PDA

View Full Version : Pedalboard bouw



Schuey
11 februari 2010, 13:11
Omdat er in het show je pedalboard topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=42511) terecht op gewezen werd dat ik teveel off-topic ging, een eigen topic.

Ik heb een ontwerpje gemaakt voor een interieur in een showmaster 24.
Nu zou ik graag commentaar krijgen over dit ontwerp om hem beter te maken.

http://img694.imageshack.us/img694/6822/boarda.jpg

Ik kreeg bijvoorbeeld al te horen dat hij waarschijnlijk te zwaar is.
Zagen in de case wil ik zo veel mogelijk vermijden, als er ook andere oplossingen zijn. De case is sowieso op de groei gekocht, maar wil het interieur nu gelijk in 1 keer goed doen zodat ik er de komende jaren niet meer naar hoef om te kijken. Daarom heb ik even gekozen voor een stekkerblok van 6 contacten (in ontwerp maar 4 ), omdat een one spot en hooguit ee stuk of of 3 losse adapters nu eenmaal goedkoper is dan een kant en klare stroomvoorziening, en hopelijk minder storingsgevoelig.

@HaroldA
Graag wat meer foto's en info over hoe je het een en ander hebt aangepast ja dat zou cool zijn.
(Ik vraag het gewoon hier, hebben anderen er misschien ook nog wat aan.)

HaroldA
11 februari 2010, 13:54
@HaroldA
Graag wat meer foto's en info over hoe je het een en ander hebt aangepast ja dat zou cool zijn.

Ik zal proberen zsm foto's te maken. Met een beetje mazzel is dat vandaag al.

@alle onwetenden: ik heb mijn Showmaster 24 case 'gemod' zodat de opstaande rand vooraan aan de deksel zit. Het grote voordeel daarvan is dat de lage pedalen ook makkelijk in te trappen zijn en je dus geen verhoging nodig hebt. Ook zit het slotje nu aan de deksel ipv aan de voorkant.

Later meer!

interessander
11 februari 2010, 14:10
Ik weet niet in welk programma je tekent maar je kunt via http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ook pedalen en zelfs complete pedalboards downloaden om te gebruiken voor je ontwerp.

Hier een voorbeeldje (http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=64ffa8a4d139f6202ef52fb8a8aa2502&prevstart=12)

Schuey
11 februari 2010, 14:10
Cool bedankt!
Het voordeel als je een bodem hebt is wel weer dat je het hele spul er zo uit tilt, vooral als je er nog heel slim handgrepen op maakt zoals Mitch geloof ik gedaan heeft. Dat lijkt me dus ook wel heel fijn :)

HaroldA
11 februari 2010, 14:18
Het voordeel als je een bodem hebt is wel weer dat je het hele spul er zo uit tilt.

Wat is daar het praktisch nut van?

Schuey
11 februari 2010, 14:20
Mocht het nodig zijn het als je weinig ruimte hebt kun je zo alleen het interieur wegzetten (bij me thuis) en kan je je case opruimen, en als je dan iets wil toevoegen en tussen de draden brij moet kan je er ook beter bij. Dat is zo een beetje wat ik bedacht had :)

(ik betrap me er zelf op die vraag de laatste tjid veelvuldig te stellen :sssh: )

Hmm ik bedacht me net ook dat dan alles wat steviger in de case zit, of heb jij de verhoging ook daadwerkelijk vastgezet?

HaroldA
11 februari 2010, 14:42
Hmm ik bedacht me net ook dat dan alles wat steviger in de case zit, of heb jij de verhoging ook daadwerkelijk vastgezet?

Ik heb de verhoging met Tesa klittenband vast zitten. Dat zit zo goed vast dat ik de volle kist daarmee op kan tillen zonder dat hij los gaat.

Als je een losse 'inzet' wil hebben zou ik die van aluminium hoekprofielen maken ipv hout. Scheelt een hoop gewicht en je kunt je kabels ook veel beter wegwerken.

Schuey
11 februari 2010, 15:30
Dat is knap stevig spul dan :)

Hoe moet ik dat dan voor me zien met die hoekprofielen? Hout is makkelijker te bewerken voor mij als iemand met 2 linkerhanden denk ik?


