PDA

View Full Version : Wanneer laten jullie frets vlakken?



Klopgeest
12 februari 2010, 21:09
Hoi,

Wanneer laten jullie frets vlakken? Echt meteen als je ook maar een heel klein lijntje in de fret ziet komen of pas als het echt meer een gleufje wordt?

Ik heb ooit 's gelezen dat hoe sneller je er bij bent hoe minder er natuurlijk v/d fret af hoeft, en hoe langer je frets mee gaan.

Dit brengt me op vraag 2: Hoe vaak laten jullie dit doen?

Ik doel nu vooral op mensen die vrijwel elke dag spelen, of in elk geval meerdere malen per week op dezelfde gitaar spelen. Ik weet natuurlijk dat het dan nog individueel verschilt (speel stijl, etc...).

M@rtijnd
12 februari 2010, 21:48
Volgens mij, moet je het spelen met roestige snaren ook meerekenen. Mij is in elk geval verteld dat mijn frets gevlakt moesten worden omdat ik een tijd te lang met te oude snaren doorgespeeld zou hebben en dat de frets daar veel onder geleden hadden.

barno
12 februari 2010, 22:02
omdat ik tegenwoordig op veel verschillende gitaren speel, is het bijna niet meer aan de orde, maar vroeger liet ik frets nooit vlakken: ik speelde tot het op was en dan herfret

budje
12 februari 2010, 22:05
Ik heb t een keer laten doen, omdat bij een crash op t podium een van mijn snaren een afdruk in een fret achterliet. Een keer in 32 jaar spelen is ook niet echt veel geloof ik he :D

Rinze
12 februari 2010, 22:07
Ik vlak als smalle slijtplekke opdrukken bemoeilijken, daarnaast ook wanneer die smalle of bredere slijtplekken ervoor zorgen dat de snaar te snel aanloopt op de volgende fret.

Het hangt van allerlei factoren af hoe lang dat duurt, naast het materiaal van de frets met name van je techniek. Ik ken mensen die met een paar keer per week spelen een setje frets in een half jaar verkloten, als je een goede techniek hebt en niet te veel kracht uitoefent met je grijphand kun je er heel lang mee doen.

barno
12 februari 2010, 22:13
Ik vlak als smalle slijtplekke opdrukken bemoeilijken, daarnaast ook wanneer die smalle of bredere slijtplekken ervoor zorgen dat de snaar te snel aanloopt op de volgende fret.

Het hangt van allerlei factoren af hoe lang dat duurt, naast het materiaal van de frets met name van je techniek. Ik ken mensen die met een paar keer per week spelen een setje frets in een half jaar verkloten, als je een goede techniek hebt en niet te veel kracht uitoefent met je grijphand kun je er heel lang mee doen.

techniek, weetnie hoor. Da's een beetje een dubbelzinnig begrip in de rock. hangt eerder af van je speelstijl. SRV was een grote fretslijter, oke, zijn techniek is niet academisch, maar wel de enige waarmee je het geluid enz krijgt waarvoor hij geroemd wordt.

RazorBlade
12 februari 2010, 22:44
Hoi,

Wanneer laten jullie frets vlakken? Echt meteen als je ook maar een heel klein lijntje in de fret ziet komen of pas als het echt meer een gleufje wordt?

.

in 30jr nog nooit laten doen, op geen van me gitaren (meeste hep ik meer dan 10 jaar in bezit).. en ik speel nie ech zachies :seriousf: en doe ook nie echt rustig ermee. Maar ik zou het wel overwegen zoals budje is overkomen dat er na een val een dusdanige streep inkomt dat de snaar hikt op die plaats.. maar anders.. nee, tis ook een kwestie van goed voelen/kijken/proberen als je koopt..

Noid
12 februari 2010, 22:45
Ik heb ooit 's gelezen dat hoe sneller je er bij bent hoe minder er natuurlijk v/d fret af hoeft, en hoe langer je frets mee gaan.


Ik denk dat dat niets uitmaakt. Het slijten is immers afhankelijk van van het gebruik als hij gevlakt is is de fret niet ineens harder geworden, waardoor hij daarna minder hard slijt (stel dat hij na 100 uur spelen 0.1 mm slijt, en na 200 uur 0.2 mm is gesleten, dan maakt het ook niet uit of je de frets 2 keer na 100 uur, of 1 keer na 200 uur laat vlakken) Ik denk zelfs dat je sneller door het vlees van de fret heen bent als je ze eerder (en dus ook vaker) gaat vlakken, omdat bij het vlakken wat meer materiaal weggehaald zal worden dan echt nodig is.



Dit brengt me op vraag 2: Hoe vaak laten jullie dit doen?

Zo lang mogelijk doorspelen, totdat het teveel bijgeluiden en andere ongemakken (dood vallende noten) oplevert. Dan afhankelijk van het vlees wat nog op de frets zit: vlakken, of een nieuwe hals bouwen (nog nooit een refret gedaan, moet ik toch ook maar eens proberen, waarschijnlijk minder werk).

robzilla
12 februari 2010, 23:01
Mijn LP (die ik het meest bespeel) heeft rond de 12e t/m 15e fret flinke slijtage. Enkele frets zijn echt best wel plat en breed aan het worden en sinds een week of vier begin ik ook te merken dat benden moeilijker gaat. Sneller aanlopen etc.

Tot wanneer kan je vlakken en waneer is het tijd voor nieuwe frets?

barno
12 februari 2010, 23:05
Mijn LP (die ik het meest bespeel) heeft rond de 12e t/m 15e fret flinke slijtage. Enkele frets zijn echt best wel plat en breed aan het worden en sinds een week of vier begin ik ook te merken dat benden moeilijker gaat. Sneller aanlopen etc.

Tot wanneer kan je vlakken en waneer is het tijd voor nieuwe frets?

ik ga net beginnen aan herfret van mijn 135. die heeft vanaf fret 3 tot 12 op sommige plaatsen serieuze dips. punt is dat je bij het vlakken eigenlijk alles moet nivelleren tot op het niveau van de diepste put. daarom begin ik daar niet aan.

bat
12 februari 2010, 23:08
Ik vlak als smalle slijtplekke opdrukken bemoeilijken, daarnaast ook wanneer die smalle of bredere slijtplekken ervoor zorgen dat de snaar te snel aanloopt op de volgende fret.

Het hangt van allerlei factoren af hoe lang dat duurt, naast het materiaal van de frets met name van je techniek. Ik ken mensen die met een paar keer per week spelen een setje frets in een half jaar verkloten, als je een goede techniek hebt en niet te veel kracht uitoefent met je grijphand kun je er heel lang mee doen.
Same here. Van mijn strat heb ik na een jaar of 10 de frets laten vlakken omdat een paar frets net te diepe sleufjes hadden met als gevolg aanlopen op de volgende fret. Inmiddels zijn we al weer zo'n 5 jaar verder en nog geen centje pijn.