PDA

View Full Version : Jem 555



SonicDeafMonkey
16 april 2003, 23:54
Ik denk er serieus over om de jem 555 te kopen. ik begin namelijk een beetje genoeg te krijgen van die ouwe squier, en wil nu echte kwaliteit. Bij Feedback is de JEM555 nieuw 1150 €.
weet iemand hoe lang dit instrument ongeveer mee zal gaan? want ik heb geen zin om over 1 jaar nog een keer dit bedrag neer te leggen.

lucifer
17 april 2003, 08:06
wat bedoel je met 'lang meegaan'? Als je bedoelt offie snel kapot gaat en dus niet lang mee gaat, lijkt het me onlogisch om hem niet te kopen, maar als je bedoelt of je er lang tevreden mee blijft en niet opzoek gaat naar 'iets anders/beters' dan ligt dat bij jezelf

Raffel
17 april 2003, 09:42
dat is de slechtste jem ooit gemaakt. Die brug is verschrikkelijk. Ontstemt ontzettend gauw. Spaar dan even door en koop een 2e hands jem77 of zo.

JV
17 april 2003, 09:51
die zou ik inderdaad ook maar laten liggen. veel te duur voor wat je ervoor krijgt

Casey
17 april 2003, 10:03
Gitaar is prima maar de Lo TRSII trem meurt .
Voor rond de 500€ meer heb je een Jem 7D BK , die heeft een Lo Pro Edge .

Barret Wallace
17 april 2003, 10:08
Op 2003-04-16 23:54, schreef SonicDeafMonkey:
Ik denk er serieus over om de jem 555 te kopen. ik begin namelijk een beetje genoeg te krijgen van die ouwe squier, en wil nu echte kwaliteit.
je wil nu echte kwaliteit.

koop dan geen jem 555 :smile:

burt
17 april 2003, 10:29
De 555 is een beetje het zwarte schaap. De hals heeft gedeeltelijk zo'n vine inleg, maar op de laatste frets zitten gewone stippen. Ik heb geen ID of dit ook echt goedkoper is, maar 't ziet er wel VEEL goedkoper uit. De 555 is echt gemaakt om kwaliteit en goedkoop te combineren... maak dan geen Jem. Anyway, op Jemsite wordt de 555 stug bij de 'overige gitaren' gerekend, en dat illustreert wel een beetje wat voor gitaar het is.

En het slechte nieuws is dat Ibanez een Jem333 heeft aangekondigd!! Deze is gemaakt om in landen als Mexico of weet ik veel waar al die schijt-nepmerken op de markt gebracht worden een beetje te kunnen concurreren met fakes.

Maiden Michiel
17 april 2003, 11:08
Nee, geeeeeen JEM 555

Spaar inderdaad door voor een 7d of 7v
Een 7d heb je voor 1800-1900, betere brug, betere elementen etc.

Anders Destium
17 april 2003, 13:05
Als het een gloednieuwe JEM555 is, dan wordt het wel de moeite waard. Als je voor hetzelfde geld een hoogkwalitatieve Ibanez wil, ga dan voor een RG5-serie of hoger. Tegenwoordig heet dat de RG15-serie

Barret Wallace
17 april 2003, 13:10
Op 2003-04-17 13:05, schreef Anders Destium:
Als het een gloednieuwe JEM555 is, dan wordt het wel de moeite waard. Als je voor hetzelfde geld een hoogkwalitatieve Ibanez wil, ga dan voor een RG5-serie of hoger. Tegenwoordig heet dat de RG15-serie

hoezo wordt het dan wel de moeite waard destium? komen er andere onderdelen op?

Maiden Michiel
17 april 2003, 13:11
Waarom staat op de officiele ibanez site nog niks over die nieuwe modellen?

Anders Destium
17 april 2003, 13:24
hoezo wordt het dan wel de moeite waard destium? komen er andere onderdelen op?


De nieuwe brug komt ook op de JEM555 als het goed is, en daarmee is in 1 klap de zwakke plek verdwenen! Met een betere brug is een 555 nog steeds te duur, maar het is op dat moment wel een goede gitaar.