Ik voede mijn holy grail toen ook met een 1 spot. gewoon met een verloop stukje.
ook zit je met al die adapters al aan veel euro.

Ah ok, dat is ook handig ja :)
Ik kreeg mijn adapters gewoon bij mijn 2ehands pedalen, dus heeft me zo goed als niks extra's gekost, vandaar dat ik voor de holy grail zijn eigen adapter maar gebruik, ik heb hem toch.

Heb idd een daisy chain met5 aansluiting, dus die moet wel alles wat er bijkomt nog kunnen voeden denk ik! Mocht er dan ruis optreden ergens door die gedeelde voeding, heb ik in ieder geval nog de ruimte om het probleem geval apart van stroom te voorzien.

Ik bedenk me net, kan ook als bodemplaat wel dunner hout gebruiken, dan scheelt het gewicht en is het misschien net hoog genoeg. Als dat sterk genoeg blijkt kan ik dat zelfs gebruiken voor het bovenblad, alleen dan misschien iets meer ondersteuning nodig. Goede compromis?

HaroldA
11 februari 2010, 15:53
Hoe moet ik dat dan voor me zien met die hoekprofielen? Hout is makkelijker te bewerken voor mij als iemand met 2 linkerhanden denk ik?

Hout:
* Op maat zagen
* Verlijmen (met steunbalken? -> schroeven kan het hout doen splijten)
* Schuren
* Grondlak
* Schuren
* Aflakken

Alu profiel:
* Op maat zagen
* Gaatje boren
* Popnagel er in

HaroldA
11 februari 2010, 16:00
Ach wat lief... Mijn eerste pedalboard probeersel! :mmmm:

http://img.sait.nl/gitaarnet/pedalboard_2.jpg

Schuey
11 februari 2010, 16:14
Zoiets dacht ik al ja, vind het alleen lelijk :X
Dan vind ik mooi plankje netter... ik weet het ik ben kieskeurig :sssh:

HaroldA
11 februari 2010, 16:17
Zoiets dacht ik al ja, vind het alleen lelijk :X
Dan vind ik mooi plankje netter... ik weet het ik ben kieskeurig :sssh:

En dat recht heb je! :ok:

Ik wilde het alleen maar aangeven als lichtgewicht alternatief...

Schuey
11 februari 2010, 16:22
Yep thanks daarvoor, weegt volgens mij geen kont en is steviger dan hout. En lichter dan een pedaltrain denk ik ook want die lijkt me stiekem ook best wel zwaar.

Ik denk dat ik een compromis sluit tussen geen bodemplaat, en een dikke bodemplaat :P Zal eens kijken of ik thuis iets kan vinden wat maar 0,5 cm dik is, en zien hoeveel effect dat heeft voor de hoogte van mijn pedaaljes. Als dat nu goed is kan ik dat voor de bovenkant gebruiken en bespaar ik een volle centimeter :) Hoop alleen dat het dan stevig genoeg is.

HaroldA
11 februari 2010, 16:25
Hoop alleen dat het dan stevig genoeg is.

En wat als je aluminium profielen gebruikt met hout ertussen? (net als de case zelf dus)

Schuey
11 februari 2010, 16:32
Daar zou qua ondersteuning wel iets op te bedenken zijn denk ik ja, qua draagvlak heeft da weinig meerwaarde denk ik. Dat zie ik helaas pas in de doe het zelf zaak, maar als ze daar dingen voor hebben is dat mooi meegenomen! Wil dan ook even de prijs checken tussen een halve meter hout en een halve meter van dat profiel, maar zie het vanzelf dan :) Constructie kan dan mooi hetzelfde blijven, alleen met andere materialen :P

Squier4ever
11 februari 2010, 16:37
Heb jij mijn koffertje gekocht Schuey? 42 euries op MP?

Schuey
11 februari 2010, 16:39
Als jij pim heet wel :)

Squier4ever
11 februari 2010, 19:02
Als jij pim heet wel :)

Hehe ja dat klopt :D Veel plezier ermee!

