PDA

View Full Version : Ross pedalen - Spaar ze allemaal! (GAS)



HaroldA
12 februari 2010, 14:33
Ik heb een tijdje terug de Ross Phaser van Tonepad gebouwd. Ik had ook al een originele Phase 90, een Phase 90 clone, een oude Boss PH-1r, een Boss PH-2 en een 80's Small Stone maar die waren of te saai (P90), te nietszeggend (Boss) of te suizend met dikke volume drop (SS).

De Ross Phaser (DIY) was een hele verademing: eindelijk een dikke, goed instelbare phaser zonder irritant te overheersen en ook nog eens met unity gain! :rockon:

Een tijdje later zag ik op eBay een gemoderniseerde* Ross Phaser staan voor weinig. Toch maar geboden en gewonnen en het origineel blijkt zelfs nog vetter dan de Tonepad clone!

Ik ben nu bezig met het samenstellen van een 2e pedalboard en daar moest in ieder geval weer een Ross Phaser op. Tijdens het zoeken naar een phaser op eBay kwam ik bijna alle andere Ross pedalen tegen:
* Phaser
* Distortion
* Compressor
* Chorus
* Stereo Delay
* Phaser/Distortion
* Flanger

Ehm. GAS? :soinnocent:

Ik had al 1 phaser en de 2e is onderweg. Ik heb de distortion ook net 'gewonnen' voor $69. 2 down, 5 to go... :soinnocent:


Ik weet inmiddels dat het bedrijf Ross uit Kansas, USA een onderdeel was van Kustom. Ze maakten in de 70's voornamelijk (gemodificeerde) MXR kopieen maar zijn ook met eigen ontwerpen op de mark gekomen (phaser, compressor). Na de overname door Akai is de productie verplaatst naar Taiwan (zwarte behuizingen) en vlak daarna ('81?) is het bedrijf ontbonden omdat het aanbod te veel op dat van het moederbedrijf Akai leek.


Folder van de oude "MXR" lijn: ;)
http://img.sait.nl/gitaarnet/ross.jpg



Wie heeft er hier ervaring met Ross pedalen?


* True bypass + LED

Dirk_Hendrik
12 februari 2010, 18:27
Ik mis de Ross delay in het rijtje:
http://www.guitarsandeffects.com/guitarimages2008/apedals3/Aeffects_038.jpg


(welke ik trouwens, net als z'n MXR broertje, niet denderend vind)

driftkop
12 februari 2010, 18:35
Op mijn scherm staat de delay wel in het rijtje :ok:

Dirk_Hendrik
12 februari 2010, 20:07
oops.... sorry...

HaroldA
12 februari 2010, 20:10
oops.... sorry...

Nevermind... Heb je de rest van de serie al wel een keer gehoord? Chorus, flanger, distortion?

GuitarMaster
12 februari 2010, 20:34
Ik ken zelf alleen de compressor, zeer goed pedaaltje. Zal je waarschijnlijk wel wat meer voor moeten neertellen dan voor die andere Ross-pedalen. Heb ze op ebay wel voor ruim 300 dollar zien gaan.

nightraven
14 februari 2010, 18:55
ik had de grote rode flanger en die was echt leuk

HaroldA
14 februari 2010, 20:28
ik had de grote rode flanger en die was echt leuk

Waarom heb je die dan weg gedaan?


PS: Welkom!

robert-gitarist
14 februari 2010, 21:53
Hee Harold,

Zien er goed uit zeg die pedalen!
Kun je mij misschien wat meer vertellen over de orginele Ross phaser?
Ik kom ze af en toe wel eens tegen op marktplaats maar zelf geen ervaring mee en ben eigelijk wel nieuwsgierig naar de phaser (ik ben een phaser freak o.a. ;) ) en ben dan ook zeer benieuwd naar de sound i.t.t de MXR Phase90.

Ach zo hebben we allemaal wel ergens een verzameltik van ;) Ik ben hard op weg met de Boss pedalen :mmmm:

HaroldA
14 februari 2010, 22:00
Kun je mij misschien wat meer vertellen over de orginele Ross phaser?

Wat wil je weten? ;)

Ik heb ook een MXR Phase 90 gehad en de Ross laat niets heel van de MXR! Bij afgelopen meeting hebben trouwens meerdere de Ross phaser gehoord, misschien is hun mening interessanter want ik ben een beetje Ross-geil. :mmmm:

robert-gitarist
14 februari 2010, 22:13
Nou ik ben nieuwsgierig na de sound. Ik hou van het typische klassieke phase sound (niet die moderne shit zoals de PH-2 van Boss). Zeg maar als in het intro van Saterday night te horen is.
Ik ben niet specifiek opzoek naar een phaser maar tsja, gewoon benieuwd naar zeg maar :)

(ik ben al reeds voorzien van een Ibanez PM-7, Phase90 (mod), 3 Boss phasers, EHX Small Stone, Sovtek Small Stone, Dunlop Univibe :D )

HaroldA
14 februari 2010, 22:22
Jammer dat hij z'n gitaar niet kan stemmen: http://www.youtube.com/watch?v=lHCcgw-Nuz4

Of hij 'saturday night' echt kan weet ik niet, dat is geloof ik een phase45 dus een stuk minder diep...

De Ross vind ik tussen een Phase 90 en een Small Stone in vallen. Niet zo "suizend"/straaljager als een SS en lang niet zo saai als een P90.

HaroldA
5 maart 2010, 16:29
Zo, de Flanger is vandaag binnengekomen! Gelijk maar de 110V kabel er af gesloopt en in m'n hoofd de voltage verdubelaar gemaakt. :dontgeti:

Vanavond misschien foto's!

jasses
5 maart 2010, 16:37
ik heb de flanger niet, maar wel regelmatig gebruikt (is van de vader van onze drummer en ligt in de repetitieruimte). Ik vond 'm echt wel heel erg leuk, maar mijn enige referentie is de bf2, en die heeft niet de beste naam geloof ik.

Heel goed instelbaar en van subtiel tot lekker over the top...topding! Maar aangezien ik toch maar ongeveer 15 seconden van heel onze setlist flange, laat ik de boss maar op de plank staan. De ross gaat daar toch niet weg, dus voor studio kan ik er altijd beroep op doen.

