PDA

View Full Version : Een custom of een kant en klare gitaar



Tele-freak
11 februari 2010, 14:42
Hooi,
Ik heb een vraagje voor jullie allemaal. Stel je liever je eigen gitaar samen, of koop je liever een kant-en-klare. Stem nu!!!! En stem op wat je zou willen, dus afgezien van geldkwesties.

ShredTallicA
11 februari 2010, 14:52
Je hebt hem verkeerd gezet :chicken: Maar dat terzijde zou ik nu een kant en klare kopen, ik speel toch niet bijster lang dus. :ok:

HaroldA
11 februari 2010, 15:14
Ik mis de optie: "Kant-en-klaar die ik vervolgens aanpas aan mijn specifieke wensen".

Ik heb eigenlijk al mijn gitaren wel van andere pups, een andere topkam of tuners voorzien...

Van Dattum
11 februari 2010, 15:21
Ik mis de optie "Ik ga naar de houthandel".....

Hiro
11 februari 2010, 15:29
haha ja inderdaad, daar is een gedeelte van dit forum ook mee bezig, waaronder ik, als ik t geld en de werkplek ervoor had dan kon ik er tenminste mee verder, maarja eerst maar s wat andere kleinere dingen maken

marc_o
11 februari 2010, 15:49
Alleen aan een custom beginnen als je weet wat je wilt. Voor een kleurtje alleen moet je het niet doen, dan kun je beter een standaard kopen die je laat spuiten.

marter544
11 februari 2010, 16:00
Ik mis de optie: "Wil wel custom maar kan het niet betalen, dus verbouw ik bestaande gitaren."

Exi
11 februari 2010, 16:00
Tja, als geld geen rol zou spelen zou ik voor een custom gaan.

edit: wat marter dus zegt!

Tele-freak
11 februari 2010, 16:05
Ik mis de optie: "Kant-en-klaar die ik vervolgens aanpas aan mijn specifieke wensen".

Ik heb eigenlijk al mijn gitaren wel van andere pups, een andere topkam of tuners voorzien...

Je hebt gelijk, kon op het moment eigenlijk niet meer dan dit bedenken;) Maar ff een vraagje, waarom als ik een winkeltje binnenloop wat gitaren verkoopt, zie ik niet ook allerlei onderdelen hangen. Ik zou het best fijn vinden, een inloopwinkeltje met onderdelen en dat ik dan lekker alles bij elkaar kan sprokkellen. Nu moet ik dat soort dingen via internet verkrijgen.

Harry
11 februari 2010, 16:07
heb optie 2 gekozen, al heeft het met te veel moeite niks te maken. Ik koop een gitaar pas als ik er een bepaald gevoel bij heb, en daarvoor moet die gitaar al compleet zijn.
Ik heb bij mijn DeArmond wel een paar kleine aanpassingen gedaan, maar dat doe ik alleen als het echt nodig is. In dat geval een nieuwe topkam en locking tuners, en Piezo (waar zit je toch Carel?) heeft de volumepots vervangen.

Hendriks
11 februari 2010, 16:17
EEn gitaar assemblren heeft toch wel wat , eigen specs en als hij ook nog eens goed word is het wel kicken.

Optie 3 dus

marter544
11 februari 2010, 16:19
Verklaar me voor gek, maar ik zou wel een custom willen hebben met de hals van mijn 1e gitaar, mijn Ibanez GRX40. Nu is dat ding al helemaal verbouwd, maar tis niet echt kwaliteit (seymour duncan JB in de brug, met een agathis body..), en de hals is zo ontzettend fijn!