Schuey
21 februari 2010, 16:23
Zo, dit weekend het board gemaakt :)

Harold zijn commentaar over het gewicht onthouden, en gekozen voor 5,5 mm triplex. Dat in combinatie met lichtgewicht materiaal voor de steuntjes (spijlen die mijn vader toevallig nog had), weegt het geen kont en is het lekker stevig!

http://img689.imageshack.us/img689/8213/img2414d.jpg

Nu nog klittenbank zien te halen ergens, zwart op de rol schijnt een vloek te zijn in elke winkel? En wachten op een tuner die denk ik rond maart beschikbaar komt bij iemand, en dan kijken op het gemakje voor een overdrive. Qua overdrive zoek ik wat je in Welcome home (Sanitarium) zo mooi hoort :)

toneblo
21 februari 2010, 17:04
zwart op de rol schijnt een vloek te zijn in elke winkel?

...als je de zondagse doe het zelf tripjes per bus overslaat, wel ja.
Gewoon op je fiets naa de gamma of praxis, kosten: ongeveer 12,- voor 2 strekkende meters van Tesa. ( zitten beide soorten op 1 plakkertje, dubbelrol );)

Schuey
21 februari 2010, 17:05
Van het weekeinde bij Multi-Mate geweest maar daar hadden ze het niet :'(
Zal komend weekeinde eens bij de Gamma kijken dan ja.

HaroldA
22 februari 2010, 11:19
Nu nog klittenbank zien te halen ergens, zwart op de rol schijnt een vloek te zijn in elke winkel?

http://conrad.nl -> zoeken naar "KLITTEBAND SLUITING 50X10"

http://media.conrad.com/m/5000_5999/5400/5400/5402/540277_BB_00_FB.EPS.jpg

Het enige nadeel is dat je minimaal voor € 20,- bij Conrad moet bestellen...


EDIT: zorg wel dat je het "pluisgedeelte" hebt! (Bestnr.: 540277 - 89)

TimS
22 februari 2010, 14:37
Kan je beter dit kopen denk ik, zit alles al aan elkaar:

http://www.banzaimusic.com/Velcro-Sheet-100x50cm.html

HaroldA
22 februari 2010, 14:52
Kan je beter dit kopen denk ik, zit alles al aan elkaar:

http://www.banzaimusic.com/Velcro-Sheet-100x50cm.html

Die moet je zelf nog verlijmen en die van Conrad is zelfklevend (en goed ook!)

Schuey
22 februari 2010, 17:13
http://conrad.nl -> zoeken naar "KLITTEBAND SLUITING 50X10"

http://media.conrad.com/m/5000_5999/5400/5400/5402/540277_BB_00_FB.EPS.jpg

Het enige nadeel is dat je minimaal voor € 20,- bij Conrad moet bestellen...


EDIT: zorg wel dat je het "pluisgedeelte" hebt! (Bestnr.: 540277 - 89)
Kutzooi had namelijk vorige week een bestelling bij Corad gedaan inclusief klittenband op rol, maar had denk ik niet goed gekeken want het was wit.. Had ik beter die kunnen pakken gelijk :P Zal eerst even bij de gamma kijken komend weekend voor de zekerheid. Of is dit spul zo goed dat dat de gamma klittenband wegblaast? :P

HaroldA
22 februari 2010, 18:34
Of is dit spul zo goed dat dat de gamma klittenband wegblaast? :P

De Gamma heeft toch helemaal geen klittenband van 50x10 cm?

muziekschuur
23 februari 2010, 16:21
Ziet er netjes uit.

Ik heb de Harley Benton Powerplant (38 euro) geinstalleerd in dezelfde doos. Daar zitten veel aansluitsnoertjes bij. In het andere draadje staat mijn doos afgebeeld.

Schuey
23 februari 2010, 17:25
De Gamma heeft toch helemaal geen klittenband van 50x10 cm?

Nee dat klopt, maar wel normale op de rol. Plus dat ik anders weer die shitverzendkosten moet betalen... Wou dat ik 2 weken geleden beter uit mijn doppen gekeken had :mad:


Ziet er netjes uit.

