PDA

View Full Version : Custom Epiphone even goed als......



Custom86
11 februari 2010, 18:41
Hallo Mensen,

Mischien zullen sommigen van jullie dit wel een domme vraag vinden, maar aangezien ik niet veel kennis heb over gitaren zou ik het volgende graag willen weten.
Ik ben nu druk aan het sparen voor een gitaar het liefst een Lespaul of een SG.
Gibson is voor mij gewoon veelste duur dus dan kom je al gauw in de Epiphone, Samick, Vintage of Tokai klasse.

De vraag is aangezien de prijs en de hardware wat is nu nog veel verschil tussen een Gibson en Epiphone.

Ik heb vorige week voor het eerste op een gibson gespeeld, Ik was helemaal verliefd tot ik het prijskaartje zag.

Nu zat ik te rekenen:

Stel ik koop een Epiphone Les paul standard.
Die zijn voor 200 euro nog wel te koop.

Dan een setje nieuwe pick ups van Gibson. circa 160 euro.
Dan de potmeters 2x tone en 2x volune vervangen voor Gibson pots 20 euro ongeveer.

Dan zit ik op een totaal van: 380 Euro,- ( veel minder dan een Gibson )

Maar zou er dan nog veel verschil tussen een Gibson en een epiphone zitten, behalve het merk op de headstock dan.

Ik zou graag jullie meningen hier over willen lezen.

Alvast bedankt

Mitch
11 februari 2010, 18:45
Als het zo eenvoudig was deed iedereen dat wel. Ik zou zeggen: gebruik de zoekfunctie, deze discussie is namelijk al heel vaak voorbij gekomen en eindigt altijd met dezelfde conclusies.
Ja, Epi is wel goed, nee het is niet goed, ja maar...

Ga naar Zoeken, dan Geavanceerd zoeken selecteren. Daar aangekomen: zoekwoorden "Epiphone Gibson" intoetsen en aanvinken "in titel". Dan nog het subforum Elektrische gitaren selecteren en klaar ben je.

TimoSomers
11 februari 2010, 18:46
Ja lijkt me wel, hout is toch echt wel van andere kwaliteit enzo.
Maaaar, ik weet wel zeker dat het echte verschil in tone zegmaar niet parallel loopt met de prijs (dus de gibson zal dan echt niet 10 keer zo goed zijn als de Epi).
Tis maar net of je voor die echte tone die je zoekt veel wil(/kunt) betalen.
Denk als je je Epitje een beetje pimpt, je een heel lekker gitaartje hebt.

Acdc
11 februari 2010, 18:56
Als het zo eenvoudig was deed iedereen dat wel. Ik zou zeggen: gebruik de zoekfunctie, deze discussie is namelijk al heel vaak voorbij gekomen en eindigt altijd met dezelfde conclusies.
Ja, Epi is wel goed, nee het is niet goed, ja maar...

Ga naar Zoeken, dan Geavanceerd zoeken selecteren. Daar aangekomen: zoekwoorden "Epiphone Gibson" intoetsen en aanvinken "in titel". Dan nog het subforum Elektrische gitaren selecteren en klaar ben je.

Met alle respect voor de Mod. Maar dit vind ik echt weer zo`n hakopdetak andwoord waar je niets mee kan.
Als je die zoek unctie gebruikt krijg je alleen maar meningen van mensen die er van overtuigd zijn dat epiphone crap is en de ander zeikt Gibson weer af.
En de Ts vraagt niet of het nauw goed of slecht is maar vraagt wat gebeurd er als ik een epiphone modificeer met Gibson onderdelen dat is heeel wat anders. En er zijn zoveel discusies naar voren gekomen die je wel 1000 keer voobij hebt zien gaan o.a Ik koop mijn eerste gitaar :mad:
Maar nu weer even ontopic.

Gibson is kwalitatief een super merk absoluut zijn ze duur ....JA.
Epiphone heeft ook zijn kwaliteiten maar zijn ook goedkoper ( waar na je geld ).
Maar ik heb al eens op een Epiphone gespeeld met Gibson Burstbuckers ander brug en ander pots. Die klonk beter als een slechte Gibson die ik ook wel in handen heb gehad.
Mocht je een Epiphone kopen zoek ze dan wel in de jaren 95 tot 98.
Die zijn meestal net wat zwaarder.
Het is altijd afwachten hoe je gitaar met een upgrade gaat klinken.
Maar voor de gitaristen met wat minder budget zeker een leuke uitkomst

kalmah
11 februari 2010, 19:00
Goed is ook weer erg subjectief. En je versterker bepaald ook een deel. Als je op een crappy versterker speelt, hoor je 't verschil nauwelijks.