Ukeloeder
11 februari 2010, 16:26
Ik koos voor Custom. Er wordt hier aangenomen dat een Custom Build duur is. Niet in alle gevallen is dat waar. Natuurlijk heb je een speciaal voor jou gebouwde gitaar niet voor €200, maar in bepaalde gevallen kan een custom of op maat te bouwen gitaar zelfs goedkoper zijn dan een fabrieks product.
Denk eens aan de gitaar die je altijd al had willen bespelen maar die uit productie is genomen. Op eBay kwam je er nog een tegen, maar de veiling eindigde op $3500 en dus niet met jou als winnaar. Of de gitaar die je graag zou willen hebben wordt niet linkshandig gemaakt of dan alleen in Japan, voor veel geld en bijna net zo veel verschepingskosten.
In beide gevallen hoef je ook niet te rekenen op ondersteuning in de vorm van garantie e.d. Ik ben zelf bezig met een (nu nog... mag m'n handjes dicht knijpen) hobbyist die van bouwen z'n broodwinning wil maken. Voor het geld waarvoor hij voor mij een gitaar, volledig naar mijn wensen, wil bouwen kan ik in Japan een duurdere koffer kopen en verzekerd laten verschepen. Het kost een beetje uitzoekwerk, ik doe huiswerk, hij doet huiswerk, samen komen we er uit en als alles meezit zit ik van de zomer op een unieke gitaar te hengsten... met geld over om dat op een zonnig eiland te doen.

Mitch
11 februari 2010, 16:47
Voor een custom laten bouwen moet je een goede aanleiding hebben, anders is het 'makkelijker' om bestaande gitaren te testen en daar de fijnste van uit te kiezen. Ik had zelf ook een paar duidelijke wensen, o.a. een piëzobrug met een gescheiden uitgang en een directe schakeling die kon kiezen tussen piëzo, pickups of beide en zo waren er ook nog wel wat esthethische dingen die ik graag gecombineerd zag, maar anders was ik er ook niet aan begonnen. Het blijft mijn absolute pronkstuk en het gevoel wat ik ermee heb opgebouwd is ongeëvenaard, maar een gitaar 'uit het rek' kan ook hartstikke goed zijn.

macwilliams
11 februari 2010, 16:53
Ik koop een kant en klare die ik zelf kan customisen.

Orgasmocaster
11 februari 2010, 18:22
geen moeilijke keuze voor een warmoth hoer zoals ik....

Thunders1988
11 februari 2010, 20:16
Zelfbouw. Voor 400 à 500 euro heb je zelf een toffe plank gemaakt.

Orpheo
11 februari 2010, 22:20
Voor een custom laten bouwen moet je een goede aanleiding hebben, anders is het 'makkelijker' om bestaande gitaren te testen en daar de fijnste van uit te kiezen. Ik had zelf ook een paar duidelijke wensen, o.a. een piëzobrug met een gescheiden uitgang en een directe schakeling die kon kiezen tussen piëzo, pickups of beide en zo waren er ook nog wel wat esthethische dingen die ik graag gecombineerd zag, maar anders was ik er ook niet aan begonnen. Het blijft mijn absolute pronkstuk en het gevoel wat ik ermee heb opgebouwd is ongeëvenaard, maar een gitaar 'uit het rek' kan ook hartstikke goed zijn.


geen moeilijke keuze voor een warmoth hoer zoals ik....
je was me net voor. custom all the way. ik wil graag n heel dikke hals en heel hoge frets,exotische neckback,en dat in t jasje van de les paul,liefst met 3 humbuckers,aaaaa flamed maple of gewoon koa top,
en gibson doet dat gewoon niet.heb ik vrij weinig keus he...

rijsberman
11 februari 2010, 22:59
exotische neckback
neckback? Waar zit die op een gitaar? Een shagnek, die ken ik wel. Maar die zit weer niet op een gitaar.

Orpheo
11 februari 2010, 23:08
neckback? Waar zit die op een gitaar? Een shagnek, die ken ik wel. Maar die zit weer niet op een gitaar.

*insert palmface*



halshout...

FruscianteFan
11 februari 2010, 23:25
Ik voel graag een klik met een gitaar voordat ik haar aanschaf, en nadat ze gebouwd is. Het is voor mij nooit een serieuze optie geweest om een gitaar samen te stellen of te laten bouwen, maar ik denk ook niet dat dat iets voor mij is. Wel vind ik het handig en leuk om gitaren te modificeren, of dat te laten doen als het teveel werk is voor mijzelf. Zo heb ik de brugzadels van mijn Jaguar vervangen, en de pickup-selectie flink omgegooid (de bedrading dus). In mijn Jackson heb ik een P90 en een vaste brug laten zetten. In mijn Indie wil ik misschien nog wel een keer een piëzo zetten.