HaroldA
5 maart 2010, 16:38
Zo, de Chorus komt er ook aan! :cheerup:

http://i.ebayimg.com/01/!BnDiptw!Wk~$(KGrHqQH-DQEtyp!PD9jBLh-k+0z1Q~~_12.JPG

JeroenSchaaf
5 maart 2010, 16:52
Mooi man! hoeveel moet je nog uit de collectie?

HaroldA
5 maart 2010, 16:57
Mooi man! hoeveel moet je nog uit de collectie?

* Phaser
* Distortion
* Compressor
* Chorus
* Stereo Delay
* Phaser/Distortion
* Flanger

De dikke "moet" ik nog hebben maar hebben eigenlijk weinig toegevoegde waarde. De Compressor is veel te duur, de delay schijnt niet echt goed te zijn en de phaser/distortion is naast te duur ook nog eens met de "verkeerde" versie van de Phaser...

Dus eigenlijk ben ik wel klaar! (zodra alles binnen is)

DiscoFreq
5 maart 2010, 17:33
Iets meer varianten:
http://www.effectsdatabase.com/model/ross
http://www.effectsdatabase.com/model/ross/first (ik heb zelf die eerste brochure liggen :D)


Dat van die kleuren klopt niet helemaal, ook de gekleurde Ross pedalen met een kadertje rond "Ross" werden in Taiwan gemaakt.


En die "eigen ontwerpen" bleven toch vooral gebaseerd op MXR circuits.

HaroldA
7 maart 2010, 19:43
Net de eerste klanken ui m'n Ross Flanger getoverd... Nice! :ok:

Het was origineel een 110v pedaal dus ik heb er een voltage verdubbelaar (18v) in moeten klussen en gelijk maar een nieuwe footswitch + LED er in gezet.

De flanger heeft een 'manual' knop waar je een bepaalde flange stand kunt zetten die je via de 'man/auto' pot mixt met de sinus flanger. Hierdoor is hij veel minder lomp dan mijn FL-9.

Ik ben nog steeds geen flanger liefhebber, maar eigenlijk krijg je er best gave geluiden uit!

Wederom een goed Ross pedaal dus!

Henri H
10 maart 2010, 09:24
Hey Harold, gaat de goeie kant op hé! :p

Ik heb de Phaser van Jan Buurman overgenomen en die komt in mijn "gapende gat" (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2313560&postcount=9692) op m'n pedalboard. :cheerup:

Ik dacht dat jij eerder vertelde dat het pedaal, in originele staat, nogal toon zuigt, klopt dat?
Ik zou hem, in dat geval graag true bypass willen hebben, en Jan heeft hem dan ook al naar Dirk_Hendrik gestuurd.
Ik wil er ook graag een LED in, maar D_H vroeg aan mij of ik dat wel zeker wist.
Ik neem aan dat het pedaal er een stuk minder waard door wordt? Vooral de LED zal hem minder waard doen zijn?
Mij kan het eigenlijk niet zo veel boeien, gaat me om de functionaliteit en de sound.

De sound is trouwens precies wat ik van een phaser verwacht: een "dik" effect.
De MXR Phase 90 vond ik echt een flutding wat dat betreft, snap niet dat er zoveel van die dingen voorbij komen in het pedalboard topic b.v.
Op de één of ander manier klinkt de Phase 90 niet echt als een phaser, maar is meer een effect op zich.
Ik vond de Ross, toen ik hem op de meeting hoorde, gewoon perfect, hield je "droge gitaar signaal" intact, en voegt a.h.w. het effect er aan toe.
Bij de phase 90 wordt je hele signaal aangetast, verliest dynamiek.
Ook met m'n Replifex heb ik hier last van, maar dan op een andere manier.
De phaser v.d. Replifex "knijpt" de sound op de één of ander manier, lastig uit te leggen.

HaroldA
10 maart 2010, 10:36
Hey Harold, gaat de goeie kant op hé! :p

Jep!

Heb net ook deze aangeschaft:
http://i.ebayimg.com/24/!BncgRc!!Wk~$(KGrHqQH-D!EtFGDUl+SBLjebtJOn!~~_12.JPG

Ik weet alleen nog niet wat ik er mee moet doen... :chicken:


Ik dacht dat jij eerder vertelde dat het pedaal, in originele staat, nogal toon zuigt, klopt dat?

Nope, heb ik nooit gezegd. Omdat ik er een LED in wil hebben moet de switch toch vervangen worden en dan maak ik 'm gelijk true bypass.


Ik zou hem, in dat geval graag true bypass willen hebben, en Jan heeft hem dan ook al naar Dirk_Hendrik gestuurd.
Ik wil er ook graag een LED in, maar D_H vroeg aan mij of ik dat wel zeker wist.

Nou, ondanks dat het enorm gave phasers zijn is er niet veel vraag naar. Als ik zelf een LED in een ross pedaal zet boor ik een 4.5mm gaatje in het rondje van de (TM) van het Ross logo. Dan zet ik daar met zo'n zwart plastic clipje een 3mm LED in die ik ook nog eens afvlak. In standby zie je het LEDje maar amper zitten...

Henri H
10 maart 2010, 10:51
Nope, heb ik nooit gezegd. Omdat ik er een LED in wil hebben moet de switch toch vervangen worden en dan maak ik 'm gelijk true bypass....OK, nu herinner ik het me weer. :makeup:

Ik had gezien dat je het in dat TM-rondje had zitten.
Goeie plek ervoor lijkt me. :ok:

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, het begint erop te lijken dat je Ross-verslaafd aan het worden bent. ;)

Edit: ik ben ook wel benieuwd naar de chorus!

HaroldA
10 maart 2010, 10:54
Edit: ik ben ook wel benieuwd naar de chorus!

De flanger is ook erg gaaf (chorus is nog niet binnen). De Distortion is de eerstvolgende die binnen moet komen.

Dirk_Hendrik
10 maart 2010, 10:56
Ik wil er ook graag een LED in, maar D_H vroeg aan mij of ik dat wel zeker wist.
Ik neem aan dat het pedaal er een stuk minder waard door wordt? Vooral de LED zal hem minder waard doen zijn?
.