Geupgrade Epi custom met goede tuners en hardware = hele goede gitaar
Gibson = betere gitaar..

echter, of je het verschil als leek hoort? Zeker op een slechte versterker niet..

FruscianteFan
11 februari 2010, 19:04
Met alle respect voor de Mod. Maar dit vind ik echt weer zo`n hakopdetak andwoord waar je niets mee kan.
Als je die zoek unctie gebruikt krijg je alleen maar meningen van mensen die er van overtuigd zijn dat epiphone crap is en de ander zeikt Gibson weer af.
En de Ts vraagt niet of het nauw goed of slecht is maar vraagt wat gebeurd er als ik een epiphone modificeer met Gibson onderdelen dat is heeel wat anders. En er zijn zoveel discusies naar voren gekomen die je wel 1000 keer voobij hebt zien gaan o.a Ik koop mijn eerste gitaar :mad:
Maar nu weer even ontopic.
TS stelt precies de vraag die past in de discussie die al echt 100 keer voorbij is gekomen. Dan is het niet een antwoord waar je niets mee kunt, maar een antwoord waar je heel veel aan kunt hebben. Ook al zijn de meningen nog zo verdeeld.

Anyways: als je verliefd bent op die Gibson, zou ik vooral even kijken of je dat ook hebt met een Epi. Als dat zo is, ga je voor een Epiphone. Als dat heel erg tegenvalt, zou ik me concentreren op die Gibson.

Custom86
11 februari 2010, 19:04
Epi standard voor €200,-? Tijd om mp in de gaten te houden.


Ja ik zag er vorige week 1 op mp maar was net te laat.

Versterker moet niet zo`n probleem zijn denk ik.

JCM 800 met 1960 A cab Greenbags speakers.

Dus dat zit wel goed

Custom86
11 februari 2010, 19:21
TS stelt precies de vraag die past in de discussie die al echt 100 keer voorbij is gekomen. Dan is het niet een antwoord waar je niets mee kunt, maar een antwoord waar je heel veel aan kunt hebben. Ook al zijn de meningen nog zo verdeeld.

Anyways: als je verliefd bent op die Gibson, zou ik vooral even kijken of je dat ook hebt met een Epi. Als dat zo is, ga je voor een Epiphone. Als dat heel erg tegenvalt, zou ik me concentreren op die Gibson.


Ja maar als je een gezin hebt valt het wat tegen :S haha
En ja ik vind epiphone mooie gitaren lekker spelen maar de hardware suck IMO.
Ik ben bevriend met SRV2000 ( ook een lid ) die momenteel op vakantie is.
Maar ik heb vorige week op zij Samick greg bennet gespeeld Die gepimpt is door een ene William ook van deze forum hoorde ik van hem.
Ik vond hem super klinken en speelde erg fijn !!! Maar ben niet zo gek van die headstock.

grayfink
11 februari 2010, 19:48
Koop nou gewoon maar een Epiphone en ga daar lekker op hengsten.
Andere pickups kan altijd nog.
Of je koopt een PRS SE, hebben ook een erg goede prijs/kwaliteit verhouding. Beter dan Epi imo.

kenx
11 februari 2010, 19:49
Met alle respect voor de Mod. Maar dit vind ik echt weer zo`n hakopdetak andwoord waar je niets mee kan.
Als je die zoek unctie gebruikt krijg je alleen maar meningen van mensen die er van overtuigd zijn dat epiphone crap is en de ander zeikt Gibson weer af.
En de Ts vraagt niet of het nauw goed of slecht is maar vraagt wat gebeurd er als ik een epiphone modificeer met Gibson onderdelen dat is heeel wat anders. En er zijn zoveel discusies naar voren gekomen die je wel 1000 keer voobij hebt zien gaan o.a Ik koop mijn eerste gitaar :mad:
Maar nu weer even ontopic.