Maar dan heb je dus al een basis waarvan je weet dat je er blij mee bent, alleen heb je het gevoel dat er nog iets aan scheelt, of er iets beter kan.

Wat betreft de poll: custom is denk ik niet zozeer teveel moeite, alswel teveel onzekerheid. Dan zal ik maar niet stemmen.

Orpheo
11 februari 2010, 23:58
Ik voel graag een klik met een gitaar voordat ik haar aanschaf, en nadat ze gebouwd is. Het is voor mij nooit een serieuze optie geweest om een gitaar samen te stellen of te laten bouwen, maar ik denk ook niet dat dat iets voor mij is. Wel vind ik het handig en leuk om gitaren te modificeren, of dat te laten doen als het teveel werk is voor mijzelf. Zo heb ik de brugzadels van mijn Jaguar vervangen, en de pickup-selectie flink omgegooid (de bedrading dus). In mijn Jackson heb ik een P90 en een vaste brug laten zetten. In mijn Indie wil ik misschien nog wel een keer een piëzo zetten.

Maar dan heb je dus al een basis waarvan je weet dat je er blij mee bent, alleen heb je het gevoel dat er nog iets aan scheelt, of er iets beter kan.

Wat betreft de poll: custom is denk ik niet zozeer teveel moeite, alswel teveel onzekerheid. Dan zal ik maar niet stemmen.
dat laatste dacht ik ooit, lang geleden ook al, maar als je zeker weet welk halsprofiel je fijn vindt, om maar wat te noemen, en de bouwer kiest goed hout uit, dan zit 't echt wel goed. ik heb TIEN warmoth's, allemaal op de bonnefooi gekocht, om 't maar stom uit te drukken, en ze hebben meer feel, vibe, karakter en mojo dan alle gibsons die ik ervoor de deur uit heb gedaan. en dat zijn er denk ik een stuk of 15...?misschien meer.

gerritje tralalalala
13 februari 2010, 19:53
Heb gekozen voor kant en klaar.
Als ik een gitaar ontwerp (bijv. kisekea of hoe je dat ook schrijft) dan zijn het altijd gewoon standaardmodellen met een paar kleine aanpassingen.:makeup:
Die kleine aanpassingen maak ik er liever zelf op (hou wel van hobbyen) maar die optie staat er niet bij.:hippie:

G.G.
13 februari 2010, 20:08
Zelfbouw. Voor 400 à 500 euro heb je zelf een toffe plank gemaakt.

Ja, maar hij wordt alleen maar tof als je weet wat je doet. Hoeveel eerste bouwsels zijn echt goed? Mijn eerste paar bouwsels zijn alweer verdwenen richting prullenbak, aan een haak aan de muur of weer gestript. Alleen mijn laatste twee tele's en mijn laatste twee strats ben ik tevreden over.

FruscianteFan
13 februari 2010, 20:14
dat laatste dacht ik ooit, lang geleden ook al, maar als je zeker weet welk halsprofiel je fijn vindt, om maar wat te noemen, en de bouwer kiest goed hout uit, dan zit 't echt wel goed. ik heb TIEN warmoth's, allemaal op de bonnefooi gekocht, om 't maar stom uit te drukken, en ze hebben meer feel, vibe, karakter en mojo dan alle gibsons die ik ervoor de deur uit heb gedaan. en dat zijn er denk ik een stuk of 15...?misschien meer.
Toch, de ene hals is de andere niet. De fijnste hals die ik ooit in mijn hand heb gehad, was van een Japanse Strat met dikke V. Maar mijn akoestische gitaar heeft ook een dikke hals met lichte V, en die vind ik helemaal niet zo fijn. Zo ook vind ik de dikke dingen van een thinline Tele heel vervelend spelen. De dunne vintage Fenderhals van mijn Jaguar vind ik wel weer super. En zo is er nog wel meer, waardoor ik denk dat heel veel meer van de individuele gitaar afhangt dan van wat anders.