Intussen vreest D_H daar zo'n geile oplossing voor te hebben verzonnen dat Harold nog jaren spijt gaat hebben van z'm "TM" gat. :soul:

HaroldA
10 maart 2010, 10:59
Intussen vreest D_H daar zo'n geile oplossing voor te hebben verzonnen dat Harold nog jaren spijt gaat hebben van z'm "TM" gat. :soul:

Ik ben benieuwd!!!

Jammer dat er geen 2/3PDT's bestaan met een LED er in verwerkt... Dan hoef je ten minste niet te boren.

Deze DC bussen passen trouwens precies in het 2.5mm jack gat:
http://www.newtone-online.nl/catalog/images/cddc21ns.jpg

Jan Buurman
10 maart 2010, 11:10
Intussen vreest D_H daar zo'n geile oplossing voor te hebben verzonnen dat Harold nog jaren spijt gaat hebben van z'm "TM" gat. :soul:


Ik ben ook erg benieuwd!!!

beus
10 maart 2010, 18:05
ik heb zo'n zwarte Ross distortion (met zelfgemaakte led). klinkt wel goed alhoewel ik moet zeggen dat ik hem nooit gebruik omdat die indertijd niet zo bij de muziek paste die ik speelde. ik moet hem weer eens proberen..

Aart

HaroldA
10 maart 2010, 18:10
ik heb zo'n zwarte Ross distortion (met zelfgemaakte led). klinkt wel goed alhoewel ik moet zeggen dat ik hem nooit gebruik omdat die indertijd niet zo bij de muziek paste die ik speelde. ik moet hem weer eens proberen..

Aart

De zwarte heeft andere clipping diodes dan de bruine waardoor hij meer volume boost en ook iets feller klinkt... Mijn distortion (bruine) is nog niet binnen dus ik kan nog niets zeggen over de klank.

Op dit filmpje vind ik de Ross wel het beste klinken: http://www.youtube.com/watch?v=rZWxOwvVWxg

Maar als je 'm niet meer gebruikt: PM! :ok:

movo.
11 maart 2010, 15:40
Heb je deze al? (http://cgi.ebay.co.uk/Ross-Flanger-70s-Cool-Vintage-Flanger-No-Reserve-Retro_W0QQitemZ330410279849QQcmdZViewItemQQptZGuit ar_Accessories?hash=item4cedfcc3a9)

HaroldA
11 maart 2010, 15:48
Heb je deze al? (http://cgi.ebay.co.uk/Ross-Flanger-70s-Cool-Vintage-Flanger-No-Reserve-Retro_W0QQitemZ330410279849QQcmdZViewItemQQptZGuit ar_Accessories?hash=item4cedfcc3a9)


Net de eerste klanken ui m'n Ross Flanger getoverd... Nice! :ok:

Het was origineel een 110v pedaal dus ik heb er een voltage verdubbelaar (18v) in moeten klussen en gelijk maar een nieuwe footswitch + LED er in gezet.

De flanger heeft een 'manual' knop waar je een bepaalde flange stand kunt zetten die je via de 'man/auto' pot mixt met de sinus flanger. Hierdoor is hij veel minder lomp dan mijn FL-9.

Ik ben nog steeds geen flanger liefhebber, maar eigenlijk krijg je er best gave geluiden uit!

Wederom een goed Ross pedaal dus!

Dat is een "ja" dus! :ok:

movo.
11 maart 2010, 16:36
Niks gezegt.. :soinnocent:

Henri H
30 maart 2010, 23:36
Mijn Ross phaser is ook binnen.

http://img135.imageshack.us/img135/5323/p1030766.jpg

Hij klinkt niet zoals ik zou willen, en niet zoals ik hem op de meeting gehoord heb, maar daar gaan we nog mee bezig vermoed ik....

Dirk_Hendrik heeft er op een stijlvolle manier LED's ingetoverd. :supercool:
Daar ben ik wel blij mee. :lovelove:

HaroldA
27 mei 2010, 10:17
http://img135.imageshack.us/img135/5323/p1030766.jpg

Dirk_Hendrik heeft er op een stijlvolle manier LED's ingetoverd. :supercool:
Daar ben ik wel blij mee. :lovelove:

En ik heb het zeer schaamteloos gekopieerd! :cooler:

http://img.sait.nl/gitaarnet/ross_led2.jpg
http://img.sait.nl/gitaarnet/ross_led1.jpg


Hier nog een mooie demo van de Ross Flanger: http://www.youtube.com/watch?v=rvFa6CNQkjM&feature=player_embedded#!

jaywalker
27 mei 2010, 11:24
Echt tof!
Het pedaal is nu zeker dubbel de waarde... :)

HaroldA
27 mei 2010, 11:27
Echt tof!
Het pedaal is nu zeker dubbel de waarde... :)

Nee, maar je kunt wel zien of hij aan of uit staat. :ok:

Henri H
27 mei 2010, 12:26
Heb je dat aluminiumfolie er zelf ingestopt, of zat dat er al?
Het ziet er wel cool uit met die blauwe lampjes. :supercool:

Dirk_Hendrik
27 mei 2010, 12:32
Heb je dat aluminiumfolie er zelf ingestopt, of zat dat er al?
Het ziet er wel cool uit met die blauwe lampjes. :supercool:

Uhuh.
Maar in een oranje phase was het geen porum!
Nice job Harold!

HaroldA
27 mei 2010, 12:37
Heb je dat aluminiumfolie er zelf ingestopt, of zat dat er al?

Omdat het pedaal zwart is zag je niks van de LED, behalve als je in de LED zelf keek. De "aluminium reflector" was dus noodzakelijk en heb ik met zelfklevende aluminium tape gemaakt wat ik nog had liggen van het shielden van mijn gitaren.

Mijn paarse LEDs waren helaas ook niet fel genoeg, anders waren die er in gegaan...


Uhuh.
Maar in een oranje phase was het geen porum!
Nice job Harold!

In mijn Phasers* gaan ook nog oranje LEDjes komen... Bedankt voor het briljante idee! :rockon:


*) en in de Flanger, Chorus, Noise Gate, etc

Chroxy
27 mei 2010, 13:21
erg, erg tof!

