PDA

View Full Version : halsbreuk herkennen?



m@rijn
12 februari 2010, 17:38
ik ga vanavond een prachtig instrument gaan ophalen, alleen is er een groot minpunt: de verkoper weet niet of de hals gebroken is, of als het gewoon een krakje in de lak is. Naar eigen zeggen ontstemt de gitaar niet (als hij de bigsby wel 'aanzet', dan ontstemt hij wel, maar dat zal eerder een probleem bij de bigsby zijn schat ik).

kan het feit dat de gitaar nagenoeg niet ontstemt erop wijzen dat de hals niet gebroken is en er gewoon een krakje in de lak zit?

en hoe kan je 'herkennen' of de hals werkelijk een breukje vertoont?

groeten

macwilliams
12 februari 2010, 17:42
Weet de verkoper wel hoe de breuk in de lak is gekomen dan?

m@rijn
12 februari 2010, 17:53
ik denk het niet, hij heeft de gitaar erbij gekregen bij een ruildeal.

het gaat om een el maya sg custom

macwilliams
12 februari 2010, 17:57
Je zou met lichte druk uit oefenen moeten kunnen zien of hij open gaat. Verder zou ik het niet weten.

barno
12 februari 2010, 18:00
Je zou met lichte druk uit oefenen moeten kunnen zien of hij open gaat. Verder zou ik het niet weten.

ik zou gaan voor zware druk, als dat misloopt, dan moest ie toch gefixt worden

TimoSomers
12 februari 2010, 18:22
Ik had een flinke headcrack (niet helemaal eraf, maar wel een flinke scheur) bij m'n les paul, en die ontstemde ook bijna niet (nu was de scheur ook niet heel diep ofzo, maar 'twas echt wel een scheur te noemen).
Hoeft dus niet altijd te betekenen dat de gitaar erg onstemt bij een crack of scheur.
Maar inderdaad kijken of de scheur op druk open gaat staan.

macwilliams
12 februari 2010, 18:40
ik zou gaan voor zware druk, als dat misloopt, dan moest ie toch gefixt worden

Ik denk dat hij dan verplicht is om te kopen.

bat
12 februari 2010, 19:42
Ik denk dat hij dan verplicht is om te kopen.
Tsja, dan mag de verkoper die druk uitoefenen. Da's net zoiets als bij een auto zeggen: "niet harder dan 50 rijden hoor, ik weet niet of de remmen het anders houden". ;)

m@rijn
12 februari 2010, 22:11
bedankt voor jullie reacties. Ik zal hem vragen om de snaren te lossen en eens goed druk uit te oefenen.

voor de rest: dit is wat mankeert aan de gitaar:

-er zijn 2 pickups ipv 3 (middelste is eruit en afgedekt met een plaatje). Op zich niet een probleem, maar origineel waren er wel 3.
-bigsby probleem (wat er is weet ik ook niet, maar hij heeft het veertje eruit gehaald en vastgezet). Anders ontstemt de gitaar
-de eventuele crack in de nek

Het gaat om een El Maya SG Custom, hij vraagt 300€ en heeft me laten weten dat hij niet onder die prijs wil gaan.

wat denken jullie?

Noid
12 februari 2010, 22:52
bedankt voor jullie reacties. Ik zal hem vragen om de snaren te lossen en eens goed druk uit te oefenen.

voor de rest: dit is wat mankeert aan de gitaar:

-er zijn 2 pickups ipv 3 (middelste is eruit en afgedekt met een plaatje). Op zich niet een probleem, maar origineel waren er wel 3.
-bigsby probleem (wat er is weet ik ook niet, maar hij heeft het veertje eruit gehaald en vastgezet). Anders ontstemt de gitaar
-de eventuele crack in de nek

Het gaat om een El Maya SG Custom, hij vraagt 300€ en heeft me laten weten dat hij niet onder die prijs wil gaan.

wat denken jullie?
Nee, hij moet juist niet de snaren lossen, maar ze bij voorkeur juist hoger stemmen, dat geeft namelijk al extra "druk" op de scheur, waardoor je bij een echte scheur zou moeten zien dat de scheur groter wordt, als de snaarspanning significant toeneemt.

M.b.t. 300,-: 't is natuurlijk zeer persoonlijk of je dat waard vind. Feit is wel dat de El Maya's bij een aantal mensen redelijk hoog aangeschreven staan. Maar gezien de huidige conditie en de huidige gitaarmarkt lijkt me 300,- redelijk aan de prijs (waarbij ik er vanuit ga dat de hals geen crack heeft, bij een crack zou ik er geen 300,- voor betalen, maar zoals gezegd: dat is persoonlijk. Niet omdat de gitaar het niet waard is, maar voor dat geld heb je op de 2e hands markt nog zoveel ander moois).

m@rijn
12 februari 2010, 23:19
ah ok, bedankt

wel ja, dat is ook een beetje wat ik er ook zo van dacht.
bij een breuk koop ik hem in elk geval niet.

DeiDRagonas
12 februari 2010, 23:54
300,- is teveel idd! Ook zonder crack. Met crack zou ik hem ook niet kopen, die kosten is ie niet meer waard. Ik persoonlijk zou btw eerder de helft bieden ofzo, 150 a 200 ekkies is echt wel de max imho.

D.

Sanderltd
13 februari 2010, 01:39
Ik zou de snaren net wél losser draaien. Bij een neckcrack scheurt de neck namelijk open tégen de richting van de snaren (in hoeverre dat steek houdt met die verwoording).
Als je de snaren los draait, zou de truss rod in principe al genoeg druk moeten uitoefenen om de eventuele scheur verder open te trekken.
Althans dit geld voor halzen die gescheurd zijn in de buurt van de scarf joint.

m@rijn
13 februari 2010, 20:06
ik ga hem morgenochtend bekijken. 300 zal ik er niet voor geven. Als er geen neckbreuk is wil ik er nog 250 voor geven.

nog iemand die zijn zegje wil doen?

m@rijn
14 februari 2010, 10:36
de hals is niet gebroken. Is wel eens hersteld geweest denk ik.

Er is echter wel een dode fret. Een noot die helemaal niet klinkt, tenzij je er steenhard op drukt. wat kan dit zijn en hoe los je het op. En belangrijker: wat kan dit kosten?

edit: er was ook iets met de bigsby: die is langs 1 kant iets hoger getild (dus de linkerkant duwde vanboven niet helemaal tegen de gitaar aan, de rechterkant wel). Is dit normaal?

edit2: het gaat om een dergelijk model: http://www.gretschstore.com/html/images/Bigsby-B5-640.jpg

DeiDRagonas
14 februari 2010, 10:56
Hmpf.. Ik zou hem niet kopen dan.
Het is slechts een Maya... En nog een verotte ook, ik zeg links laten liggen.

D.

barno
14 februari 2010, 11:03
onder bigsby zitten viltjes, normaal op te lossen door de schroef wat harder aan te draaien

m@rijn
15 februari 2010, 01:03
Het gaat wel om een El Maya, wel een groot verschil met een maya denk ik. Ik heb hem vergeleken met zijn gibson LP van 2000€. Ik moet zeggen dat hij qua klank niet "1700€" moest onderdoen. Speelcomfort scheelde wel iets, maar het ding klinkt ongelofelijk vet! Supermooie clean, vette distortion. Goed zowel hoog als laag. Alleen vrees ik dat er te veel kosten aan gaan zijn. Ik denk dat die bigsby helemaal verneukt is. Die dode noot oplossen zal me ook wel iets kosten. Een nieuwe fret zet (laat) je er in elk geval niet voor niets in.

Zo zit je al gauw aan 500€