Ik geloof best dat als de hals goed gemaakt wordt en het gekozen hout en al dat soort dingen goed is, dat je dan een steengoede gitaar krijgt die matcht met je wensen. Hoewel ik denk - en zie dit zeker niet als aanval! - dat het best zo kan zijn dat als die customs écht zo goed zijn, je er geen 10 van nodig zou hebben (en ook nog een paar gitaren bij andere bouwers haalt). Maar dat ligt wellicht ook meer aan dat ik vind dat ik met 5 gitaren eigenlijk al teveel heb.

Orpheo
14 februari 2010, 00:59
Toch, de ene hals is de andere niet. De fijnste hals die ik ooit in mijn hand heb gehad, was van een Japanse Strat met dikke V. Maar mijn akoestische gitaar heeft ook een dikke hals met lichte V, en die vind ik helemaal niet zo fijn. Zo ook vind ik de dikke dingen van een thinline Tele heel vervelend spelen. De dunne vintage Fenderhals van mijn Jaguar vind ik wel weer super. En zo is er nog wel meer, waardoor ik denk dat heel veel meer van de individuele gitaar afhangt dan van wat anders.

Ik geloof best dat als de hals goed gemaakt wordt en het gekozen hout en al dat soort dingen goed is, dat je dan een steengoede gitaar krijgt die matcht met je wensen. Hoewel ik denk - en zie dit zeker niet als aanval! - dat het best zo kan zijn dat als die customs écht zo goed zijn, je er geen 10 van nodig zou hebben (en ook nog een paar gitaren bij andere bouwers haalt). Maar dat ligt wellicht ook meer aan dat ik vind dat ik met 5 gitaren eigenlijk al teveel heb.

je verwart nu 'verzamelen' met 'instrument nodig hebben om je te uiten'. ik heb een stuk of 4, 5 gitaren waar ik echt niet zonder kan. de purperhart-top LP, de koa's, de purpleburst, en in veel mindere mate de purple quilt en de walnut LP. de rest komt 'daarna' pas. Uit de purpleheart, purpleburst en koa's trek ik echt alles wat ik wil. ik vind hout alleen mooi, dus ik wil meer gitaren met mooi hout. waarom er een kast van maken, als een gitaar er ook nog eens mooi van gaat klinken?

het is niet een kwestie van 'nodig hebben' in muzikale zin, maar in 'bezitterige' zin.

Ik ben niet moeilijk met halzen; zolang de hals dik en rond is, ben ik dik tevreden. en als 't hout goed is, goed resoneert, etc etc, en de bouwer precies weet waar ie mee bezig is, heb ik er alle vertrouwen in. bewijs? 10 warmoths, 1 crimson, 2 crimsons op komst, en slechts 2 gibsons.

FruscianteFan
14 februari 2010, 01:12
Daar heb je wel een punt. Ik vind het fijn om veel gitaren te hebben, voornamelijk om verschillende sounds bij de hand te hebben als ik opneem. Maar om gewoon te spelen heb ik het liefst gewoon één gitaar, en die moet het gewoon helemaal zijn.

Ik heb ook niet echt bepaalde specs die het voor mij helemaal zijn, ik heb wel een heel grote click met enkele gitaren.

Orpheo
14 februari 2010, 01:19
bij mij zijn de gitaren in grote lijnen gelijk. ik heb alles in tweeen. een paarse LP die warm klinkt, een paarse LP die helder klinkt. een helderklinkende burst, een warme burst. idem met koa etc etc.

ik merk wel dat ik steeds vaker terugpak naar een bepaalde humbucker, of eigenlijk, een bepaalde 'groep' humbuckers. de groep waarbij een van de spoelen 44 awg is, gewonden tot 8 tot 9 k. de ander is OF dezelfde, OF iets met 42 of 43 awg. dat maakt niet veel uit. en altijd ceramisch, alnico8 of 5.

Remork1970
6 oktober 2015, 23:58
Vast een dropsmaak. Heerlijk!

R.J
7 oktober 2015, 19:51
Een custom op basis van een bestaande :) Is wat ik gedaan heb, gitaren wezen testen, degene die me het best beviel besteld met een brug & pickups naar mijn keuze.

Brad
7 oktober 2015, 20:30
Kant en klaar met eventueel wat aanpassingen.