PDA

View Full Version : soort snaar



akpolfein
11 februari 2010, 18:56
hallo,

ik heb nu een paar jaar een amuse gitaar (bij wehkamp bestelt), en de snaren brengen zwaar misvormde klanken voort, dus ik wil ze gaan vervangen. Ik weet alleen niet welke er nu op zitten :S

nu lees ik dat bij elektrische gitaren het uitmaakt welke snaardikte je erop legt vanwege je sterkte van je gitaar, maar bij de acoustische kan ik dit niet terug vinden.

dus maakt het bij mijn gitaar uit welke snaardikte ik erop leg?(buiten dat de soort klank anders zal zijn)
en welke snaren raden jullie mij aan? ik wil nylon houden en een warme klank. Ik speel er een half uurtje per dag op en wil het goedkoop houden.

Ron Houben
11 februari 2010, 19:23
Ook bij nylonsnarige gitaren heb je verschillende sterktes: Low tension, normal tension en high tension. Op jouw gitaar zal low tot normal tension zitten.

Wat is het voor geluid dat je krijgt, komt dit echt van de snaren? Bij dit soort gitaren wil ook wel eens een zangbalk loszitten die dan mee resoneert, of de uiteinden van de snaren trillen op het bovenblad, of de mechanieken trillen mee. Kan vanalles zijn. WEER een reden om niet online te kopen maar een goede winkel te zoeken die dit soort euvels van te voren al verhelpt.

akpolfein
11 februari 2010, 20:32
bedankt voor de reactie!
het zijn alleen de snaren, ik stem ze op de open noten zeg maar en dan klinkt hij redelijk
maar als ik een aantal fretten omhoog ga, dan kloppen de tonen niet meer, gewoon vals zeg maar

vederlicht
11 februari 2010, 21:20
Zoals je het vertelt zou ik zeggen dat de hals van jou gitaar bijgesteld moet worden. Dat het valser wordt naarmate je hoger komt zal niet aan de snaren liggen.
Ik ben erg gecharmeerd van D'addario-snaren of Hannabach (medium tension).
Vederlicht

akpolfein
12 februari 2010, 08:11
dan probeer ik eerst nieuwe snaren, en als het dan nog niet goed is zal de hals na laten kijken.
tenminste ik neem aan dat de hals duurder zal zijn?

Muzieknono
12 februari 2010, 09:11
Ik zelf ben zeer tevreden over d'addario en Hannabach, sinds kort op mijn flamenco gitaar conde hermanos, erg zuiver en helder, ik pak altijd de high tension, maar ook de medium en low tension van deze merken zijn goed.
P.S. Wellicht ben je aan een betere gitaar toe.
Mvgr. Dirk Jan :B

Fingerpick
12 februari 2010, 10:36
bedankt voor de reactie!
het zijn alleen de snaren, ik stem ze op de open noten zeg maar en dan klinkt hij redelijk
maar als ik een aantal fretten omhoog ga, dan kloppen de tonen niet meer, gewoon vals zeg maar

Kijk ook eens of het brugkammetje niet achterstevoor in het gleufje zit : de afgeronde kant moet naar achter zitten, anders is de intonatie helemaal zoek.

Ron Houben
12 februari 2010, 17:41
Luister eens even. Je hebt een Amuse gitaar bij Wehkamp gekocht. Die gitaar kost nog geen 90 Euro en die prijs is zwaar overtrokken. Natuurlijk is die gitaar vals, daar is niets of bijna niets aan te doen. Ga nu geen geld uitgeven aan nieuwe snaren, hals af stellen (waarschijnlijk niet mogelijk) of nieuwe mechanieken (daar kom je dan later achter dat die ook niet deugen).
Het spijt me zeer, maar dit soort gitaren is gewoon niet goed. Ik kan wel vriendelijk om de brij/brei? heendraaien, maar het is zoals het is. Kijk of je die gitaar nog kunt terugsturen en koop van dat geld een spijkerbroek. Er moet toch zeker een winkel in jouw buurt zijn die een fatsoenlijk instrument kan verkopen. Het hoeft echt geen 3000 Euro te kosten.
Stuur me anders een PM, ik ken bijna alle muziekwinkels in NL en kan je er vast wel een aanraden.

