PDA

View Full Version : Samenvattend boek met tools, jigs, tips 'n tricks en builds



Zatar
12 februari 2010, 17:42
Beste mede gitaarnet'ers,

Ik heb het (eindelijk) in men hoofd gekregen om volledig van nul af enkele gitaartjes te gaan maken. Hetgeen jullie vast kunnen beamen is het feit dat verschillende tools en jigs onmisbaar zijn bij het bouwen.
Diezelfde tools en jigs zie je dan op verschillende fora tevoorschijn komen.... en later ook weer verdwijnen. En daarmee bedoel ik dan bv. "photobucket account inactive", enzovoort.

Nu zou ik een samenvattend boek willen maken waar alle mogelijke tools en jigs in terug te vinden zijn, alsook tips 'n tricks en verschillende builds.
Die builds zouden daarbij natuurlijk voor ieder een stimulans kunnen zijn op zowel artistiek vlak, alsook voor het kleine 'pushke' dat nog nodig zou zijn om er zelf aan te beginnen.

Dit boek zou ik dan op mijn site (en indien dit teveel trafic oplevert op nog enkele andere sites of plaatsen zoals megaupload, enz) zetten. Geheel gratis natuurlijk. Zo sterft de kennis niet uit met de tijd. Het zal te downloaden zijn in word en pdf vorm zodat je eventueel zelf kan aanvullen.

Bij deze wil ik jullie vragen:

Hebben jullie links naar verschillende tools 'n jigs? Ik heb er al vele (fret buzz locating, radius blocks, fret bender, side bender, ....) maar ik kan evengoed dé beste over't hoofd gezien hebben.
Aan degenen die hier tools, jigs of tutorials geplaats hebben: Is het oke als ik ze in mijn boek verwerk?
Nog interessante builds tegengekomen?


Ik begin met een engelse versie en zal ze eveneens vertalen naar het nederlands.

Ik dank u voor uw aandacht! ;)

Dommedik
12 februari 2010, 18:44
Ik zou dan graag gebruik willen maken als het af is;) Goed idee man!:ok:

gengar
12 februari 2010, 20:49
goed idee! Als ik zo bedenk wat ik op dit gebied al allemaal heb gelezen zou dit wel eens het dikste boek ooit kunnen worden. Maar wel te gek, zo'n soort naslagwerk.

Tools en jigs:
- Om te beginnen heeft het MIMF forum een apart forum deel dat alleen al hieraan wordt besteed
- Jigmaster der masters is chris Paulick, misschien een linkje naar een deel van zijn video's
- Je kunt natuurlijk proberen om alle youtube filmpjes op dit gebied in kaart te gaan brengen.

Wat ik me afvraag is hoe je wil proberen om filmpjes te gaan gebruiken en niet meer het probleem te hebben dat deze op een gegeven moment weg zijn, verplaatst, etc. ? (als je een boek maakt zonder media is dat natuurlijk niet zo'n probleem)

- www.customguitarvideo.com
- check ook binnen dit forum bij de FAQ, staat ook al heel veel op

Ik ben heel benieuwd in hoeverre je dit gaar volbrengen, zoals ik al zeg er is zooooveeel hiervan te vinden, en zoveel goeie dingen die je wil gaan plaatsen denk ik.

succes!

Zatar
13 februari 2010, 14:17
Een snelle blik op het begin is te bekijken via de link hieronder. Het is dus men bedoeling om de tools & jigs zeer gedetailleerd weer te geven (desnoods ze zelf maken om alles aan te tonen). De builds zullen bestaan uit een opeenvolging van foto's met titel en daar waar iets interessants aan bod komt eveneens de nodige uitleg erbij. Bij tips 'n tricks komen dingen als "hoe een sunburst maken met spraycans" "hoe een sunburst met kleurbeitsen", enz.

