PDA

View Full Version : Wat zijn de gitaar/amp-genre clichés?



Henri_Ibanez
17 april 2003, 00:33
Ik begin met de 1e: van bijna alle rockbandjes die tegenwoordig in de top40 staan heeft de gitarist een PRS en een Mesa Rectifier.

FNaRK
17 april 2003, 09:12
hmmm, zou het niet weten, kijk nooit naar Top 40 bandjes

john_de_bruin
17 april 2003, 09:31
Hardcore bands

drummer met een jazzkitje,
de gitarist speelt bijna altijd op een Gibson LP of SG. Plakbandje op de 3-standen switch, want ze gebruiken alleen maar het brugelement.

versterker is 9 van de 10 x een JCM800

nog meer cliche's?

Ohzoso
17 april 2003, 10:54
Shredden en 2 snaren accoordjes.Gaat meestal ook nog gepaard met een waardeloze zanger.

andy
17 april 2003, 13:09
de ouderwetse net niet metal band:

Een muur van Marshalls, drums met double bass en zo veel bekkens en toms dat je de drummer niet ziet. En het liefst gitaren in de meest vreemde vormen. En niet te vergeten veel rook en bommen.

Neals
17 april 2003, 18:25
Britpop/indie/of hoe ze het ook maar noemen bands...
Gitaren altijd een fender Strat of Tele(bij voorkeur een thinline), een zooi pedaaltjes, Fender versterkertje, en een zooi verveelde muzikanten.
De bas moet altijd een zo raar mogelijk ding wezen (zoals een explorer) want verschil moet er wezen.

Thrash Metal
1 gitarist speelt standaard op een jackson, de 2e gitarist op een bc rich, beide een JCM800 of 5150 versterker, een fender precision bas + veel groot drumkitje..

Punkrock
1 gitarist heeft altijd een SG of LP, (ook heel vaak iets wat er op lijkt zoals een epi), marshall, wederom een fender bass
De 2e gitarist heeft ALTIJD een hollowbody of telecaster.

BLOK182
17 april 2003, 18:39
Nu-metal:

Gitarist heeft meestal OF een stukdure PRS OF een Ibanez (al dan niet 7 snarig) en een dual/triple recto.
Bassist heeft iets wazigs, liefst in zwart/houtkleur, alles behalve een fender.
Drummer heeft idd een dubbel baspedaal en ontelbaar veel bekkens.
De zanger is boos op school, boos op de wereld, en boos op zichzelf.
En het geheel heeft dreadlocks.
Zoiets? :wink:

Toaster
18 april 2003, 08:27
Een groep rappers (gangsta's) Die een videoclip hebben gemaakt met miss America en haar vriendinnen.

Daarbij is er een gitaar stukje in de muziek GESAMPLED en staat er iemand heel stoer over een gitaar te spelen.
Met een gezicht van : Hoe moeilijker ik kijk hoe meer klank.

En natuurlijk een muur Marshall's waarmee ze iedereen hier op het forum mee kunnen voorzien.

Mithrandir
18 april 2003, 08:55
Kinderen voor Kinderen:

- Altijd een goois accent
- Altijd te brave, ideale kinderen
- Liedjes waar zelfs Annie M.G. Schmidt nog op zou schijten.
- EN WAT HEBBEN DIE KINDERTJES ONDER DE EVENAAR NOU AAN EEN CD VAN KINDEREN VOOR KINDEREN :evil:

Matje
18 april 2003, 10:52
Op 2003-04-18 08:27, schreef Toaster:
Een groep rappers (gangsta's) Die een videoclip hebben gemaakt met miss America en haar vriendinnen.

Daarbij is er een gitaar stukje in de muziek GESAMPLED en staat er iemand heel stoer over een gitaar te spelen.
Met een gezicht van : Hoe moeilijker ik kijk hoe meer klank.

En natuurlijk een muur Marshall's waarmee ze iedereen hier op het forum mee kunnen voorzien.


ja inderdaad, een hele muur marshall cabs zonder tops erop

jpb
18 april 2003, 17:53
Een blues-gitarist met een strat en een super-reverb....

sash
18 april 2003, 20:14
Op 2003-04-18 17:53, schreef jpb:
Een blues-gitarist met een strat en een super-reverb....


Hehehehe :wink:

jpb
19 april 2003, 09:59
Op 2003-04-18 17:53, schreef jpb:
Een blues-gitarist met een strat en een super-reverb....