DiscoFreq
21 oktober 2010, 19:18
Ik verwacht een van deze dagen een Ross pedaal die ik nooit eerder zag (en ja, als ik dat zeg betekent dat iets, in tegenstelling tot eBay verkopers die dat nogal rap beweren ;)).

Dirk_Hendrik
21 oktober 2010, 21:32
Ik verwacht in de komende 8 weken een Dikrk_Hendrik creatie welke ik nog nooit eerder heb gezien en welke ook niet op ebay komt.

maar dat post ik tzt wel in offtopic bij het trotse papa en mama topic ofzo

Henri H
23 april 2011, 22:43
Samen met mijn WH10V2 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?128358-Ibanez-Wh10v2&p=2619901#post2619901), heb ik ook mijn Amerikaanse Ross phaser opgestuurd om te laten modificeren/repareren.
Dit pedaal had ik in originele staat gekocht, maar direct laten modificeren (true bypass, LED's, 9V center negative aansluiting).
Toen ik hem echter voor het eerst kreeg (nadat ie dus gemodificeerd was) was het pedaal volstrekt onbruikbaar. De switch knalde en het pedaal ruiste en bromde hevig.
Nu heb ik hem dus weer terug, maar nog steeds is de ruis/brom nog niet weg, de switch lijkt wel goed.
Het maakt wel verschil welke adapter en/of welke amp ik ermee gebruik, want op de ene versterker (Fuchs Clean Machine, niet van mij overigens) ruist ie alleen maar, en op een andere amp (Mesa Stiletto) heb ik vooral erg veel last van een modulerende brom.
Het zou kunnen dat het aan de verschillende adapters ligt, maar ik heb toch de indruk dat er wel degelijk iets mis is met dit pedaal, en de deskundigen kunnen het euvel niet vinden helaas.

Als ik het effect gebruik, en de gitaar aansla heb ik op zich wel een gave phaser, maar je hoort op de Fuchs wel degelijk de ruis er doorheen.
Op mijn Stiletto is de brom dan niet meer te horen, dus op zich is het dan een bruikbaar pedaal geworden.
Toch zal ik hem denk ik niet veel gaan gebruiken, want heb een hekel aan overmatige ruis/brom, ook al hoor je die niet als je speelt.

Ik vind het wel jammer, want het lijkt er wel op dat deze Amerikaanse phaser beter/intenser/meer aanwezig klinkt dan de brom- en ruisvrije Taiwanese, die ik nu op mijn board heb staan.

Geen idee wat ik nu met die USA moet doen.
Dat ding heeft een vermogen gekost ondertussen......

Mitch
23 april 2011, 22:57
Ik heb met een ander modulatiepedaal ook wel eens ruis en clock noise gehad, dat verdween zodra ik er een gebufferd pedaal vóór had staan. Ik weet dus niet of je 'm nu stand-alone hebt gebruikt of meteen in de keten, maar het kan een tip zijn.

Henri H
23 april 2011, 23:42
Ja, dat heb ik ook regelmatig gehad, onlangs nog met een MS10, standalone een zachte, maar irritante hoge piep, en in de keten met de rest van m'n 10-series pedalen is er niks aan de hand.
De USA Ross heb ik echter tot nu toe alleen in een keten met TB pedalen, maar met een (gebufferde) Maxon OD808 ervoor geprobeerd.

Toch bedankt voor de tip. :ok:

HaroldA
24 april 2011, 11:32
Ja, dat heb ik ook regelmatig gehad, onlangs nog met een MS10, standalone een zachte, maar irritante hoge piep, en in de keten met de rest van m'n 10-series pedalen is er niks aan de hand.

"zachte, maar irritante hoge piep" heb ik alleen met mijn 1-spot.

Ik ga niet zeggen dat mijn Ross Phaser ruisloos is, maar ik heb echt geen "last" van de ruis.

On a side note: ik heb een layout gemaakt om de oude Ross Phaser te kunnen clonen! Met moderne condensatoren en weerstanden zal die ook minder gaan ruisen... Het enige probleem met zo'n clone is dat de oude FET-arrays al 30 jaar niet meer gemaakt worden en dat er ook geen vervangers voor zijn.

zoon van Piet
24 april 2011, 13:11
On a side note: ik heb een layout gemaakt om de oude Ross Phaser te kunnen clonen! Met moderne condensatoren en weerstanden zal die ook minder gaan ruisen... Het enige probleem met zo'n clone is dat de oude FET-arrays al 30 jaar niet meer gemaakt worden en dat er ook geen vervangers voor zijn.

Het enige probleem? ;)
Ik heb net een kloon gekregen van een van mijn best klinkende vintage klassiekers (geen phaser).. Met die moderne condensatoren en weerstanden en met vervangers voor de tranisitoren die niet meer te krijgen zijn. Ding ziet er kek uit, is road-en hufterproof.
en tja.. klinkt leuk.. maar niet zoals het origineel...

Fuhgawz
24 april 2011, 13:26
On a side note: ik heb een layout gemaakt om de oude Ross Phaser te kunnen clonen! Met moderne condensatoren en weerstanden zal die ook minder gaan ruisen... Het enige probleem met zo'n clone is dat de oude FET-arrays al 30 jaar niet meer gemaakt worden en dat er ook geen vervangers voor zijn.

Op eBay staan toch best veel antieke onderdelen. Kun je ze daar niet vinden? Helaas vaak ook voor absurde prijzen, maar als je er maar een paar nodig hebt is het misschien nog te overzien. Wat is verder het alternatief? Het circuit aan (laten) passen voor modernere FETs?


Het enige probleem? ;)
Ik heb net een kloon gekregen van een van mijn best klinkende vintage klassiekers (geen phaser).. Met die moderne condensatoren en weerstanden en met vervangers voor de tranisitoren die niet meer te krijgen zijn. Ding ziet er kek uit, is road-en hufterproof.
en tja.. klinkt leuk.. maar niet zoals het origineel...

Excuses voor het off topic gaan hier, maar ik heb foto's van zoon van Piet's uitgebreide vintage collectie gezien en nu vraag ik me toch wel af over welke klassieker het hier gaat.

zoon van Piet
24 april 2011, 13:35
Excuses voor het off topic gaan hier, maar ik heb foto's van zoon van Piet's uitgebreide vintage collectie gezien en nu vraag ik me toch wel af over welke klassieker het hier gaat.