Succes!

akpolfein
12 februari 2010, 17:51
hij is eigenlijk van mijn zus, maar ik speel er meer op dan haar :P (dus wegdoen kan ik niet)
en ik wil binnenkort overstappen op een elektrisch gitaar, dus dan zal ik deze waarschijnlijk ook niet veel meer gebruiken :sssh:

Ron Houben
12 februari 2010, 20:47
Ook voor elektrische gitaar geldt: Ga naar een winkel. Als je dan iets niet bevalt kan je terug gaan en doen ze hun best je klachten op te lossen.

Het is niet erg als je iets niet weet en dan vragen stelt, maar hoe moet meneer Wehkamp nu iets weten van gitaren? Ga naar een winkel waar iemand werkt die gitaar speelt en er veel van af weet en zelf kan repareren.

vederlicht
12 februari 2010, 22:35
Ik moet zeggen dat ik het helemaal eens ben met Ron. Voor kwaliteit, al is het maar een beetje, moet je toch wat geld neerleggen. Voor zo weinig geld heb je dan wel een gitaar en dat lijkt heel wat ( er zit immers alles op en aan) maar op termijn wordt de frustratie steeds groter, zeker als je je talent ontwikkelt. Dus toch maar geen geld uitgeven aan nieuwe snaren. Zonde! Verder hou ik het op mijn voorkeur snaren zoals in mijn berichtje hierboven.
Vederlicht

akpolfein
13 februari 2010, 14:32
ik snap dat ik bij een winkel beter af ben, maar bijvoorbeeld voor die elektrische gitaar wil ik ongeveer 2 ŕ 3 honderd euro aan uitgeven.
in een winkel heb je dan een beginnerssetje dat qua geluid niet veel waard is, en 2e hands heb je tenminste iets meer voor hetzelfde geld.
gebruikt of niet maakt mij niet uit, zolang ik er maar op kan spelen :P

vederlicht
13 februari 2010, 15:32
Inderdaad! Kies met dat geld voor een occasion. Een goed tweede-handsje is beter dan een slechte nieuwe. Op gitaarnet is ook een site waar gebruikte gitaren worden aangeboden.
Vederlicht

akpolfein
13 februari 2010, 16:01
bedoel je de gitarenmarkt?
maar dit is eigenlijk toch hetzelfde als marktplaats? met stukken kun je toch niet terug?

vederlicht
14 februari 2010, 23:19
Die bedoel ik ja. Teruggeven kan daar natuurlijk niet maar het is mogelijk toch wat persoonlijker om bij een paticulier te kopen die veel ervaring heeft met zijn gitaar die hij te koop aanbiedt. Ik zou zeker altijd een afspraak maken om bij de aanbieder de gitaar uit te proberen. Toch weer anders dan bij een commerciële instantie (winkel) die gewoon veel gitaren wil verkopen.( Niets ten nadele natuurlijk van goede winkels die heel klantgericht werken).
Vederlicht

Ron Houben
15 februari 2010, 18:30
Hoi,

Als je niemand hebt om mee te gaan als je een gebruikte gitaar gaat bekijken, reserveer dan 50 Euro voor een afstelbeurt bij een gitaarbouwer. Hiermee kan een gitaar enorm opknappen.

Succes!

28 Februari Gitaarbeurs Groesbeek (Bij Nijmegen). Hier worden veel gebruikte gitaren aangeboden. Ik ben er ook....

akpolfein
17 februari 2010, 13:38
het is wat ver om te fietsen :P (mijn ouders zijn niet geinteresseerd genoeg om mee te gaan) maar het lijkt me wel leuk om daar eens rond te neuzen!

wat word er dan bij een afstelbeurt gedaan?
edit: ik heb al een leuke site gevonden waar dit allemaal mooi op word uitgelegd!

akpolfein
25 februari 2010, 20:19
ik heb er nu nieuwe snaren op gelegd, en het is een wereld van verschil!
met die nieuwe snaren ernaast schrok ik ervan hoeveel mijn oude snaren geleden hadden, die waren namelijk zwart met een groene aanslag, dan is zilver stukken mooier :P
de tonen zijn een stuk helderder en ik hoef veel minder hard te drukken! en kan dus sneller spelen
dus ik heb ook nog eens veel minder last van mijn vingers!

alleen moet ik hem redelijk vaak stemmen, is dat normaal bij nieuwe snaren?
of heb je hier een trucje voor?

akpolfein
2 maart 2010, 17:50
het stemmen hoeft nu niet meer zo vaak, gelukkig!
maar zijn er trucjes zodat je in het begin minder hoeft te stemmen?

LaurentB
2 maart 2010, 17:55
het stemmen hoeft nu niet meer zo vaak, gelukkig!
maar zijn er trucjes zodat je in het begin minder hoeft te stemmen?