Gibson is kwalitatief een super merk absoluut zijn ze duur ....JA.
Epiphone heeft ook zijn kwaliteiten maar zijn ook goedkoper ( waar na je geld ).
Maar ik heb al eens op een Epiphone gespeeld met Gibson Burstbuckers ander brug en ander pots. Die klonk beter als een slechte Gibson die ik ook wel in handen heb gehad.
Mocht je een Epiphone kopen zoek ze dan wel in de jaren 95 tot 98.
Die zijn meestal net wat zwaarder.
Het is altijd afwachten hoe je gitaar met een upgrade gaat klinken.
Maar voor de gitaristen met wat minder budget zeker een leuke uitkomst

Leer jij eerst zonder fouten typen, dan praten we nog 's ;)

TimoSomers
11 februari 2010, 20:01
Bedankt voor de bijdrage, holy fuck.


@TS: Ik zou gewoon een paar Epitjes testen tot je de ware tegenkomt (ook Epi's zijn erg exemplarisch, net als Gibsons) en dan die op den duur (of meteen) lekker upgraden.

Hendriks
11 februari 2010, 20:18
Een Epi is veel beter dan een Gibsun.

Mitch
11 februari 2010, 20:24
Met alle respect voor de Mod. Maar dit vind ik echt weer zo`n hakopdetak andwoord waar je niets mee kan.
Als je die zoek unctie gebruikt krijg je alleen maar meningen van mensen die er van overtuigd zijn dat epiphone crap is en de ander zeikt Gibson weer af.
En de Ts vraagt niet of het nauw goed of slecht is maar vraagt wat gebeurd er als ik een epiphone modificeer met Gibson onderdelen dat is heeel wat anders. En er zijn zoveel discusies naar voren gekomen die je wel 1000 keer voobij hebt zien gaan o.a Ik koop mijn eerste gitaar :mad:
Maar nu weer even ontopic.

Al had je geen respect, dat mag ook hoor :D
Ik spring echter niet van de hak op de tak. En als ik dat al doe, dan is het in stijl met de openingspost ;) Het is geenszins mijn bedoeling om een non-antwoord te geven op de vraag in de openingspost, sterker nog... alle argumenten die je noemt staven dat advies juist. Upgrades op een Epi: daar wordt altijd over gepraat, in elke Epiphone vs Gibson discussie. En inderdaad, er zijn altijd voor- en tegenstanders van beide merken, vanwege de vragprijs, de kwaliteit of whatever, maar die zijn er en elke discussie komen dezelfde pro's en contra's aan bod. Ik zie dus niet in waarom nu niet. En er staat genoeg nuttige informatie in die andere topics, heus niet alleen maar gehakketak.
Ik weet alleen niet of de boodschap is aangekomen, geen reactie.

Realeigo
11 februari 2010, 20:34
Zal ik dan ook nog maar een duit in het zakje doen en roepen dat Epiphone alleen maar een maple fineertje gebruikt en dus niet the real deal dikke plakken maple. Trouwens doen ze dat ook alleen maar op modellen waarvan de top zichtbaar is.

Oftewel een Epiphone wordt nooit en te nimmer een Gibson.

Kakihara
11 februari 2010, 21:01
Zal ik dan ook nog maar een duit in het zakje doen en roepen dat Epiphone alleen maar een maple fineertje gebruikt en dus niet the real deal dikke plakken maple. Trouwens doen ze dat ook alleen maar op modellen waarvan de top zichtbaar is.

Oftewel een Epiphone wordt nooit en te nimmer een Gibson.

Nou, dat esdoornfineertje vind ik toch maar een loos argument : alsof het van een plak esdoorn afhangt of het een Gibson is of niet. In die optiek zijn Studio's, Specials en Juniors ook geen Gibsons...

@TS : er zijn veel Les Paul-achtigen op de markt: Epi's, Vintages, Greg Benetts, AriaProII, Ibanez, Washburn, Yamaha, Hagström et j'en oublie... Probeer zoveel mogelijk uit, neem daar de beste uit en waardeer die dan op.

Sinner1980
11 februari 2010, 21:47
Epiphone is best leuk spul maar het echte werk blijft toch wel de duurdere Gibson varianten...punt:supercool:

Ricochet
11 februari 2010, 22:05
Mocht je een Epiphone kopen zoek ze dan wel in de jaren 95 tot 98.
Die zijn meestal net wat zwaarder.


