PDA

View Full Version : Sandberg stratocaster UNIEK!



guitarchris
12 februari 2010, 19:59
Vandaag ben ik bij Rob Timmer(Bass Gallery Beilen) geweest.

Hij had daar een unieke gitaar staan. Het prototype van de nieuwe Sandberg California strat, de naam weet ik niet zeker.
Ik heb deze uitgeprobeerd en vond hem geniaal spelen. Voor bassen is Sandberg denk ik wel de grote concurent van Fender, en zoals ik het kan beoordelen zijn ze zelfs beter dan Fender(!) zo ook deze gitaar.

Hij klinkt niet alleen te gek, voelt goed aan, hardware prima in orde!
De brug hebben ze zelf ontworpen en blijft goed in stemming, zelfs bij diepere duikvluchten. De stemmechanieken zijn voorzien van een locking systeem.

Ik ben zelf niet van de relics, maar vond dit een erg knap staaltje oud maken. Craquelé in de lak lijkt enorm realistisch.

De standaard kost rond de 1150 euro en de relic rond de 1350.. Zeker de moeite waard om te checken..

Ik kan het kabeltje van mn camera helaas niet vinden anders had ik foto's toegevoegd!

benwave
12 februari 2010, 21:14
Komt bij mij de vraag spontaan op.. Zouden er toch nog wel gitaren te vinden zijn die "slechter" zijn dan Fender ?

guitarchris
13 februari 2010, 00:14
Goede vraag.. Volgens mij heeft Fender iets teveel air in de reet! ;)

roel-snip
13 februari 2010, 00:30
Afgelopen maandag was er een excursie naar de Sandberg fabriek , en ik heb het genoegen gehad er even op te spelen. Wordt mijn eerstvolgende aankoop.
Fantastische gitaar , en volledig handgebouwd. Die mensen bij Sandberg zijn nog echte liefhebbers.

aaronstonebeat
13 februari 2010, 00:47
Als 't goed is, ga ik 'm morgen even bekijken. Ben erg benieuwd!

geert1976
13 februari 2010, 11:58
Komt bij mij de vraag spontaan op.. Zouden er toch nog wel gitaren te vinden zijn die "slechter" zijn dan Fender ?

oh ja hoor.

Tis Nederlands he, als iets goed is, iets zoeken wat beter is, om daarmee te bashen.

vincent136
13 februari 2010, 12:02
Ik heb ook, net zoals Roel Snip, de Sandberg fabriek bezocht maandag. Bovendien was ik gisteren ook bij The Bass Gallert (je speelde mooi Chris, klonk lekker over die Glockenklang amp) en hij klinkt heerlijk. Ik heb foto's van het bezoek aan de fabriek en de gitaar:

http://lh5.ggpht.com/_6drgtbtp9Mc/S3G-KvrVtnI/AAAAAAAAEnI/k3LbBV1wO4w/s512/DSC02437.JPG
Het gaat om de voorste strat. Het zijn nog prototypes om te presenteren op de Musik Messe o.i.d.

Nog een foto:
http://lh5.ggpht.com/_6drgtbtp9Mc/S3G-mBorH-I/AAAAAAAAEo4/bHqz2FXY2zw/s640/DSC02464.JPG

Dat zijn nog es exclusieve foto's ;)

Wabbie
13 februari 2010, 13:32
nais! Ik ken de Sandberg bassen inderdaad wel, die zijn echt supergoed en lekker betaalbaar. Als die strat ook zo goed is wordt dat zeker wel een nieuw GAS object. Waren er nog plannen voor meer modellen zoals een tele of bijvoorbeeld *hoop* zoiets als een Bass VI?

Is die Sandberg fabriek dan zo te bezoeken ofzo? Lijkt me wel leuk om daar eens te kijken hoe het er nu aan toegaat. Hopelijk ga ik deze zomer nog een kijkje nemen bij Warwick in Markneukirchen( een vriend werkt daar bij de customshop) dus dan kan ik leuk vergelijken.

vincent136
13 februari 2010, 13:45
Als je contact opneemt met Rob Timmer van The Bass Gallery kun je je opgeven voor een excursie. Dan ga je vanuit Beilen met een touringcar naar Sandberg (4 uur rijden) en dan krijg je een exclusieve rondleiding ed.