Ehh... daarom meldde ik ook niet om welk pedaal het gaat. Ik wilde ook niet off topic gaan. Maar tussen ons gezegd en gezwegen gaat het om mn triangle Big Muff ;)
en binnenkort een tweede kloon van een andere bouwer!
Nu weer OT! :)

HaroldA
21 juli 2012, 18:32
Ik verwacht een van deze dagen een Ross pedaal die ik nooit eerder zag (en ja, als ik dat zeg betekent dat iets, in tegenstelling tot eBay verkopers die dat nogal rap beweren ;)).

Welke is dat geweest? :???:

DiscoFreq
21 juli 2012, 18:48
Welke is dat geweest? :???:

Deze hier:
http://files.effectsdatabase.com/gear/thumbs/ross_r-80-digitaldelay_001.jpg
Ross R-80 Digital Delay (http://www.effectsdatabase.com/model/ross/r80/digital)


En zo'n 2 jaar later ben ik er nog altijd geen andere tegengekomen (op Google, eBay,...), dus 't moet toch echt wel een zeldzaam model zijn...

HaroldA
21 juli 2012, 18:51
Deze hier:
http://files.effectsdatabase.com/gear/thumbs/ross_r-80-digitaldelay_001.jpg
Ross R-80 Digital Delay (http://www.effectsdatabase.com/model/ross/r80/digital)


En zo'n 2 jaar later ben ik er nog altijd geen andere tegengekomen (op Google, eBay,...), dus 't moet toch echt wel een zeldzaam model zijn...

Nice! :ok: Getuige de aparte knoppen (origineel?), lege plekken op het printje en de naam "Digital echo" lijkt het me inderdaad wel een apart geval. Hoe klinkt 'ie?

DiscoFreq
21 juli 2012, 19:20
Hij werkt niet, misschien een soort prototype of zo...

HaroldA
22 juli 2012, 11:40
Hij werkt niet, misschien een soort prototype of zo...

Dat lijkt me een leuke uitdaging! :ok: Of misschien iets voor D_H?

Een niet-werkend prototype met een volledige behuizing e.d. vind ik onwaarschijnlijk, lijkt me te duur ...

DiscoFreq
22 juli 2012, 16:56
Dat lijkt me een leuke uitdaging! :ok: Of misschien iets voor D_H?

Een niet-werkend prototype met een volledige behuizing e.d. vind ik onwaarschijnlijk, lijkt me te duur ...

Het zal wel ooit gewerkt hebben denk ik. Qua gaten komt de behuizing overeen met de flanger, een andere (screen?)print is dan niet zo moeilijk (zeker als ze van plan waren om er nadien nog te maken).

Ik moet die PCB nog eens nakijken en met andere vergelijken, ik zou eigenlijk voor elk effect al die PCB-nummers eens in m'n database willen, want ik denk dat er nog wel wat van die OEM pedalen die ik nu nog niet linkte (op basis van behuizing) misschien wel kan linken op basis van hun PCB.

DiscoFreq
22 juli 2012, 17:15
De onderkant lijkt ook grotendeels op de specs van de Flanger:

Digital Delay:
http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/ross_r-80-digitaldelay_002.jpg


Flanger:
http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/ross_r-60_004.jpg

Dirk_Hendrik
22 juli 2012, 19:36
Achetrgronddata:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/700/170707_DS.pdf

Moet niet echt lastig te fixen zijn.

tnijland
22 juli 2012, 20:31
Ha ha, ik heb de Ross Phaser van Henri kort mogen horen. Die klonk best gaaf maar het was alsof er een aggregaat bijgezet moest worden om het apparaat te laten werken. De sound was echter OK (net als de crackle Ok van z'n SHO).....

Henri H
22 juli 2012, 20:49
Dat was niet de laatste keer dat ik bij je was Theo? Toen had ik nl. die "aggregaat" er al op staan: ISO-5 van Voodoo Lab.
Blijkbaar levert die ISO-5 "schonere" stroom dan mijn Godlyke en andere adapters, want nu klinkt ie echt wel goed, zit een soort korreltje in het effect, en i.c.m. met wat gain klinkt dat lekker.
Ik heb ook nog steeds die Taiwanees, klinkt ook serieus goed vind ik, maar heeft niet dat "korreltje", waardoor die wat meer "hifi" klinkt.
Eigenlijk zou ik ze beide op m'n board willen. :)

tnijland
22 juli 2012, 21:47
Wat zo'n phaser al op je pedalboard kan doen... Hij klonk supergoed met een mooie korrel maar tevens alsof ie een boel drank (lees power) nodig had om z'n werk goed te doen. De beste muzikanten gaan dood aan teveel drank en drugs misbruik...maar geven wel de beste show van hun leven.

Uniek ding, niet wegdoen dus ;-)

Henri H
22 juli 2012, 22:15
Hehe, nou ik denk dat het wel meevalt met dat verbruik, maar ik heb hem toch maar z'n eigen 9V/100mA gegeven.
Ik ben trouwens wel bang dat de switch naar z'n grootje is, want soms verlies ik veel volume als ik hem aantrap, kan ook aan die Lava Cables liggen, maar ik vermoed de switch v.d. phaser.

tnijland
22 juli 2012, 22:37
Ha, ha die Ross phaser word nog eens je nagel aan de ... Dat heb je soms met sommige apparaten. Hij klonk overigens wel echt vet over jouw Marshall (old style Van Halen).

Henri H
22 juli 2012, 22:52
....doodskist ja. :)
Misschien moet ik beide phasers in één behuizing laten bouwen door D_H. :crazyhappy:

HaroldA
30 augustus 2012, 13:23
Gisteren een MIT Ross Stereo Delay gewonnen! Wel met issues, dus hij kan op de stapel "nog te fixen pedalen" ;)

http://i.ebayimg.com/00/s/NzIxWDcyMA==/$T2eC16RHJIkE9qU3kWfbBQNOWnofjg~~60_12.JPG

muziekschuur
30 augustus 2012, 14:29
Ook doos erbij??? Ik begin langzaam erachter te komen dat ik een heel erge Maxon fan ben.. Twijfel nog of ik dan de Ibanez Maxon pedalen moet gaan scoren of de Maxon varianten.... Moah...