Hier wil ik graag een kanttekening bij plaatsen. Ik heb namelijk 5 Epiphone LPs. De lichtste is een '97, de zwaarste is een '08.
Epiphone maakte in die tijd gebruik van een aantal verschillende Aziatische gitaarfabrieken waar hun modellen geproduceerd werden.
Productiekwaliteit toonde een grillig verloop per model per fabriek. Het is niet ongewoon om Epi LPs uit die tijd tegen te komen die stiekem zijn opgebouwd met behulp van Linde- en Elze-hout. Wat uiteraard z'n weerslag heeft op gewicht.
Wat dat betreft zijn IMO de eisen ten aanzien van materiaal behoorlijk verbeterd(lees: beter gecontroleerd) nu Epiphone een eigen fabriek in Qingdao China heeft.

Ten aanzien van de originele vraag heb ik ook nog een mening.
Een Epiphone LP zal nooit en te nimmer een Gibson worden.
Maar ik denk wel dat je met behulp van slimme upgrades een behoorlijk eind in de buurt kan komen. Pickups en de topkam vervangen zijn in mijn ogen verplicht. Evenals een goede setup.

Lykke
11 februari 2010, 22:12
Ik hoor het verschil absoluut wel. Men kan wel zeggen dat je voor de naam betaalt, maar die naam hebben ze niet voor niks gekregen ;)
Gibson is wat mij betreft gewoon ultiem.

Heb overigens zelf een epi LP special II, die het overigens niet zo lekker doet. Dus als je voor een Epi gaat, bestel hem NIET via musicstore.de

Custom86
11 februari 2010, 23:53
Leer jij eerst zonder fouten typen, dan praten we nog 's ;)

Dus als je dyslectisch bent mag je geen topic starten flauwe grap zeker

Acdc
11 februari 2010, 23:57
Dus als je dyslectisch bent mag je geen topic starten flauwe grap zeker

+1 Mee eens, wat maakt het uit we begrijpen je zo ook wel toch ;)

FruscianteFan
12 februari 2010, 00:18
+1 Mee eens, wat maakt het uit we begrijpen je zo ook wel toch ;)
Zucht, dat argument ('je begrijpt toch wat ik bedoel?') vind ik zo vervelend. Op heel veel momenten zorgen verkeerde spelling, verkeerde grammatica en typfouten ervoor dat ik a) meer moeite moet doen om iets te lezen of b) ik gewoon niet begrijp wat ergens staat.

Dat dergelijke fouten gemaakt worden, daar kan ik nu wel mee leven. Maar dat je vervolgens goed gaat praten dat je niet let op taalfouten in je bericht, dat vind ik jammer.

Acdc
12 februari 2010, 00:24
Zucht, dat argument ('je begrijpt toch wat ik bedoel?') vind ik zo vervelend. Op heel veel momenten zorgen verkeerde spelling, verkeerde grammatica en typfouten ervoor dat ik a) meer moeite moet doen om iets te lezen of b) ik gewoon niet begrijp wat ergens staat.

Dat dergelijke fouten gemaakt worden, daar kan ik nu wel mee leven. Maar dat je vervolgens goed gaat praten dat je niet let op taalfouten in je bericht, dat vind ik jammer.


A dan doe je maar beter je best met lezen.
B Als dat zo veel moeite voor je is dat reageer je toch niet.

Hij geeft aan dat hij dyslectisch is......beetje respect.

Maar even ontopic:

Als ik jou was zou ik gewoon een paar Epiphone`s proberen, Mocht het je bevallen met de standaard setup. word het met een paar Gibson modificaties alleen maar beter lijkt mij.

nu maar hoopen dat ik er geen spellinsvouten hep gemaakd

FruscianteFan
12 februari 2010, 00:34
A dan doe je maar beter je best met lezen.
B Als dat zo veel moeite voor je is dat reageer je toch niet.

Hij geeft aan dat hij dyslectisch is......beetje respect.

Maar even ontopic:

Als ik jou was zou ik gewoon een paar Epiphone`s proberen, Mocht het je bevallen met de standaard setup. word het met een paar Gibson modificaties alleen maar beter lijkt mij.

nu maar hoopen dat ik er geen spellinsvouten hep gemaakd
Zoals ik al zei (maar dat heb je dus niet goed gelezen?), dat dit forum niet in feilloos Nederlands is, daar kan ik prima mee leven. Ik vind het alleen erg jammer dat je goed gaat praten dat jij fouten maakt. Ik vind het dan ook erg jammer dat je mij verwijt dat ik geen respect heb voor dyslectici, want dat is het hele punt niet.