...en een leren hoed (heb ik niet) en een fles Grolsch (heb ik wel).
Sash, een pro-reverb kan nog net :grin:

Mitch
19 april 2003, 12:08
Aanvullend: doek-om-je-hoofd-geknoopt-in-piratenstijl-om-kale-stukken-te-verbergen

#kuch# Julians Sas *kuch*

hoofd
19 april 2003, 12:28
*kuch* Roadkill *kuch* :grin:

Mitch
19 april 2003, 12:30
Zo leer je altijd weer bij ! Educatief hè, zo'n forum :grin:

sash
19 april 2003, 13:22
Op 2003-04-19 12:08, schreef Seymour Paul:
Aanvullend: doek-om-je-hoofd-geknoopt-in-piratenstijl-om-kale-stukken-te-verbergen

#kuch# Julians Sas *kuch*


Jah Marshall stack en strat is ook wel een vet cliche.

Ditmar
19 april 2003, 14:11
Op 2003-04-17 18:39, schreef BLOK182:
Nu-metal:

Gitarist heeft meestal OF een stukdure PRS OF een Ibanez (al dan niet 7 snarig) en een dual/triple recto.
Bassist heeft iets wazigs, liefst in zwart/houtkleur, alles behalve een fender.
Drummer heeft idd een dubbel baspedaal en ontelbaar veel bekkens.
De zanger is boos op school, boos op de wereld, en boos op zichzelf.
En het geheel heeft dreadlocks.
Zoiets? :wink:



Eh, dude, bij ons klopt het nog ook, behalve dan dat ik geen PRS of Ibanez heb, maar een Gibson, voor de rest klopt het precies :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

Ohja, en we spelen over Line 6, dat mag toch ook in de nu-metal ???

hoofd
19 april 2003, 14:15
Een hele tijd terug was er iemand die echt perfecte beschrijvingen had van gitaarcliche's, echt heel geinig. Moment, kijk ff of ik 'm kan vinden :smile:.

edit: http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=9472&forum=1 dit topic dus, echt brilliante beschrijvingen zitten ertussen :grin:.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-04-19 14:16 ]</font>

Patchanka
19 april 2003, 21:20
En wie doet de roots reggae en ska cliches?

Ik vroeg me af welke keys die lekkere reggae staccato stabs geven, maar volgens mij is dat toch de Korg M1. En natuurlijk een gierende Hammond+leslie eronder...

PeArLjAm
19 april 2003, 21:29
Op 2003-04-19 13:22, schreef sash:


Jah Marshall stack en strat is ook wel een vet cliche.



zo toe maar ik ben weer clichee zeker :razz:

sash
19 april 2003, 23:18
Ja maar jouw stack is totaal niet cliche man. Een ROOIE stack. Wat kan er geiler zijn (behalve een Super Reverb :grin:)

Theije
21 april 2003, 00:38
Op zich is het natuurlijk heel logisch dat er dergelijke cliche's bestaan, bepaalde apparatuur leent zich nou eenmaal beter voor bepaalde stijlen muziek, bijv. een Fender met drie enkelspoels elementen brengt niet zo veel teweeg in een metal band, vandaar dat je deze daar ook niet tegenkomt.
Ook heeft het te maken met trends, zo waren de Rectifiers opeens het neusje van de zalm op het gebied van harde muziek.

Maar aan de andere kant vind ik het ook best vreemd dat er zulke cliche's zijn, naar mijn weten proberen muzikanten zich altijd te onderscheiden van de rest, en zijn ze op zoek naar een eigen 'sound'.

En wat het cliche rond Nu-metal bands betreft, kan ik alleen maar zeggen dat er nou eenmaal te veel slechte nu-metal bands bestaan, ik luister niet verschrikkelijk veel naar Nu-metal maar twee van mijn favoriete bands zijn toevallig wel Nu-metal bands, en voor die bands gaat het cliche zeker niet op, de een speeld op een custom Yamaha gitaar en Rivera versterker, en de ander op ESP en ja ok dan wel Mesa recto's maar met Mesa is ook nix mis :wink:

PeArLjAm
21 april 2003, 12:14
Op 2003-04-19 23:18, schreef sash:
Ja maar jouw stack is totaal niet cliche man. Een ROOIE stack. Wat kan er geiler zijn (behalve een Super Reverb :grin:)


3 rooie stacks natuurlijk :grin:

(en een roadie erbij natuurlijk.. :wink: )

PluueeR
27 april 2003, 21:08
Ik wil even een aanpassing voorstellen.

Britpop/Indie etc.

Rickenbackers, Gibsons, Epiphones over Marshall, Vox of Orange versterkers.

