PDA

View Full Version : keuze van multieffect.



Flor
13 februari 2010, 09:13
Ik ben op dit moment aan het overwegen om over te schakelen van een pedalboard naar een multieffect.
Reden : ik ben de enige gitarist in de band en de stijl die we spelen vraagt wel nu en dan eens een speciaal effect. Ik heb momenteel 4 pedals op het board staan. Ben ik best tevreden mee maar is beperkt.
Puur uit financiële overwegingen (muziek is een hobby, geen beroep) vind ik het niet verantwoord om 15 pedals te kopen etc...
Ik twijfel tussen een Vox tonelab LE, Line 6 pod live of een boss me-70.
Klinkt allemaal te gek in de shop, maar eigenlijk moet je die dingen eens een paar weken gebruiken om echt te weten welke de tofste is.
Ik ben wel geen programmeur, eerder een knoppendraaier die veel met geluiden bezig is. Die ME-70 lijkt mij de wel de aantrekkelijkste eerlijk gezegd.
(je kan er ook enkelspoelelementen mee omtunen naar dubbelspoel etc..)
Zijn er hier mensen die mij een paar interessante verhalen en ervaringen hierover kunnen vertellen? Misschien zijn er nog andere apparaten die in aanmerking komen?
ps : voor mij is het aantal heavy distortions niet bepalend voor de kwaliteit van de plank. Ik speel geen metal. Wel indie/poprock.
de groeten en dank bij voorbaat

Rinze
13 februari 2010, 09:22
Als je al een versterker hebt waar je tevreden over bent zou je naar multi-effecten kunnen kijken. De Line 6 en de Tonelab zijn modelers, waarin dus ook versterkers nagebootst worden, dat zou je dan niet nodig hebben.

Kijk ook eens naar de Line 6 M9, of de TC Electronics Nova System. Die zijn meer specifiek bedoeld om een zooi effe3cten voor je versterker te vervangen.

deefke666
13 februari 2010, 09:53
hallo flor, en welkom hier ;)

ik heb vele jaren alleen maar met multi effecten gespeeld, voornamelijk
omdat ik meestal covers speel en omdat ik op deze manier voor een redelijke prijs toegang had tot zogoed als alle bestaande effecten en omdat het op die manier mogelijk is om voor elk nummer en apparte patch te maken... ik gebruikte die multi effecten meestal rechtstreeks in de pa...
ik heb altijd door de GT serie (ik heb de 3 5 8 en 10 gehad) van boss gespeeld met uitzondering van een floorpod die ik als back-up gebruikte...

het grote nadeel is dat je wel redelijk wat tijd in het programmeren moet steken, het is perfect mogelijk om een goed tot heel goed geluid eruit te krijgen maar dat kost nogal veel tijd dus dat moet je ervoor over hebben...
ook klinkt het net niet zo goed als losse pedaaltjes

ik ben nu een goed jaar geleden terug overgestapt naar losse effecten en een amp, vooral omdat ik meestal maar een paar effecten uit die GT gebruikte en omdat de verschillen tussen de meeste patches die ik gebruikte zo miniem waren... er waren eigenlijk maar een stuk of vijf patches die ik gebruikte...

als je echt heel veel verschillende geluiden gebruiken wilt dan is een multi effect wel de oplossing naar mijn mening, om te weten welke het beste bij jou past kan je het beste eens gaan testen...


grtz d

Flor
13 februari 2010, 10:41
Dank voor de reacties,
inderdaad, moeilijk om over te stappen naar een multieffect als je gewoon bent met losse pedalen te werken. Ik heb nu een bluesdriver, Tubescreamer, GE-7, analog delay artec (niet zo goed) en een stemapparaat. Mijn footswitch van de Epiphone Blues Custom erbij en mijn board staat al vol. Ik zou nog een compressor, wah wah erbij willen...minstens.
Maar die boss ME-70 spreekt mij aan, heeft er daar iemand ervaring mee?
Ik kan mij wel voorstellen dat die niet de kwaliteit van TC harmonics biedt..
Ik heb die van TC harmonics bekeken en klinkt inderdaad super, maar geen expressiepedaal/wah wah erbij. Die van Line 6 (M9) is ook interessant.
Het programeren schrikt mij niet af....het mag alleen niet te moeilijk zijn.

harrie-beton
13 februari 2010, 11:21
De effecten van de m series van line6 zitten ook in de pod series.
Weet je budget niet maar een line6 pod xt live of de nieuwere x3 live zijn hele veelzijdige apparaten met een goede wahwah (meerdere soorten) en volume. Uit mijn hoofd zijn er 54 effecten aanwezig en kunnen 7 of 8 tegelijk en bij de x3 via dual tone mono geschakeld nog meer tegelijk.