HaroldA
30 augustus 2012, 14:47
Ook doos erbij???

Nope, maar dat heb ik bijna van geen enkel (vintage) pedaal.

HaroldA
30 augustus 2012, 14:54
Dikgedrukt zit nu in mijn verzameling.

Ross R-10 10 Band Graphic EQ
Ross R-25 Regulated Power Supply
Ross R-30 Compressor
Ross R-40 Direct Box / Noise Gate
Ross R-44 Mini-Mixer
Ross R-50 Distortion
Ross R-60 Flanger
Ross R-70 D/P Combination, Ross R-70 Phase Distortion, Ross R-70 Phaser Distortion
Ross R-80 Digital Delay
Ross R-80 Stereo Delay
Ross R-88 Chorus
Ross R-99 Phaser
Ross Standard Switching Box

http://www.effectsdatabase.com/model/ross

onrust nv
30 augustus 2012, 15:58
De flanger,chorus,phaser en phaserdistortion zou'k ook wel willen en de delay alleen als hij analoog is. GAS,GAS,GAS..

Nou ja, m'n tube phaser is ook net binnen, heb meteen gekeken wat voor buis erin zit, helaas zo'n chinese pindabak 12ax7B, dus die vervang ik binnenkort wel voor een LPSje.

Henri H
30 augustus 2012, 16:24
Ziet er weer lekker vintage uit Harold. :ok:
Laat je ff weten hoe die klinkt?

HaroldA
30 augustus 2012, 16:30
Ziet er weer lekker vintage uit Harold. :ok:
Laat je ff weten hoe die klinkt?

Verrot: "Since I've owned the pedal it has developed a fault. It started as a high frequency whizzing sound when you turned the Delay knob. Now when you turn either local or Remote Mix knobs to full their is no signal or delay. When the pedal is off or when the mix knobs are at 50% or less the guitar signal works ok, but again, their is no delays. Hence why the pedal is being offered as not working spares or repairs."

Henri H
30 augustus 2012, 16:36
Eitje toch? :)

HaroldA
30 augustus 2012, 16:42
Eitje toch? :)

Schroefje aandraaien, doekje er overheen en gaan! :ok:

HaroldA
9 september 2012, 16:36
Eindelijk een Ross Phaser filmpje die 'm eer aan doet:


http://www.youtube.com/watch?v=9Sg4tVQ5hGo

Montecristo
11 september 2012, 07:36
Mijn eerste ampje was een Ross, was er toendertijd erg content mee. Helaas zijn die dingen niet zo ge'aged als de pedalen. Ik heb die amp nog steeds, moet alleen gemaakt worden... de nostalgie zal weer weelderig tieren.

zoon van Piet
11 september 2012, 11:24
Ik heb geen Ross, helaas..
Wel Rozz, whatever it may be:
http://img692.imageshack.us/img692/7467/20120911112009h.jpg
of may have been, want ook deze ouwe doos is dood.. :(

HaroldA
11 september 2012, 11:48
Ik heb geen Ross, helaas..
Wel Rozz, whatever it may be:

http://www.effectsdatabase.com/model/rozz/r/5

Ik vind die Locobox interessanter! ;)

zoon van Piet
11 september 2012, 11:55
Die Locobox Choker is zeker interessanter!
gekocht voor twee knaken. Ik vond het ding er zo heerlijk afgetrapt uitzien, dat móest wel goed klinken! Want iemand had veel moeite gedaan om het zo te krijgen en van relic hadden we toen nog nooit gehoord. Jaren later lees ik op het www de hype rond deze jongens en de dientengevolge absurde prijzen..

en ik geef toe: hij klinkt erg goed! :rockon:

HaroldA
23 oktober 2012, 16:07
Oeps: de Ross R70 Phaser/Distortion is ook onderweg ... :sssh:

http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/$T2eC16FHJGoE9nuQeWV6BQG3v+)GJQ~~60_3.JPG

zoon van Piet
23 oktober 2012, 16:26
Die is alleen om te zien supercool..
Purple Haze!

Henri H
23 oktober 2012, 20:13
Ziet er nog goed uit, ook uit de '70's?

HaroldA
23 oktober 2012, 20:14
Ziet er nog goed uit, ook uit de '70's?

:mad:


Hi Harold,

Sorry for disappoint you, but I have decided to keep this pedal,

It costs me almost £200 back in 2009 and another £50 for mods - half the price is not really an option after some thoughts about that,

Apologies for any inconvenience, hope you will find more Ross pedals to add to your collection,

:stop:

Dirk_Hendrik
23 oktober 2012, 21:57
Auw! Dat soort mailtjes doen pijn!

HaroldA
23 oktober 2012, 22:00
Auw! Dat soort mailtjes doen pijn!

Zeker omdat het voorlaatste mailtje dit was:


Morning Harold,

Thank you for your email.

I accept your offer, is it OK to send the Paypal invoice to: harold@xxxxxxxxx.nl?

Henri H
23 oktober 2012, 22:55
Die heeft dus een negatieve feedback te pakken, wat een flapdrol zeg. :(

Dirk_Hendrik
24 oktober 2012, 08:14
Als het ebay is...

HaroldA
24 oktober 2012, 09:01
Als het ebay is...

De veiling had een reserve van 199 GBP. Na 16 mailtjes op-en-neer had ik 125 geboden waar hij mee akkoord was.

Dus behalve een schriftelijke overeenkomst heb ik geen rechten.

HaroldA
29 mei 2013, 15:00
Kleine update: de 3e USA Ross Phaser en een Witte MIT Phase Distortion zijn onderweg ;)

HaroldA
17 juni 2013, 22:58
Kleine update: de 3e USA Ross Phaser en een Witte MIT Phase Distortion zijn onderweg ;)

Al weer ff present! :cooler:

Ik ben de Phase Distortion aan het ontdoen van de trafo + power cord ... blijkt hij intern op 12v te lopen! Er zit een ua78l12 spanningsregelaar achter de trafo. Ook de D+ loopt op 12v.

Ach ja, ik zal dan maar "+12v" bij de DC-ingang schrijven ;) Verklaart ook gelijk waarom hij een trafo heeft ipv een standaard 9v "Boss"-aansluiting.

