PDA

View Full Version : Sanox Sound Creator: japanse '70ies



Laser
13 februari 2010, 14:56
Wat ik vond:
een oude Japanse Sanox Sound Creator.
Er is weinig informatie over te vinden, einde zeventiger jaren gemaakt.
Wat me over de schreef haalde om ze aan mijn collectie toe te voegen:
- de looks: hout, hout hout! en allemaal massief
- thru-neck constructie, met veel sustain
- nog verzorgd uiterlijk
- alles nog in originele toestand.

Geen nummering te vinden, ook niet in het electronica gedeelte achteraan. Heb de elementen nog niet uitgenomen, misschien vind ik daar informatie terug. Zero-fret.

Indien iemand hierover meer weet: graag zou ik meer te weten komen hierover.

Er is nog wat werk aan: intonatie en actie corrigeren, één pot kraakt nog wat en draait wat moeilijk. Heeft meer dan 15 jaar stil gelegen. Verder werkt alle electronica nog naar behoren.

Klik op de kleine foto om meer groot formaat foto's te zien.

http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/Sanox%20Sound%20Creator%20electric%20guitar/th_DSCN8204.jpg (http://s232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/Sanox%20Sound%20Creator%20electric%20guitar/?action=view&current=DSCN8204.jpg)

blademan
13 februari 2010, 15:43
mooi ding hoor!!

Chocola
13 februari 2010, 16:06
Wietse en Geert kunnen je denk ik meer over deze gitaar vertellen.

Ziet er leuk uit!

geert1976
13 februari 2010, 17:28
hhhmja, ik ben ze wel eens tegengekomen, laatst nog eentje in Deventer.

Zijn nette afgewerkte gitaren en ik vind/vond ze erg goed, ze hebben ook strat -en telekopiën gemaakt.

Ik weet zo niet welke fabriek ze daadwerkelijk maakte, wellicht dat Wietse dit weet.

Jouw gitaar is een gitaar uit eind jaren 70/begin 80, toen dit soort necktrough gitaren hoogtij vierden.

Edit: de mechanieken lijken erg veel op de mechanieken die op de betere Maya gitaren zaten, maar dit wil niet zeggen dat deze gitaar door Maya is gemaakt.

schwalbe
13 februari 2010, 17:42
Alembic kopie??

Keesz
13 februari 2010, 18:56
apart merk, hebben ook een hoop kopieen gemaakt (er is hier iemand op t forum die een fender lead kopie van sanox heeft)

de holy grail van die sanoxen zijn die ubervette mockingbirds met een sloot elektronica er op.

Kan ze zelf niet echt plaatsen qua fabrikant. doen me qua bouw een klein beetje aan yamaki of rokkoman denken

wietse
13 februari 2010, 19:20
dat is waarschijnlijk een highend kawai, lijkt erg op de F-III en de F-V series 1982 t/m1985 ( verder gaat mijn catalogus materiaal niet :D) kwa electronica, constructie en headstock.
die van de TS heeft een langere onderste hoorn en een iets scherpere punt onder bij de kont.
maar kawai heeft enorm veel geproduceerd en lang niet alle modellen stonden in de catalogus.
en dit kan best een later model uit 87'oid zijn.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/cat_1984kawai_page03.jpg

Rock Bottom
13 februari 2010, 19:39
Doet mij heel veel denken aan el maya of the kasuga

wietse
13 februari 2010, 19:52
Doet mij heel veel denken aan el maya of the kasuga

de the kasuga die ik ken die er op lijken is de scorpion, body vorm en controls zijn weer anders, wel een vreemd tailpiece dat een ronding heeft.
zoals bij deze sonax.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/cat_1979kasuga_scorpion_page02.jpg

Rock Bottom
13 februari 2010, 20:21
Heel lang een scorpion gehad en daar deed hij me ook veel aan denken maar nu ik terugkijk is de hals anders gelamineerd.

Laser
13 februari 2010, 21:50
Dat is al veel mogelijke informatie in korte tijd! Dank allemaal.

Het blijft een obscuur Japans merk... daar werden toen zoveel kleine merken gebouwd - of reeksen gebouwd - door grotere fabrikanten dat een kat haar jongen er niet meer vindt..

geert1976
13 februari 2010, 21:55
Tja Japanners hebben de eigenaardigheid om aan multibadging te doen, waardoor het af en toe moeilijk te ontcijferen is, wie de gitaar heeft gemaakt

BWilbertK
26 september 2011, 15:55
Ik kan aan zo'n Lead copy van Sanox komen,
kan iemand hier misschien meer vertellen of dit wat voorstelt qua kwaliteit enzo? Er is erg weining over te vinden.
Alvast bedankt