaren'.

Voor QOTSA (waar ik overigens groot fan van ben) zou ik .012 snaren gebruiken, al lukt het mij ook veel van hun nummers in D-tuning te spelen. Alleen nummers zoals "Sick, sick, sick" heb je wel die open C-snaar nodig, dan drop ik 'em vaak gewoon.

caliban
18 februari 2010, 18:41
QOTSA gaat denk ik vet klinken als je snaren niet strak staan. Zoveel te vuiler zoveel te beter toch :)

hezz
18 februari 2010, 18:59
QOTSA gaat denk ik vet klinken als je snaren niet strak staan. Zoveel te vuiler zoveel te beter toch :)

Van wat ik gelezen heb gebruikte 'ie altijd .013 snaren voor QOTSA, wat naar mijn gevoel nog best wat spanning had in C. Het vuile zoekt 'ie in alles wat maar na zijn gitaar komt en natuurlijk zijn techniek.

caliban
18 februari 2010, 19:40
En de tone knob dichtzetten (niet?)

hezz
18 februari 2010, 21:10
Maybe met zijn gitaar, ik vind het bij mezelf minder lekker klinken met de toon helemaal dicht.

caliban
18 februari 2010, 21:41
Ik heb ooit gehoord: toon een beetje dicht, volume ook, en op nek pickup. Dan door een bigmuff, en dan in een ampeg (nietwaar?)

cerpintaxt
18 februari 2010, 21:43
QOTSA gaat denk ik vet klinken als je snaren niet strak staan. Zoveel te vuiler zoveel te beter toch :)

Ik heb op me LP laats die not even slinky's van eb gezet.
Maar ik vind het zo veel lekkerder klinken dat ik op me gitaar
voor e stemming ook dikkere snaren zetten. je hebt echt meer sustian met dikkere snaren klinkt echt vet.:lp:

caliban
18 februari 2010, 22:21
Ik heb op me LP laats die not even slinky's van eb gezet.
Maar ik vind het zo veel lekkerder klinken dat ik op me gitaar
voor e stemming ook dikkere snaren zetten. je hebt echt meer sustian met dikkere snaren klinkt echt vet.:lp:

Ik ben ook voor dikke snaren maar ook voor strak!

hezz
18 februari 2010, 22:22
Ik heb ooit gehoord: toon een beetje dicht, volume ook, en op nek pickup. Dan door een bigmuff, en dan in een ampeg (nietwaar?)

Dat zal zeker ook waar zijn, heb dat ook vaker gelezen. Ik denk dat Josh niet één bepaalde set heeft die zijn sound definieert.

Daarom is 'ie ook zo geheimzinnig over zijn setup, hij wil dat mensen zelf hun sound vinden i.p.v zich te laten inspireren door anderen.

caliban
18 februari 2010, 23:31
Of omdat hij te veel zuipt om te herinneren waar hij op speelt :seriousf:

hezz
19 februari 2010, 12:30
Of omdat hij te veel inhaleert om te herinneren waar hij op speelt :seriousf:

http://www.youtube.com/watch?v=xS3cN2SMXHI :rockon:

caliban
19 februari 2010, 13:55
Of snuift.