Ik weet niet of het te bezoeken is in je eentje.

Ook niet onbelangrijk: de Strat kost iets van 1100 euro, de masterpiece 1300 euro. Ik heb gezien hoe ze helemaal gebouwd werden en het is, behalve het zagen v/d body, allemaal handwerk. Alles wat met afwerking en detail te maken heeft doen ze daar met gde hand, het hele precisie werkt zoals de body, de gleuven voor elektronica, de 'uitholling' waar de hals op komt, dat gebeurd met een machine, omdat die gewoon nog preciezer is.

Vakwerk! Alles is dus 'custom shop'. Ze maken daar ook gewoon bassen en nu dus ook gitaren, helemaal naar wens. Dus als je een kleurstelling wilt, een matched headstock, enzovoort, alles kan.. heerlijk. En het is nog betaalbaar ook.

Wabbie
13 februari 2010, 13:56
Ah, cool moest ik maar eens wat mensen ronselen hier in de buurt. Gaaf dat nu in gitarenland dit soort kleine bouwers ook een beetje beginnen door te dringen. Ik heb zelf een Maruszczyk jazzbass, dat is ook een handgebouwd instrument voor nog geen 1300 euro.

Al enig idee wanneer deze strats te testen zijn in de winkels? Mijn trouwe 20 jaar oude strat is misschien ondertussen wel een beetje aan vervanging toen.

vincent136
13 februari 2010, 14:04
Er staat nu eentje in Beilen. Mail anders even naar Sandberg of stuur The Bass Gallery ff een mailtje. Tot nu toe maken ze alleen stratjes, maar er gaan nog meer modellen komen.

aaronstonebeat
13 februari 2010, 18:13
Ik heb vanmiddag gespeeld op die gitaar. Klinkt en speelt uitstekend!

Ik ben geen fan van relic, maar het ziet er op dit exemplaar erg geloofwaardig uit; ook een paar andere relics van Sandberg zijn behoorlijk overtuigend.

Uitstekend handgebouwd spul voor relatief weinig geld. Sandberg lijkt me helemaal goed.

Hendriks
13 februari 2010, 18:20
Mijn trouwe 20 jaar oude strat is misschien ondertussen wel een beetje aan vervanging toen.

20 jaar , dan zijn pas net ingereden.

aaronstonebeat
13 februari 2010, 20:01
Over inrijden gesproken, ik hoorde vanmiddag dat de instrumenten bij Sandberg worden 'ingetrild'. Ik geloof dat het erop neerkomt, dat een gitaar of bas zo'n uur of honderd in de directe nabijheid van een forse luidspreker wordt geplaatst en blootgesteld aan specifieke frequenties. Dat schijnt meetbaar het resoneren van het hout ten goede te komen.

Wabbie
13 februari 2010, 20:04
20 jaar , dan zijn pas net ingereden.

true, maar een tweede strat is altijd fijn, en soms heb je gewoon een GAS excuus nodig toch?



toch????

roel-snip
13 februari 2010, 20:04
Ze zijn bij Sandberg ook bezig met oa een tele en een les paul achtig model. De les paul waren ze nog mee aan het bijschuren voor de definitieve vorm , dus het zal nog wel een poosje duren voordat die in de winkel ligt. Ben deze middag met Aaron bij Rob geweest , en ik moet zeggen , nu ik hem ook gehoord heb ,
hij klinkt als een echte zestiger jaren strat. En met een push/pull schakeling om
het midden element en de brug als humbucker te schakelen. Ik ben nog nooit zo positief over een gitaar geweest als deze.( en dan is dit een prototype , er is al een nieuwe brug ontwikkeld )

beruk
13 februari 2010, 20:13
http://lh5.ggpht.com/_6drgtbtp9Mc/S3G-KvrVtnI/AAAAAAAAEnI/k3LbBV1wO4w/s512/DSC02437.JPG
[/img]

Dat zijn nog es exclusieve foto's ;)

Ja zeker, omdat er zoals vaker niet de moeite wordt genomen een paar lefty modellen in het rek te hangen, :stop:

guitarchris
15 februari 2010, 12:41
Misschien is de foto in spiegelbeeld?? Je weet het niet!