HaroldA
17 juni 2013, 23:29
Ach ja, ik zal dan maar "+12v" bij de DC-ingang schrijven ;) Verklaart ook gelijk waarom hij een trafo heeft ipv een standaard 9v "Boss"-aansluiting.

Zo, dat was een easy fix! Trafo, gelijkrichtdiodes en spanningsregelaar er uit. DC-jack waar de 220v aansluiting zat (past echt geweldig!) en klaar!

Mooi, dat soort pedaaltjes wat als "defect" aangeboden wordt :ok:

Henri H
18 juni 2013, 00:22
Heb je een overzicht van alle pedalen die je hebt?
Die MIT Phase Distortion lijkt me wel vet! :ok:

HaroldA
18 juni 2013, 00:31
Heb je een overzicht van alle pedalen die je hebt?
Die MIT Phase Distortion lijkt me wel vet! :ok:

Al mijn pedalen, of alleen de Rossjes?

Henri H
18 juni 2013, 00:46
Beide?! :D

HaroldA
18 juni 2013, 10:00
Beide?! :D

Ik maak nog wel een keer een lijstje van al mijn pedalen, maar ben bang dat ik er van ga schrikken ... :eek:

Ross R-10 10 Band Graphic EQ (2x; USA & Taiwan)
Ross R-25 Regulated Power Supply
Ross R-30 Compressor
Ross R-40 Direct Box / Noise Gate
Ross R-44 Mini-Mixer
Ross R-50 Distortion (2x; USA & Taiwan)
Ross R-60 Flanger
Ross R-70 D/P Combination, Ross R-70 Phase Distortion, Ross R-70 Phaser Distortion
Ross R-80 Digital Delay
Ross R-80 Stereo Delay
Ross R-88 Chorus
Ross R-99 Phaser (3x; USA)
Ross Standard Switching Box

Dik heb ik ;)

Henri H
18 juni 2013, 11:17
Dat zijn er (+/_) net veel als dat ik Iba 10 pedals heb. ;)

Die R80 delay en R88 chorus, hoe doen die het?
Ik kan me voorstellen dat die chorus wel lekker "70's" klinkt?

HaroldA
18 juni 2013, 11:31
Die R80 delay en R88 chorus, hoe doen die het?
Ik kan me voorstellen dat die chorus wel lekker "70's" klinkt?

Jij weet precies die 2 pedalen uit te kiezen die nog onder het mes moeten ;)

Henri H
18 juni 2013, 11:33
:soinnocent: :seriousf:

HaroldA
18 juni 2013, 11:34
:soinnocent: :seriousf:

De Chorus zou een CE-2 clone moeten zijn, maar kan me herinneren dat ze niet 100% overeen komen.

Henri H
18 juni 2013, 11:36
Ik zag dit filmpje al ja:


http://www.youtube.com/watch?v=Sq90AWunLBU

HaroldA
18 juni 2013, 11:46
Ik zag dit filmpje al ja

3:58 -> Ross FTW! :ok:

(Ross zit op 2e switch; Boss 3e)

DiscoFreq
18 juni 2013, 13:35
Je weet toch dat er van deze serie Ross pedalen (meestal) 3 versies zijn he?

* gekleurd zonder kadertje rond Ross (= USA)
* gekleurd mét kadertje rond Ross (= Taiwan v1)
* zwart (= Taiwan v2)


(anders jaag ik je nu op kosten ;))

HaroldA
18 juni 2013, 13:37
Je weet toch dat er van deze serie Ross pedalen (meestal) 3 versies zijn he?

* gekleurd zonder kadertje rond Ross (= USA)
* gekleurd mét kadertje rond Ross (= Taiwan v1)
* zwart (= Taiwan v2)

Dat weet ik zeker! Ergens is een website met alle info :ok:

Ik wil niet zover gaan dat ik van alle series alle versies heb, maar zou het niet vervelend vinden als ik in ieder geval een verticale bingo heb ;)

DiscoFreq
18 juni 2013, 14:57
Die digitale delay gaat moeilijk worden ;-)

HaroldA
18 juni 2013, 14:57
Die digitale delay gaat moeilijk worden ;-)

Die van jou is toch kapot.


:soinnocent:

Henri H
3 november 2013, 02:29
Gearmandude rocks!


http://www.youtube.com/watch?v=XjoTrp8Kw7o

HaroldA
3 november 2013, 12:39
Gearmandude rocks!

Goede demo! En gave pedalen ook ;)

Henri H
3 november 2013, 20:45
Jij gebruikt(e) ook zo ééntje bij je 2204's?

HaroldA
3 november 2013, 20:51
Jij gebruikt(e) ook zo ééntje bij je 2204's?

Jep: de Taiwanese opvolger. Die is net wat scherper/dikker dankzij de silicium diodes ipv germanium. Later ben ik de silicium Grant Distortion 15 gaan gebruiken omdat die net wat korreliger/fuzzy-er is dan de Ross.

Ik heb de hele serie D+ clones: Ross Distortion, zowel de bruine USA als zwarte MIT, en de Coron Distortion 10 en 15.

tnijland
3 november 2013, 21:01
Mooi ding. Heb de Ross van Henri H een keertje gehoord. Prachtig als je de ruis vergeet ;-)

HaroldA
3 november 2013, 21:03
Mooi ding. Heb de Ross van Henri H een keertje gehoord. Prachtig als je de ruis vergeet ;-)

Henri heeft toch alleen phaser van Ross? Die overigens niet ruisen op een fatsoenlijke voeding ... toch, Henri?

Henri H
3 november 2013, 21:06
Ik heb alleen 2 phasers idd, MIT en MIUSA.
Ze ruizen wel iets, ook op een goede voeding, maar Theo is ondertussen de PedalPro gewend. ;)

HaroldA
3 november 2013, 21:07
Ze ruizen wel iets, ook op een goede voeding, maar Theo is ondertussen de PedalPro gewend. ;)

Aiaiai ... ja, dan is de Ross Phaser wel ineens erg "plebs" ;)

Ace 1.15.19
3 november 2013, 23:37
Gearmandude rocks!


http://www.youtube.com/watch?v=XjoTrp8Kw7o
Ruig pedaal!