De Teng
13 mei 2003, 21:00
REGGAE

Ik stap de ruimte binnen, veronderstellende dat er tussen die groene dampen van de joints nog wat bandleden verschuild staan. Een bassist word ik na vijf minuten turen gewaar met lang haar, joint nog in zijn snufferd. Al paffend bast hij, zo strak als de kont van J-Lo, de standaard nootjes van het akkoord wat mee. Ritme wisselingen moet ie liever niet en het gespeelde schema moet het liefst een half uur tot drie kwartier doorgaan. Minimaal. Zijn Jazz bas en zijn Fender Bassman knorren dat het een lieve lust is, maar niet te veel. Er moet nog wat ongedefinieerd laag aanwezig zijn. Anders is de weed lucht ook zo alleen.
De zanger swingt wat op zijn blote voeten op het gore tapijt, maar het boeit allemaal niks. Zijn dansje klopt eigenlijk ook niet, maar wat hindert het? Freedom, Jamaica..lalala...
De gitarist zweert bij zijn SG en zijn wahwah en zal ook niet in de verleiding komen het zwelpedaaltje in de bypass mode te zetten. Anders is het geen reggae meer vindt 'ie. Vooral niet teveel solo's. Een solo komt ongeveer overeen met zijn begeleidingspartij tijdens het eeuwig durende couplet. Een grote ketting heeft ie om en het liefst in de Jamaicaanse kleuren getooid stuitert hij wat heen en weer. T-shirt van Bob Marley zie ik half onder de gitaar. Gebruikt een Twin Reverb. Ook niks meer.
En wat is die drummer strak. Wat belachelijk strak gewoon...getver. Alles op de juiste klap, mooie fill ins, en zo strak. En zo...relaxed. Speelt op een gemiddeld setje, eenvoud siert de mens.

Reggae is nog zo gek nog niet. :wink:

bassopotmus
13 mei 2003, 21:52
YEAH...Owjah spel vooral op een SUNBURST jazzbas met alle kappen er nog op en snaren die al 3 jaar geleden vervangen hadden mogen worden.

Bennos
28 mei 2003, 19:23
Emo & Noise:

Fender Jaguar, Fender of Orange versterker, Musicman bass of Fender Precision, Ampeg SVT bass.

Bates15
28 mei 2003, 20:28
...........En het liefst gitaren in de meest vreemde vormen. En niet te vergeten veel rook en bommen.

Aha, Rammstein??

What about de gospel player?

Speelt in zijn kreukloze, liefst driedelige, pak. Donker van kleur. Geen gelaats beharing. Geen haarvet. Beetje gel mag net.
Gitaar liefst accoustisch. Strat mag net. Overdrive, distortion, chrunch of gitaar synths zijn des duivels. Teveel mineur of 7e accoorden komen ook uit den hel.
Een drum, allemachtig, dat is een duivels instrument. Daarmede sommert U den satan en zijn trawanten uit de diepste putten des hels. Grote stacks staan niet op het altaar. U krijgt een DI-box of u mag uw versterker achter het altaar neerzetten. Versterker uiteraard iets cleans, Fender twin bv.

Bass. Hummmm, ik denk dat een vette pijporgel ook de 30 hz wel haalt dus daar mogen ze niets van zeggen..........

BLOK182
28 mei 2003, 20:36
Rammstein is eerder een geschifte zanger, een gitarist met 5 dual recto's op mekaar, een bassist met een latex ding voor zun ogen en een drummer met een vrij normaal ogend drumstel. En een hoop vuurwerk natuurlijk ;-)

Bates15
28 mei 2003, 20:41
Ik had laatst een gesprek met de jongens die hun vuurwerk hadden gedaan in de heiniken en tijdens pinkpop. Die zijn echt leip. Volgspot roadies die bijna uit hun mast werden geschoten enz enz

De Teng
29 mei 2003, 13:05
Speelt in zijn kreukloze, liefst driedelige, pak. Donker van kleur. Geen gelaats beharing. Geen haarvet. Beetje gel mag net.
Gitaar liefst accoustisch. Strat mag net. Overdrive, distortion, chrunch of gitaar synths zijn des duivels. Teveel mineur of 7e accoorden komen ook uit den hel.
Een drum, allemachtig, dat is een duivels instrument. Daarmede sommert U den satan en zijn trawanten uit de diepste putten des hels. Grote stacks staan niet op het altaar. U krijgt een DI-box of u mag uw versterker achter het altaar neerzetten. Versterker uiteraard iets cleans, Fender twin bv.


Heb jij nooit een flinke gospel band gehoord. Ik ging bij mijn ouders wel naar de kerk, maar daar werd ik toch weggeblazen... tering...

Mitch
29 mei 2003, 14:58
Denk dat je Bates iets te letterlijk neemt :-D

Kijk nog eens naar het topic over kerkgangers !

Bates15
29 mei 2003, 15:44
LOL.... :-D