http://www.zatar.be/Boek/Guitar%20Building%20-%20Tools,%20Tips,%20Tricks%20and%20Jigs.pdf

overigens zit ik nu enige tijd technisch werkloos thuis, dus kan ik goed aan het boek doorwerken ;) (ben student :))

jan jansen
13 februari 2010, 15:29
Wat ik me afvraag is hoe je wil proberen om filmpjes te gaan gebruiken en niet meer het probleem te hebben dat deze op een gegeven moment weg zijn, verplaatst, etc. ? (als je een boek maakt zonder media is dat natuurlijk niet zo'n probleem)

- www.customguitarvideo.com
- check ook binnen dit forum bij de FAQ, staat ook al heel veel op

Ik ben heel benieuwd in hoeverre je dit gaar volbrengen, zoals ik al zeg er is zooooveeel hiervan te vinden, en zoveel goeie dingen die je wil gaan plaatsen denk ik.

succes![/QUOTE]



Dat is nu heel simpel..:???:.een boek kan je ook op dvdr zetten:cheerup:,is ook nog eens retegoedkoop.Hooguit 50 eurocent voor een goede dvdr...Zo zijn er genoeg artikelen digitaal te downloaden..:cheerup::blast:

Zatar
13 februari 2010, 17:01
Bij filmpjes zit voor mij het probleem er echter in:
1) de helft mag je bekijken maar niet downloaden (dus illegaal)
2) copyright?

Trouwens... het is en blijft en pdf boek. M.a.w. heb je ooit al een boek opengeslagen waarin er plots een film begint te spelen? :)

Het is men bedoeling de vele tips, tricks, jigs, builds en dergelijke meer aan de hand van foto's en tekst weer te geven. Daar waar het niet nauwkeurig genoeg te zien is, zou ik ze zelf hermaken en van eigen uitleg en foto's voorzien.

/edit: Overigens, ik denk ook dat dit wel eens een erg dik boek zal kunnen worden ;) Afprinten afgeraden lol

Zatar
16 maart 2010, 09:57
Eventjes melden dat ik weer een beetje verder zit, je kan nu al een beetje een algemeen beeld krijgen van hoe het in elkaar zal zitten -> bekijk het nu! <- (http://www.zatar.be/Boek/Guitar%20Building%20-%20Tools,%20Tips,%20Tricks%20and%20Jigs.pdf)

fred dons
16 maart 2010, 12:02
cool, ziet er al mooi uit, ik ga het zeker volgen

aaronstonebeat
16 maart 2010, 14:03
Ik vind het een bewonderenswaardig initiatief. Maar eerlijk gezegd: jij liever dan ik. Ik ben ook al jaren informatie aan het vergaren en heb onderhand toch de ervaring dat ik op een gegeven moment dingen gewoon weet en niet meer hoef op te zoeken. Een tijdje terug heb ik zelfs een echt gitaarbouwersboek gekocht (Martin Koch) maar ik kan er niets nieuws in ontdekken :???:

Een goed georganiseerde pagina met links die actueel wordt gehouden, lijkt me eigenlijk zinvoller.

Ik moest wel lachen om de 'Fret buzz locating tool'. Dat hoor je toch zo? Denk ik dan. Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen.
- een apparaat waarmee je kunt meten of er één of meer snaren zijn gesprongen op een staalsnarig instrument.
- een apparaat waarmee je kunt meten of de volumeknop op de gitaar open of dicht staat
etc.

Toch leuk genoeg om in de gaten te houden. Veel succes :ok:

Zatar
16 maart 2010, 16:07
Hehe ik weet wat je bedoelt... maar het zou voor velen een stuk makkelijker zijn om gewoon 1 naslagwerk te kunnen hebben en niet telkens alle fora af te moeten schuimen om iets deftig te vinden.

Trouwens over dat fret buzz gedoe. Ik kan wel horen welke snaar er last van heeft, maar het is handig om te weten welke fretten het juist zijn. Ga je niet onnodig aan je truss rod sleutelen terwijl de gitaar nooit een degelijke fretjob gehad heeft (als ik daar al in juist ben natuurlijk... ik ben en blijf nog eventjes een newbie :seriousf:).