Is dat nog steeds die nylonsnarige gitaar? Die ontstemmen altijd tamelijk veel, de eerste week. Daarna wordt het beter.

LaurentB
2 maart 2010, 17:58
Hoi,

Als je niemand hebt om mee te gaan als je een gebruikte gitaar gaat bekijken, reserveer dan 50 Euro voor een afstelbeurt bij een gitaarbouwer. Hiermee kan een gitaar enorm opknappen.

Succes!

28 Februari Gitaarbeurs Groesbeek (Bij Nijmegen). Hier worden veel gebruikte gitaren aangeboden. Ik ben er ook....

Ik zag er nog een leuke Aria PE-460 voor 300 euro...maar je hebt natuurlijk ook een versterker nodig, en dat is vooral de bottleneck bij die beginnerssetjes. Een versterker kost minstens evenveel als de gitaar, voor een behoorlijk geluid.

akpolfein
2 maart 2010, 17:58
jep, nylonsnaren
er is nu ong. een week voorbij en ik hoef nu niet zoveel meer te stemmen.

geen trucjes ervoor? bijv. een dag te strak spannen ofzo :S

akpolfein
2 maart 2010, 17:59
ik had het budget opgekrikt naar 450 euries en ik heb er nu een ltd ec50 met een line6 spider versterker voor gekocht!

LaurentB
2 maart 2010, 18:00
jep, nylonsnaren
er is nu ong. een week voorbij en ik hoef nu niet zoveel meer te stemmen.

geen trucjes ervoor? bijv. een dag te strak spannen ofzo :S

Nou, sommige mensen rekken de snaren als ze nieuw zijn een beetje op, door er met je vinger wat aan te trekken in het midden, als ze op de gitaar zitten.
Nylon bestaat uit heel lange moleculen die in elkaar moeten haken, en in het begin zit daar als het ware nog speling in.

LaurentB
2 maart 2010, 18:01
ik had het budget opgekrikt naar 450 euries en ik heb er nu een ltd ec50 met een line6 spider voor gekocht!

Kijk, dat lijkt me een goede start :)

akpolfein
2 maart 2010, 21:28
dat hoop ik ook! :blast:

akpolfein
2 maart 2010, 21:29
Nou, sommige mensen rekken de snaren als ze nieuw zijn een beetje op, door er met je vinger wat aan te trekken in het midden, als ze op de gitaar zitten.
Nylon bestaat uit heel lange moleculen die in elkaar moeten haken, en in het begin zit daar als het ware nog speling in.
ik heb met het verwisselen van de snaren steeds met 1 hand de snaar aangedraait en met de andere hand de snaar steeds wat omhoog en omlaag bewogen. (een beetje rekken dus)

vederlicht
2 maart 2010, 22:07
Het kan schelen als je na het het opzetten van de nieuwe snaren met de vlakke hand een aantal keren boven het klankgat de snaren naar beneden drukt (niet overdrijven natuurlijk). Dat kun je een dagelijks 1 of 2 keer doen. Daarna weer goed op toon stemmen. De periode dat de gitaar ontstemt blijft kun je zo verkorten.
Vederlicht

Puerco
2 maart 2010, 22:32
Ik lees dit topic even door en het valt me op dat de beste adviezen door de vraagsteller zelf gegeven worden.....
Vooral het advies om GEEN nieuwe snaren te kopen is natuurlijk te stom voor woorden, alsof snaren het eeuwige leven hebben. Vooral nylon snaren slijten als een gek en als ze er versleten/geoxideerd uitzien dan zijn ze allang aan vervanging toe natuurlijk. Kosten zijn een paar euro en voor €5,- heb je al een kwalitatief goed setje.
Mooi dat je nu een mooie elektrische set hebt gekocht ook en ik wens je er veel succes mee, goede keuze trouwens!. Ook elektrische snaren moeten afhankelijk van hoeveel je er mee speelt en de samenstelling van je zweet na enkele weken tot maanden vervangen worden en in het begin goed opgerekt te worden, zo een setje d'adario snaren kost ook iets van €5,- en is van erg goede kwaliteit. Wacht er dus geen jaren mee.

akpolfein
3 maart 2010, 10:27
als beginner had ik er niet bij stilgestaan dat ik snaren moest vervangen, maar toen de tonen zo slecht werden begon ik er aan te denken om ze te vervangen :crazyhappy:

geniale ingeving! (al zeg ik het zelf)