Henri H
3 november 2013, 23:47
Ja hè?!
Ik heb een jaar of 2 geleden 's een MXR Distortion + (reissue) gehad. Volgens Harold is dat hetzelfde als die Ross, maar ik vond het echt 3 x niks.
Nu weet ik dus niet of het aan die D+ reissue ligt of aan mij, dat dat zo'n slecht klinkend pedaal is. :confused:

HaroldA
3 november 2013, 23:51
Ja hè?!
Ik heb een jaar of 2 geleden 's een MXR Distortion + (reissue) gehad. Volgens Harold is dat hetzelfde als die Ross, maar ik vond het echt 3 x niks.
Nu weet ik dus niet of het aan die D+ reissue ligt of aan mij, dat dat zo'n slecht klinkend pedaal is. :confused:

Ik speel al jaren met D+-jes, en volgens mij heb jij nooit echt geklaagd over mijn gitaargeluid ...

Henri H
3 november 2013, 23:53
Integendeel, maar jij hebt nog nooit een reissue geprobeerd, toch?

HaroldA
3 november 2013, 23:54
Integendeel, maar jij hebt nog nooit een reissue geprobeerd, toch?

Ik heb al genoeg "origineeltjes", dus nee: die ken ik niet.

Henri H
4 november 2013, 00:00
I rest my case. :D

HaroldA
6 november 2013, 15:56
I rest my case. :D

Mocht je ze een 2e kans willen geven: http://link.marktplaats.nl/740886992 (ik ken het pedaal en/of de verkoper niet)

Ace 1.15.19
6 november 2013, 16:46
Wat zijn die dingen ongeveer waard Harold? Jij weet dat. :D

HaroldA
6 november 2013, 16:48
Wat zijn die dingen ongeveer waard Harold? Jij weet dat. :D

In NL worden Coronnetjes voor rond de €40-50 verkocht. Zijn ze dat ook waard? Ik vind van wel, maar de meningen zijn daarover verdeeld.

Henri H
8 november 2013, 18:20
Zendinggegevens:

3S-code: 3SKABA2250xxxxx
Gewicht: 413 g



Status zending:

https://mijnpakket.postnl.nl/img/status0.png
Zending wordt voorbereid door de verzender

Als het goed is heb ik hem morgen al..... :D

Ace 1.15.19
8 november 2013, 18:33
Die Coron?

Henri H
8 november 2013, 18:38
Yep.........

Ace 1.15.19
8 november 2013, 22:58
Oh echt?! Had ook contact opgenomen, Helmond is hier langs de deur dus ik denk kan ik wel eens langs gaan.

Henri H
8 november 2013, 23:01
Sja, ik heb gelijk een goed bod gedaan. :)

Sorry. :makeup:

Ace 1.15.19
8 november 2013, 23:02
Haha het is je gegund hoor.

Ben benieuwd hoe die bevalt!

Henri H
8 november 2013, 23:09
Ik ook.

Ik weet nog wel dat ik ergens begin jaren '80 's zo'n MXR Distortion geprobeerd heb, en nogal onder de indruk was dat pedaal.
Ik had toen echter nog niet eens een eigen versterker, gebruikte enkel amps die in de oefenruimtes stonden, en had totaal geen rooie cent om ook maar iets aan te schaffen op gitaar-gebied. Ik was dolblij met mijn Hondo Les Paultje van 175 zuur verdiende Guldentjes
van mijn pa.

We gaan het (her)beleven. :)

HaroldA
9 november 2013, 16:00
Jongens toch ... -> http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155989-Coron-pedalen-Spaar-ze-allemaal!-(GAS)

HaroldA
30 november 2013, 17:58
Voor de gein weer eens een Ross'je gekocht:

http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/z/v6QAAOxy3zNSkNTa/$_12.JPG

Henri H
1 december 2013, 01:04
Je had ook al een Coron compressor. Voor welk doeleinde gebruik je die?
In mijn beleving is het een beetje een nietszeggend effect, met name bij overstuurde sounds.

Mijn Rossjes zijn nog steeds bij de reparateur, die er maar niet aan toe komt ze te repareren/modden. :(

Hopelijk heb ik ze binnen nu en 2 weken toch weer thuis, daarna maar 's verder kijken wat te doen....

HaroldA
1 december 2013, 01:34
Je had ook al een Coron compressor. Voor welk doeleinde gebruik je die?

Alweer het verkeerde topic, Henri!!! :stop:

Die Coron gebruik ik trouwens als milde overdrive ;)

Henri H
1 december 2013, 01:58
Sorry :hide:

;)

HaroldA
28 december 2013, 17:45
Zo, onze bassist ook aan de Ross geholpen ;)

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/540140_792611904098092_1051842920_n.jpg

HaroldA
21 maart 2014, 15:28
3 Gave Ross effecten voor weinig: http://www.ebay.co.uk/sch/m.html?_odkw=&item=251481813338&_osacat=0&ssPageName=ADME%3AB%3ASS%3ANL%3A3160&_ssn=brace2000&_trksid=p2046732.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xross&_nkw=ross&_sacat=0&_from=R40

HaroldA
24 september 2014, 18:48
Hij is binnen! :ok:

http://proguitarshop.com/media/cms/blog/ross_compressor.gif

Volgens de verkoper wel "met defect", dus kan zijn dat er nog werk aan zit. Hij is iig 100% origineel, inlusief doosje, batterijhouder, stickers en garantiekaart ... en dat voor weinig ;)


Lijstje bijgewerkt:

Ross R-10 10 Band Graphic EQ (2x; USA & Taiwan)
Ross R-25 Regulated Power Supply
Ross R-30 Compressor
Ross R-40 Direct Box / Noise Gate
Ross R-44 Mini-Mixer
Ross R-50 Distortion (2x; USA & Taiwan)
Ross R-60 Flanger
Ross R-70 D/P Combination, Ross R-70 Phase Distortion, Ross R-70 Phaser Distortion
Ross R-80 Digital Delay
Ross R-80 Stereo Delay
Ross R-88 Chorus
Ross R-99 Phaser (3x; USA)
Ross Standard Switching Box

Dik heb ik ;)

tommus42
24 september 2014, 19:18
Is toch een dynacomp? Waardeloos ding:D.