En het is trouwens niet geheel mijn ontwerp hoor :) Het principe komt van ergens van het net. Ik heb gewoon een schematje met buzzer en eentje met led gemaakt (combinatie nog in aanmaak).

Javaca
17 maart 2010, 07:03
Neem van mij aan dat dit nog weleens uit de hand kan lopen.
Er is verschrikkelijk veel info op het net te vinden.

M'n eigen database is inmiddels 2,8 Gig in Pdf's. Dit omvat meer dan gitaarbouw, maar het is maar even om aan te geven hoe veel er te vinden is.
Ik heb ook veel gevonden op Jstor en in de patentenbank van freepatentsonline.com (patenten van gibson -ted mccarty-, fender, steinberger en anderen). Op de site van stewmac zijn aardig wat handleidingen voor kits te vinden.

Op vintageprojects.com vind je artikelen over het bouwen van gereedschappen zoals draaibanken, lintzagen en boormachines tot het bouwen van een gitaar en rebec.

Verder zijn de boeken 'mengen en roeren' online te vinden in pdf. Hierin staat ondermeer de bereiding van lakken, makeup, vuurwerk, insectenverdelgingsmiddel, en diverse likeuren. Zeer belangrijk voor de bouwer dus...

Zatar
18 maart 2010, 00:22
Het is duidelijk dat jij er dus niets aan zal hebben... behalve misschien een kleine inkorting van je database :seriousf:

Wel fijn van te verwijzen naar waar je die zaken hebt gehaald, zal ik zeker ook erin verwerken! Mijn dank ervoor! :)

Heb ondertussen een ander documentje af waarin ik kort het proces van ruw stuk hout tot telecaster/thinline body in heb gezet. 't Is in eerste plaats bedoeld om men pit duidelijk te maken hoe het juist in elkaar zit, want voordat ik hem dat duidelijk gemaakt heb mag ik anders niet mee naar de schrijnwerkerij waar hij vroeger werkte.

Misschien zit er hier en daar nog een foutje, ik heb nog nagenoeg geen praktijkervaring he ...

Bekijk het hier (http://www.zatar.be/Boek/TeleThinline.pdf).

Mattia
18 maart 2010, 19:43
Bij filmpjes zit voor mij het probleem er echter in:
1) de helft mag je bekijken maar niet downloaden (dus illegaal)
2) copyright?

Dat geld voor alles - foto's, alle text die je op het net vind, etc. Je mag zelf je eigen versie schrijven en je eigen foto's maken, maar niet die van anderen gebruiken zonder expliciete toestemming anders dan voor eigen consumptie.

jan jansen
18 maart 2010, 21:09
Verder zijn de boeken 'mengen en roeren' online te vinden in pdf. Hierin staat ondermeer de bereiding van lakken, makeup, vuurwerk, insectenverdelgingsmiddel, en diverse likeuren. Zeer belangrijk voor de bouwer dus...

Heb hem net gedownload en ik moet zeggen daar staan mooie recepten in oa vioollak en iets over celluloselak.Binnenkort maar eens wat gaan brouwen...

Bedankt voor deze tip :blast::blast::ok:

JJ

espike
19 maart 2010, 16:29
Ik vindt t echt een goed idee eigenlijk. Vrij veel tools hebben een iets te beknopte beschrijving om zo na te bouwen, en er zijn vaak ook meerdere variaties van in omloop.
Tot nu toe vind ik je keuze van welke plaatjes en omschrijving iig erg goed.
die vlak bank snap ik nou iig en ga ik zelf ook maar s maken.
Welke ik iig nog graag terug zie komen is:
een tool voor het inzagen van frets op de juiste posities (als ik dat met een meetlat doe wordt t een drama )
Aaron had een heerlijk simpele oplossing voor binding dacht ik (wieltje van de freesbit wisselen met een kleinere)
meer komt zo even niet in mij op op de vrijdag middag ;)