(edit: rijsbergman heeft gelijk wat betreft respect, en ik maakte een contaminatie.)

rijsberman
12 februari 2010, 00:49
Respect voor de taalfouten van dyslectici? Het moet niet gekker worden.

En dat gelul over respect altijd. Respect moet je verdienen. Als we elkaar een beetje ruimte gunnen, heb je dat gelul ook helemaal niet nodig.

SRV2000
12 februari 2010, 00:58
Respect voor de taalfouten van dyslectici? Het moet niet gekker worden.

En dat gelul over respect altijd. Respect moet je verdienen. Als we elkaar een beetje ruimte gunnen, heb je dat gelul ook helemaal niet nodig.

Zo hier even een kort berichtje vanuit mijn vakantie huisje :D
Al trek ik niet zo snel een conclusie ben ik het wel met ACDC eens.
Laten we gewoon lekker lullen over gitaren, elkaar wat tips en verhalen uitdelen.
Inplaats dat gelul over spellingsfouten wat een gezeik zeg.
als ik een keer een lettertje vergeet of een , of . punt who cares.

Betreft Macwilliams.

De greg doet prima zijn werk en klinkt nog steeds goed :D
Nu nog eens een andere amp en dan is het weer compleet.

Chocola
12 februari 2010, 01:04
A dan doe je maar beter je best met lezen.
B Als dat zo veel moeite voor je is dat reageer je toch niet.


Dat was dus net het hele punt niet Acdc, ging erom dat het goedpraten gewoon één grote bullshit is. Zelfs iemand die dyslectisch is hoort het naar mijn mening niet goed te praten. Dat is gewoon simply not done.

edit:
@SRV. Ben ik met je eens, maar soms snap ik gewoon geen hol van een post doordat er gewoon te onzorgvuldig wordt omgegaan met de taal. Je kunt het overdrijven hoor ;). Zodra de duidelijkheid van een post eronder te leiden heeft ga je over de grens heen naar mijn mening. Kun je zeggen: "lees het dan gewoon niet als je het niet snapt of het vier keer moet lezen", dat doen de minder intelligente mensen onder ons namelijk wel eens, maar is dat de oplossing op een forum? ;).

Chocola
12 februari 2010, 01:27
Hier wil ik graag een kanttekening bij plaatsen. Ik heb namelijk 5 Epiphone LPs. De lichtste is een '97, de zwaarste is een '08.
Epiphone maakte in die tijd gebruik van een aantal verschillende Aziatische gitaarfabrieken waar hun modellen geproduceerd werden.
Productiekwaliteit toonde een grillig verloop per model per fabriek. Het is niet ongewoon om Epi LPs uit die tijd tegen te komen die stiekem zijn opgebouwd met behulp van Linde- en Elze-hout. Wat uiteraard z'n weerslag heeft op gewicht.
Wat dat betreft zijn IMO de eisen ten aanzien van materiaal behoorlijk verbeterd(lees: beter gecontroleerd) nu Epiphone een eigen fabriek in Qingdao China heeft.

Ten aanzien van de originele vraag heb ik ook nog een mening.
Een Epiphone LP zal nooit en te nimmer een Gibson worden.
Maar ik denk wel dat je met behulp van slimme upgrades een behoorlijk eind in de buurt kan komen. Pickups en de topkam vervangen zijn in mijn ogen verplicht. Evenals een goede setup.

Ik denk dat we in deze post de vraag van TS 100% beantwoord hebben.

nickofzo
12 februari 2010, 01:35
als je een epi koopt.. wil je later een gibson..
als je een gibson koopt, heb je genoeg















maar wil je er wel steeds meer:mmmm:

FruscianteFan
12 februari 2010, 02:27
als je een epi koopt.. wil je later een gibson..
als je een gibson koopt, heb je genoeg















maar wil je er wel steeds meer:mmmm:
Het is wel zo dat ik een paar jaar heel tevreden op mijn Epiphone Les Paul Custom (uit 2005? In dat jaar nieuw gekocht). Ben nog steeds heel tevreden met die gitaar, en zet haar nu in als gitaar voor de 2e gitarist - zelf speel ik liever op andere gitaren. Het is ook zo dat toen ik een keer op een SG Standard speelde, ik helemaal verkocht was. Ik kon niet zo uit de voeten met de klank, maar het voelde helemaal goed aan. Zo goed dat ik een tijdje heb overwogen om ervoor te gaan sparen.