Als je een goed klinkende amp hebt moet je alle geluiden programmeren zonder amp simulatie.

Rinze
13 februari 2010, 12:00
Volgens mij heeft de X3 al iets van 90 effecten en binnenkort met de nieuwe update nog meer: http://line6.com/podx3version2/ al duurt dat al wel een poosje.

Flor
14 februari 2010, 08:50
Inderdaad, de POD XT LIVE is een goed apparaat. Ik heb een paar jaar geleden eens een gelegenheidsbandje uit de grond gestampt om een paar eighties/90ties covers te doen ter gelegenheid van mijn ega haar verjaardag. Ikhad daarvoor een POD XT live van onze bassist gebruikt. Ik was eerlijk gezegd onder de indruk van de sounds. Ik heb wel veel tijd met programmeren doorgebracht maar was ook fun. Dus die is eigenlijk nog altijd actueel... De X3 versie zal beter zijn veronderstel ik..budget speelt wel een zekere rol maar ik zal dat ding kopen om een lange tijd te gebruiken. En mijn favoriete pedalen (tubescreamer/bluesdriver/GE-7 doe ik toch niet weg, het zou zonde zijn.
Ik zag ook in de film over Tom Barman (Deus) dat Mauro de line6 POD Live gebruikt (toch zeker tijdens repetities), en dat klinkt als een bel.
Misschien ga ik eens op de 2dehandsmarkt kijken...ook interessant.
Andere suggesties zijn zeker welkom.

Mr. Dynamite
14 februari 2010, 13:14
U hebt PM ;)


Psst, kijk hieronder eens :sssh:

ACSlater
14 februari 2010, 13:54
Die ME-70 lijkt mij de wel de aantrekkelijkste eerlijk gezegd.
(je kan er ook enkelspoelelementen mee omtunen naar dubbelspoel etc..)
Zijn er hier mensen die mij een paar interessante verhalen en ervaringen hierover kunnen vertellen?

Stel je hiervan niet teveel voor. Je kunt een Les Paul niet laten klinken als een Strat en vice versa. Op de M50 vond ik de "acoustic sim" nog wel redelijk klinken maar de rest was niet echt bruikbaar. De effecten zijn wel leuk en makkelijk in te stellen. Ik heb nu een M13 en die effecten zijn toch wel heel wat beter. De M50 heb ik wel altijd met plezier gebruikt. Omdat ik een hekel aan programmeren heb gebruikte ik het ding altijd als losse pedaaltjes. Dat hield dan wel in dat ik maar 1 delay per nummer kon gebruiken. een nadeel wat in tegenwoordig niet meer heb.

grayfink
14 februari 2010, 14:10
Als je zegt dat je geen programmeur bent maar meer een knoppendraaier, lijkt mij een Line6 M9/13 toch wel het aangewezen apparaat. "Bonehead simple!" staat op de doos. Dat klopt, want ik kan er ook mee overweg.

Flor
14 februari 2010, 16:41
hallo Mr Dynamite,
Dank voor de aanbieding van de ME-50. Reeds getest vroeger maar te lange stiltes tussen het omswitchen van het ene effect naar het andere.
vg
Piet

ThaBluesBreaker
14 februari 2010, 17:02
oh laat maar zitten ... -edit-

Flor
14 februari 2010, 19:01
Dank iedereen voor al die info.
Mij lijkt het heel erg interessant dat een apparaat nieuwe 'sounds" kan downloaden van het net...want een multieffect vermindert snel in waarde door de snelheid van de evolutie.
De Line 6 pod live xt kan dit (de x3 ook maar is wel duur)....
Kan de M9/M13 dit ook en zijn er nog andere merken die dit systeem hebben?

grayfink
14 februari 2010, 20:28
Ook voor de M9/13 zijn upgrades te downloaden.

Flor
14 februari 2010, 22:15
goed dat je die M9/M13 kan upgraden.
Ik denk dat het een POD XT LIVE second hand gaat worden...ik wil die expressie/wah wah pedaal er ook bij. Voor 250 Euro heb je eigenlijk een compleet arsenaal aan mogelijkheden. Lijkt mij wel wat. En ik hou lekker mijn tubescreamer en bluesdriver + GE-7. Die 3 pedalen hebben mij al heel gelukkig gemaakt.
bye en tx

TimS
14 februari 2010, 22:20
Als je je drivepedalen en Ge-7 wilt blijven gebruiken zou ik juist voor de M9 gaan in plaats van voor een apparaat waarvan je de helft van de functies niet gebruikt maar wel voor betaalt... De M9 kan je volgens mij ook gewoon 2 expressiepedalen op aansluiten en een wah heb je al voor 50 euro tweedehands. Met zo'n set heb je waarschijnlijk een veel beter geluid.