SonicDeafMonkey
17 april 2003, 15:19
waar kan ik dan de 7d kopen? de tree of life inlay is errug belangrijk voor mij (:P)

BLOK182
17 april 2003, 15:25
een jem7d heeft geen tree inlay, maar de 7v wel. Die 7d kost trouwens zo'n 500 euro minder.

Ibanez
17 april 2003, 16:08
Op 2003-04-17 13:11, schreef Maiden Michiel:
Waarom staat op de officiele ibanez site nog niks over die nieuwe modellen?
ALs je amerika kiest moet je de nieuwe modellen krijgen. En het lijkt mij ook een plan om door te sparen of gewoon een goede goedkopere rg te kopen.

Anders Destium
17 april 2003, 16:40
Je kunt altijd een inlayjob (a 250-300 E) laten doen...

Barret Wallace
17 april 2003, 17:01
ik heb laatst op een jem fp (vrij oud model volgensmij nog geen evo's toen ) gespeelt
man wat klinken die dingen verrot :S

echt heel erg schel :sad:

Ik wil zeker weten een Jem in men collectie.. maar wel eentje die naar behoren klinkt :smile:

Anders Destium
17 april 2003, 17:15
Mijn Jem 77bfp (93) heeft paf pro's en een basswood body, het klinkt alleszins redelijk, maar het zijn geen tonezones :wink:

Barret Wallace
17 april 2003, 17:40
Hey Destium dit was em :

http://jemsite.com/axes/jem77/77fp92.jpg

aargh hij werkt niet maarja je ziet aan de link welke het is :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Barret Wallace op 2003-04-17 17:41 ]</font>

Moonchild
17 april 2003, 20:45
Zoals al eerder gezegd, Jem 555 beest van een gitaar, als je er een andere brug op zet.
Ik heb zelf een Jem555. Het probleem met de brug is dat ie niet terugkomt in de originele positie als je omlaag bendt. Je moet daarna altijd fftjes omhoog benden om hem weer in originele positie te krijgen. Omhoog benden gaat trouwens altijd probleemloos.
Ik vind dat de problemen van de Lo-trs trouwens behoorlijk zijn overdreven, het enige probleem is dat ie snel slijt, toen die Jem van mij nieuw was, werkte de brug als een Lo-Pro. Hij gaat alleen snel achteruit.
De oorzaak van dit probleem is dat de brug behoorlijk snel slijt, dan komt ie dus niet meer terug in de positie bij downbenden.
Je kan het op drie manieren oplossen:

1 Brug locken
2 Tremsetters erinzetten (dit is wat Vai bijvoorbeeld in EVO heeft. Evo ontstemt namelijk nog sneller dan een afgeragte Jem555 op een maandagochtend)
3 een Original Floyd Rose kopen. Even goed als de Ibanez Floyds (als ik Jemsite mag geloven) die past gewoon in de jem555 zonder frezen of wat dan ook. Zo'n nieuwe OFR is zo rond de 190 euro.

Ik ga als ik geld heb nog wel een keer zo'n OFR kopen, maar eigenlijk heb ik t nog niet zo hard nodig. Ik ben toch bijna alleen maar omhoog, en ALS ik naar beneden bend moet ik alleen fftjes een klein beweginkje de andere kant op maken. Ik heb zelf nooit echt dat gezeur om die Lo-trs begrepen.

Moonchild
17 april 2003, 20:49
Maar wat ik wel moet zeggen, is dat ik 1150 redelijk veel vind voor een gitaar die niet de beste brug heeft van het merk.
Ik heb er destijds 960 voor betaald, en nu zie ik dat ie 1240 is bij feedback.

SonicDeafMonkey
17 april 2003, 21:17
waar in amsterdam kan je een inlay erin laten zetten, en hoe lang duurt dat dan>
??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SonicDeafMonkey op 2003-04-17 21:19 ]</font>

Timmer
17 april 2003, 21:28
Wat ik zou doen (maar het kan natuurlijk dat jij dat niet wilt) is:

geen Jem kopen. Kijk eens naar een RG570EX of RG620QM (699 resp 629 euro). Zijn misschien iets minder mooi als een JEM (smaken verschillen) en hebben geen handvat.

De pickups zijn misschien wel wat minder (hoewel zeker niet slecht) maar die kan je altijd nog vervangen als je het nodig acht, en dat is meestal wat minder werk (lees: goedkoper dan aan de tremolo kloten). De tremolo op die RG's zijn erg goed.

