PDA

View Full Version : Beginner wil graag info over amps:$



Dommedik
11 februari 2010, 21:05
Tjah, zoals de titel al zegt.

Ik weet niets tot weinig van amps, oke huiskamer amps weet ik wel iets van. Maar het grotere werk.

Wat zijn buizenversterkers, en volgens mij zijn er ook lampenversterkers en nog wat? Wat is het verschil. En wat houd een "top" in die je op sommige versterkers/speakers ziet? Graag hoor ik zoveel mogelijk info, miss komt dit stom over. Maar ik zou er graag wat meer over willen weten, zodat ik weet waar jullie het over hebben!

Bedankt alvast!

Squier4ever
11 februari 2010, 21:10
Tjah, zoals de titel al zegt.

Ik weet niets tot weinig van amps, oke huiskamer amps weet ik wel iets van. Maar het grotere werk.

Wat zijn buizenversterkers, en volgens mij zijn er ook lampenversterkers en nog wat? Wat is het verschil. En wat houd een "top" in die je op sommige versterkers/speakers ziet? Graag hoor ik zoveel mogelijk info, miss komt dit stom over. Maar ik zou er graag wat meer over willen weten, zodat ik weet waar jullie het over hebben!

Bedankt alvast!

Google? Google en google? En anders de zoekgoogle functie van het forum. Met andere woorden, alles is hier al honderden keren voorbij gekomen. Gebruik maar eens de zoekfunctie en kom dan terug als je vragen nog niet beantwoord zijn.

schwalbe
11 februari 2010, 21:11
buizen en lampen zijn hetzelfde. Lampen is het Belgische woord.
Top=losse versterker zonder luidsprekers
combo=versterker met luidspreker

Dommedik
11 februari 2010, 21:14
@squier: zoekfuntie heb ik al al geprobeerd, maar kon niet echt iets vinden. En jah sorry,, google had ik nog niet aan gedacht! Ooh ok, dankje schwalbe. maar zijn er nog meer soorten versterkers dan?

En zoals Julian sas, die speelt door 2 marschal luidsprekers met top toch? Hoe zit zoiets dan aangesloten en wat heeft dat voor nut dan?

schwalbe
11 februari 2010, 21:50
En zoals Julian sas, die speelt door 2 marschal luidsprekers met top toch? Hoe zit zoiets dan aangesloten en wat heeft dat voor nut dan?

Het nut is dat je dan meer op Hendrix lijkt. Als je dan ook nog een omgekeerde kop op je stratocaster zet dan lijkt het nog meer.

macwilliams
11 februari 2010, 22:05
Die twee marshall boxen worden ook wel cabinetten genoemd. Je hebt type A(buik / slanted) en het rechte type (B). B staat op de grond en A daar boven op. De versterker (top/head) maakt het af en dan heb je een full stack. Fullstacks zijn te gek.

caliban
11 februari 2010, 23:36
Er zijn kortweg:

-solid state versterkers, transistor/opamp/fet gebaseerd (marshall mg-serie)
-digitale versterkers, geluid wordt gemaakt door een soort computertje dat geluiden imiteert (line 6)
-lampenversterkers, met al dan niet lampen/solidstatespul in de preamp en de poweramp, indien beide gebruikt worden, noemt men het hybride (marshall valvestate), full tube maakt in principe voor alle versterking-functies gebruik van lampen (mesa/boogie rectifier enz.)

(Speciaal geval is bijvoorbeeld de Spidervalve serie van Line6 waarbij de preamp digitaal is en de poweramp tube, ook soort hybride dus).

Over het algemeen zijn de meeste gitaristen gek van full-tube, zeker indien hoge volumes geen problemen geven :).

Een versterker heeft vaak verschillende uitgangen, en zo kan je verschillende speakercabinets erop connecteren.

Speakercabinets zijn er in alle maten, bijvoorbeeld met 1, 2 of 4 speakers en elk van die speakers kunnen bijvoorbeeld 10, 12 of 15 inch zijn. (Zo komen we tot bijvoorbeeld 4*12).

Een combo is een versterker waar er een of meerdere speakers in de kast worden ingebouwd.

nielsnielsniels
12 februari 2010, 01:56
Nog een aanvulling : sommige functies op een buizenamp kunnen of solidstate of door buizen worden aangedreven. Bijvoorbeeld de reverb, tremolo en de gelijkrichterbuis.

Simon Hans
12 februari 2010, 09:03
Kijk eens op het andere forum (gitaarforum.nl) Daar kun je ergens een heel aardig overzicht vinden. Ja is altijd lastig als je nieuw bent op een bepaald gebied. Ervaring leert dat dat vrij snel in te halen is..

Succes!