Ik heb de Harley Benton Powerplant (38 euro) geinstalleerd in dezelfde doos. Daar zitten veel aansluitsnoertjes bij. In het andere draadje staat mijn doos afgebeeld.

Ah ok ja dat had ook handig geweest, maar had al een one spot en dat werkte ook goed. Ik weet nu iig ook zeker dat ik geen gezeur krijg met brom e.d. van niet allemaal gelijke voeding (weet even niet waar de klepel hangt hier).

Dude
23 februari 2010, 19:48
Zo, dit weekend het board gemaakt :)

Harold zijn commentaar over het gewicht onthouden, en gekozen voor 5,5 mm triplex. Dat in combinatie met lichtgewicht materiaal voor de steuntjes (spijlen die mijn vader toevallig nog had), weegt het geen kont en is het lekker stevig!



5,5 mm triplex..... spannend als je enthousiast een pedaaltje in trapt op het podium.

Ik zou voor dikker gegaan zijn (heb dat zelf iig wel gedaan met mijn showmaster case. Bedoel, die kisten zijn zelf als zo slap als karton, ik ben er iig erg voorzichtig mee want het is alles behalve een gooi en smijt flightcase, maar als je dan ook nog eens relatief dun hout gebruikt ben ik benieuwd hoe lang het spul heel blijft.

HaroldA
23 februari 2010, 20:10
5,5 mm triplex..... spannend als je enthousiast een pedaaltje in trapt op het podium.

Ik zou voor dikker gegaan zijn (heb dat zelf iig wel gedaan met mijn showmaster case. Bedoel, die kisten zijn zelf als zo slap als karton, ik ben er iig erg voorzichtig mee want het is alles behalve een gooi en smijt flightcase, maar als je dan ook nog eens relatief dun hout gebruikt ben ik benieuwd hoe lang het spul heel blijft.

Hoe ga jij dan met je spullen om??? Volgens mij maakt het helemaal niet uit hoe stevig je fightcase is, je gaat toch niet met al je pedalen gooien?

Ik heb zelfs de showmaster 24 zonder 5.5mm triplex er in en da's nog steeds stevig genoeg. 7mm MDF +alu strips is echt wel sterk genoeg voor 99% van de gebruikers.

Schuey
23 februari 2010, 20:10
Ik wilde eerst ook steviger, maar ik ben serieus verbaasd over de stevigheid, mits voldoende ondersteund! Het bovenste plankje is ook maar smal he, anders had ik het niet aangedurft idd ;)

Maar als ik hem de eerste beste keer dat ik enthousiast op een pedaal trap finaal de grond in trap, zal ik niet schromen dat hier te vermelden.


Hoe ga jij dan met je spullen om??? Volgens mij maakt het helemaal niet uit hoe stevig je fightcase is, je gaat toch niet met al je pedalen gooien?

7mm MDF +alu strips is echt wel sterk genoeg voor 99% van de gebruikers.

Daar kan je vast lekker mee smijten idd :P

Bij deze een oproepje, mocht er iemand nog een bestelling willen plaatsen bij Conrad vandaag of morgen, laat het even weten, ik lust wel een paar van die velcro plakken :P

Dude
23 februari 2010, 20:26
Hoe ga jij dan met je spullen om??? Volgens mij maakt het helemaal niet uit hoe stevig je fightcase is, je gaat toch niet met al je pedalen gooien?

Ik heb zelfs de showmaster 24 zonder 5.5mm triplex er in en da's nog steeds stevig genoeg. 7mm MDF +alu strips is echt wel sterk genoeg voor 99% van de gebruikers.

nou.... ik speel regelmatig, en de kwaliteit van een goeie flightcases van onze band van oa boriscase tov die showmaster kastjes is wereldgroot. Niet alleen de hoekprofieltjes lijken van plastic ipv aluminium, mijn kist tordeert bijvoorbeeld als een gek, nou weegt die ook wel als dieplood, maar stevig wil ik het absoluut niet noemen.

Logisch ook, want volgens mij kosten ze nieuw rond de 6 tientjes ? En een beetje vergelijkbare flightcase van profi spul zal denk ik wel het 4 dubbele zijn.