Maar als je ECHT zo graag een handvat aan je bijl wilt, dan moet je dat natuurlijk zelf weten :wink:. Mij zou dat het geld absoluut niet waard zijn.

Moonchild
17 april 2003, 21:32
3 pickups veranderen wordt ook duur hoor...

zo rond de 300 euro, kan je beter die Jem kopen en er een OFR op zetten, als je niet tevreden bent met de brug.
Heb je ook meteen het handvat, en natuurlijk die overheerlijke JEM neck, die anders is dan de wizards die op die rg's zitten

Moonchild
17 april 2003, 21:33
ben je goedkoper uit

SonicDeafMonkey
17 april 2003, 23:26
ik ben er (denk ik) uit... ik ga morgen naar feedback en probeer wat gitaren, de rg570EX en de rg620QM. ik ga denk ik een van deze kopen. alleen mischien wil ik em dan wel customiseren (ofzoiets) dus weet iemand een plek in amsterdam (of in de buurt) waar je een mooie inlay in je gitaar kan laten zetten?

Timmer
18 april 2003, 09:48
Zo is dat: gewoon zoveel mogelijk uitproberen. Dat is toch altijd het beste, dan ben je meestal veel zekerder van je zaak. Bij feedback kan je zowel die RGs als die JEM555 uitproberen, dan weet je meteen of die JEM jou de meerprijs waard is.

@moonchild: misschien is die trem vervangen door een EVO wel goedkoper, maar voor die JEM betaal je wel 1150 tov de 629~699 van de RG. Okee je hebt dan geen JEM maar wel een paar 100 euri extra op zak voor weetiket wat voor mods

Ibanez
18 april 2003, 09:55
Op 2003-04-17 23:26, schreef SonicDeafMonkey:
ik ben er (denk ik) uit... ik ga morgen naar feedback en probeer wat gitaren, de rg570EX en de rg620QM. ik ga denk ik een van deze kopen. alleen mischien wil ik em dan wel customiseren (ofzoiets) dus weet iemand een plek in amsterdam (of in de buurt) waar je een mooie inlay in je gitaar kan laten zetten?
He gaaf ga je naar rotterdam? Daar ga ik toevallig ook vandaag ibanezzen uittesten :smile:

Maiden Michiel
18 april 2003, 10:41
Die 555 heeft toch ook maar een halve tree of life?

Anders Destium
18 april 2003, 13:53
Ja, de tree of life eindigt in dots op de 555...

Ik weet alleen niet waar inlay-jobs gedaan kunnen orden in de buurt van Amsterdam

niels5150
22 april 2003, 13:50
bij danny marcowich, of robberts in hilversum. Ik zou geen jem kopen als je een goede gitaar wilt. Dit zijn de slechtst gebouwde ibanez gitaren die er zijn. Koop een joe satriani gitaar ofzo, veel beter!

Anders Destium
22 april 2003, 15:58
Op 2003-04-22 13:50, schreef niels5150:
bij danny marcowich, of robberts in hilversum. Ik zou geen jem kopen als je een goede gitaar wilt. Dit zijn de slechtst gebouwde ibanez gitaren die er zijn. Koop een joe satriani gitaar ofzo, veel beter!


Ik weet niet waar je je info vandaan haalt Niels, maar ze worden in dezelfde fabriek door dezelfde mensen gemaakt met dezelfde materialen en parts. Ze zijn dus niet beter of slechter dan andere Ibbies. Een Jem555 is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een 7vwh, dat klopt wel.

Maiden Michiel
22 april 2003, 16:58
Een JEM 7DBK moet ik hebben

niels5150
22 april 2003, 21:14
de JEM en RG gitaren zijn de gitaren met de slechtste constructie. Flinterdunne halzen, en body's zover uitgefreest dat er bijna geen hout meer is. Dat is geen gitaar meer. Maar goed, das mijn mening. Ik vind ze niet klinken (als een wesp in een potje)

Pegasus
22 april 2003, 23:29
Op 2003-04-22 21:14, schreef niels5150:
de JEM en RG gitaren zijn de gitaren met de slechtste constructie. Flinterdunne halzen, en body's zover uitgefreest dat er bijna geen hout meer is. Dat is geen gitaar meer. Maar goed, das mijn mening. Ik vind ze niet klinken (als een wesp in een potje)


De punten die jij opnoemt mbt tot JEM en RG gitaren hebben helemaal niets te maken met een slechte constructie. De constructie is zelfs uitstekend. Dat de hals bijvoorbeeld flinterdun is heeft te maken met het feit dat de ze gemaakt zijn om er snel op te kunnen spelen.

Anders Destium
23 april 2003, 08:58
Op 2003-04-22 21:14, schreef niels5150:
de JEM en RG gitaren zijn de gitaren met de slechtste constructie. Flinterdunne halzen, en body's zover uitgefreest dat er bijna geen hout meer is. Dat is geen gitaar meer. Maar goed, das mijn mening. Ik vind ze niet klinken (als een wesp in een potje)

Misschien had je bij je eerste post al moeten zeggen dat het om een mening ging in plaats van hollowfrased te blaten.

De S-serie en JS-serie zijn die dunne gitaren, de RG en JEM zijn net zo dik als een strat dus niet zeuren. Bovendien, als een hals dun is is hij juist beter geconstrueerd dan een dikke, zeker als hij minstens zo duurzaam is (je mag er even over nadenken als je wil).

Ik heb een RG die waarschijnlijk beter klinkt dan jouw gitaren bij elkaar (je hebt ook dikke mahonie RG's) Vergelijk geen appels en peren alsjeblieft, of ben je een te dure les paul aan het vergelijken met een Ibanez van een paar honderd euro? Waarschijnlijk wel, zonde is dat...

Ibanez
23 april 2003, 18:24
Yeah!

john.3001
24 april 2003, 12:43
Vind je de overstap van een Squier naar een Jem niet iets te groot, SonicDeafMonkey?

Zou je niet eerst een beetje rustig aan doen met je geld? (tenzij dat in overvloed beschikbaar is natuurlijk)...

renier
26 april 2003, 10:24
ik zou gewoon eens een dikke RG oppakken als ik jou was. bij die jems betaal je ook gewoon voor het feit dat vai's naam eraan verbonden is. als je een RG met prestige neck en dimarzio's pakt heb je echt een top of the line gitaartje te pakken...

en inderdaad, die 555 moet je mijden als een R&amp;B concert... misselijk onding is het.. dan kun je nog beter een rg570 pakken voor minder geld.

Pegasus
26 april 2003, 10:58
Op 2003-04-26 10:24, schreef renier:
ik zou gewoon eens een dikke RG oppakken als ik jou was. bij die jems betaal je ook gewoon voor het feit dat vai's naam eraan verbonden is. als je een RG met prestige neck en dimarzio's pakt heb je echt een top of the line gitaartje te pakken...

en inderdaad, die 555 moet je mijden als een R&amp;B concert... misselijk onding is het.. dan kun je nog beter een rg570 pakken voor minder geld.


Natuurlijk betaal je bij JEM's (en natuurlijk Universe) vooral ook voor de naam Vai, maar degenen die zo'n geval kopen, kopen die ook mede juist daarom.
Een JEM 555 een misselijk onding noemen is zwaar overdreven. Natuurlijk is het de minste uit de JEM serie, maar mensen met wat minder geld willen soms ook wel eens een JEM. Met een nieuw type Ibanez brug erop is het een prima geval om op te spelen.

renier
2 mei 2003, 07:09
Op 2003-04-26 10:58, schreef Pegasus:
Natuurlijk betaal je bij JEM's (en natuurlijk Universe) vooral ook voor de naam Vai, maar degenen die zo'n geval kopen, kopen die ook mede juist daarom.
Een JEM 555 een misselijk onding noemen is zwaar overdreven. Natuurlijk is het de minste uit de JEM serie, maar mensen met wat minder geld willen soms ook wel eens een JEM. Met een nieuw type Ibanez brug erop is het een prima geval om op te spelen.


tuurlijk, het isgeen squier of zo, maar als ik zeg misselijk onding bedoel ik natuurlijk: voor het geld dat je er voor betaalt.

het is allicht geen slechte gitaar, maar voor dat geld kun je zoveel betere gitaar krijgen. tenzij je echt geld overhebt, zou ik nooit een signature serie kopen.. als ik 1150 euro uitgeef, wil ik dat geld terugzien in de hals, lak, bodie, pickups...etc. en niet alleen op de headstock!

tuurlijk, als je zo 2500 euro kunt stukslaan, koop dan lekker de Jem 77. dan heb je EN de naam, EN een super gitaar. anders zou ik zeg, zorg dat je je geld terugziet in de kwaliteit, en niet in de naam.. die hele 555 serie is gewoon gemikt op mensen die graag geassocieerd willen worden met vai en daar best concessies voor willen doen. check de Jemsite maar eens als je wil weten wat ik bedoel (www.jemsite.com)

Moonchild
2 mei 2003, 20:27
Ja ik weet niet waar je t over hebt hoor, maar de Jem 555 is niet een RG met Jem op de headstock hoor.

Ten eerste de body vorm --> monkey grip
Ten tweede heb je een Jem hals --> breed en plat
Ten derde heb je de aars kickende DiMarzio Evolutions --. strak geluid en ook nog eens meer dan 300 euro in de winkel

Het enige wat er slecht aan WAS, was de brug, die is nu vervangen met een nieuwe.

Dus het enige moment dat een Jem 555 een mindere gitaar genoemd mag worden is als je het vergelijkt met een Jem7vwh, want die heeft een alder body, ebony fretboard en een tree of life inlay, en kost ook meer dan het dubbele!

Moonchild
2 mei 2003, 20:28
In het kort, voor mensen die Steve's maestro geluid willen (zo veelzijdig als het is) en geen tremolo gebruiken :wink:

SonicDeafMonkey
4 mei 2003, 22:06
beetje laat om nu pas weer te reageren, maar ik was dus naar feedback geweest, en de jem uitgeprobeert, die ene die daar hing was best wel geragt, helemaal beschadigt aan de achterkant (vol met krassen) en ik heb nog ff zo'n beetje alle gitaren die ze daar hadden (behalve de squier) ff uitgeprobeert. ik ben uiteindelijk naar huis gegaan met een ibanez s470, hj ziet er wel klein uit (en is toch niet zo'n heel mooie kleur, dat blauw) maar hij voelt echt lekker aan. de nek is heerlijk dun en hij speelt dus lekker snel. ik ga er denk ik wel nieuwe pickups op gooien. trouwes, die jem speelt niet echt veel beter dan die S hoor. en om ff te zeggen, ik vind het prettiger om een dunne nek te hebben waar je snel vette licks en solo's op kan spelen dan zo'n dik ding alleen maar voor powerchords.

SonicDeafMonkey
4 mei 2003, 22:09
ik had trouwes eigenlijk een van de RG's willen meenemen (die 620QM, of die 570, liefst de 570) maar die waren er allebei niet meer, alleen maar een oude 170 ofzo, en wat GRX, maar die zijn niet echt beter dan een squier

Maiden Michiel
5 mei 2003, 15:05
Dis S is zeker een mooi ding!

Moonchild
5 mei 2003, 15:27
Ja mee eens!

Nog even een heel klein dingetje, Sonicdeafmonkey, je hebt toch niet die jem555 in Rotterdam feedback getest he?
Die is namelijk niet echt representatief moet ik zeggen :smile:
zowel beschadigd, als HEEL erg klote afgesteld

Moonchild
5 mei 2003, 15:41
Op 2003-05-04 22:06, schreef SonicDeafMonkey:
trouwes, die jem speelt niet echt veel beter dan die S hoor. en om ff te zeggen, ik vind het prettiger om een dunne nek te hebben waar je snel vette licks en solo's op kan spelen dan zo'n dik ding alleen maar voor powerchords.


Ik neem aan dat je niet de jem555 neck bedoelt met die laatste? aangezien die dezelfde afmetingen heeft als de Wizard-II neck met een ietsjes platter fretboard radius...
De Jem neck is dus technisch gezien dunner :smile:

SonicDeafMonkey
5 mei 2003, 16:03
het was feedback in utrecht

Moonchild
5 mei 2003, 16:47
ah ok

Hoe bevalt de Zero Rocker trem??

Maiden Michiel
6 mei 2003, 16:27
Zero Resistance toch?